Samppasport  Futurez

240 B230FT

  • 625 Vastauksia
  • 227359 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: puppetin Volvo 240
« Vastaus #375 : 03.06.2018, 16:29:36 »
Mittailin lisää lämpötila-anturin arvoja, ja putsasin liittimen. Arvot on loogiset molemmissa bokseissa. Pelkästään LH purkki antaa koodia lämpötila-anturista. :(
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: puppetin Volvo 240
« Vastaus #376 : 03.06.2018, 19:59:18 »
Yksi LH:n boksi teki samaa aikanaan ja korjaantui laittamalla lisämaadoitus boksin maajohtoon. Eli käy maapisteet läpi ja jos se ei auta, niin vedä boksin maajohdo(i)sta lisäjohdot maihin.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: puppetin Volvo 240
« Vastaus #377 : 03.06.2018, 20:27:16 »
Yksi LH:n boksi teki samaa aikanaan ja korjaantui laittamalla lisämaadoitus boksin maajohtoon. Eli käy maapisteet läpi ja jos se ei auta, niin vedä boksin maajohdo(i)sta lisäjohdot maihin.

Pitää kokeilla, jos nyt ei tullut kuntoon. Maadoituksia kävinkin jo läpi, pitää vielä loput putsailla. Painoin varovasti liitin kammasta niitä kyntösiä kireämmälle, jospa vaikka olisi huono kontakti ollut. Ei koodeja 60km lenkillä. Aikaisemmin tänään putsaus episodin jälkeen koodi tuli 2km ajon jälkeen.
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: puppetin Volvo 240
« Vastaus #378 : 05.06.2018, 13:00:20 »
Lisäsin tuossa aamusta pa kiskolta maadoituksen runkoon, ja putsasin LH:n liittimellä olevat maattojen hyppylankojen liitokset. Nollasin koodit jo eilen, tänään ei ole tullut koodeja ja vetokin on tasaisemman tuntuista.

240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: puppetin Volvo 240
« Vastaus #379 : 14.06.2018, 21:37:40 »
Lämpöanturin koodia ei ole enää tullut n. 200km ajon jälkeen. Samalla 1-3-1 koodin palaaminen on satunnaista, ennen koodi tuli kolmen käynnistyksen jälkeen nollaamalla, nyt enää silloin tällöin. Kiitokset vinkistä Lankku!

Latauksen ja jarrujen valot alkoivat palaa himmeästi mittaristossa, lopulta lataus loppui tänään kokonaan erästä volkkaria ohittaessani. Vaihdoin jännitteensäätimen ja taas lataa. Talvella saakin viritellä vaikka jonkun hiiliharjattoman tilalle, sillä liukurenkaissa oli aikas kivat urat jo :D

E: Jatketaan vanhaa viestiä.
Kävin kokeilemassa josko päästöt kelpaisi, kierroksilla arvot oli ihan siedettävät, häkää jää 0.14 vaikka viimeksi oli nolla, sekä paikallaan auto paukutteli, vaikkei se sitä ajossa tee. Joutokäynnillä taas häkä arvo ei meinannut tippua ensin millään, mutta vähän aikaa kun odoteltiin, saatiin arvo käymään hyväksytyllä alueella.

Pätkiminen viittaisi sytkään, mutta mitä lie tuo A nokka ja xxxtkm ajetut suuttimet tekee tuolle häkä arvolle?  Sinänsä ei väliä kun läpi meni, mutta kumminkin opettelun kannalta pähkäilen :D
« Viimeksi muokattu: 15.06.2018, 11:48:41 kirjoittanut puppet »
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: puppetin Volvo 240
« Vastaus #380 : 16.06.2018, 16:17:59 »
Täyräytin reiän ja sen päälle m18x1.5 mutterin pakoputkeen ja ruuvasin vihdoin laajakaistan kiinni. Näkyy mittari ja anturi toimivan, sekä LH:kin säätelee minkä ehtii.  Välillä lukemat käy 10.x lukemissa, kun siirrytään positiiviselle paineelle imusarjassa :D

Seuraavat temput olis tehtävä dpn laipalle ja navottava ahdin kiinni.


E: V nokka vaihtui A:n tilalle. Säätelyn venttiilit ja koeajolle. Olin pettynyt ensin, ku ahdot nousi vasta 4000rpm kohdalla 0.5 bar, mutta tajusin vasta tänään mietiskeltyäni, että hukkaportin tanko saattaa olla irti ::) Putkistokin alkaa pitämään aika mölinän kun tanko irtoaa, tuosta sen oikeastaan hokasinkin kun mietin ahtojen laiskaa nousua. Tulpatkin vaihtelin ne mitkä sinne kuuluu. Missä välissä lie olin romu tulpat autoon ruuvannut  :nuhtelu
« Viimeksi muokattu: 18.06.2018, 20:58:41 kirjoittanut puppet »
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: puppetin Volvo 240
« Vastaus #381 : 21.06.2018, 16:46:07 »
18t 13c:n tilalle. Aloitin dpn muokkaamisesta, ja kasasin turbon pakosarjassa ollessaan. Näin sain kerrasta öljynpaluun oikeaan kulmaan, mutta se piti irrottaa turbosta vielä kompressorikoteloa asennettaessa. Lukkorengas ei mahtunut menemään öljynpaluun kanssa paikoilleen.



Dpn laitan kun öljyt on vaihdettu. Huomasin öljynsuodattimen siirtojalassa vuotoa jäähdyttimen putken lähdössä. Vuosi sitten turasin saman nipan kanssa ja sain sen pitämään uudella kuparirenkaalla.
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: puppetin Volvo 240
« Vastaus #382 : 23.06.2018, 18:12:26 »
Ölppä vuotoa tilkitty kuparitiivisteen vaihdolla. Öljyputki on jumiutunut kiinni helmestään adapteri nippaan. Jos vuoto ei loppunut, pitää varmaan vaihtaa uusi nippa ja teräspunosletku putken tilalle, tai sitten heitän koko öljyjäähdyttimen hyllyyn  >:(

Otin suuttimista johdot irti, samoin puolanjohto ja starttausta, öljyt paineelliseksi uudelle turbolle asti ja sitten vasta oikea starttaus. Sehän lähti laakista ja kävi oikein nättiä joutokäyntiä. Vähän aikaa seurailin vuotoja. Kävin vielä ajamassa lenkin hissukseen että saatiin nesteet kuumaksi ja sain todettua että vehkeellä pääsee säätö hommiin ajamalla.

Dp paikoillaan



240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: puppetin Volvo 240
« Vastaus #383 : 28.06.2018, 13:28:19 »
Eilen säädettiin kartat vastaamaan IMM, suuttimia ja ahdinta. Maanantaina reissu oli vielä vaarassa, kun laturi korkkasi autoa siirrellessä. Latauksen merkkivalo loimotti köynnistyksessä kirkkaasti, kunnes 2000rpm kohdalla laturi heräsi eloon. Soitto Jämsän Tammer Dieseliin ja uutta laturia tiluuseen. Tiistaina vaihdoin kunnostetun tuotteen tilalle. Rungot olivat melkein samanlaiset, yläpultti piti vaihtaa tavalliseen M8 ruuviin, sekä maadoitus johdon kierre oli uudessa tuumamitoituksella, vanhassa M5. Miinuskaapelin kiinnitin yläkiinnikkeen ruuvin kannan alle. Paikoilleen meni siis tavallinen 70A 240 laturi pakosarjan puolelle.

Itse säätö meni mielestäni vähintään loistavasti, nyt auto on sellaisella tehotasolla mitä noilla jarruilla ja näillä taidoilla kehtaa pitää. Paikoillaan on etuvedon vakio 0.5bar kello, jonka letkussa pari kalibroitua reikää. Näillä vakio kytkin ei VIELÄ luistanut vaikka otettiin monta vetoa säätö sessiossa. Painona minä, säätäjä, lisäpainona työkaveri ja työkalut kontissa. Matka-ajossa ei paljon kaasuun tarvitse mäkeen ajaessa koskea ja varmasti ohitus kiihtyvyys vastaa nykyaikaista kauppakassia :D

Seuraavana hommana olis sytkäboksin modaus lastutettavaan muotoon, ja mahdollisesti hukkakipinä, m90 ja sille kytkin. Toivotaan nyt että paketti pysyy läjässä tän kesän  :D
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3463
Vs: puppetin Volvo 240
« Vastaus #384 : 28.06.2018, 13:31:39 »
Saatiinko sieltä minkälaisia lukemia?
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: puppetin Volvo 240
« Vastaus #385 : 28.06.2018, 13:34:58 »
Saatiinko sieltä minkälaisia lukemia?

Penkitystä tässä suunnittelin juuri. Samalla sais lapun muutoksille (cooleri, turbo, suuttimet). Mulla ei ole kyllä tähän edes vertailupohjaa mutta kai siellä se 200hv on? :)
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3463
Vs: puppetin Volvo 240
« Vastaus #386 : 28.06.2018, 13:38:09 »
Okei, jotenkin automaattisesti ajattelin että säädettäessä on mitattukin. Odotellaan siis  :)
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: puppetin Volvo 240
« Vastaus #387 : 30.06.2018, 08:44:32 »
Auton automaattinen pohjan ruostesuoja käsittely kytkeytyi taas päälle, epäilin näille melko loogista paikkaa eli ahtimen paluuta. Tunkin varassa en uskaltanut pitää moottoria käynnissä, mutta pääsin naapuriin öljynvaihto montulle tutkimaan asiaa. Alkuun vaihdoin paluuputken ylä tiivisteen hylomarin kera ja laitoin auton käymään, lohkon paluukohta ei ollut sen näköinen että vuotokohta olisi siinä. Miltei heti jo kylmällä moottorilla, öljyä alkoi valua ahtimen päältä. Pesin valumat ja tutkin tilannetta päältä päin uudestaan auto käydessä. Uusin öljyn paine letkun kuparitiivisteet yleismallisilla jo turbon vaihdon yhteydessä, koska uudet turbon mukana tulleet olivat liian pienet. Yleismalliset olivat reilusti paksummat kuin orkkis versiot. Voisikohan paksumpi materiaali turvotessaan laajentua sen verran että jälkikiristys ei enää auta? Moottori ja koko pakosarjan puoli oli kuiva ennen säätöä, turbo ei tietenkään kuumentunut kunnolla ennen tätä kertaakaan. Kokeiltava vielä löijätä vanhat tiivisteet ja kasata niillä.

Jos ei tiivistäminen auta, hommattava uusi paineletku, nykyinen versio tuli aikoinaan 13c:n mukana, vähän karu mutta tähän asti ollut toimiva



Liekkö matkassa ollut saammutin on pitänyt valkean poissa O:-)
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Paikalla janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4104
Vs: puppetin Volvo 240
« Vastaus #388 : 30.06.2018, 09:31:23 »
Voihan se vuotaa hitsin läpikin, tulee pirun pienestä kolosta kuuma öljy..
Laita tollanen sinne, löytyy melkeen jokaisesta hydrauliikkaputkasta: https://www.hydrauliikkapumppu.fi/tuote/banjosilmukka-bsp-ulkokierreliitannalla-3 Jos tarvii jatkaa niin jatkonippa väliin.
« Viimeksi muokattu: 30.06.2018, 09:33:03 kirjoittanut janne81 »

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: puppetin Volvo 240
« Vastaus #389 : 30.06.2018, 09:37:36 »
Voihan se vuotaa hitsin läpikin, tulee pirun pienestä kolosta kuuma öljy..
Laita tollanen sinne, löytyy melkeen jokaisesta hydrauliikkaputkasta: https://www.hydrauliikkapumppu.fi/tuote/banjosilmukka-bsp-ulkokierreliitannalla-3 Jos tarvii jatkaa niin jatkonippa väliin.

Seuraava epäilys olis ollu juurikin nuo hitsiläiset. Tossa on ilmeisesti joku an kierre letkussa, kiitti linkistä ja vinkistä!
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

 

Samppasport  Futurez