Elekma  Autoracing

VRCF:n Traktorit

  • 373 Vastauksia
  • 84548 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Demi

  • Savisukeltaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1075
  • voi olla tai sit ei ole
Vs: VRCF:n Traktorit
« Vastaus #135 : 15.02.2018, 19:56:51 »
Eikö noissa Valmeteissakin ole Lucasin startti ?...case särkenyt 2 starttia, kumpikin taisi olla lucas ja ongelma korjaantui kun hommasi uuden startin. Solenoidia ei ainakaan kannata rasvata millään, jos sitä availee.

Jotkut starttiongelmat voi johtua hapettuneista tai löystyneistä akun kengistä tai maadoituksesta.
Kyllä ne on juuri niitä tuokin lähes uusi mutta ei toimi siltikään  :buck2:
kiitoos ja anteeks.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: VRCF:n Traktorit
« Vastaus #136 : 15.02.2018, 19:59:12 »
Tuossa on startti hommattu ikh:lta ja on toiminut pari vuotta täysin ongelmitta. Ettei tuossakin ole johdot hapettuneet tai huonot kontaktit, tai sitten on akku huono. Huono maadoitus tai hapettunut kenkä niin tuokaan ei pyöritä kunnolla startatessa ja alkaa akunkenkä lämmetä.

« Viimeksi muokattu: 15.02.2018, 20:02:23 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa Demi

  • Savisukeltaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1075
  • voi olla tai sit ei ole
Vs: VRCF:n Traktorit
« Vastaus #137 : 15.02.2018, 20:27:09 »
Tuossa on startti hommattu ikh:lta ja on toiminut pari vuotta täysin ongelmitta. Ettei tuossakin ole johdot hapettuneet tai huonot kontaktit, tai sitten on akku huono. Huono maadoitus tai hapettunut kenkä niin tuokaan ei pyöritä kunnolla startatessa ja alkaa akunkenkä lämmetä.
Pyörittää kyllä mutta Bendix ei lyö päälle ja niin hehkut ei toimi myöskään niin en uskaltanut kokeilla mäki starttia kyllä ton onkimeseen on aikaa mennyt mutta onnistuttu kun se jäi tonne alas ja täysin yksin  :buck2:
Edit : se venäläinen ratkaisu kävi mielessä että koppaan reikä ja ruuvarilla väkisin mutta en toteuttanut
« Viimeksi muokattu: 15.02.2018, 20:40:43 kirjoittanut Demi »
kiitoos ja anteeks.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: VRCF:n Traktorit
« Vastaus #138 : 15.02.2018, 21:13:15 »
Ettei ole mennyt siihen bendix-laitteeseen kosteutta ja jäätymisen takia alkanut jumittamaan ?...pari kertaa startti temppuilut kosteudenkin takia joskus. Kopauttaminen kylkeen on auttanut ja lähtenyt pyörittämään normaalisti. Voihan sitä starttia napauttaa jollakin kylkeen/solenoidiin tai kuumentaa vaikka kuumailmapuhaltimella, että auttaako mitään. Sinne messinkimäntään, jos on yhtään laitettu rasvaa/vaseliinia niin silloinkin jumittaa startatessa eikä lyö päälle.

tulella/kosanilla yms.. vaara että palaa koko laite..
« Viimeksi muokattu: 15.02.2018, 21:16:24 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa Demi

  • Savisukeltaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1075
  • voi olla tai sit ei ole
Vs: VRCF:n Traktorit
« Vastaus #139 : 15.02.2018, 23:14:48 »
Ettei ole mennyt siihen bendix-laitteeseen kosteutta ja jäätymisen takia alkanut jumittamaan ?...pari kertaa startti temppuilut kosteudenkin takia joskus. Kopauttaminen kylkeen on auttanut ja lähtenyt pyörittämään normaalisti. Voihan sitä starttia napauttaa jollakin kylkeen/solenoidiin tai kuumentaa vaikka kuumailmapuhaltimella, että auttaako mitään. Sinne messinkimäntään, jos on yhtään laitettu rasvaa/vaseliinia niin silloinkin jumittaa startatessa eikä lyö päälle.

tulella/kosanilla yms.. vaara että palaa koko laite..
Joo noi on nyt ne ensimmäiset mitä startin kanssa kannattaa kokeilla eli perus juttuja eli silläkään osin ei tuloksia eli irti ja katotaan en ennen murehdi  ;)
kiitoos ja anteeks.

Poissa Demi

  • Savisukeltaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1075
  • voi olla tai sit ei ole
Vs: VRCF:n Traktorit
« Vastaus #140 : 25.02.2018, 16:14:02 »
Joo noi on nyt ne ensimmäiset mitä startin kanssa kannattaa kokeilla eli perus juttuja eli silläkään osin ei tuloksia eli irti ja katotaan en ennen murehdi  ;)
Startin kuin vaan putsasi niin rokkaa taas
Ja nyt ei enää ole kuin Valmet pihassa massikat myyty  ;)'
kiitoos ja anteeks.

Poissa Demi

  • Savisukeltaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1075
  • voi olla tai sit ei ole
Vs: VRCF:n Traktorit
« Vastaus #141 : 27.05.2018, 13:48:59 »
Kysyn nyt täällä luultavammin topikin lukijat voivat auttaa
Mimmonen homma on valmet 502:seen uusia jarrut ja mitä pitäis ottaa huomioon ennen kyseisen operaation aloittamista vanhat kyllä viellä toimii mutta vois pitää paremminkin ???
Yritin kyllä googletella mutta kännykällä ainakaan mitään löytänyt
kiitoos ja anteeks.

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2464
  • Kantti on kaunista.
Vs: VRCF:n Traktorit
« Vastaus #142 : 27.05.2018, 17:19:29 »
Eikö oo kiristysvaraa? Vai joko on ihan loppu?   

Oisko tästä apua? http://docplayer.fi/115998-Valmet-502-kaytto-ja-huolto.html

Poissa Demi

  • Savisukeltaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1075
  • voi olla tai sit ei ole
Vs: VRCF:n Traktorit
« Vastaus #143 : 27.05.2018, 17:56:01 »
Eikö oo kiristysvaraa? Vai joko on ihan loppu?   

Oisko tästä apua? http://docplayer.fi/115998-Valmet-502-kaytto-ja-huolto.html
Ja joo tonkin kyllä löysin täytynee lukea ajan kanssa läpi  :)

Kyllä loppu ovat ei enää pysty kirraa ja kun ei tahdo oikeen pysähtyä eli uusiksi melkeinpä pistettävä paljon vaihtoehtoja ole  :buck2:
kiitoos ja anteeks.

s73

  • Vieras
Vs: VRCF:n Traktorit
« Vastaus #144 : 27.05.2018, 20:05:52 »
Kysyn nyt täällä luultavammin topikin lukijat voivat auttaa
Mimmonen homma on valmet 502:seen uusia jarrut ja mitä pitäis ottaa huomioon ennen kyseisen operaation aloittamista vanhat kyllä viellä toimii mutta vois pitää paremminkin ???
Yritin kyllä googletella mutta kännykällä ainakaan mitään löytänyt

Akselin päällä olevat kumien kuntoon samalla jos niissä on jotain vikaa.
17mm. Avaimen tarvitset hylsy ei käy,  en muista miksi.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: VRCF:n Traktorit
« Vastaus #145 : 27.05.2018, 22:14:21 »
Aika yleistä kuivissa jarruissa, että kulahtavat helpommin kuin märät jarrut. Ei ne muutenkaan jarruta lähellekkään samalla tavalla kuin märät. Kevyt polkaisu märillä jarruilla niin menee 16.9-34 renkaatkin lukkoon hiekalla heti. Yhdestä 802 valmetista oli kans kuivat jarrut melko loppu.

kuulema märkiä jarruja ei tarvitse kuin kerran säätää kunnolla niin kestävät melkein traktorin iän.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2696
Vs: VRCF:n Traktorit
« Vastaus #146 : 28.05.2018, 09:05:20 »
kuulema märkiä jarruja ei tarvitse kuin kerran säätää kunnolla niin kestävät melkein traktorin iän.
Ei kulu, jos ajetaan suolla... Kyllä ne märätkin jarrut kuluu, kun ajetaan pääasiassa kärryajoa tiellä. Ovat toki kestävämmät kuin kuivat jarrut.   
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: VRCF:n Traktorit
« Vastaus #147 : 28.05.2018, 17:37:46 »
Ei kulu, jos ajetaan suolla... Kyllä ne märätkin jarrut kuluu, kun ajetaan pääasiassa kärryajoa tiellä. Ovat toki kestävämmät kuin kuivat jarrut.
Sitähän ei tässä väitettykkään etteivät kulu. Ihan tuollaisia 1494 Caseja korjaillut, sanoi tuonkin jarruista että kestävät lähes koneen iän, eikä tarvitse pahemmin säädellä. Aikoinaan ajoin kuivajarrullisella ZTS Zetorillakin peräkärrin kanssa, niin oli todella p*skat jarrut tuohon Caseenkin nähden, samoin huonosti meinasi pysähtyä 802 valmetti metsäkärrin kanssa kuivilla jarruilla. Ilman mitään varoitusvaloja/summeria unohtuu helposti käsijarru traktorissa päälle, ja silloin saattaa jarrut kulua turhaan. Märkien jarrujen huoltotarve on paljon vähäisempi kuin kuivien. Moottorijarrutuksella säästää kans vähän jarruja tieajossa.

Kyllä ainakin Valtralla pystyi suolla kuulema ajamaan jotenkin ilman jarrujakin. Traktorikaivurillakin voi ajaa ilman jarruja, kun pystyy etukuormaajalla jarruttamaan.
« Viimeksi muokattu: 28.05.2018, 17:47:52 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2696
Vs: VRCF:n Traktorit
« Vastaus #148 : 28.05.2018, 18:21:03 »
Vertaus suolle oli sarkasmia. Suolla kun traktori ei liiku metriäkään ellei ole kaasu pohjassa. Sen verran "upottavaa" puuhaa se on... Jarrutella tarvii vain poikkeustapauksessa.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: VRCF:n Traktorit
« Vastaus #149 : 28.05.2018, 18:49:57 »
Suolla kun traktori ei liiku metriäkään ellei ole kaasu pohjassa. Sen verran "upottavaa" puuhaa se on... Jarrutella tarvii vain poikkeustapauksessa.
Eihän sillä traktorilla suolla pääse juuri mihinkään ilman paripyöriä, vaikka miten kaasu pohjassa huudattaisit, sinne se uppoaa hyvin äkkiä ja matka loppuu siihen. Ei noissa turvekoneissakaan huvikseen paripyöriä käytetä, tosiaan ei tarvitse suolla jarruja kun tuo jarruton Valtra oli turvekone ja taitaa yleisin käyttö traktorilla suolla olla juuri turpeen-nosto. Talvella kulki muuten turvesuolla Fiat 110-90 ihan hyvin, eikä tarvinnut ajaa kaasu pohjassa. Paripyöriäkään ei tarvinnut. Eihän karhinkaan tai kyntöaurankaan kanssa tasaisella pellolla tarvitse useinkaan jarrutella.

Olen muuten jonkun verran suolla ajanut metsäkoneillakin, pahimmassa paikassa upposi kokonaan suohon pituudeltaan 4-5 metrin mäntykuitukin ja lumen pinta hyllyi koneen vieressä kun puita nosti kyytiin, niin tiedän tasan tarkkaan kuinka "upottavaa" puuhaa se on ja ettei siellä traktorilla ajeta. Tuo oli siis ihan oikea suo, eikä märkä pellon reuna missä vesi seisonut. Metsäajo traktorilla on muutenkin aika kömpelöä. Kyllä se on parempi että ajetaan sitä traktoria siellä hiekkatiellä tai pellolla. Uusissa traktoreissa on kans muoviset tankit sellaisessa paikassa, että äkkiä repeää puhki metsässä, pohjissakaan ei ole oikeastaan mitään panssarointiakaan. Sitten jos on vielä vyörenkaat alla, niin eivät kestä esim. kantoja ja teräviä kiviä pitkään, repeävät kyljestä aika äkkiä tuollaiset.
« Viimeksi muokattu: 28.05.2018, 21:55:37 kirjoittanut Kovalchuck33 »

 

Elekma  Autoracing