Race.fi  Puotilan autokorjaamo

S80, V70, XC60 ja S/V60 mallien faceliftaus

  • 186 Vastauksia
  • 64819 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pietilä

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1118
  • www.vrcf.fi
Vs: S80, V70, XC60 ja S/V60 mallien faceliftaus
« Vastaus #60 : 26.10.2017, 17:09:05 »
Niin ilmeisesti noissa vanhemmissa ei kulutusmittari näytä lukemia tyhjäkäynnillä vai? Koska itselläni tosiaan näyttää. Kieli on valittavissa Sensuksen kautta, mittarille saa oman kielensä ja itse sensukselle oman kielensä. Veikkaan, että nuo kielet on peräisin koneelta, eli sensuksesta, ei mittarista.

Voisi helposti kuvitella, että mittarin tiedot tulee ajotietokoneelta. Ne mitä tiedot mitä autosta löytyy välitetään mittaristoon. Kuvassa löytyy tuo kulutuslukema kun autoni oli käynnissä. Lisäksi kun on sporttimittaristo käytössä niin se Power-mittarin käytettävissä olevan tehon mittarinuoli on hieman ylempänä kuin se viivamittari. Eli toimiiko sekään?


Joo ei tosiaan näytä. Tuo voisi varmaan olla kans mikä ei periaatteessa sitten toimisi tai kieli olisi se mikä on ollut valittanu siinä autossa mistä se otettaisii? Tai sitten se valitsisi default kielen?

Tuon kanssa elää pystyisi, vaikkei se tuota kulutusta näyttäisikään tyhjäkäynnillä.


Ainakaan omassa tyhjäkäynnillä kulutusta ei näytetä, ilmeisesti vasta "digimittareissa" tullut tämä ominaisuus kuten epäilit.^

Ei näy, piti itekki tarkistaa ja oikeaksi sen muistelin.

Vanhoissa mittareissa näyttää tosiaan tyhjää tuon hetkittäisen kulutuksen osalta turhaan seisottaessa.

Kielen voisi kuvitella olevan itse mittarissa, näin ainakin on vanhemmissa mittareissa. Kielen vaihto Volvolla sen pari sataa.

Tosiaan Pietilälle tuossa jo vastailinkin, niin ainakin vanhemmissa mittareissa se kieli on siellä mittarissa, ei Sensuksessa. Eli kielen vaihto Sensuksesta ei vaikuta vanhempiin mittareihin mitenkään.

Ja voisi kuvitella, että ajotietokone lähettää mittarille antureiden informaatiota, ja mittaristo sitten muuntaa sen sopivaksi grafiikaksi näytölle. Liitinkappale mittaristossa ainakin samanlainen uuden ja vanhan mittarin kanssa, joten en jaksaisi uskoa, että Volvo alkanut muuttamaan tiedonsiirtotyyppiä eri mittaristojen välillä. Eli tuota kaapelia pitkin kulkee sama informaatio, oli kyseessä uusi digimittari tai vanha analoginen. Se, miten mittaristo käsittelee tuota informaatiota onkin sitten toinen juttu.  :-\

Tuo saattaisi tosiaan olla mikä ei tässä toimisi  kanssakaan jos vaihtaisi mittariston, kävisi niinkuin ylempänä kirjoittelin. Tai sitten ymmärtäisi, mutta sehän tarkoittaisi, että kielet pitäisi olla valmiina mittaristossa.

Täytynee ajan kanssa tuo Swedespeed vielä lukaista kun kerkeää, siellä oli tuosta yhteydestä ilmeisesti jotain. Uudempi ilmeisesti kättelee nopealla ja hitaalla yhteydellä. Vanhempi vain hitaalla, tästä johtuen jotkut toiminnot ei toimisi?  Olisiko tuo palikka sitten, mikä paikkaa nuo asiat mene ja tiedä.


Yksi asia mikä tulee itselle mieleen että mitenköhän tuo webaston ajastus toimii tuolla mittaristolla  ::)

Tätä pohdin itsekkin, myös driver supportin etäisyyttä. Onko mittaristossa valmiina grafiikka myös nuille, vai pitäisikö mittaristo ohjelmoida tai ottaa autosta mistä löytyy kaikki toiminnot mitä tarvii. Etäisyysmitta, Webasto, Sport-asento.    Toki jos mittarit kaikki ovat samanlaisia myös ohjelmallisesti, että myös nuo toiminnot löytyy vaikkei sitä autossa olisikaan, niin tuohonhan passaisi mikä vaan.

