Proturbo  Autodiagnoosi

740 Talvikäyttiksenä

  • 69 Vastauksia
  • 27676 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Okko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 861
  • Turbo ja Takaveto
Vs: 740 Käyttöautonna
« Vastaus #60 : 13.01.2012, 13:37:58 »
Takapyörillä on ainakin tilaa pyöriä  O0

2x740, 240, 2x9-5, 9-3, 900

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: 740 Käyttöautonna
« Vastaus #61 : 13.01.2012, 21:52:17 »
Juu siellä on farkun jouset ja takana on hieman pienemmät kumit 185/65 niin näyttääkin vähän tyhjältä, ite tykkään että perä on ylhäällä :)
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: 740 Käyttöautonna
« Vastaus #62 : 13.02.2012, 17:52:11 »
Nonni täällä on nyt tapahtunu sellasta että yritetty tuota järjetöntä bensan kulutusta minimoida. Ensiksi vaihtui lambda NGK yleismalliin, ei oikein mitään vaikutusta. Puolan hain myös uuden mutta siihen ei ole löydetty vielä sopivaa johtoa niin kokeilu on jäänyt tekemättä.

Tyhjäkäynti on lievää viisarin heilumista, yläkierroksilla ei voimaa sen enempää mitä alhaallakaan ja bensaa menee vaikka kuinka pihistää sen 13-14l/100km vaikka ajaa about 80-20 suhteella maantie-kaupunki. Niin ja ilman kylmäkäynnistyksiä. Suutinrelettä ja sytkäpäätettä vaihdeltu, ei vaikutusta.

Tuossa pakkasten tultua rupesi ilmaantumaan entistä pahemmin vanhan starttimoottorin heikkous, pyöritti todella hitaasti vaikka akussa virtaa olikin, ilmeisesti oma vastus niin suuri että syö kaiken virran. Vaihdoin tallista purkustartin mallia suora ja starttasi hienosti vaan sittempä alkoi se vitt*ilu. Solenoidi sanoo vaan naks eikä anna virtaa itse startille pyörittää. Muutaman kerran sain napauttamalla toimimaan mutta sitten lopetti kokonaan. Ei muutakun tallille ja startti turbosta irti ja tähän, oli kyljessä huoltotarrakin eli joskus huollettu ja turbossa toiminut aina. Toimihan se tässäkin seuraavaan aamuun kunnes taas naks naks vaan ja sama vika. Startin 13mm muttereista kun antaa hyppyvirtaa solenoidin ohi niin hienosti starttaa. Tarvii varmaan hakea uusi solenoidi tai koko startti kun jaksaa vaan vitt*illa  >:( Startin johdotukset tarvii kans tsekata ja kokeilla vaikka toisillakin. Erikoiselta vaan tuntuu kun hyppyvirtaa antamalla virta tulee ihan samaa reittiä  ::)

Startti jumppaa tehdessä sitten huomasin että koneenperästä tiputtelee öljyä ja aika rajustikin. Äkkiä tsekkaan loota ja kone ja molemmissa öljyt hyvillä korkeuksilla, enempää tarkastelematta varasin itelleni ajan huoltoon tiivisteiden vaihtoon, kampuran stefa uusiks siis. Maanantaina muistaakseni auto pukeille ja lootaa irrottelemaan, puolet purettua tajuan että tihkuva öljy on punaista ja haisee jollekin muulle kuin moottoriöljylle  >:( Soittelin varaosaputkia läpi eikä uutta etupään stefaa saanut enää edes siniseltä, mielenkiinto ei yltänyt etsiskelemään mittojen kanssa uutta stefaa joten vaihtoehdot olivat:

1) Romut takas kasaan ja ajetaan leimalle/niin kauan kun kestää
2) Tallista M47 ja toivotaan bensankulutuksen laskua samalla.

Tuli sitten valittua nro. 2 eli silmälaakeri ja painelaakeri hakemaan hopi hopi ja romuja talliin. Vaihtoon menikin roppakaupalla osia mutta lauantai aamuna oli auto ajossa taas. Kytkimeksi tuli joku tallista löytynyt asetelma mutta tuntuu aika raskaalle vaijerikytkimellä joten epäilisin olevan jotain muuta kuin B200K astelma.. Kattotaan miten pitää. Alakierroksille tuli vääntöä kyllä ihan hurjasti lisää, aw osaa ne hukata jonnekin  ;D Kattotaan miten alkaa asettumaan vehkeet, perän varmaan joudun vaihtamaan lähiaikoina kun on maatin perä, 100 vauhissa kierrokset 3000rpm, eikös lambdasäätö lopu 2850rpm? Eli kyllä menovesi maistuu.

Eläkkeelle


Tyhjää





Bensson kulutukseen tuo swappi ei kyllä ainakaan vielä vaikuttanut yhtään, vaikka YKK anturikin on puhdas öljykylvyn sijaan. Päin vastoin taisi vaa nousta.. 11.50l kun ottaa 98E niin 80km kohdalla pääsee jo taas tankille  ::) Ehdotuksia?

