RallyBaron  Samppasport

B21a turbotus, pari kysymystä

  • 11 Vastauksia
  • 5951 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Vanhalankku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
B21a turbotus, pari kysymystä
« : 18.08.2011, 17:02:37 »
Olis rakenteilla tommone kaksnelikantti sillä painerömperillä ja pikkuturpolla.  ::)
Tarvis tietää enää että mikä mahtaa olla tuo virranjakaja minkä ostin kun siinä kellossa on kaksi letkulähtöä joista toinen tukittu pultilla? Onko se r-sport malli vai se joku toinen. Vakio se ei kuitenkaan ole. Minne se letku pitäis laittaa kiinni vai mikä vaikutus (kaiketi myöhäistävä) sen tukkimisella on sytytyksen ajoitukseen? Kaasariturbovolvossa se on ollut kiinni tuollaisenaan. Eniten kiinnostaa minne sen letkun on tarkoitus mennä ja mitä vaikuttaa jos sen sinne laittaa.

Toinen kysymys: Ahdot säädetty noin 0.6bar, miten toimis VAKIO mekaanisella bensapumpulla vai toimiiko mitenkään? Sähköistä en laita kun en paluuta ehdi näillä näkymin vähään aikaan väsätä ja r-sport mekaaniset bensapumput tuntuu olevan kiven alla, mutta auto ois pakko saada ajoon töiden vuoksi. Jos sen tuolla vakiopumpulla kasais niin pystyiskö ajamaan toimivasti pikkukierroksilla/pintakaasulla ettei ahdot ehdi nousta? Mitä käy jos antaa enemmän kenkää vakipumpulla, rupeaako vain puutumaan kun ei keitto riitä vai lahoaako koko vehje kun menee laihalle?

Kolmas: Kuulin että noita vakio mekaanisia pumppuja vois muokata ahtojen mukaan toimiviksi. Kuulin myös että joka pumpulle tätä ei voi tehdä. Miksei? Mulla on vain tuo yksi pumppu nähtävillä enkä tiedä mitä eroa sillä on muihin. Jos se sillä hoituu että reikä pohjaan ja nippa siihen ja ahtokotelolta paine sinne niin en käsitä miksei vois. Kuulemma tuo on se malli noista pumpuista jota ei parane muokata. Selvennystä kaipais.. Jos tuollasta vakiopumppua sitten muokkaa niin kuinka suurilla ahdoilla se vielä nostaa bensanpaineen ahtoja isommaksi? Ja missä vaiheessa loppuu tuotto.

Neljäs: Imusarjassa suurinpiirtein keskellä on reikä josta lähtee paksu letku, sekin on tukittu pultilla. Voiko siitä ottaa alipaineen dumpille vai pitääkö tehä johonkin muualle reikä? Mikä tuon letkun tarkoitus alunperin edes on?  ELK

Viides: Kaasarissa kaasuläpän yläpuolella on sellanen palikka mihin menee maajohto ja joku toinen johto mikä tulee jostain, en muista mistä. Noin vakiokaasarissa mikä tuossa aluksi oli, nyt kun on tuo turpoströmppä niin siinä ei ole palikkaa ollenkaan vaan reikä tukittu ruuvilla? Mikä se palikka on ja täytyykö mun pultata se tuohon nykyseen kaasariin kiinni ja laittaa se johto siihen?

Kuudes: Tein öljynpaluun öljypohjaan, se on viisto alaspäin ja öljy joutuu muutaman sentin matkan mennä ylöspäin. Muuten paluu on alusta asti suora alaspäin. Alkaako ahdistaa? Sisähalkaisija kyllä riittää.

Jos ei sytytä mistä puhun niin voin ottaa kuvia ja tarkentaa. Jos tämä viesti tuli väärälle alueelle niin voi siirtää.
« Viimeksi muokattu: 18.08.2011, 19:58:09 kirjoittanut Vanhalankku »

Poissa miksu01

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1060
  • Volvo, koska mä voin
    • Facebook
Vs: B21a turbotus, pari kysymystä
« Vastaus #1 : 18.08.2011, 17:46:40 »
Tuossa kuvia kyseisestä osista, kysyin itsekkin joskus samaa.


