Autoracing  KL-varaosat

ahtopaineen säätö

  • 18 Vastauksia
  • 27862 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa miksu01

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1060
  • Volvo, koska mä voin
    • Facebook
ahtopaineen säätö
« : 15.06.2011, 14:02:31 »
Tää voi olla jonku mielestä tyhmä kysymys mut kysympä nyt kuitenkin!  :idiot2:

Elikkä olis tarkotus nostaa ahtopainetta, Koneenani on B21AT ja en tiedä paljonko on ahtoa vakiona (arvio n 0.5 bar), mutta tarkotus olisi nostaa 1 bar:iin. joten kysymys kuuluu että kumpaan suuntaan sitä ruuvia väännetään.. mun järjen mukaan auki päin eli vasta päivään! ja tärkeämpi on että kuinka paljon sitä pitää ruuvata että saa 1 bar ahdot.. noin suurinpirtein, jos joku osaa vaikka kertoa että montako kierrosta sitä ruuvataan, ei välltämättä tarvii olla tasan 1 bar kunhan on lähellä eli 0.9-1.2 bar:ia..

Kiitos!
Käyttis: Volvo V70R AWD - 00 Musta n. 350hv/450nm
Käyttis 2: Vw Jetta 1.4 tsi - 07 140hv
Volvomies jo toisessa sukupolvessa. Aina on 2 autoa joista toinen on Volvo ja toinen on ns myyntiauto eli osta, korjaa ja myy

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7970
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: ahtopaineen säätö
« Vastaus #1 : 15.06.2011, 14:29:17 »
Tankoa lyhentämällä ahtopaine nousee ja tantoa pidentämällä ahtopaine laskee.

Poissa miksu01

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1060
  • Volvo, koska mä voin
    • Facebook
Vs: ahtopaineen säätö
« Vastaus #2 : 16.06.2011, 06:53:37 »
Tankoa lyhentämällä ahtopaine nousee ja tantoa pidentämällä ahtopaine laskee.

Kuinka paljon sitä lyhentää et se nousee sihen 1 bar:iin?
Käyttis: Volvo V70R AWD - 00 Musta n. 350hv/450nm
Käyttis 2: Vw Jetta 1.4 tsi - 07 140hv
Volvomies jo toisessa sukupolvessa. Aina on 2 autoa joista toinen on Volvo ja toinen on ns myyntiauto eli osta, korjaa ja myy

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: ahtopaineen säätö
« Vastaus #3 : 16.06.2011, 07:04:45 »
Kuinka paljon sitä lyhentää et se nousee sihen 1 bar:iin?

En tiedä, mutta oma veikkaukseni on se, että sen verran vähän, että voi mennä vahingossa ylikin reilusti.
Painemittarithan ei mahdottomia maksa, joten olisi koneelle turvallisempaa mitata mistä lähdetään ja mihin päädytään...  jos joku on jo joskus ennemmin sitä vähän sitä ruuvannut?

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7970
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: ahtopaineen säätö
« Vastaus #4 : 16.06.2011, 09:58:43 »
Kuinka paljon sitä lyhentää et se nousee sihen 1 bar:iin?

Kierros kerrallaa koittaa varovasti.

Seosmittari olisi hyvä kaveri koko ajan.
« Viimeksi muokattu: 16.06.2011, 10:34:58 kirjoittanut JuHaU »

Poissa miksu01

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1060
  • Volvo, koska mä voin
    • Facebook
Vs: ahtopaineen säätö
« Vastaus #5 : 16.06.2011, 15:43:13 »
En tiedä, mutta oma veikkaukseni on se, että sen verran vähän, että voi mennä vahingossa ylikin reilusti.
Painemittarithan ei mahdottomia maksa, joten olisi koneelle turvallisempaa mitata mistä lähdetään ja mihin päädytään...  jos joku on jo joskus ennemmin sitä vähän sitä ruuvannut?

Joo täytyy hankkia se mittari jostain!
Käyttis: Volvo V70R AWD - 00 Musta n. 350hv/450nm
Käyttis 2: Vw Jetta 1.4 tsi - 07 140hv
Volvomies jo toisessa sukupolvessa. Aina on 2 autoa joista toinen on Volvo ja toinen on ns myyntiauto eli osta, korjaa ja myy

Poissa Hannu_264

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • www.vrcf.fi
Vs: ahtopaineen säätö
« Vastaus #6 : 20.06.2011, 13:08:50 »
Tangon lyhentäminen vaikuttaa sitten myös siihen miten paljon hukkaportti aukeaa, eli jos ahdot eivät pysy säädetyssä kierroksilla niin hukkaportin läppä ei aukea riittävästi...

Säädettävä hukkaportinkello tai valmis 1,2 bar kello olisi mielestäni parempi vaihtoehto ahtojen nostamiseen.

Poissa skebazu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1178
Vs: ahtopaineen säätö
« Vastaus #7 : 20.06.2011, 17:24:46 »
ei kai sitä kannata mennä tankoon koskemaan  :o miksei kukaan ole vielä ehdottanut bleed venttiiliä  ::) niin ja ahtomittari kannattaa aina olla kun säätää

Poissa jaippi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 628
Vs: ahtopaineen säätö
« Vastaus #8 : 20.06.2011, 19:43:26 »
Omat suosikit:
Jäykempi kello tai lisäjousi alkuperäisen kellon rinnalle.

