Proturbo  Autodiagnoosi

S80, V70, XC60 ja S/V60 mallien faceliftaus

  • 186 Vastauksia
  • 64658 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2699
Vs: S80, V70, XC60 ja S/V60 mallien faceliftaus
« Vastaus #75 : 02.11.2017, 22:10:02 »
Aikas hieno experimentti ja lopputulos!

Kielen vaihto onnistuu rahaa vastaan, mutta eco ja power näytön toimintaan saanti voi olla hankalaa. Mahtaakohan mottorinohjaukselta tulla tarvittavaa tietoa lainkaan...
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: S80, V70, XC60 ja S/V60 mallien faceliftaus
« Vastaus #76 : 03.11.2017, 07:08:16 »
Aikas hieno experimentti ja lopputulos!

Kielen vaihto onnistuu rahaa vastaan, mutta eco ja power näytön toimintaan saanti voi olla hankalaa. Mahtaakohan mottorinohjaukselta tulla tarvittavaa tietoa lainkaan...
Kielenvaihto onnistuu tuolla uudemmalla mittaristolla olevissa Volleissa keskikonsolin valikosta. Kuinka tässä tuunatussa sitten ::)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12498
Vs: S80, V70, XC60 ja S/V60 mallien faceliftaus
« Vastaus #77 : 03.11.2017, 07:41:12 »
Oliko sinulla joku ODB2 juttu tuohon suunnitteilla? Hitto tuo näyttäis kyllä hyvältä.

Ei näy mittarilukema tuossa mittarissa?

Edit: Saitko Pietilä selvitettyä mitä eroja noissa eri mittareissa on? Katselin ruotsissa että dieseleissäkin on erilaisella varaosanumerolla mittaristo.
« Viimeksi muokattu: 03.11.2017, 07:47:29 kirjoittanut Ribbe »
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2699
Vs: S80, V70, XC60 ja S/V60 mallien faceliftaus
« Vastaus #78 : 03.11.2017, 10:43:14 »
Kielenvaihto onnistuu tuolla uudemmalla mittaristolla olevissa Volleissa keskikonsolin valikosta. Kuinka tässä tuunatussa sitten ::)
Eikös kielen voisi vaihtaa ainakin käyttämällä mittariston kiinni uudemmassa?
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Wehgi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1163
  • www.vrcf.fi
Vs: S80, V70, XC60 ja S/V60 mallien faceliftaus
« Vastaus #79 : 03.11.2017, 10:49:14 »
Eikös kielen voisi vaihtaa ainakin käyttämällä mittariston kiinni uudemmassa?

Tämä kiinnostaisi itseäkin. Saisi samalla selkokielisen silmäkarkkimittariston Volvon kielipäivtyksen hinnalla.

Oliko sinulla joku ODB2 juttu tuohon suunnitteilla? Hitto tuo näyttäis kyllä hyvältä.

Ei näy mittarilukema tuossa mittarissa?

Edit: Saitko Pietilä selvitettyä mitä eroja noissa eri mittareissa on? Katselin ruotsissa että dieseleissäkin on erilaisella varaosanumerolla mittaristo.

Itsekin noita manuaalikepin mittareita katselin ja ainakin parilla eri osanumerolla löytyy mittaristoja.  ???
Volvo S60 -15 T3 R-Design
Ex Volvo S60 -11 T3
Ex Volvo S60 -06 2.5T

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12498
Vs: S80, V70, XC60 ja S/V60 mallien faceliftaus
« Vastaus #80 : 03.11.2017, 11:29:48 »
Itsekin noita manuaalikepin mittareita katselin ja ainakin parilla eri osanumerolla löytyy mittaristoja.  ???
Tuo voi olla ainakin noissa ero. kävin vain katselemassa ruotsista noita. Hinnat alkoi 2000SEK hinnasta. Ei olisi paha sijoitus tuohon omaan resuun. Tietty sitten vaatisi soittimelle tuunausta.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa joonak

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 217
  • www.vrcf.fi
Vs: S80, V70, XC60 ja S/V60 mallien faceliftaus
« Vastaus #81 : 03.11.2017, 16:23:33 »
Siis ymmärsinkö oikein että vedit pari piuhaa OBD -portista mittaristolle ja se alkoi toimimaan sillä? Vau, XenonLed vai mikä se firma olikaan myy tuohon käyttöön adapteria "sopivaan" hintaan mutta sille ei ole siis tarvetta.