Poissa Pietilä

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1118
  • www.vrcf.fi
Vs: S80, V70, XC60 ja S/V60 mallien faceliftaus
« Vastaus #61 : 27.10.2017, 22:16:43 »
Ilmeisesti siis osa toiminoista juttelee high can-väylällä ja osa low can-väylällä.  Näissä vanhemmissa juttelee ilmeisesti vaan tuolla low can-väylällä.  Tästä johtuisi, että kaikki toiminnot ei siis toimisi.  Joku oli tehny semmoisen jipon, että oli obd:sta ottanut suoraan nuo high can tiedot.

Eli obd2:n 6  (CAN-Cäylä ykköstaso J-2284) ja 14 (CAN-väylän nollataso J-2284) pinneistä.  Liittänyt ne DIM yksiön  7 ja 8 pinniin.  Vanhemmasta DIM:stä löysin piirikaaviot ja nuo paikat on vaan varalla siinä.  Pitäisi vielä löytää tuon uudemman piirrustuksen, niin voisi kattoa mitä tuohon 7 ja 8 pinniin menee.

Ainakin sillä toimi 2011 mallissa tuossa nuo, paitsi sillä ei tainnut etelässä tuota Webastoa olla.  Vaan mitähän tuo nuin muuten tykkää jos tuohon can järjestelmään kajoaa?  V:>



Poissa Pietilä

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1118
  • www.vrcf.fi
Vs: S80, V70, XC60 ja S/V60 mallien faceliftaus
« Vastaus #62 : 27.10.2017, 23:25:03 »
No nyt löytyi. Eli 7 ja 8 pinni on enempi tuossa uudessa kytkettynä. Fyysisestihän pinnit siis on ja liitin on sama, mutta niihin ei tässä vanhemmassa tule mitään. 

Tuossa myös siis tuohon uudempaan DIM:n  tulee 7 pinniin 2.5-3.5V ja 8 pinniin 1.5-2.5V.

OBD2:sta pin 7 Maximum Signal Voltage:   CANH = +4.5V, Minimum Signal Voltage:   CANH = +2.75V

OBD2:sta pin 8 Maximum Signal Voltage:      CANL = +2.25V Minimum Signal Voltage:   CANL = +0.5V





Poissa Pietilä

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1118
  • www.vrcf.fi
Vs: S80, V70, XC60 ja S/V60 mallien faceliftaus
« Vastaus #63 : 30.10.2017, 00:59:12 »
Yksi 2013 mallin mittaristo löytyisi XC70:stä. Siinä oli ainakin Driver support. Sekä nettiautosta nuita 2.4D katottanu, jokaisessa oli tuo Sport-asento, sekä myös Webasto.  Menisiköhän siihen tuollainen. Tuohan taitaa siis olla 2014 malli, mutta ensirekisteröinti +5/2013.

Ilmeisesti nuissa kaikissa on Webasto ollut? D5 taitaa olla tuo 169kw malli.

Muut mitä löytyy nii joko Webasto tai Driver Support puuttuu. Mietin vaan, että jos lähtisi kokeilemaan sellaisella mittarilla missä on samat toiminnot kuin omassa autossa, nii olisiko parempi mahdollisuus onnistua tuossa.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12511
Vs: S80, V70, XC60 ja S/V60 mallien faceliftaus
« Vastaus #64 : 30.10.2017, 07:39:14 »
Yksi 2013 mallin mittaristo löytyisi XC70:stä. Siinä oli ainakin Driver support. Sekä nettiautosta nuita 2.4D katottanu, jokaisessa oli tuo Sport-asento, sekä myös Webasto.  Menisiköhän siihen tuollainen. Tuohan taitaa siis olla 2014 malli, mutta ensirekisteröinti +5/2013.

Ilmeisesti nuissa kaikissa on Webasto ollut? D5 taitaa olla tuo 169kw malli.

Muut mitä löytyy nii joko Webasto tai Driver Support puuttuu. Mietin vaan, että jos lähtisi kokeilemaan sellaisella mittarilla missä on samat toiminnot kuin omassa autossa, nii olisiko parempi mahdollisuus onnistua tuossa.
Mutta mitenkähän toimii diesel auton mittaristo bensassa?
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Pietilä

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1118
  • www.vrcf.fi
Vs: S80, V70, XC60 ja S/V60 mallien faceliftaus
« Vastaus #65 : 30.10.2017, 09:21:27 »
Mutta mitenkähän toimii diesel auton mittaristo bensassa?

Sitäkin mietin, mutta oliko sille mitään fyysistä tuossa? Melko hankala kyllä löytää täysin oikeaa kaikilta ominaisuuksilta.  >:( Bensoja kyllä löytyy, vaan on sitten ominaisuuksilta vajaita. Jos nyt sillä on edes merkitystä.

Poissa Pietilä

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1118
  • www.vrcf.fi
Vs: S80, V70, XC60 ja S/V60 mallien faceliftaus
« Vastaus #66 : 30.10.2017, 12:18:26 »
Tuohon XC70 mittaristoon satuin tosiaan tuolla varaosanunerolla eksymään. Esim S60 T5 2013 koodi on 31327793. Ja  samalla koodilla on myös XC70 2.4D 2013.

Tiedä sitten tosiaan, että ohjelmoidaanko tuo mittaristo itsessään toiminnoille mitä autossa on vai onko ne kaikki valmiina mittaristossa ja sitten annetuilla tiedoilla näyttää mitä pitää.  Tuossa S60:ssä ei olisi tutkaa ollut, kun taas XC70:ssä ilmeisesti kaikki tarvittava. Eli ainakaan tuotekoodista ei voi varusteita päätellä.

Mitä periaatteessa tuossa dieselissä voisi sitten vikaan mennä? Kierrokset näyttää ainakin 6000rpm asti?  Penkissä suurin saavutettu RPM  6140rpm@256,5km/h, joten eikö tuonkin pitäs riittää tähän T6:sen.

Tuossa tuollainen XC70 2013 mittaristo.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12511
Vs: S80, V70, XC60 ja S/V60 mallien faceliftaus
« Vastaus #67 : 30.10.2017, 12:39:39 »
Sitäkin mietin, mutta oliko sille mitään fyysistä tuossa? Melko hankala kyllä löytää täysin oikeaa kaikilta ominaisuuksilta.  >:( Bensoja kyllä löytyy, vaan on sitten ominaisuuksilta vajaita. Jos nyt sillä on edes merkitystä.
Ainakin vanhemmissa oli eroa että onko bensa vai diesel. 2006 S60 kokeilin paikalleen 2012 mallin XC90 mittaristoa joka oli dieselistä. Mittaristo muuten pelitti mutta kiekkamittari ei yllättäen toiminu. Lisäksi tuli vikakoodi mittarilukemasta. Mitenkähän auton kieli? Noissa uudemmissa kun sensuksesta voi vaihtaa mittaristonkin kieltä, mutta <-2013 malleissa mittariston kieltä vaihdetaan Volvolla.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa tommi k

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 248
  • www.vrcf.fi
Vs: S80, V70, XC60 ja S/V60 mallien faceliftaus
« Vastaus #68 : 30.10.2017, 13:31:48 »
nyt joku vaan hakemaan tuolta Pirkkalan AVK:lta mittari ja kokeilemaan

https://www.avk.fi/varaosat/volvo/xc-70/mittaristo/480155/mittaristo-volvo-xc-70
Volvo 340 DL 1981 -> Volvo 242 DL 1979 -> Volvo V70 1997 -> Volvo V70 2,5T 2004 -> Volvo XC90 D5 2007 "Möykky" -> Volvo XC60 D3 AWD 2012 -> Volvo XC60 T6 LR 2023

Poissa Pietilä

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1118
  • www.vrcf.fi
Vs: S80, V70, XC60 ja S/V60 mallien faceliftaus
« Vastaus #69 : 30.10.2017, 13:36:49 »
Ainakin vanhemmissa oli eroa että onko bensa vai diesel. 2006 S60 kokeilin paikalleen 2012 mallin XC90 mittaristoa joka oli dieselistä. Mittaristo muuten pelitti mutta kiekkamittari ei yllättäen toiminu. Lisäksi tuli vikakoodi mittarilukemasta. Mitenkähän auton kieli? Noissa uudemmissa kun sensuksesta voi vaihtaa mittaristonkin kieltä, mutta <-2013 malleissa mittariston kieltä vaihdetaan Volvolla.

Oliko niissä sama varaosakoodi?  Näissä vaan kun sama nii jotenki tuntus, ettei tuossa voisi olla kuin joku ohjelma korkeintaan eri, ellei saa valmiiksi auton tiedoista ja/tai annetuista arvoista.

Kielikin paha sanoa miten menee.

nyt joku vaan hakemaan tuolta Pirkkalan AVK:lta mittari ja kokeilemaan

https://www.avk.fi/varaosat/volvo/xc-70/mittaristo/480155/mittaristo-volvo-xc-70

Tuo oli juurikin yksi niistä vaihtoehdoista missä tuo sama varaosakoodi on, mikä on myös S60:ssä.

Voihan tuo olla, ettei tuota saa tietää muuten kuin kokeilemalla.

Poissa Pietilä

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1118
  • www.vrcf.fi
Vs: S80, V70, XC60 ja S/V60 mallien faceliftaus
« Vastaus #70 : 02.11.2017, 01:59:34 »
Noniin, eli oli tarkoitus löytää tuollaisesta autosta missä kaikki ominaisuudet olisivat samat ja kieli kans.  Kaikki Suomessa myytävät kolari autot oli kans muualta tuotuja. Mutta en sitten jaksanut odottaa, että semmoinen tulisi vastaan, jos olisi sitten edes tullut kun niin kiven alla tuntuu olevan.

No nyt tuli laitettua  tuollaisesta  S60 2014, kyseisessä autossa ei ollut Driver Supporttia, ei Webastoa jne.

Mittari paikoilleen ilman obd2 lisä liitäntöjä en sen kummemmin testaillut, mutta ilman sitä ei edes vaihteet näkynyt mittaristossa.

Tässä noin yhden lenkin kerkesin tehdä ja testailla nuita tuon obd2:n liitäntöjen kanssa.

Melkeinpä siis kaikki toimii paitsi tuo Eco ja Power mittaristo, sekä kielen vaihto ei vaihdu 7" Sensuksen näytöstä. Myöskin seuraavaan huoltoon km ja h eivät näytä muuta kuin nollaa.

Muuten mittaristossa näkyy kyllä kaikki,mittarilukema, käsijarru, vilkut, speed limiter nopeus asteikolla, pitkien valo, Driver Support etäisyys, nopeus, kierrokset, luistonesto, dtcs sport tila, Webasto kahdella ajastimella, säätö onnistuu myös auton ollessa käynnissä, kaikki kolme teemaa Elegant, Eco ja Power, kontrasti/color mode, mittareiden nollaus keskikulutus ja keskinopeus, polttoaineen määrä, polttoaineella  ajettava kilometri määrä, ilmoitus jos avain poistuu autosta, lämpötilat mahdollisella hiutaleella , koneen lämpö, sport vaihde, manuaali vaihde, PRND, kellonaika, keskikulutus, keskinopeus, hetkellinenkulutus,  graafinen ilmoitus jos joku istuu penkillä, punainen jos paikalla ei ole vyö kiinni, graafinen ilmoitus kyseisestä ovesta mikä on auki jne. Varmasti on jotain mitä en vielä tässä hätiköiden kerennyt tai hoksannut testata. Jatketaan testauksia ajan kanssa.

Pieni videon pätkä testaksesta missä ei kylläkään kaikkea  näy. Laatu on mitä on työluurilla.  Eikä pääse oikein oikeuksiinsa, pitää muutamia kuvia napsia tässä kuin joutaa.


https://youtu.be/Ngzs7yQGCqM


Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: S80, V70, XC60 ja S/V60 mallien faceliftaus
« Vastaus #71 : 02.11.2017, 07:26:52 »
Tuohan meni paremmin kuin hyvin :)
Sopiiko uudempi mittaristo ilman muokkausta vanhan paikalle?
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Wehgi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1163
  • www.vrcf.fi
Vs: S80, V70, XC60 ja S/V60 mallien faceliftaus
« Vastaus #72 : 02.11.2017, 08:40:53 »
Noniin, eli oli tarkoitus löytää tuollaisesta autosta missä kaikki ominaisuudet olisivat samat ja kieli kans.  Kaikki Suomessa myytävät kolari autot oli kans muualta tuotuja. Mutta en sitten jaksanut odottaa, että semmoinen tulisi vastaan, jos olisi sitten edes tullut kun niin kiven alla tuntuu olevan.

