Futurez  Kulkukoira

V90 -98 4,6l(purettu) ja ex 965 B6254T -95

  • 129 Vastauksia
  • 44367 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 965 B6254T -95
« Vastaus #90 : 18.10.2017, 11:44:33 »
Vakiot purkuosat sinne meni. Tässähän on normi-iskarien jousi jo ennestään eli tiputus jäi 5-10mm väliin ja nyt helmalinja on suht suorassa. Pikku juttuja tein aiemmin, että perää sai alemmas ns. budjettiratkaisuna. Ei tätä tarvitse kovin tonttiin laittaakaan, kunhan vaan saa paremman ajettavan.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 965 B6254T -95
« Vastaus #91 : 25.10.2017, 23:23:25 »
Selvisipä talvirengaskauteen asti vaihtamatta takarenkaita. Jäi niihin vielä noin 2,5mm jäljelle. Töiden jälkeen vaihdoin renkaat ja samalla pyöritellessä tuli todettua, että oikea takasatula jumettaa vähän ja vasen käsijarruvaijeri jumettaa hieman enemmän. Ajossa tulee takapäästä satunnaista tutinaa ja multilinkilliset tuntuu herkästi tekevän sitä jarrujen jumettaessa. Molemmissa etulevyissä kuulostaisi olevan heittoa, mutta etujarrut onkin ravistaneet jo pitkään.

Ennen renkaanvaihtoa irrotin toisesta purku-960:stä perän, takajousen, laatikon ja koneen pois. Koneesta erilleen vielä apulaitteet ja johtosarjankin sekä vaihdoin koneen tulevalle omistajalle jakopään valmiiksi. Onneksi nämä on aika nopeita purkaa isommilta osin.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 965 B6254T -95
« Vastaus #92 : 27.10.2017, 22:35:12 »
Vaihdoin vasemman käsijarruvaijerin sekä kengät ja purkuautosta oikealle satulan. Enpä muistanutkaan miten rapeassa kunnossa vasen takajarrukilpi on, otettava sekin purkuautosta. Ja kun vaijerinvaihtolinjalle on lähtenyt, niin vaihdettava vähintään oikeanpuoleinenkin samalla kun vaihtaa kengät sinnekin.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 965 B6254T -95
« Vastaus #93 : 13.11.2017, 22:46:52 »
Pienenä iltahuoltona irrotin purkuautosta etutolpat niissä toiveissa jos sais edes hieman paremmat iskarit. Eipä ne olleet sen kummempia, mutta sai sentään vaihdettua siistimmät ja vähemmän ajetut yläpäät. Vasemmassa takalevyssä tuntui pyörittäessä selvää hankausta yhdellä kohdalla ja purkuautossa oli hyvän levyn lisäksi kohtuu tuore jarrukilpikin, joten ne tuli vaihdettua. Satularaudassa oli toinen liukutappi jumissa. Pykälän tasaisempia jarrutuksia taas.

Niinjoo. Nykyinen Philips Extreme malli kestää näköjään noin 20tkm. Toinen pimeni aika tarkkaan 20tkm kohdalla ja toinen sinnitteli noin 1000km pidempään. "Uudet" samanlaiset laitoin mistäpä muualta kuin purkuautosta, koska siinä oli pitkissä vähemmän käytetyt :D
« Viimeksi muokattu: 13.11.2017, 22:53:07 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 965 B6254T -95
« Vastaus #94 : 15.11.2017, 22:30:43 »
Nyt "jo" sain aikaiseksi laittaa vetokoukun pultit paikalleen, jotka tuli irrotettua pohjan hiekkapuhallusta varten. Ja samalla uusi koukun rasia, johdonpäät  olleet puskurin välissä yhtä kauan. Tarve on ollut kova :D

Kannentiivisteen joutunee vaihtamaan jossain vaiheessa. Vuotaa öljyä jonkin verran pakopuolelta ja oletettavasti tiivisteen välistä johonkin hukkuu jäähdytysnestettä. Ei ole kuitenkaan mitään oireita vuodosta palotilaan, eikä vielä ole löytynyt selviä vuotoja ulospäinkään.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 965 B6254T -95 ja V90 -98
« Vastaus #95 : 25.11.2017, 17:31:47 »
Jotta deekun leimakuntoon laittamisen ohessa ei tulisi tylsää, niin viime viikon torstaina hain -98 V90:n. 180hv versio M90:llä, mittarissa vasta 449tkm. Tankki oli irti jonkun aiemman omistajan aikana tulleen kahden (poratun?)reiän takia, startti irti solenoidivian takia ja pakoputki kattia lukuunottamatta irti turbotussuunnitelmien takia. Sen päälle seissyt pari vuotta. Maalipinta ei ole enää mikään huippu, etukaarissa ja pohjassa siellä täällä pintaruostetta.

Varustelistalla (toimiva)automaatti-ilmastointi, nahka-alcantara penkit sekä ovipaneelit, etusumarit, koirakalteri ja Nivomatit jotka on vaihdettu tavallisiin jousen kera. Tullut joskus päälle 10v sitten Saksasta, muistaakseni työnantajan tuomana, ja sen jälkeen käynyt jo pariin kertaan uudestaan myytävänä :P Nyt on sitten kaksi työnantajan aikanaan tuomaa autoa hallussa, kummasti ne kiertää.

Nykykuosi:


Tämä ostos sai virikkeen deekun katsontareissusta, kun näin tutunoloisen auton seisomassa tien varressa ;D Tuumasin että josko siitä tekisi jotain, mutta katsotaan nyt mihin päätyy. Töiden jälkeen hain ja samana iltana laitoin tankin, kardaanin ja toisen startin paikalleen. Tankkia oli jo paikattu sulattamalla muovia siihen, karhensin vielä päältä ja laitoin kemiallista metallia päälle. Lähti käyntiin ja tankki tuntuisi pitävän.

Jotain mitä sen jälkeen on tullut tehtyä:
- Pesu konehuonetta myöden ja sisustan puhdistus. Tuloksena kaksi kassia täynnä roskia ja puoli kassia pulloja/tölkkejä.
- Vasen käsijarruvaijeri ja vaijerien liitoksen korjaaminen.
- Pesukäsittelyn jälkeen öljyt ja suodatin, ilmansuodatin, jakohihna, vuotamaton vesipumppu.
- Kaikki jarrupalat uusiksi ja paremmat etulevyt purkuautosta.
- Purkuautosta kirkkaammat etuvilkut(ja ajovalotkin siirrettävä), oikea etupyöränlaakeri, kuskinovipaneeli, yms.
- 17" pellit kitkoilla alle, alkuvuodesta kävivät hetken kultaisen 964:n alla.

Päivällä kävin deekun jälkeen katsastamassa ja hakemassa kilvet(Poliisi vienyt vanhat aikanaan kun ajettu vanhalla leimalla). Etuvakaajan toinen korihela oli huono ja  aika selvä välys oikean ylemmän takatukivarren navan puoleisessa helassa. Ensimmäinen auto jossa se on väljä. Ehjä tukivarsi purkuautosta, uudet vakaajan korihelat ja uusintanäyttö samoilla lämpimillä. Keskellä tuulilasia olevista pystyhalkeamista ei sanonut mitään :o



Muut kuva tuolla.
Jospa nämä ois viimeiset kuvat, jotka tarvitsi Waspcamilla ottaa kun sain aikaiseksi ostaa uuden kameran.
« Viimeksi muokattu: 11.12.2017, 00:48:01 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1467
  • www.vrcf.fi
Vs: 965 B6254T -95 ja V90 -98
« Vastaus #96 : 27.11.2017, 05:45:09 »
Fiksun näköinen V90 näyttää ainakin kuvissa hyvältä, jopa ovipaneelit ehjän näköiset. Ei varmaan tietoa vielä miten kuluttaa öljyä kuitenkin ajettu sen verran jo. Kätevä kun on manuaalilla niin ei o öljyputket häiritsemässä turbon asennusta  ;)

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 965 B6254T -95 ja V90 -98
« Vastaus #97 : 27.11.2017, 17:14:42 »
Puskurit, etukaaret ja listojen alapuolen maalaamalla siitä sais ulkoisestikin siistin. Niiden lisäksi takaluukku pitäisi oikaista tai vaihtaa. Kuvissa ei näy, mutta siinä on aika laajoja ruttuja. Kuskinovipaneeli on nyt kokonaan nahkaa, koska edellinen omistaja oli repinyt vanhan hajalle.

Kuka turbottamisesta on mitään puhunut ::)
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2246
Vs: 965 B6254T -95 ja V90 -98
« Vastaus #98 : 27.11.2017, 17:15:42 »

Kuka turbottamisesta on mitään puhunut ::)
Ihan kuin siitä muka tarvis erikseen edes puhua  ;D

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 965 B6254T -95 ja V90 -98 4,6l?
« Vastaus #99 : 11.12.2017, 01:01:58 »
Ei kait V90:een mitään turbojuttuja tule, kun ei ole enää kutostakaan keulilla. 242:sta nostin iltapäivällä kasin pois, sen jälkeen tästä lähti tekniikka ja kasi on nyt koestuksessa konehuoneessa. Ainakin teoriassa helpompi hakea lupa pelkälle tilavuudelle kuin teholle ja tilavuudelle.



Pienestä on kiinni, ettei ois mennyt ihan sen kuin laittaa vaan. Venttiilikoppa nojaa jarrutehostimeen, eikä kone kallistu tarpeeksi laatikon asennusta varten. Koputin tunnelia sen verran, että kytkinkoppa ei ota sivuilta kiinni paikalleen nostaessa. Lovesin venttiilikoppaa sen minkä nokkapukki antoi myöden ja naputin vähän jarrutehostinta. Enää ei ehtinyt testaamaan oliko riittävä muutos. Kopassa on ihan pieni loveamisvara vielä. Jos se ei riitä, niin pitää muokata öljypohjaa lisää jotta kone tulee edemmäs. Pakosarjat joutuu tekemään uusiksi.

