Autoracing  KL-varaosat

Vinokoneen vesipumppu? Onko niitä useita erilaisia?

  • 54 Vastauksia
  • 21206 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: Vinokoneen vesipumppu? Onko niitä useita erilaisia?
« Vastaus #30 : 12.09.2015, 14:38:38 »
Onhan se vähän hankala kun ekaa kertaa tekee. Siinä kun on se säätövara niin varovasti jollain sopivalla kammella nostaa pumppua ja mutterit ja pultit kiinni. Joku halko käy ihan hyvin, ite taisin käyttää vasaran vartta millä sai kiilattua pumpun tarpeeks ylös. Jos vuotaa niin uudestaan vaan.

Konsteja on monia niinkun tekijöitäkin.
V70 TDI

Poissa injector

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2417
  • Tulevaisuuden Johtaja
Vs: Vinokoneen vesipumppu? Onko niitä useita erilaisia?
« Vastaus #31 : 12.09.2015, 14:56:32 »
Harvemmin sen kannen ja pumpun välinen kumivuotaa. Paperitiivisteen olen saanu vuotaa uuvekseltaan, siksi tahnan kanssa olen laittannut paikoilleen, päässy siitä ongelmasta sillä
940SE Pappakulta, 945 Turbo Sportwagon, 945 Turbo Lumivalkee Ja Sävsjö Euroline 5.6 CT -95

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: Vinokoneen vesipumppu? Onko niitä useita erilaisia?
« Vastaus #32 : 12.09.2015, 15:17:06 »
Harvemmin sen kannen ja pumpun välinen kumivuotaa. Paperitiivisteen olen saanu vuotaa uuvekseltaan, siksi tahnan kanssa olen laittannut paikoilleen, päässy siitä ongelmasta sillä

Kyllä se pelkkä kumitiiviste pitää. Koitin tiivistemassalla ja kumitiivisteellä mut ei pitäny, joten revin massat veke ja kampesin pumpun kotikonstein kiinni. O-rengas mikä tiivistää taas lämpäärin putken niin voi vuotaa joten se kans uusintalistalle.

Eihän sielä mitään massaa taida uutenakaan olla niin turha sinne mihikään väliin on sitä tunkea.
V70 TDI

Poissa Pyssy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 352
  • :p
    • Oldsmobile Club of Finland ry.
Vs: Vinokoneen vesipumppu? Onko niitä useita erilaisia?
« Vastaus #33 : 12.09.2015, 18:52:41 »
...
Panin merkille, että siinä uudessa pumpussa on joku reikä porattu kylkeen
...

Jos reikää ei ole, ja tiiviste alkaa vuotaa, menee laakeriin vettä, pesee "kestovoitelun" pois, ja turmelee laakerin nopeasti.  Juorureiästä valuva jäähdytysneste on merkkinä sitä, että piakkoin menee vesipumppu vaihtoon.  Ilman juorureikää ensimmäinen vikaoire on vesipumpun laakerin tuhoutuminen, ja matkan katkeaminen siihen paikkaan.

900 Saabissa oli nokkaketjun vetämässä vesipumpussa yksi tiiviste, joka hajotessaan päästi öljyt ja vedet sekaisin.  Uudemmissa malleissa oli kaksi tiivistettä ja juorureikä.  Jos reiästä tuli vettä tai öljyä, oli vesipumpun vaihto tulossa ajankohtaiseksi.
Etuvetoiset ei ole Volvoja
Nelitahtiset ei ole Saabeja
Vesijäähdytteiset ei ole Porscheja
Alle 11-sylinteriset ei ole Ferrareja

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Vinokoneen vesipumppu? Onko niitä useita erilaisia?
« Vastaus #34 : 12.09.2015, 19:11:30 »
Harvemmin sen kannen ja pumpun välinen kumivuotaa. Paperitiivisteen olen saanu vuotaa uuvekseltaan, siksi tahnan kanssa olen laittannut paikoilleen, päässy siitä ongelmasta sillä
Omia/kaverien autoja on tällä hetkellä 3 joista vuotaa se kannen ja pumpun välinen, ja viimeisen vuoden aikana olen neljään "hoidossa" käyneeseen tuon tiivisteen vaihtanut tai liimannut vuodon takia, ikinä en ole paperitiivisteen vuotoon törmännyt vinokoneen pumpussa (ok, asentaessa rikotun olen "saanut" vaihtaa).
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: Vinokoneen vesipumppu? Onko niitä useita erilaisia?
« Vastaus #35 : 13.09.2015, 09:18:35 »
Omia/kaverien autoja on tällä hetkellä 3 joista vuotaa se kannen ja pumpun välinen, ja viimeisen vuoden aikana olen neljään "hoidossa" käyneeseen tuon tiivisteen vaihtanut tai liimannut vuodon takia, ikinä en ole paperitiivisteen vuotoon törmännyt vinokoneen pumpussa (ok, asentaessa rikotun olen "saanut" vaihtaa).