No nyt tuli laitettua  tuollaisesta  S60 2014, kyseisessä autossa ei ollut Driver Supporttia, ei Webastoa jne.

Mittari paikoilleen ilman obd2 lisä liitäntöjä en sen kummemmin testaillut, mutta ilman sitä ei edes vaihteet näkynyt mittaristossa.

Tässä noin yhden lenkin kerkesin tehdä ja testailla nuita tuon obd2:n liitäntöjen kanssa.

Melkeinpä siis kaikki toimii paitsi tuo Eco ja Power mittaristo, sekä kielen vaihto ei vaihdu 7" Sensuksen näytöstä. Myöskin seuraavaan huoltoon km ja h eivät näytä muuta kuin nollaa.

Muuten mittaristossa näkyy kyllä kaikki,mittarilukema, käsijarru, vilkut, speed limiter nopeus asteikolla, pitkien valo, Driver Support etäisyys, nopeus, kierrokset, luistonesto, dtcs sport tila, Webasto kahdella ajastimella, säätö onnistuu myös auton ollessa käynnissä, kaikki kolme teemaa Elegant, Eco ja Power, kontrasti/color mode, mittareiden nollaus keskikulutus ja keskinopeus, polttoaineen määrä, polttoaineella  ajettava kilometri määrä, ilmoitus jos avain poistuu autosta, lämpötilat mahdollisella hiutaleella , koneen lämpö, sport vaihde, manuaali vaihde, PRND, kellonaika, keskikulutus, keskinopeus, hetkellinenkulutus,  graafinen ilmoitus jos joku istuu penkillä, punainen jos paikalla ei ole vyö kiinni, graafinen ilmoitus kyseisestä ovesta mikä on auki jne. Varmasti on jotain mitä en vielä tässä hätiköiden kerennyt tai hoksannut testata. Jatketaan testauksia ajan kanssa.

Pieni videon pätkä testaksesta missä ei kylläkään kaikkea  näy. Laatu on mitä on työluurilla.  Eikä pääse oikein oikeuksiinsa, pitää muutamia kuvia napsia tässä kuin joutaa.


https://youtu.be/Ngzs7yQGCqM

Ai helkuta, se siis alkoi toimimaan pienen jumpan kanssa?  S* Tuota olen itsekin kuolannut pidemmän aikaa, eikä rohkeutta ole ollut tilata. Melkein joutuu itsekin kokeilemaan kunhan tulee sopiva manuaalin mittaristo vastaan.  ::) 8)

Tuohan meni paremmin kuin hyvin :)
Sopiiko uudempi mittaristo ilman muokkausta vanhan paikalle?

Sopii, on direct fit and plug and pray.  8)
« Viimeksi muokattu: 02.11.2017, 08:42:24 kirjoittanut Wehgi »
Volvo S60 -15 T3 R-Design
Ex Volvo S60 -11 T3
Ex Volvo S60 -06 2.5T

Poissa Pietilä

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1118
  • www.vrcf.fi
Vs: S80, V70, XC60 ja S/V60 mallien faceliftaus
« Vastaus #73 : 02.11.2017, 18:49:05 »
Tuohan meni paremmin kuin hyvin :)
Sopiiko uudempi mittaristo ilman muokkausta vanhan paikalle?

Suoraan menee tosiaan paikoileen, liitinkin on täysin sama. Ainoastaan uudempaan tulee kaksi johtoa liittimessä enemmän. OBD2:sta varastin kaksi johtoa suoraan tuohon alkuperäiseen liittimeen.  Laatikossa on vanhoja tietokoneen osia ja irroittelin tuollaisesta usb/audio kaapelista sopivat johot. Se meni suoraan tuohon Volvon liittimeen ja lukittui sinne. Toinen pää sitten obd:lle, se on nyt siinä liittimessä vielä, mutta varmaan siirrän sen muualta ottamaan, niin ei ole siinä obd2:n tiellä.