Poissa flektinelonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: ahtopaineen säätö
« Vastaus #9 : 20.06.2011, 20:03:09 »
Joskus ennemuinoin oli asiaa, että T03:sta ruuvattaessa tankoa ahto nousee 0,03bar/kierros. Tosin kyllähän siihen vaikuttaa pakoputken virtaus ja esim. välijäähdyttimen virtaus.

Kestääkö B21AT vakio kaasuttimella ahdon noston 1.0bar, tuskin. Hyvä välijäähy + vesi/metskuruisku, niin ainakin lämpökuormaa tulee vähemmän.

Ilman välijäähdytintä esim. vanha Saab B-moottori (99 turbo, 8v/k-jet 145hv@0,7bar) varustettuna ahtimen imupuolelle ruuttaavalla vesiruiskulla kesti ahtojen noston 1.2bariin nakuttamatta.
Eri asia on, jos vesi/metsku loppuu kesken...

Poissa miksu01

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1060
  • Volvo, koska mä voin
    • Facebook
Vs: ahtopaineen säätö
« Vastaus #10 : 20.06.2011, 23:39:21 »
Joskus ennemuinoin oli asiaa, että T03:sta ruuvattaessa tankoa ahto nousee 0,03bar/kierros. Tosin kyllähän siihen vaikuttaa pakoputken virtaus ja esim. välijäähdyttimen virtaus.

Kestääkö B21AT vakio kaasuttimella ahdon noston 1.0bar, tuskin. Hyvä välijäähy + vesi/metskuruisku, niin ainakin lämpökuormaa tulee vähemmän.

Ilman välijäähdytintä esim. vanha Saab B-moottori (99 turbo, 8v/k-jet 145hv@0,7bar) varustettuna ahtimen imupuolelle ruuttaavalla vesiruiskulla kesti ahtojen noston 1.2bariin nakuttamatta.
Eri asia on, jos vesi/metsku loppuu kesken...

Kaasaria modifioidaan hiukan! ainakin täällä forumilla olen saanut sellaista tietoa että kestää ton 1 bar:in! no olis nyt hakusessa isompi turbo ni ei tarvii tota vakiota niin paljon säädellä!
Käyttis: Volvo V70R AWD - 00 Musta n. 350hv/450nm
Käyttis 2: Vw Jetta 1.4 tsi - 07 140hv
Volvomies jo toisessa sukupolvessa. Aina on 2 autoa joista toinen on Volvo ja toinen on ns myyntiauto eli osta, korjaa ja myy

Poissa flektinelonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: ahtopaineen säätö
« Vastaus #11 : 20.06.2011, 23:59:02 »
Ole varovainen. Ilman välijäähdytintä rikot moottorin. Jos jotain ensiapua tarvitset siihen, niin rakentele itse sellainen turbon imupuolelle ruiskuttava vesi/metsku-ruutta.

Ilman välijäähdytintä ei siis todellakaan kestä 1bar ahtoa, eikä välttämättä orkkis 240/740/940-välijäähdyttimen kanssakaan. Kannattaa kääntää varovasti lisää painetta ensiksi.
« Viimeksi muokattu: 21.06.2011, 00:30:53 kirjoittanut flektinelonen »

Poissa miksu01

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1060
  • Volvo, koska mä voin
    • Facebook
Vs: ahtopaineen säätö
« Vastaus #12 : 21.06.2011, 06:58:10 »
Ole varovainen. Ilman välijäähdytintä rikot moottorin. Jos jotain ensiapua tarvitset siihen, niin rakentele itse sellainen turbon imupuolelle ruiskuttava vesi/metsku-ruutta.

Ilman välijäähdytintä ei siis todellakaan kestä 1bar ahtoa, eikä välttämättä orkkis 240/740/940-välijäähdyttimen kanssakaan. Kannattaa kääntää varovasti lisää painetta ensiksi.

Paikalle tulossa mersu sprinterin välijäähdytin :D
Käyttis: Volvo V70R AWD - 00 Musta n. 350hv/450nm
Käyttis 2: Vw Jetta 1.4 tsi - 07 140hv
Volvomies jo toisessa sukupolvessa. Aina on 2 autoa joista toinen on Volvo ja toinen on ns myyntiauto eli osta, korjaa ja myy

Poissa hyvoneju

  • Ex ahdistaja
  • Valvoja
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1143
  • www.vrcf.fi
Vs: ahtopaineen säätö
« Vastaus #13 : 21.06.2011, 07:47:43 »
Kyllähän sen tangon lyhentämisen vaikutuksen voi testatakin paineílmalla , kunhan on vaan kunnollinen , ja luotettava letkupaineen säädin  :-[

Se on sitten toinen asia kuinka pitkälle integroidun portin kapasiteetti riittää , eli tiputtaako tarpeeksi nopeasti ahdot  :'(
Recycle Racing # 04
1970 Amazon Eight Valve Only ! Member of B20 +600 KW club
2010 V70 2.4D
Ex:2012 V60 D3  Ex: 2007 S80 2.4D

kowalski

  • Vieras
Vs: ahtopaineen säätö
« Vastaus #14 : 21.06.2011, 19:21:23 »
Mulla oli modatulla römberillä 1.5bar ahtoja 700srj. vakio välijäähyllä. Ensin halkosarjalla ja T03 ilman koko hukkista 1.2bar ja kiina T3/4 ahtimella ilman hukkista 1.5bar. Ja kesti hyvin useita tuhansia kilometrejä. En kuitenkaan suosittele yrittämään ilman soossi mittaria.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo