KL-varaosat  Race.fi

mikä ahdin

  • 209 Vastauksia
  • 100688 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13525
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #15 : 23.06.2011, 17:15:07 »
korjatkaa jos olen väärässä mutta eikös noi hx superit ole ns. modernisoituja versioita niistä muinaismuistoista... eli myös 2000-luvun tuotteita sillei...
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa olli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #16 : 23.06.2011, 17:38:06 »
korjatkaa jos olen väärässä mutta eikös noi hx superit ole ns. modernisoituja versioita niistä muinaismuistoista... eli myös 2000-luvun tuotteita sillei...

Tässä uskossa olen itsekin elänyt. Luulen kyllä että noissa alkupään viesteissä verrattiinkin normaaliin HX35/HX40-sarjan ahtimiin eikä näihin Super-malleihin.

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #17 : 23.06.2011, 17:59:12 »
Tässä uskossa olen itsekin elänyt. Luulen kyllä että noissa alkupään viesteissä verrattiinkin normaaliin HX35/HX40-sarjan ahtimiin eikä näihin Super-malleihin.
Supereita lähinnä tähän tapaukseen olisin ehdottanut, en noita normiversioita.

Ja erojahan noissa on supereissa ja normaaleissa, pesät kai erilaisia ja siivet eri muotoiluilla.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Solmurauta

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 108
  • www.vrcf.fi
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #18 : 23.06.2011, 19:20:42 »
^Samat pakokopat niissä on kun vanhoissakin.
Lähinnä kompurapuolella on uudistuksia ja HX40superissa on 2 siipeä vähemmin kuin normissa ja eri profiili.
Vanhemman mallin HX40 ja H1E pakopesät sopii suoraan uudempiin.
 
« Viimeksi muokattu: 23.06.2011, 19:24:26 kirjoittanut Solmurauta »
Holset siellä lukee..

Poissa connyl

  • Tinasotilas
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 208
  • Recycle Racing #08
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #19 : 24.06.2011, 08:36:16 »
Ihania nämä Holset vs. Garrett väittelyt. Faktahan on se että se joka siellä oman pellin alla puhaltaa on paras aina.  :2funny:
Silti kun asiassa pysytään niin Garretin ahtimet on monesti tehty liian pienellä pakopuolella ja sillä hyvät kompurat pilattu. Holsetit yleensä tuottaa sen tehon mitä luvataan.  ;)
Nyt tuli ihan järkevä kirjoitus.

Garrettin huono puoli on yleensä liian pieni pakopuoli, tukossa ylhäällä mutta hyvää spooli.
Holsetin  spooli on hiukan huonompi kuin Garrettin mutta ei mee tukkoon ylhäällä.

Homman nimi on yleensä näin, että ne jotka rakentaa käyttisauton valitsee yleensä Garrett ahtimen ja ne jotka rakentaa raceauton valitsee Holsetin.

Kun mennään asiassa syvemmälle, nokkien ja ahtimen tulee olla toisiinsa nähden sopivat  eli mille kierroslukualueelle haluat huipputehon. Ahtimen heräämiseen vaikuttaa myös nokkien säädöt, koneen puristussuhteet ja sytkä. Vaikka rakentaa kaks samanlaista konetta, ne ei oo samanlaisia.

Käyttisautoon halutaan huipputehot yleensä jo 4000rpm, mutta esim. minä haluan lähemmäs 9000 rpm.

PS.  Holset on kyllä vanhanaikainen mutta puolet halvempi kuin Garrett.

Poissa v4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #20 : 24.06.2011, 09:01:18 »
Kerro vaikka sinä VulvaS40T4 koska tunnut olevan perillä ahtimista hyvin että minkä laittasit jos kysymyksessä olisi sinun auto.Eli vääntää pitäs mahd alhaalta,ja olla mahd bolton,nokissa on gsi opel profiili,BSR putki alust loppuun,ja cooleri on isompi bolton systeemi.Sanotaan nyt vaikka että 450hv ois ehoton katto.

Poissa Solmurauta

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 108
  • www.vrcf.fi
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #21 : 24.06.2011, 09:21:07 »
Kerro vaikka sinä VulvaS40T4 koska tunnut olevan perillä ahtimista hyvin että minkä laittasit jos kysymyksessä olisi sinun auto.Eli vääntää pitäs mahd alhaalta,ja olla mahd bolton,nokissa on gsi opel profiili,BSR putki alust loppuun,ja cooleri on isompi bolton systeemi.Sanotaan nyt vaikka että 450hv ois ehoton katto.

Laita tämmone Holsetin HY35Wsuper: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=6452.msg38993;boardseen#new
« Viimeksi muokattu: 24.06.2011, 09:55:06 kirjoittanut Solmurauta »
Holset siellä lukee..

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6353
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #22 : 24.06.2011, 09:30:23 »
Nyt tuli ihan järkevä kirjoitus.

Garrettin huono puoli on yleensä liian pieni pakopuoli, tukossa ylhäällä mutta hyvää spooli.
Holsetin  spooli on hiukan huonompi kuin Garrettin mutta ei mee tukkoon ylhäällä.

Homman nimi on yleensä näin, että ne jotka rakentaa käyttisauton valitsee yleensä Garrett ahtimen ja ne jotka rakentaa raceauton valitsee Holsetin.

Kun mennään asiassa syvemmälle, nokkien ja ahtimen tulee olla toisiinsa nähden sopivat  eli mille kierroslukualueelle haluat huipputehon. Ahtimen heräämiseen vaikuttaa myös nokkien säädöt, koneen puristussuhteet ja sytkä. Vaikka rakentaa kaks samanlaista konetta, ne ei oo samanlaisia.

Käyttisautoon halutaan huipputehot yleensä jo 4000rpm, mutta esim. minä haluan lähemmäs 9000 rpm.

PS.  Holset on kyllä vanhanaikainen mutta puolet halvempi kuin Garrett.

Ja tässä toinen :)

Edelleen olen sitä mieltä (ilman mitään kinastelu meininkiä), että aiheen aloittajan tarpeisiin sopisi joku pienipakopesäinen ahdistava Garretti, koska tehotavoitteet ovat vain 450hv. Miksi siis laittaa hitaammin heräävää Holsettia, jos siitä jää käyttämättä +200hv tehovarat?

Poissa hyvoneju

  • Ex ahdistaja
  • Valvoja
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1143
  • www.vrcf.fi
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #23 : 24.06.2011, 10:15:54 »
Olen Kyllä Kulmamiehen , ja connyl:in kanssa samaa mieltä , kyllä käyttötarkoitus ratkaisee aikas paljon ahtimen mitoitusta  :o
Recycle Racing # 04
1970 Amazon Eight Valve Only ! Member of B20 +600 KW club
2010 V70 2.4D
Ex:2012 V60 D3  Ex: 2007 S80 2.4D

Poissa _hape

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 339
  • www.vrcf.fi
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #24 : 24.06.2011, 10:33:12 »
Juhau! minkäs tämän eron tekee kun autoissahan taisi olla samat ahtimet penkissä?

 tää oli aman tehot 16v kannella: 340 hv @ 404.5 nm ja sinkun tehot 8v kannella 348 hv 4991 rpm 534 nm 3969 rpm ?

eikös näissä ollut paineetkin suht samoissa kun laput on otettu ~ 1.2 bar

jokin tuossa kusee? luulis että tehot olisi 16v koneessa vähän toista kun on vielä säädettävä moottorin ohjaus?

Poissa connyl

  • Tinasotilas
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 208
  • Recycle Racing #08
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #25 : 24.06.2011, 10:41:24 »
Ja tässä toinen :)

Edelleen olen sitä mieltä (ilman mitään kinastelu meininkiä), että aiheen aloittajan tarpeisiin sopisi joku pienipakopesäinen ahdistava Garretti, koska tehotavoitteet ovat vain 450hv. Miksi siis laittaa hitaammin heräävää Holsettia, jos siitä jää käyttämättä +200hv tehovarat?
Kyllä näin on.

Poissa v4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #26 : 24.06.2011, 12:26:49 »
Eli nimimerkki Solmurauta on antanut yhden vaihtoedon,vieläköhän löytys muita järkeviä selkeitä vaihtoehtoja. Niinkuin alunperin ajattelin kun tänne tätä juttua rupesin kirjoittamaan,onhan noita ahdinkauppiaita mielinmäärin keneltä kysellä ja kuka tarjoaa mitäkin.Mutta kun ajattelin että jollain olisi käytännön kokemusta asiasta.Kysymys on edelleen käyttö autosta ns kauppakassista,millä ois hyvä/kiva ajaa.

Poissa mortti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 48
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #27 : 24.06.2011, 13:05:46 »
Alkaa kyllä lohkosta sylinterinseinämät paukkumaan noilla tehoilla, vai onko joku muu nähnyt 2,4T (83mm poraus) konetta jossa yli 400hv?


83mm porauksella on jo todistetusti ajettu vartilla lujenpaa kuin 99% foorumilaisista tulee koskaan ajamaan 81mm porausella.
Ja kyllä, lohko löytyy edelleen ehjänä hyllystä.

Tätä foorumia lukemalla saat faktaa ainoastaan siihen mitä televisiosta tulee illalla.

Poissa connyl

  • Tinasotilas
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 208
  • Recycle Racing #08
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #28 : 24.06.2011, 14:39:30 »
83mm porauksella on jo todistetusti ajettu vartilla lujenpaa kuin 99% foorumilaisista tulee koskaan ajamaan 81mm porausella.
Ja kyllä, lohko löytyy edelleen ehjänä hyllystä.

Tätä foorumia lukemalla saat faktaa ainoastaan siihen mitä televisiosta tulee illalla.
On kyllä totta. ;)
Mutta jos ajetaan esimerkiksi seisova maili sitten 81 mm poraus rules.  ;D

Poissa [Max]

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 169
  • www.vrcf.fi
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #29 : 24.06.2011, 14:39:47 »
GT3071 0.86a/r pesällä kerran mahdollisimman bolt-on(sisänen portti) ja alhaalta vääntävä on hakusessa. Toi menee siihen 400-450hp.
http://www.turbobygarrett.com/turbobygarrett/catelog/Turbochargers/GT30/GT3071R_700382_20.htm

Ja nimenomaan tuolla kombinaatiolla/pakopesällä, se kun on hitusen avarampi kuin GT2871R 0.86 (vaikka siivet onkin samat) joka tekee 1.8 litraisessa moniventtiilissäkin 1,4 bar ahtopaineella 1.7 bar pakopainetta. Samaan moottoriin menossa saman kokoluokan holsetti, mielenkiinnolla odotetaan miten pelaa.

Ja jos kuitenkin tekee mieli olla erilainen nuori niin tässä vähän mallia kuinka fossiilina tunnettu Super HX35 pelaa 2 litran vakio mosan kyljessä. Nokat kun menee vaihtoon niin paukkuu se 600nm 3000rpm nurkilla ;D
« Viimeksi muokattu: 24.06.2011, 16:13:09 kirjoittanut [Max] »

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron