Autoracing  KL-varaosat

B20 öljypumput

  • 9 Vastauksia
  • 4732 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
B20 öljypumput
« : 21.01.2016, 11:21:59 »
Tämmönen asia pamahti vastaan, että noita aarteita (romuja) penkoessani huomasin, että nurkissa lojuu sekä valurautaisia että alumiinisia öljypumppuja :idiot2: Lisäksi muistan, että niitä kun on ollut autossa kiinni, jotkut nostavat paineet aina sinne 5-7kg, riippumatta kierroksista, ja jotkut taas reagoi voimakkaasti kierroksiin. Näin ainakin mittari väittää.

Niin mitä noilla materiaaleilla on käytännössä eroa, vaiko mitään ? Alumiinisella säästää ainakin painossa :D Mitenkä nuo paineet taas, kun en ole koskaan purkanut pumppuja, ja jokainen ollut mukana metallijauholla kyllästetyssä öljyssä ajossa :-[ Kuinka tommoisen kunto tarkistetaan ja miten painetta pystyy nostamaan, ainakin sen verran ettei tyhjäkäynnillä valo vilkuttele ???
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa eke

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 621
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 öljypumput
« Vastaus #1 : 21.01.2016, 13:57:38 »
http://www.volvotips.com/service-manual/volvo-140/Volvo-140-service-manual-1969-2-engine-lubricating.html

Narmut pumpun pesässä ja rattaiden päittäisvälys huonontaa painetta myös ,ison rattaiden hammasvälyksen lisäksi .
Kunnossaoleva pumppu ja koneen laakerit ,myöskin keinuvipuakseli ,ei pitäisi aiheuttaa painevalon vilkkumista tyhjäkäynnillä .

Pumpun rakenne ei ole mitään "rakettitiedettä " , eikä materiaali ole ratkaiseva tekijä , tärkeintä on sen kunto .

Jos paineennostoa tarvii , se onnistuu laittamalla prikka jousen alle , ,pumpun kannessa olevan pesän pohjalle , milli tekee yleensä riittävän lisän.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: B20 öljypumput
« Vastaus #2 : 21.01.2016, 23:17:33 »
Hyvä tietopaketti, kiitoksia ! Löysin tänään tuosta B18 koneesta taas uudenlaisen pumpun. Liekö noissa nyt mitään ihmeellistä sitten ole mutta laitanpa kuvan kuitenkin  ;D Katsonko noista sitten vaan vähiten kuluneen ja laitan paikalleen ???



« Viimeksi muokattu: 21.01.2016, 23:20:00 kirjoittanut luchadore »
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa Amanssi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 561
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 öljypumput
« Vastaus #3 : 23.01.2016, 14:58:26 »
Laitetaanpa tännekin, kun sattui kuva olemaan avatusta pumpusta. (Tämä on miljoonalohkosta tai sitten kuusysin "normaalista" lohkosta, en muista kummasta tuli purettua).


Poissa eke

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 621
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 öljypumput
« Vastaus #4 : 23.01.2016, 15:17:01 »
UUDEMPI malli , nuo paineensäätöosat , hylsy ,jousi ,ohjaustappi on sen merkki .
VANHAMMASSA on pelkkä jousi ja kuula .

( Edellisessä kuvasarjassa "luchadoren " kolmen pumpun kuvissa yksi on B-18  ,( B-16 ?)pumppu ,sieltä löytyy sisältä matalemmat pumpunpyörät ,  tuossa laitimmaisessa alumiinipumpussa . )

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: B20 öljypumput
« Vastaus #5 : 23.01.2016, 16:36:10 »
Kiitoksia kuvista ja infosta !

Pitääkin tutustua noihin kunhan kerkeää taas hommiin. Oma koneremppa tyssäsi tällä kertaa siihen että nuo 92mm männät sitten otti ja halkesi :'( joku oli vissiin krymppiliitoksella asentanut veivit männäntappeihin..
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: B20 öljypumput
« Vastaus #6 : 25.01.2016, 22:29:15 »
Nyt on kolme pumppua avattu, ja joo simppeli rakenne on. Ihmekkään että vähän vajaat paineet ollut kun tuo vanhan mallin jousi kutakuinkin poikki :idiot2:


      

Näyttäisi kaikki aivan samanlaisilta muuten, niin voinko vaan kasata noista kolmesta (mielestäni parhailla osilla) yhden kunnollisen ?

Yksi tosiaan oli niin hampaat naarmuilla, ettei enää pyörinyt edes käsineen pyörittämällä :buck2:
« Viimeksi muokattu: 25.01.2016, 22:33:12 kirjoittanut luchadore »
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2191
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: B20 öljypumput
« Vastaus #7 : 26.01.2016, 14:05:27 »
Nyt on kolme pumppua avattu, ja joo simppeli rakenne on. Ihmekkään että vähän vajaat paineet ollut kun tuo vanhan mallin jousi kutakuinkin poikki :idiot2:


      

Näyttäisi kaikki aivan samanlaisilta muuten, niin voinko vaan kasata noista kolmesta (mielestäni parhailla osilla) yhden kunnollisen ?

Yksi tosiaan oli niin hampaat naarmuilla, ettei enää pyörinyt edes käsineen pyörittämällä :buck2:

Jos osat vaa on samanlaiset niin miksi ei.. rattaat yleensä kannattaa pitää pareina..
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa SutinenRacing

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 öljypumput
« Vastaus #8 : 12.09.2017, 21:28:54 »
Onkohan näitä B20 moottorin öljypumppuja ostettavissa jostain vielä uutena? Mulla on epäilys että omasta öpumpusta on tullut tunnit täyteen niin ajattelin vaihtaa jos ei ole kullan arvossa tänä päivänä.

Yhden B20 kävin purkamassa latolöytömoottorista ja huomasin tallilla että rattaat olivat pienemmät kun paikallaan olevassa pumpussa? Ilmeisesti näihin on saanut jotain suurempi tuottoista pumppua?

-Jussi

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 öljypumput
« Vastaus #9 : 12.09.2017, 22:10:37 »
Juu, KG:lta sai aikoinaan isommilla rattailla varustettua pumppua, nykyään myyvät suurtehopumppuna Mellingin vakiokokoista valurautapumppua. Jäi vähän huijattu olo.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

 

Carcom Oy  Ateho