Ai helkuta, se siis alkoi toimimaan pienen jumpan kanssa?  S* Tuota olen itsekin kuolannut pidemmän aikaa, eikä rohkeutta ole ollut tilata. Melkein joutuu itsekin kokeilemaan kunhan tulee sopiva manuaalin mittaristo vastaan.  ::) 8)

Sopii, on direct fit and plug and pray.  8)

Alkoi tosiaan, kielen ja power, eco guiden jos saa toimimaan niin  täydellisyyttä hipoo. 

Volvo mekaanikko ei tuosta ohjelmoinnista aivan varma ollut, koska VIN numerolla päivitykset ladataan virallisesti, niin ei ymmärtäisi välttämättä tuota uutta mittaristoa ja vielä kun se on epävirallisesti kytketty.  Ehdotteli, että kääntyä PowerFlashin puoleen, samassa missä autoon ohjelmointikin laitettiin. 

Yksi asia mikä tulee itselle mieleen että mitenköhän tuo webaston ajastus toimii tuolla mittaristolla  ::)

Ja tämä testattu, toimii täysin.  Ajastuksen voi laittaa myös ajossa, auto käynnissä.   Videossa näkyi myös hieman tuota.


Niin ilmeisesti noissa vanhemmissa ei kulutusmittari näytä lukemia tyhjäkäynnillä vai? Koska itselläni tosiaan näyttää. Kieli on valittavissa Sensuksen kautta, mittarille saa oman kielensä ja itse sensukselle oman kielensä. Veikkaan, että nuo kielet on peräisin koneelta, eli sensuksesta, ei mittarista.

Voisi helposti kuvitella, että mittarin tiedot tulee ajotietokoneelta. Ne mitä tiedot mitä autosta löytyy välitetään mittaristoon. Kuvassa löytyy tuo kulutuslukema kun autoni oli käynnissä. Lisäksi kun on sporttimittaristo käytössä niin se Power-mittarin käytettävissä olevan tehon mittarinuoli on hieman ylempänä kuin se viivamittari. Eli toimiiko sekään?


Tällä uudella mittaristolla näyttää tyhjäkäynnillä tuon l/h. Itsellä pyöri 0.9-1.1L/h.

Mutta tuota eco ja power mittaria ei saa liikkumaan, paikoillaan pysyy.


Poissa Wehgi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1163
  • www.vrcf.fi
Vs: S80, V70, XC60 ja S/V60 mallien faceliftaus
« Vastaus #74 : 02.11.2017, 19:12:15 »
Suoraan menee tosiaan paikoileen, liitinkin on täysin sama. Ainoastaan uudempaan tulee kaksi johtoa liittimessä enemmän. OBD2:sta varastin kaksi johtoa suoraan tuohon alkuperäiseen liittimeen.  Laatikossa on vanhoja tietokoneen osia ja irroittelin tuollaisesta usb/audio kaapelista sopivat johot. Se meni suoraan tuohon Volvon liittimeen ja lukittui sinne. Toinen pää sitten obd:lle, se on nyt siinä liittimessä vielä, mutta varmaan siirrän sen muualta ottamaan, niin ei ole siinä obd2:n tiellä.

Alkoi tosiaan, kielen ja power, eco guiden jos saa toimimaan niin  täydellisyyttä hipoo. 

Volvo mekaanikko ei tuosta ohjelmoinnista aivan varma ollut, koska VIN numerolla päivitykset ladataan virallisesti, niin ei ymmärtäisi välttämättä tuota uutta mittaristoa ja vielä kun se on epävirallisesti kytketty.  Ehdotteli, että kääntyä PowerFlashin puoleen, samassa missä autoon ohjelmointikin laitettiin. 

Ja tämä testattu, toimii täysin.  Ajastuksen voi laittaa myös ajossa, auto käynnissä.   Videossa näkyi myös hieman tuota.


Tällä uudella mittaristolla näyttää tyhjäkäynnillä tuon l/h. Itsellä pyöri 0.9-1.1L/h.

Mutta tuota eco ja power mittaria ei saa liikkumaan, paikoillaan pysyy.

Ei voi muuta kuin hattua nostaa siviilirohkeudesta, selvitystyöstä ja lopputoteutuksesta.  -H-

Aivan huikea lopputulos  S*
Volvo S60 -15 T3 R-Design
Ex Volvo S60 -11 T3
Ex Volvo S60 -06 2.5T

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo