Carcom Oy  Ateho

Sähköautot, joko?

  • 3436 Vastauksia
  • 514760 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1110 : 07.09.2018, 18:56:58 »
Piti katsoa Teslan sivuilta. Helsinki - Oulu välin ajaa kevyesti ilmaiseksi. 3 super charger paikkaa on matkan varrella. Siitä eteenpäin onkin sitten hitaampia lataus pisteitä. Tietty yks vaihtoehto on että ajaa auton junaan helsingissä ja antaa VR:n viedä Rolloon asti (en tiedä meneekö autojuna sinne asti).
Lapsi perheelle on melkoisen koettelevaa jos lataamiseen menee pitempää kuin tunti. Lataaminen onnistuu ruokailun lomassa mutta silloin akut pitäisi saada täyteen noin tunnissa. Ja jos onnistuu parilla pysähdyksellä ajaa pohjoislappiin niin silloin ok.
Juna tietenkin hyvä vaihtoehto mutta nostaa matkakustannuksia.

Pakko kysyä,  mitä on enään polttomoottoriset urheiluautot ? Tesla Roadster todella rajut arvot autossa.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12470
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1111 : 07.09.2018, 20:51:37 »
Lapsi perheelle on melkoisen koettelevaa jos lataamiseen menee pitempää kuin tunti. Lataaminen onnistuu ruokailun lomassa mutta silloin akut pitäisi saada täyteen noin tunnissa. Ja jos onnistuu parilla pysähdyksellä ajaa pohjoislappiin niin silloin ok.
Juna tietenkin hyvä vaihtoehto mutta nostaa matkakustannuksia.

Pakko kysyä,  mitä on enään polttomoottoriset urheiluautot ? Tesla Roadster todella rajut arvot autossa.
Muistaakseni Teslan pikalaturilla Tyyliin puolessa tunnissa tulee akkuun 75% varauksesta.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8900
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1112 : 07.09.2018, 21:09:22 »
Lapsi perheelle on melkoisen koettelevaa jos lataamiseen menee pitempää kuin tunti.

Eihän se ole mikään pikalaturi jos sitä yli tunnin käyttää  ???

Puolta tuntia tai ihan max 40 minuuttia pikalatausajat johonkin 80% paikkeille.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1113 : 12.09.2018, 20:25:36 »
Mahtoiko olla oikeaa tietoa, kun uusimmassa TM:ssä mainitaan akuston kestävän 1000-2000 latausaykliä hitaasti ladattaessa ja vähemmän jos pikalataa. Tämä siis li-ion-akustolla.

Eli jossain 200 000 km:n kohdilla uutta akustoa?

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1114 : 12.09.2018, 21:44:13 »
Mahtoiko olla oikeaa tietoa, kun uusimmassa TM:ssä mainitaan akuston kestävän 1000-2000 latausaykliä hitaasti ladattaessa ja vähemmän jos pikalataa. Tämä siis li-ion-akustolla.

Eli jossain 200 000 km:n kohdilla uutta akustoa?
Kuulostaa pelottavan vähältä tuo 1000-2000 sykliä, kun tietää minkä ikäisillä autoilla suurin osa ajaa.
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1867
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1115 : 16.09.2018, 21:59:03 »
Mahtoiko olla oikeaa tietoa, kun uusimmassa TM:ssä mainitaan akuston kestävän 1000-2000 latausaykliä hitaasti ladattaessa ja vähemmän jos pikalataa. Tämä siis li-ion-akustolla.

Eli jossain 200 000 km:n kohdilla uutta akustoa?

Lataussykli on yksi lataus tyhjästä täyteen. Eli esim 2 latausta 50% > 100% tai 4 kertaa 25% lataus.

Esim jos lasketaan Teslan 85Ah akulle 2000 latausta ja 20kWh/km se tekee 850000km. Jossain pienemmässä autossa on tietysti pienempi akku, mutta samalla pienempi kulutus. Ja tuo 2000 sykliäkin on jokin keskiarvo jonka jälkeen on enää esim 70% kapasiteetista jäljellä.

Ei tuon akunnormaali loppuun kuluminen ole merkittävä ongelma

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1116 : 29.09.2018, 13:16:37 »
Sehän oli 1000-2000 hitaasti ladattaessa ja vähemmän pikana.