Tästä oli joskus keskusteluakin, olikohan volvolandian ajoilla jopa tai muuten joku vanha aihe ja tuo pumpun ja kannen välinen kumi kehotettiin hakemaan suoraan Volvolta eikä luottaa varaosapuljun tarjoamaan.

Itellä kävi sitten varmaan säkä kun sain hyvälaatusen kumin varaosaliikkeestä x, olikohan motonet vai mikä nyt sillon matkan varrelle sattu.
V70 TDI

The moose

  • Vieras
Vs: Vinokoneen vesipumppu? Onko niitä useita erilaisia?
« Vastaus #36 : 13.09.2015, 09:57:24 »
Tarvike pumpun mukana oli joskus ihan suorasta letkunpätkästä tehty tiiviste kannen ja pumpun väliin. Eihän semmonen pidä siellä ilman liimoja.

Viimeisin tarvikepumppu jonka ostin oli valu siipi ja orkkismallinen tiiviste. Eli sieni.

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: Vinokoneen vesipumppu? Onko niitä useita erilaisia?
« Vastaus #37 : 13.09.2015, 10:21:54 »
Tarvike pumpun mukana oli joskus ihan suorasta letkunpätkästä tehty tiiviste kannen ja pumpun väliin. Eihän semmonen pidä siellä ilman liimoja.

Viimeisin tarvikepumppu jonka ostin oli valu siipi ja orkkismallinen tiiviste. Eli sieni.

Sienen mallinen tiiviste mullakin oli eikä ollu ongelmia. Ei sinne mitään letkunpätkää voi laittaa  :idiot2:

Lämppärille lähtevän putken väliin tulee ihan o-rengas joka on hiukan leveempi.
V70 TDI

The moose

  • Vieras
Vs: Vinokoneen vesipumppu? Onko niitä useita erilaisia?
« Vastaus #38 : 13.09.2015, 10:38:45 »
Netin syövereissä on kuva pumppupaketista jossa se tiiviste on.

Kiva ullatus jos vanhaa tiivistettä ei voi käyttää.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5015
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: Vinokoneen vesipumppu? Onko niitä useita erilaisia?
« Vastaus #39 : 13.09.2015, 10:48:40 »
Kyllä niitä "letkunpätkiäkin" on menestyksellä käytetty.
Ei se nyt ihan leikattu ole vaan ne tiivistävät sivut ovat hieman pyöristettyjä.
Kun pumppua kampeaa ylös niin kyllä tuo suorakin on pitänyt.

Tappikoneen pumpussa käytetään noita suoria, vinokoneeseen kuuluu kyllä se tatti.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2379
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Vinokoneen vesipumppu? Onko niitä useita erilaisia?
« Vastaus #40 : 20.09.2015, 21:50:20 »
Pakko kommentoida tota tiiviste asiaa itsekkin, sillä tarvikepumpun kaveriksi otin tiivisteet Volvolta ja en yhtään ihmettele että tarvike tiivisteet ei pidä! Semmosta kivikovaa kumia jos vahingossa saa painettua luntulle on sen pitämiset pidetty, verrattavissa kulunkimuoviin... Volvolaiset pikkasen notkeempia.
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Niko_S

  • Vieras
Vs: Vinokoneen vesipumppu? Onko niitä useita erilaisia?
« Vastaus #41 : 11.11.2015, 22:41:30 »
Ne tarvike tiivisteet on kyllä aika kuraa.
Tosin aluperäinen ylätiivistekin alkoi vuotamaan 1,5 vuoden jälkeen. Vaihdoin Volvon pumppuun silloin uudet Volvolaiset tiivisteet.

Volvon alkuperäinen vesipumppu on ollut B230F:ssä minulla kiinni 2,5 vuotta ja noin 115 tkm, ja vielä pitää pehmeää ääntä.

Pikkulohkoon ostin Grafin tarvikkeen, niin pitää jo uutena stetoskoopilla kuunneltuna kovempaa ääntä.
Lisäksi ainakin tuossa tarvikkeessa sai hieman tapella, että sai kunnolla ylätiivisteen osumaan paikalleen.
Kiinnitysreijissä on suurempi toleranssi, ja valu on aika karkeaa.