Jotain eroa on leveydessä:


Loput kuvatukset tuolla.
« Viimeksi muokattu: 11.12.2017, 01:03:37 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1467
  • www.vrcf.fi
Vs: 965 B6254T -95 ja V90 -98
« Vastaus #100 : 11.12.2017, 06:20:01 »
Ahaa että tällaista, sehän on kuin tehty tonne

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 965 B6254T -95 ja V90 -98 4,6l
« Vastaus #101 : 11.12.2017, 20:59:54 »
"Valitettavasti" piti tehdä jotain turbotusta laajempaa, jotta saa itselleen reilummin lisää hommaa :idiot2:

Tänään ei muuta saanut aikaiseksi kuin laatikon sovittamisen paikoilleen ja jäähdytysjärjestelmän kasaamisen. Rintapellin ja tunnelin välistä nurkkaa löin sisäänpäin ja etupalkki pitää tiputtaa aivan pultinpäiden varaan, että laatikon saa paikalleen ja pois. Muuten mahtuu olemaan tunnelissa hyvin ja AW:n kardaaninetupätkä kävi aika kivasti. Tukikumin kiinnityslevyyn joutui poraamaan vähän uutta reikää, että menee paikalleen. Syyläriksi vaihtui 940 iso. Muuten ei saa paisarille letkua. Syylärin sekä lämmönvaihtimen välinen vesiletku piti laittaa pidempi ja ylävesiletku on isolla syylärillä ja vinokoneella varustetusta ysistä. Syylärin yläkiinnikkeet vaihdoin siistimmät, vanhoista alkoi kuoriutua värit pois.

Moottorintuet teen kokonaan uusiksi. Pakosarjoja ei joudu onneksi tekemään kokonaan uusiksi, mutta muuttamaan joutuu. Ahdasta on koneella etupalkin ja jarrutehostimen välissä, mutta en ala öljypohjaa muokkaamaan ainakaan niin paljoa, että kone tulisi eteenpäin. Auttaa vähän painojakaumaan ja tällä hetkellä flekti mahtuu paikalleen. Flektin muovin alareunasta joutui ottamaan pois, ettei lämmönvaihdin hankaa kiinni.



Siirsin aiheen myös projektipuolelle. Ei ole ihan Showroom-aihe tällä hetkellä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 965 B6254T -95 ja V90 -98 4,6l
« Vastaus #102 : 13.12.2017, 02:37:11 »
Täytin jäähdytysjärjestelmän ja sain moottorintuet valmiiksi. Etupalkin puoli kiinnittyy alkuperäiseen paikkaan ja koneenpuoleisiin lähinnä lisäsin tavaraan. Niistä tuli aika vänkyrät, mutta eipä tarvii rakentaa pakosarjoja (kokonaan)uusiksi ja jää vähän tilaakin. Tukikumien ympärille laitoin pienet putkenpätkät vähentämään liikettä hieman. Oikeanpuoleiset pakosarjat meni paikalleen sellaisenaan, etuputkeen piti lyödä pieni ruttu jottei ota kiinni etupalkkiin.





Onneksi ei tarvitse lähteä aamulla kovin aikaisiin liikkeelle kun auraaja oli jättänyt muistoksi noin 1,5m leveän vallin pihatien suulle, joka piti poistaa ennen kuin sai deekun kotipihaan. Tietysti päivän lumetkin piti kolata pihasta samalla ja putsata autot lumesta ::)
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 965 B6254T -95 ja V90 -98 4,6l
« Vastaus #103 : 13.12.2017, 21:54:55 »
Vasemmanpuolen etummaiseen pakosarjaan tein mutkan rattiakselin takia, asensin sarjat ja tein etuputket valmiiksi. Vasemman putken vedin laatikontukipalkin yli ihan vaan varmuuden varalle bensalinjojen takia. Lämpösuojanauhaa siihen on vedettävä joka tapauksessa. Katiksi tulee samanlainen 3" 200cel Magnaflow kuin esim. hopeaan. Huomenna sen haku Matkahuollosta niin voi tehdä putkiston loppuun. Sähköjä aloittelin, josko nekin saisi huomenna tehtyä?


Hyvin ehti putkien vanhat saumat ottamaan pintaruosteen päälle 242:ssa ollessaan. Saas nähdä joutuuko etuputkia lyhentämään vielä vähän jos katti ei mahdukaan nätisti. Vähänlaisesti jäi enää tilaa pohjassa olevan poteron perälle.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 965 B6254T -95 ja V90 -98 4,6l
« Vastaus #104 : 15.12.2017, 01:36:20 »
Sähköt ois loppusiistimistä vaille valmiit ja koekäyttö tehty. 242:ssa johdot jäi suojaamatta konehuoneessa ja boksin luona oli aika härdelli. Ne ois nyt kunnossa. Välissä joutui muutaman tunnin rassaamaan tutunkin autoa.

Kaasuvivustoon taidan kokeilla vaijerirullan kääntöä vaakatasoon niin voisi saada vakion vaijerin yltämään. Säästyisi vaihdolta/muokkaukselta.

965:stä otin päästölapun katsastukseen.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

Carcom Oy  Ateho