Jaa niin puhdistelin mää etu umpiotkin, ei suurta vaikutusta mutta paljon kirkkaammalta näyttävät heijastimetkin. Samalla kuitenkin löytyi keino millä omia valoja parantaa. Akulta 14.3v ja lampun kannasta 12.3v  ::)



Kilometrit 248080
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: 740 Käyttöautonna
« Vastaus #63 : 21.03.2012, 09:04:11 »
Jaahas, viinalla läträilty menemään raakana ja hyvin on toiminu. Leima alkaa olla ehtoo puolella joten eiköhän laiteta purkuun  :2funny:
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: 740 Talvikäyttiksenä
« Vastaus #64 : 08.01.2014, 23:50:52 »
Leima loppu joo ja purettiinkin osittain, loksut läks maailmalle, keulasta valot ja semmoset, mittaristo, penkit ja jottain tilpehööriä.

Oli vähän piharaktorin virkaa toimittamassa toissa kesän. Toki ennen leiman loppumista piti ruuvata kemppi-akseli alle ja käydä sulattamassa kumia, kehnostihan se pyöri kun LH ja viina, ei natsannu laihalla kävi ja puutumista havaittavissa.

Tuli talvi -13 ja alkoi kutkuttaa miten hyvä talviauto tämä aikoinaan oli, ei siinä auttanut kun metsästää hiljalleen puuttuvat osat ja joskus talven loppupuolella leima haettiin lähes huomautuksetta.



Kesällä ajeltiin satunnaisesti, mitä kummallisimmilla "lookeilla"



Kunnes tuli jokin hurja hullaannus että tämänkin laitoksen pohja on laitettava talvikäyttismallille eli öljyä ja rankasti pohjaan. Ekana pesut..



Samalla koputeltiin kaikki mätäpaikat pois, paikattiin ja suojattiin.








Siinä sitten samoilla lämpösillä innostuin vielä helmanvaihtohommiinkin





Vetokoukkukin siinä entrattiin




Ja eikun mömmöä pohjaan





Saatiin se vihdoin jaloilleenkin




Sitten alkoikin satelemaan osia




Ja kohta olikin homma selvä




Valotkin tuli releytettyä, umpiot puhdistettua ja polttimot uusittua. Muutos oli vähintäänkin positiivinen.


Leima tälle vuodellekin tuli haettua eilen. Ajellaan ajellaan.






Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4110
Vs: 740 Talvikäyttiksenä
« Vastaus #65 : 09.01.2014, 05:28:48 »
Olin jo että jes, paaliin  S* Mutta nii vaan pelasti vielä.
Paljon imee viinaa?

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: 740 Talvikäyttiksenä
« Vastaus #66 : 09.01.2014, 07:06:53 »
Olin jo että jes, paaliin  S* Mutta nii vaan pelasti vielä.
Paljon imee viinaa?
Liikaa. Tosin eipä ole tullut oikein ajettuakaan kuin nurkkapyörittelyä niin paha sanoa.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: 740 Talvikäyttiksenä
« Vastaus #67 : 17.03.2014, 07:37:20 »
Tossa tullu tähänkin väkerreltyä kaikennäköistä, mm. turbomallin jarrut odottelis asennusta.

Sähköflekti tuli laiteltua..



Isompaa putkistoa rakenneltu, öljylämpömittari asenneltu..



Ja muuten vaan räpsitty kuvia kesävanteilla  ::)







Sen kummempia suunnitelmia ei tämän suhteen taida enää ollakaan, peräöljyt pitäisi vaihtaa, samoin laatikon öljyt ja takapään stefa. Takaspoileri asentaa. Mittareita vähän viritellä lisää ja siistiä mutta ei mitään kummallista.

Tällä hetkellä auto onkin seisonnassa, kai sillä tarvii tossa kesällä käydä välillä hurjastelemassa mutta käyttöauton virkaa hoitaa toiset biilit tästä eteenpäin  ;)

Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: 740 Talvikäyttiksenä
« Vastaus #68 : 26.10.2014, 16:46:23 »
... mm. turbomallin jarrut odottelis asennusta....

Hetken odottelivatkin joo..






Elikkäst, 280mm isommat ABSin jarrut täysin huolletuilla satuloilla, uudet letkut(bosch), palat (bosch), kannakeraudat puhallettu & maalattu, liukutapit putsattu&voideltu huolella. Levyt tähän tuli vielä mallia käytetyt, toistaiseksi nyt ainakin..

Muutoksen huomaa..


Kuin myös tuo spoileri ehti ihan muutaman kuukauden vaan komistaa pannuhuoneen nurkkaa.










Kylläpä loksujen värieron huomaa pahasti  :-[ Noh.. osa kerrallaanhan noita tässä on tullut maalailtua  ::)
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: 740 Talvikäyttiksenä
« Vastaus #69 : 19.12.2014, 20:54:10 »
Nojoo. Spartan lockeri lähti maailmalle kun Truetrac kuume iski ja kuukauden päivät siinä akselin hävityksestä tilauksineen jenkeistä sitten meni ja tänään palasi Volvo maankamaralle. -588 ja 3.73 välityksellä tuli kasattua tuo 1031 akseli. Öljyksi Teboilin Hypoid 80w-90, pitää vielä pienen ajon jälkeen vaihtaa mutta liekö merkitystä laittaisiko nuo samat vai sitten synteettisen mallin eli Hypoid 75w90. Akselin pinta sai löpö-öljy ruiskutuksen jälkeen öljy-terva-massa seoksen päällensä.









Hyvin tuntui toimivan ilman sivuääniä ja sivulle tarjosi mitä nyt kesäkumeilla pääsi vähän suhistelemaan...  :sundaydriver:

« Viimeksi muokattu: 19.12.2014, 20:56:22 kirjoittanut HembalanD »
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

 

RallyBaron  Samppasport