Tällä hetkellä maksaa Biliassa vesipumppu 132,59€, ja esim. Motonetista saa tarvike pumppuja 4 kpl samaan hintaan.

Nyt sitten taas mietin, kun B230F:ään pitää kohta jakohihna vaihtaa, niin antaako vielä toimivan alkuperäislaatuisen pumpun olla paikallaan,
ja ostan sitten uuden alkuperäisen varalle, vai työnnänkö käteni ns. p*skaan ja laitan halvan tarvikkeen.

Omassa B230F:ssä nykyistä edellinen Original vesipumppu kesti aikalailla 5 vuotta (kunnes vaihdoin jakohihnan),
ja siitä oli laakeri väljänä irroittaessa.

s73

  • Vieras
Vs: Vinokoneen vesipumppu? Onko niitä useita erilaisia?
« Vastaus #42 : 11.11.2015, 23:41:15 »
Ne tarvike tiivisteet on kyllä aika kuraa.
Tosin aluperäinen ylätiivistekin alkoi vuotamaan 1,5 vuoden jälkeen. Vaihdoin Volvon pumppuun silloin uudet Volvolaiset tiivisteet.

Volvon alkuperäinen vesipumppu on ollut B230F:ssä minulla kiinni 2,5 vuotta ja noin 115 tkm, ja vielä pitää pehmeää ääntä.

Pikkulohkoon ostin Grafin tarvikkeen, niin pitää jo uutena stetoskoopilla kuunneltuna kovempaa ääntä.
Lisäksi ainakin tuossa tarvikkeessa sai hieman tapella, että sai kunnolla ylätiivisteen osumaan paikalleen.
Kiinnitysreijissä on suurempi toleranssi, ja valu on aika karkeaa.

Tällä hetkellä maksaa Biliassa vesipumppu 132,59€, ja esim. Motonetista saa tarvike pumppuja 4 kpl samaan hintaan.

Nyt sitten taas mietin, kun B230F:ään pitää kohta jakohihna vaihtaa, niin antaako vielä toimivan alkuperäislaatuisen pumpun olla paikallaan,
ja ostan sitten uuden alkuperäisen varalle, vai työnnänkö käteni ns. p*skaan ja laitan halvan tarvikkeen.

Omassa B230F:ssä nykyistä edellinen Original vesipumppu kesti aikalailla 5 vuotta (kunnes vaihdoin jakohihnan),
ja siitä oli laakeri väljänä irroittaessa.
Minkälaisilla siivillä alkuperäiset pumput nykyisin on? ???

Niko_S

  • Vieras
Vs: Vinokoneen vesipumppu? Onko niitä useita erilaisia?
« Vastaus #43 : 12.11.2015, 21:16:29 »
Minkälaisilla siivillä alkuperäiset pumput nykyisin on? ???

Ainakin tuo nykyinen mikä farkussa oleva, on peltisiivillä.
Sitä en muista, mitä oli sitä edeltävässä.

Toisethan tykkäävät, että valusiipiset olisivat parempia.

Viimeksi tänään pyörittelin töissä käsissäni sellaista valusiipistä tarviketta (GRAF), niin edelleen on aika järkyttävän näköistä valua...

Mutta joo, yleensähän nuo tarvikkeet kyllä kestävät sen hihnanvaihtovälin.

Toiset hurjathan ovat ajelleet Volvo Original pumpulla pari hihnanvaihtoväliä, ilman että vesipumppu olisi vielä ollut tiensä päässä,
mutta en sitten tiedä miten nykyään kestää. Briteissähän noita Volvo Original pumppuja kuitenkin ainakin vielä tehdään.


Noiden tarvikkeiden kanssa kyllä olen törmännyt sellaiseenkin, että vesiputken ja pumpun välinen tiiviste on alkanut tihuttamaan.
Itse ostin aikanaan varastoon Volvolta irtona noita vesiputken ja pumpun välisiä o-renkaita.




The moose

  • Vieras
Vs: Vinokoneen vesipumppu? Onko niitä useita erilaisia?
« Vastaus #44 : 12.11.2015, 23:11:28 »
Just tänään oli hyppysissä 2kpl saman valmistajan tarvikepumppuja jotka pumpun siiveltä erosivat pelti vs valu alumiini. Päällisinpuolin volvo orig ja kai liukurengastiiviste siellä laakeria suojaa.

 

Elekma  Autoracing