Itseä kiinnostaa tämä nyt vain teorian tasolla kun omassa XC:ssä on digimittari jo tehtaalta  8)
C70 T5 2006 Summum

Poissa Pietilä

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1118
  • www.vrcf.fi
Vs: S80, V70, XC60 ja S/V60 mallien faceliftaus
« Vastaus #82 : 03.11.2017, 16:42:17 »
Ei voi muuta kuin hattua nostaa siviilirohkeudesta, selvitystyöstä ja lopputoteutuksesta.  -H-

Aivan huikea lopputulos  S*

Hyvä tuo on jo, vaikkei kaikki toimikkaan.  8)

Aikas hieno experimentti ja lopputulos!
Kielen vaihto onnistuu rahaa vastaan, mutta eco ja power näytön toimintaan saanti voi olla hankalaa. Mahtaakohan mottorinohjaukselta tulla tarvittavaa tietoa lainkaan...

Hyvin tuo nuorentaa tunnelmaa autossa, niinkuin erissä istuisi.  8)

Ongelma tuossa on ainakin virallisesti Volvolla tuo kun tähän autoon VIN numerolla päivitettäisiin nuo ohjainyksiköt.  Joten ei tämän auton VIN numerolla löytyisi tähän uuteen mittaristoon mitään, tai siis tämä oli vasta oletus kun kysyin.  Koittamallahan se vasta varmistuu, mutta siksi suositteli suoraan eri firmaa.

Tässä pitäisi tietää, että onko ne kielet valmiina mittaristossa vai autossa.  Koska uudemmassahan ne kaikki kielet on. Tai tässä vanhassakin tuosta näytöstä vaihdetaan kieli, mutta se ei vaihdu tähän mittaristoon.

Eco ja Power voi kans tosiaan olla melko vaikea, ilmankin kyllä pärjää.   ::)

Kielenvaihto onnistuu tuolla uudemmalla mittaristolla olevissa Volleissa keskikonsolin valikosta. Kuinka tässä tuunatussa sitten ::)
Eikös kielen voisi vaihtaa ainakin käyttämällä mittariston kiinni uudemmassa?

Tämä ajatus oli itselläkin jo ennekuin tuota mittaria vaihdoin, että voisiko se onnistua ihan niin helposti.  Jos kielet on mittarissa itsessään sisällä ja siinä on muisti, mikä pysyy myös kun mittarin käyttää irti ja siirtää autoon, niin silloin tuo voisi jopa toimia.  Ongelma vaan, että ei kellään tutulla ole uudempaa +2014 S60/V60.  Jos joku Oulun seudulta tahtoo alkaa yrittämään, niin varmasti maksan vaivanpalkat. Mittaristo irtoaa autosta noin 10-15minuutissa ::)

Oliko sinulla joku ODB2 juttu tuohon suunnitteilla? Hitto tuo näyttäis kyllä hyvältä.

Ei näy mittarilukema tuossa mittarissa?

Edit: Saitko Pietilä selvitettyä mitä eroja noissa eri mittareissa on? Katselin ruotsissa että dieseleissäkin on erilaisella varaosanumerolla mittaristo.

Olen siis jo tuon OBD2:n kytkenyt tähän. Ilman sen kytkemistä ei edes vaihteistolle näyttäny mikä vaihde oli päällä.

Tuo vanhempi mittaristo juttelee vain neljällä kaapelilla.  Käytännössä siis plussalla/miinus ja Middle Speed can (H+L)
Tämä uudempi mittaristo juttelee kuudella kaapelilla, eli vanhaan ei tule kuin tuo 4 kaapelia liittimeen.  2 kaapelia varastetaan OBD2:sta.  Ja ne mitkä varastetaan ovat High Speed can. (H+L)

Turkkilaisen kanssa mitä näistä porisin niin meinasi, ettei olisi väliä onko mittaristo bensa vai diesel. Hän oli ottanut mittariston dieselistä omaan bensaan. Oli myös ottanut autosta missä ei ole Driver Supporttia mutta, oli sitten toiminut hänen autossa. Itsellä tämä minkä nyt ostin niin oli Amerikasta. Driver Supportteja tai Webastoa ei ollut tässä, mutta ne toimii täydellisesti tässä.  Tällä oli myös sama varaosakoodi kuin siinä XC70 2013:ssä.  Tuon enempää en osaa varaosakoodeista sanoa, mutta tuntuis kaiken toimintojen olevan mittaristossa ja sitten auto käskee näyttää mitä pitää?

Mittarilukema näkyy. Näissä teemoissa on valittavana pyörittämällä mitä näytetään. Ensimmäinen tila on käytännössä tyhjä. Toinen tila näyttää keskikulutuksen, keskinopeuden, trippi 1 ja kilometrit.  Kolmas tila näyttää hetkellisen kulutuksen, tankilla ajettavan kilometrimäärän, trippi 2 ja kilometrit.
































En tiedä voisikohan nuo huoltomuistutinkin lähtä pelaamaan kun tuo nollataan, lähtee sitten laskemaan uudestaan? Nyt näinä kuukausina se tais muutenkin tulla, Tammikuussa viimeksi huollettu noin 130 tkm kohilla, eli alkaa täyttymään määrät.  Tiedä sitten jos nyt itse nollaisi tuon, mutta ilmoittaakohan sitten sitä oikeaa ajankohtaa millon auton omista tiedoista tieto tulee.  ::) Tai sitten odottaa sinne ja nollaa siellä, niin voisi sitten jatkossa toimia ihan oikein myös tuokin.

Tuli myös huomattua, ettei adaptiivista vakkaria voi kytkeä jos DSTC on pois päältä, eli DSTC sport tila päällä. Piti ihan ohjekirjasta tarkistaa ja niin se kuuluukin olla.

Siis ymmärsinkö oikein että vedit pari piuhaa OBD -portista mittaristolle ja se alkoi toimimaan sillä? Vau, XenonLed vai mikä se firma olikaan myy tuohon käyttöön adapteria "sopivaan" hintaan mutta sille ei ole siis tarvetta.

Itseä kiinnostaa tämä nyt vain teorian tasolla kun omassa XC:ssä on digimittari jo tehtaalta  8)

Ymmärsit, kaksi piuhaa vedetty. Koko hommaan aikaa menee noin puolituntia jos työkalut on esillä.

Tarkoitat varmaan tuota XeMODeX. Heilläkään ei ole tuossa kyllä Suomea speksattu:
https://xemodex.com/us/product/tft-retrofit-kit-for-2013-volvo-s60-includes-a-brand-new-tft-cluster-dim/
Hinta on hieman tyyriimpi tietysti.  Mutta heillä taitaa toimia kaikki tuossa tuota bugia lukuunottamatta, ellei se ole korjattu. Heillä tulee kaikki tuon OBD:n kautta, mutta näyttää sitten taas vuosimalliin rajoittuvan tuo.




« Viimeksi muokattu: 03.11.2017, 16:46:52 kirjoittanut Pietilä »

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: S80, V70, XC60 ja S/V60 mallien faceliftaus
« Vastaus #83 : 03.11.2017, 17:24:10 »
Tuosta valikko esittelystä näkee hyvin mitä kaikkea tuosta digitaalisesta mittaristosta löytyykään.
Meinaan kun joskus ollut keskustelua, että digitaalinenmittaristo ei tarjoa analogiseen nähden mitään ;D
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Pietilä

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1118
  • www.vrcf.fi
Vs: S80, V70, XC60 ja S/V60 mallien faceliftaus
« Vastaus #84 : 03.11.2017, 17:36:57 »
Tuosta valikko esittelystä näkee hyvin mitä kaikkea tuosta digitaalisesta mittaristosta löytyykään.
Meinaan kun joskus ollut keskustelua, että digitaalinenmittaristo ei tarjoa analogiseen nähden mitään ;D

Enkä edes vielä jokaisesta kuvaa ottanut, näyttää myös esim graafisena mikä ovi on auki jne millä paikalla joku istuu, punaisella jos ei ole vyö ja valkoisena jos on, yms yms.

Minkälainen asetus valikko tänne mittaristolle on keskinäytössä? Jos kerran sille erikseen pystyi kieltä muutetaan, nii jokin ala valikko mittarille?

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: S80, V70, XC60 ja S/V60 mallien faceliftaus
« Vastaus #85 : 03.11.2017, 17:41:58 »
Enkä edes vielä jokaisesta kuvaa ottanut, näyttää myös esim graafisena mikä ovi on auki jne millä paikalla joku istuu, punaisella jos ei ole vyö ja valkoisena jos on, yms yms.

