Proturbo  Autodiagnoosi

1031 uudelleen laakerointi

  • 14 Vastauksia
  • 10747 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Niksa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 342
  • www.vrcf.fi
1031 uudelleen laakerointi
« : 26.02.2015, 12:36:54 »
hajanaisesti löytyy tietoa, sieltä täältä.

Eli 1031 perän uudelleen laakerointi, mitä pitää ottaa huomioon

shimmilevyt vanhat.

mitenkäs pinion laakereiden vaihto ja kiristys? kardaanin laipan momentti?

tasauspyörästön, laakeripukkien kiristysmomentit?

laakereiden esijännityksen mittaus?

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: 1031 uudelleen laakerointi
« Vastaus #1 : 26.02.2015, 17:06:23 »
Lainaus vanhasta topikista. http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=2145.150


Ennen vanhan tasauspyörästön irroittamista kannattaa mitata heittokellolla hammasvälys. Eli pitää kiinni kardaanin laipasta ja testaa kuinka paljon iso lautaspyörä liikkuu edestakaisin.

Iso lautaspyörä siirretään vanhasta murikasta lukolliseen murikkaan, kuten myös poskilaakerit. Laakerit on ehdottomasti laitettava samoille puolille takaisin mistä ne on irroitettu ja samoilla säätölevyillä.

Jos uusi osakokonaisuus on yhtä tiukka asentaa akseliin takaisin, mitä se oli ottaa irtikin, niin silloin laakerien esijännitykset ovat aika kohdallaan. Jos lukko menee paikalleen täysin ilman voiman käyttöä, niin silloin on syytä säätää laakerien esijännitystä ja samalla tarkastaa hammasvälyksestä, että kumman laakerin alle säätölevyjä laitetaan.

Lopuksi kannattaa tarkastaa, että hammasvälys on sama, mitä lähtötilanteessakin. Välyksen mittaamista helpottaa jo alussakin se, että pesee kaikki öljyt pois rattaista, jotta väluksen huomaa/tuntee paremmin.


Perän säätöohjeet audiovisuaalisena.
http://volvo1800pictures.com/video/bildband/Spicer%20Volvo%2030%2031%20Bakvaxeljustering%20TP%2070197.wmv

Ja sama kuvin ja tekstein.
http://volvo1800pictures.com/document/Service_manual_jack/part_4_46_rear_axle_spicer/part_4_46_rear_axle_spicer.pdf

Poissa Niksa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 342
  • www.vrcf.fi
« Viimeksi muokattu: 01.03.2015, 20:36:32 kirjoittanut Niksa »

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1395
  • www.vrcf.fi
Vs: 1031 uudelleen laakerointi
« Vastaus #3 : 01.03.2015, 17:34:49 »
melkoinen kasa erikoistyökaluja vaaditaan...


Onnistuu se vähemmilläkin, tuo peräkopan levitin on aika tarpeen mutta sen tekee itsekin aika helposti. Yksi hyvä ulosvetäjä riittävän ohuilla leuoilla tai varsinainen laakeriulosvedin on syytä olla, poskilaakerit on vaikeat irrottaa huonoilla välineillä.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: 1031 uudelleen laakerointi
« Vastaus #4 : 01.03.2015, 18:32:31 »
Poskilaakerit on minun vehkeissä ollut jostain syystä ihan pirun tiukalla.
Nykyään rikon suosiolla sen laakerin ja rälläkällä hion sisäkoolin yhdestä kohtaa varovasti "puhki".

Poissa Niksa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 342
  • www.vrcf.fi
Vs: 1031 uudelleen laakerointi
« Vastaus #5 : 01.03.2015, 18:45:53 »
mitenkäs välyksien mittaaminen esim pinion? heittokello löytyy kyllä mutta noita muita keskitysapuvälineitä ei...

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: 1031 uudelleen laakerointi
« Vastaus #6 : 01.03.2015, 19:30:35 »
poskilaakerit on vaikeat irrottaa huonoilla välineillä.

Irtoaa se poskilaakeri markan työkaluillakin jos käyttää vähän mielikuvitusta ja väkivaltaa

Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1395
  • www.vrcf.fi
Vs: 1031 uudelleen laakerointi
« Vastaus #7 : 01.03.2015, 21:28:38 »
Jaa tuossa on noin paljon tilaa tuossa 30/31 perässä... Kyllä minun piti hakea paremmat vetimet että irtosi poskilaakeri Danan 44 kitkamurikasta tuolta vetopyörän puolelta.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 1031 uudelleen laakerointi
« Vastaus #8 : 01.03.2015, 21:42:18 »
Jaa tuossa on noin paljon tilaa tuossa 30/31 perässä... Kyllä minun piti hakea paremmat vetimet että irtosi poskilaakeri Danan 44 kitkamurikasta tuolta vetopyörän puolelta.
Kitkaperä oli muistaakseni se mikä on tosi tympee irrottaa, avoimesta lähtee varsin helposti.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa laiskanpera

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
Vs: 1031 uudelleen laakerointi
« Vastaus #9 : 08.03.2018, 21:53:47 »
Herätetääs vanha topikki henkiin.. Koitin tänään kapea leukasella ulosvetimellä saada poskilaakeria pois, ei sitten millään vaikka annoin lämpöä. Onko konkareilla hyviä konsteja jos vaikka ehjänä sais toisen ;D

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: 1031 uudelleen laakerointi
« Vastaus #10 : 08.03.2018, 22:21:11 »
Herätetääs vanha topikki henkiin.. Koitin tänään kapea leukasella ulosvetimellä saada poskilaakeria pois, ei sitten millään vaikka annoin lämpöä. Onko konkareilla hyviä konsteja jos vaikka ehjänä sais toisen ;D
murikka pakkasesta, vaikka sitten pakastimen kautta työn alle ja laakerille sopivasti lämpöä

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: 1031 uudelleen laakerointi
« Vastaus #11 : 08.03.2018, 22:22:24 »
ei sitten millään vaikka annoin lämpöä.

Lisää vain lämpöä, yllättävän paljon sietää mokoma. Putoaa nätisti syliin kun on lämpöä tarpeeksi

Poissa jahveli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 297
  • www.vrcf.fi
Vs: 1031 uudelleen laakerointi
« Vastaus #12 : 09.03.2018, 20:24:07 »
Yks vaihtoehto on jos tekee laakeriremppoja silloin tällöin niin alta satasen ulosvedinsarja ikh.lta, sellainen punainen salkku. Ei tarvinnu ite tuskailla ja lähti ehjänä irti ihan ilman mitään lämmityksiä.

Poissa perttijt

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Vs: 1031 uudelleen laakerointi
« Vastaus #13 : 10.03.2018, 11:22:38 »
Herätetääs vanha topikki henkiin.. Koitin tänään kapea leukasella ulosvetimellä saada poskilaakeria pois, ei sitten millään vaikka annoin lämpöä. Onko konkareilla hyviä konsteja jos vaikka ehjänä sais toisen ;D

Tässä keskustelua aiheesta:

https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=95698.msg1061299827#msg1061299827

Auto saa olla mitä tahansa merkkiä, kunhan se on takavetoinen ja Ruotsissa tehty.

Poissa Teemu R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • www.vrcf.fi
Vs: 1031 uudelleen laakerointi
« Vastaus #14 : 30.03.2018, 20:08:54 »
Itelläkään ei lähtenyt normaalilla Facomin vetäjällä irti vaikka voimaa ja lämpöä annettiin. Töissä kokeilin mäntäulosvetäjällä, niin lähti ongelmitta. Tosin uusi laakerikaan ei mennyt ilman laakerinlämmitintä ja asennussarjaa paikalleen. Tiukat on sovitteet.
Volvo 740 TDIC -89(ZBU)(kuusakoski vei), Volvo 245 classic -93(IGE), Volvo 945 B230FT+AW71(UGX), Volvo 940 B230(FT)+ZF GS6-37DZ -97(ZGR) ja Volvo 940 B230FK+AW71(GBU)

 

Samppasport  Futurez