Tuossa taitaa olla se jakaja


Ja tuossa se imusarjanpultti
Käyttis: Volvo V70R AWD - 00 Musta n. 350hv/450nm
Käyttis 2: Vw Jetta 1.4 tsi - 07 140hv
Volvomies jo toisessa sukupolvessa. Aina on 2 autoa joista toinen on Volvo ja toinen on ns myyntiauto eli osta, korjaa ja myy

Poissa la_bot

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • kaiken maailman rakkoreita
Vs: B21a turbotus, pari kysymystä
« Vastaus #2 : 18.08.2011, 23:47:33 »
ahdot vakio mekaanisella pumpulla max 0,5bar toimii. sitä ei saa toimimaan yli tuon vaan vaatii jo ruiskupumpun.. tuosta imusarjan pulttiletkuhässäkästä voit ottaa alipaineen/paineen vaikka mittarille. strömpän saa toimimaan muokkaamalla ainakin 1,5bar saakka todistetusti mutta vaatiii muokkausta ;)  ja et tarvitse paluulinjaa ruiskupumpulle:

mekaaniselta pumpulta letku välisäiliöön vaikka 3-4l tilavuudeltaa ja se saa pumpata sinne kokoaika sieltä välisäiliönsäiliön pohjalta lähtö ruiskupumpulle ja sieltä säätimen turbo malpassin kautta kaasarille ja paluu tuon "siirtotankin kanteen"  Testattu toimivuus tosin ei kyllä riitä loputtomiin mutta melko pitkälle verrattuna pelkkään mekaaniseen pumppuun  :)

niin ja muokkaamaton strömberi kaasari ei tainnu tykätä yli 0,5 bar ahdoista  :o

ja jakajaan letku juuri noin kuin tuossa kuvassa eli toinen tukitaan (kalvon päälle paine)

öljynpaluun öljypohjaan tulee olla koko matkalta alaspäin viettävä ja riittävän suuri muuten ei pääse öljy omalla painollaan takaisin pohjaan.

« Viimeksi muokattu: 18.08.2011, 23:56:53 kirjoittanut la_bot »
talvirussausta http://vimeo.com/18816205
ex:745 -92, 745 -87 tic, 340 -89,244 -74
nykyiset: 240 -88, 242 -82 turbo, 745 tic -86

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8995
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: B21a turbotus, pari kysymystä
« Vastaus #3 : 19.08.2011, 03:31:23 »
ja jakajaan letku juuri noin kuin tuossa kuvassa eli toinen tukitaan (kalvon päälle paine)

Selvyyden vuoksi, jakajaan viedään varmaan siis letku imusarjasta eikä suoraan ahtimen painepuolelta? Jakajaahan kiinnostaa sylinteriin menevä ilma eli esim. tyhjäkäynnillä sen pitää nähdä alipaine.

Poissa Vanhalankku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: B21a turbotus, pari kysymystä
« Vastaus #4 : 19.08.2011, 07:42:10 »
ahdot vakio mekaanisella pumpulla max 0,5bar toimii. sitä ei saa toimimaan yli tuon vaan vaatii jo ruiskupumpun.. tuosta imusarjan pulttiletkuhässäkästä voit ottaa alipaineen/paineen vaikka mittarille. strömpän saa toimimaan muokkaamalla ainakin 1,5bar saakka todistetusti mutta vaatiii muokkausta ;)  ja et tarvitse paluulinjaa ruiskupumpulle:

mekaaniselta pumpulta letku välisäiliöön vaikka 3-4l tilavuudeltaa ja se saa pumpata sinne kokoaika sieltä välisäiliönsäiliön pohjalta lähtö ruiskupumpulle ja sieltä säätimen turbo malpassin kautta kaasarille ja paluu tuon "siirtotankin kanteen"  Testattu toimivuus tosin ei kyllä riitä loputtomiin mutta melko pitkälle verrattuna pelkkään mekaaniseen pumppuun  :)

niin ja muokkaamaton strömberi kaasari ei tainnu tykätä yli 0,5 bar ahdoista  :o

ja jakajaan letku juuri noin kuin tuossa kuvassa eli toinen tukitaan (kalvon päälle paine)

öljynpaluun öljypohjaan tulee olla koko matkalta alaspäin viettävä ja riittävän suuri muuten ei pääse öljy omalla painollaan takaisin pohjaan.
Jaa että vakio pumppu toimis noinkin ylös tekemättä mitään muutoksia?  :o Onko siellä muka sitten peruspaine jo yli 0,5bar jos kerran jaksaa antaa keittoa 0,5bar ahdoille? :o Jostain luin että tuon vakiopumpun saa muokattua niin että jopa vajailla kilon paineilla nostais vielä bensanpaineen ahtoja isommaksi. Niin ja se vieläkin kiinnostaa että mitä käy kun ahdot nousee liikaa bensanpaineeseen nähen eikä jaksa enää ruokkia. Puutuuko vai menee laihalle vai mitä. Kun jos mitään ei hajoa vaikka soppa loppuu niin tuota vakiopumpun kestävyyttä vois testailla paremmin.

Mullahan pitäis tuossa olla se r-sport römperi, niin eikö sekään muokkaamatta toimi vakioa isommilla paineilla? :o

Onko se täysin paineeton alue se öljynpaluupuoli, öljy joutuis tosiaan menemään parin sentin matkan vaakatasosta muutaman asteen kulmassa ylöspäin.. Entäs kun se paluulinja on muuten suora alaspäin, eikö se öljyn paino vaikuta siihen miten se käyttäytyy alhaalla siinä mutkassa?

No jos tuo imusarjan pulttiletkutsydeemi kerran on hyvä niin kai mä siitä otan dumpille ohjauksen.

Tuo keruusäiliöruiskupumppurakennelma kuulostaa iha mielenkiintoselta ja ainaki helpommalta toteuttaa ku uus pensalinja ilman nosturia. Mutta eikös vakipumppu pumppaa sitten kokoajan täysiä? Niin jos on auto vaikka tyhjäkäynnillä ja ruiskupumppu ei hirveitä kiirehi niin sittenhän se keruusäiliö tulee täyteen ja menee yli?

Poissa miksu01

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1060
  • Volvo, koska mä voin
    • Facebook
Vs: B21a turbotus, pari kysymystä
« Vastaus #5 : 19.08.2011, 09:19:06 »
Strömberistä pitäisi ainakin lyhentää neulaa (niin että se on yläkuolokohdassa juuri putken sisällä, Ja lämmönsäädin (se keltainen kotelo) sekä ryyppy pitäisi poistaa ja tukkia.

Muihin en osaa antaa neuvoa.
Käyttis: Volvo V70R AWD - 00 Musta n. 350hv/450nm
Käyttis 2: Vw Jetta 1.4 tsi - 07 140hv
Volvomies jo toisessa sukupolvessa. Aina on 2 autoa joista toinen on Volvo ja toinen on ns myyntiauto eli osta, korjaa ja myy

Poissa la_bot

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • kaiken maailman rakkoreita
Vs: B21a turbotus, pari kysymystä
« Vastaus #6 : 19.08.2011, 09:41:17 »
Jaa että vakio pumppu toimis noinkin ylös tekemättä mitään muutoksia?  :o Onko siellä muka sitten peruspaine jo yli 0,5bar jos kerran jaksaa antaa keittoa 0,5bar ahdoille? :o Jostain luin että tuon vakiopumpun saa muokattua niin että jopa vajailla kilon paineilla nostais vielä bensanpaineen ahtoja isommaksi. Niin ja se vieläkin kiinnostaa että mitä käy kun ahdot nousee liikaa bensanpaineeseen nähen eikä jaksa enää ruokkia. Puutuuko vai menee laihalle vai mitä. Kun jos mitään ei hajoa vaikka soppa loppuu niin tuota vakiopumpun kestävyyttä vois testailla paremmin.

Mullahan pitäis tuossa olla se r-sport römperi, niin eikö sekään muokkaamatta toimi vakioa isommilla paineilla? :o

Onko se täysin paineeton alue se öljynpaluupuoli, öljy joutuis tosiaan menemään parin sentin matkan vaakatasosta muutaman asteen kulmassa ylöspäin.. Entäs kun se paluulinja on muuten suora alaspäin, eikö se öljyn paino vaikuta siihen miten se käyttäytyy alhaalla siinä mutkassa?

No jos tuo imusarjan pulttiletkutsydeemi kerran on hyvä niin kai mä siitä otan dumpille ohjauksen.

Tuo keruusäiliöruiskupumppurakennelma kuulostaa iha mielenkiintoselta ja ainaki helpommalta toteuttaa ku uus pensalinja ilman nosturia. Mutta eikös vakipumppu pumppaa sitten kokoajan täysiä? Niin jos on auto vaikka tyhjäkäynnillä ja ruiskupumppu ei hirveitä kiirehi niin sittenhän se keruusäiliö tulee täyteen ja menee yli?


Kyllä sieltä saattaa vaikka kannentiiviste pamahtaa jos annat mennä laihalle koneen, tietenkin se puutuu ja paukuttaa mutta saattaa väkisin saada ajettua pahvin rikki, yms muutakin voi huonolla tuurilla vanhasta koneesta mennä. 

ja en lähtis muokkaamatta kokeilemaan yli 0,5bar ahtoja muokkaamisesta ym. tuosta välitankkihässäkästä tietää helekutin hyvin käyttäjä _hape  laita sille privaa.

juu vakiopumppu pumppaa kyllä täysiä kokoaika sinne mutta niinhän se pumppaa kaasariinkin täysiä kokoaika eikä siellä paluulinjaa ole  :o 

öljynpaluupuoli on käytännössä paineeton jossa öljy valuu turbolta omalla painollaan takaisin öljypohjaan, Ei se nyt ole paha muokata semmoseksi että öljy pääsee sinne helposti valumaan  :nohnoh

ja ilmeisesti asia onkin niin että ei toimi ollenkaan ahtopuolella vakio bensapumpulla ja r-sportilla toimii tuonne 0,5bar  mutta tuolla välitankkihässäkällä ja vakiokalvopumpulla pääsee sinne kiloon jossei ylikin.
talvirussausta http://vimeo.com/18816205
ex:745 -92, 745 -87 tic, 340 -89,244 -74
nykyiset: 240 -88, 242 -82 turbo, 745 tic -86

Poissa Vanhalankku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: B21a turbotus, pari kysymystä
« Vastaus #7 : 24.08.2011, 12:00:59 »
Tarvis vielä tietoa tuosta vakiobensapumpun(ei r-sport) muokkauksesta että onnistuuko vai ei. Voin ottaa siitä kuvan jos se on mallikohtaista.

Poissa Vanhalankku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: B21a turbotus, pari kysymystä
« Vastaus #8 : 26.08.2011, 20:15:09 »
Yritetään vielä kerran. Luin landiasta että vakiobensapumppua voi muokata samanlaiseksi kuin r-sport pumppu, eli ahtopaine haaroitetaan pumpulle jotta bensanpaine nousee ahtopaineen verran yli vakiobensanpaineen. Näinollen ei ymmärtääkseni tarvita paluuletkua tankkiin ja soppa riittää turbon kanssa? Tietenki tiettyyn rajaan asti mutta näillänäkymin ei isot ahdot ole tulossa ainakaan heti. Tarkoitus vaan saada tuo rottelo ajokuntoon kun loppuu vara-autot kesken.
Joten tarvis tietää että onko se jokin tietty vakiopumpun malli mihin sen muokkauksen voi tehä. Ja että miten se käytännössä tapahtuu. Koneistukset yms. hoituu kunhan vain joku selventäis mitä tehdä. Tuntuu nuo r-sport bensapumput olevan loppu koko suomesta.
Jos ei tuohon ole vastausta niin kertokaa edes pelaako vakiopumppu sellaisenaan jos ruuvaan ahdot nollaan, oletan että pelaa.

E: Tuossa linkki lukemaani, että pumppua voi muokata. Mistään en vaan löytänyt että miten se muokkaus tapahtuu ja mitä tehdä.
http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=12989.0

E: Tuossa kuva tuosta mun vakiopumpusta.
http://imageshack.us/photo/my-images/69/valokuva0188.jpg/
« Viimeksi muokattu: 27.08.2011, 22:19:05 kirjoittanut Vanhalankku »

Poissa la_bot

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • kaiken maailman rakkoreita
Vs: B21a turbotus, pari kysymystä
« Vastaus #9 : 28.08.2011, 18:24:15 »
eipä taida kukaan tietää tuon pumpun muokkaamisesta enkä suosittelekkaan mielestäni joutaa turbokäytössä romukoppaan samoin kuin r-sport pumputkin..  ::)  mutta pystyy sillä ajamaan ilman ahtoja vakiopumpulla turvallisesti.. laita sille _hapelle privaa niin saat ohjeet välitankkiin.
talvirussausta http://vimeo.com/18816205
ex:745 -92, 745 -87 tic, 340 -89,244 -74
nykyiset: 240 -88, 242 -82 turbo, 745 tic -86

kowalski

  • Vieras
Vs: B21a turbotus, pari kysymystä
« Vastaus #10 : 02.09.2011, 09:37:20 »
Yritetään vielä kerran. Luin landiasta että vakiobensapumppua voi muokata samanlaiseksi kuin r-sport pumppu

Ei voi. Käytä R-sportin mekaanista pumppua taikka ruiskupumppua ja malpassin turbo bensapaineensäädintä, joudut vetämään paluuletkun tankkiin. Mikään noista operaatioista ei ole milläänlailla ylivoimainen tehtävä.
« Viimeksi muokattu: 02.09.2011, 09:38:58 kirjoittanut kowalski »

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: B21a turbotus, pari kysymystä
« Vastaus #11 : 02.09.2011, 13:58:59 »
Tuossa omassa 242:sessa ainakin on valmis paluunippa siellä polttoainetankin laipassa jossa on tankkianturi ja mistä bensaletku lähtee...

 

Elekma  Autoracing