Minkälainen asetus valikko tänne mittaristolle on keskinäytössä? Jos kerran sille erikseen pystyi kieltä muutetaan, nii jokin ala valikko mittarille?
Äkkiseltään en muista muuta kuin, että navigoinnin kääntymisilmoitukset tulee mittaristoon.
Tuollainen valikko keskinäytössä kielelle 8)


« Viimeksi muokattu: 03.11.2017, 17:48:30 kirjoittanut völvöxc60 »
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Pietilä

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1118
  • www.vrcf.fi
Vs: S80, V70, XC60 ja S/V60 mallien faceliftaus
« Vastaus #86 : 03.11.2017, 17:49:17 »
Äkkiseltään en muista muuta kuin, että navigoinnin kääntymisilmoitukset tulee mittaristoon.


Täytyypä tuotakin koittaa voisko toimia. Ei oikein kaikkia osaa hakea mitä se voisi näyttää, huomattavasti enemmän informaatiota kuin tuossa vanhassa mittaristossa. Onko nuo näykynyt jo 2014 malleissa sitten?  +2015 taitaa olla jo hieman erinlainen ainakin teemoiltaan mittaristo?

Eli tuo Sensus pitäisi saada päiviteltyä varmaan tuollaiseksi, että voisi itse kieltä vaihdella. Kuinka lie erinlaiset yksiköt ja missä yksikössä mahtaa olla. Vaikka olisi yksiköt läheskää samanlaiset, niin Volvolta tuskin lähtisi yrittämään edes ajaa siihen uudemmanlaista, koska taas tulisi VIN numerolla ristiriitoja.
« Viimeksi muokattu: 03.11.2017, 17:54:43 kirjoittanut Pietilä »

Poissa Pietilä

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1118
  • www.vrcf.fi
Vs: S80, V70, XC60 ja S/V60 mallien faceliftaus
« Vastaus #87 : 04.11.2017, 17:16:54 »
Äkkiseltään en muista muuta kuin, että navigoinnin kääntymisilmoitukset tulee mittaristoon.
Tuollainen valikko keskinäytössä kielelle 8)




Ei tullut navigaattorista ilmoituksia mittaristoon. Täytyisi varmaan tosiaan Sensuksen olla uudempi, että juttelisi paremmin mittaristolle.  :(

Poissa Pietilä

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1118
  • www.vrcf.fi
Vs: S80, V70, XC60 ja S/V60 mallien faceliftaus
« Vastaus #88 : 04.11.2017, 21:56:20 »
Myös tankkivalo ja ilmoitus toimii. Näyttää myös 5km tarkkuudella tuon jälellä olevan kilometrimäärän. Kymmenissä taisi edellisissä olla.

Poissa Pietilä

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1118
  • www.vrcf.fi
Vs: S80, V70, XC60 ja S/V60 mallien faceliftaus
« Vastaus #89 : 06.12.2017, 19:48:38 »
Nuita rattivaihteita pohtien ihan teoriassa vain. Niin jos auto ei virallisesti tue nuita ja niin ehkä vaikea saada toimimaan suoraan yksiköineen. Ainakin tuon Ribbe meinasi silloin vuosi sitten tuolla Showroomin puolella muistaakseni ja oliko Swedispeedillä juttua?

Mutta entä jos tuonkin puukottaisi väylään niikuin tuon mittariston. Toki katsoin nopeaa niin LIN väylällä toimii tuo vaihteisto (GSM, gear speed module). CAN-väylässä laitteita voi kytkeä rinnan, joten tuo OBD2:n  haaroittaminen ei vaikuta minkään toimintaan mitenkään.  Miten lie LIN-väylässä?  Eikö silloin teoriassa voisi ne rattivaihteet vetää suoraan tuonne GSM:lle? Jos siis rattivaiheet kanssa juttelee LIN-väylällä.  Jolloin se vaihteisto ei tiedä tuleeko komennot kepistä vai rattivaihteista?

GSM:ssä itessään on 3 hall anturia, jotka taitavat olla +,- ja S.   Muuten sitten vaijerilla toimii.  Teorissahan myös nuihin hall antureihinkin vois ne ratinläpyskät kytkeä rinnan jos anturit on ihan perus avautuvia tai sulkeutuvia kytkimiä, vaatisi vaan nuilta rattivaihteilta johdotuksen.



 

Autoracing  KL-varaosat