Joku 500 sykliä on jo aika vähän? Lexuksella esimerkiksi akkupaketin vaihto maksaa reilun 20 000 euroa. Ei paljon naurata.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1867
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1117 : 29.09.2018, 21:10:12 »
Sehän oli 1000-2000 hitaasti ladattaessa ja vähemmän pikana.

Joku 500 sykliä on jo aika vähän? Lexuksella esimerkiksi akkupaketin vaihto maksaa reilun 20 000 euroa. Ei paljon naurata.

No katsoppa hintalappu mitä maksaa jos vaihdetaan vaikka uuden Volvon D5 moottori uuteen. Tuskin se nyt ihan 20k maksa, mutta ei sekään naurata, ja yhtälailla sekin on kuluva osa, ja virallinen elinajanodote huomattavasti pienempi kuin tuossa akussa.

E: tarkennusta..
« Viimeksi muokattu: 29.09.2018, 21:14:26 kirjoittanut Jule »

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1118 : 29.09.2018, 23:34:51 »
Oma odotusarvo on, että akkuteknologia kehittyy samalla kun vanhat kypsyy. Uusittaessa saa seuraavan sukupolven tekniikkaa ja pidemmän eliniän tai lisää suorituskykyä.

Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1119 : 01.10.2018, 22:44:49 »
Oma odotusarvo on, että akkuteknologia kehittyy samalla kun vanhat kypsyy. Uusittaessa saa seuraavan sukupolven tekniikkaa ja pidemmän eliniän tai lisää suorituskykyä.

Volvon akusta en ole vielä ehtinyt kysymään, mutta esimerkiksi Nissan Leafin akkuun vaihdetaan huollon yhteydessä akun kennoja. Koko Nissanin akku koostuu pienistä "akuista" ja ne voi vaihtaa erikseen. Mittaavat huollossa kennon kuormitettavuuden eli kuinka paljon se antaa virtaa. Samalla tavalla myös mitataan tavalliset akut. Toivottavasti Volvossa voi tehdä myös tämän saman kennonvaihdon ettei koko pakettia tarvitse vaihtaa.
Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1120 : 03.10.2018, 10:46:15 »
Ja akut tietäen kesto on todellisuudessa luultavasti noin puolet luvatusta. Polttomoottorillisessa ei tankin koko pienene 30% kun on tankannut 500 kertaa ;D Itävaltalaiset ovat testanneet tosielämässä Litiumioniakuilla varustettuja patteriautoja ja kolmessa vuodessa/40 tkm aikana akuston kapasiteetista oli kadonnut 17%. Jos kapasiteetin tippuminen jatkuu tuolla tavalla niin 10 vuoden/120 tkm:n jälkeen jäljellä on alle 50%. Akkuteknologia ei ole kehittynyt lupauksista huolimatta, ja tuskin enää kehittyykään, viimeiseen 20 vuoteen ei ole tullut mitään uutta käyttökelpoista.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2388
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1121 : 03.10.2018, 13:20:18 »
Akkuteknologia ei ole kehittynyt lupauksista huolimatta, ja tuskin enää kehittyykään, viimeiseen 20 vuoteen ei ole tullut mitään uutta käyttökelpoista.
Mutta joka kuukausi tulee uusi akkukeksintö, joka kolminkertaistaa kapasiteetin.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1122 : 03.10.2018, 15:03:48 »
Akkuteknologia ei ole kehittynyt lupauksista huolimatta, ja tuskin enää kehittyykään, viimeiseen 20 vuoteen ei ole tullut mitään uutta käyttökelpoista.

En ihan allekirjottaisi tätä.

Mutta joka kuukausi tulee uusi akkukeksintö, joka kolminkertaistaa kapasiteetin.

Mutta miksei tämä näy tavallisen pulliaisen jokapäiväisessä elämässä? Suurin osa noista silloin tällöin uutisoitavista mullistavista keksinnöistä taitaa jäädä siihen yhteen uutiseen ja pöytälaatikkoon? Onko syynä kustannukset? Onko kannattamatonta investoida keksintöön joka vanhenee jo ennenkuin ehtii myyntiin.
Vai meneekö tuommoset kehitykset pelkästään tavallisen kuluttajan ulottumattimissa oleviin kohteisiin (sotilaskalusto, lääketiede, avaruustekniikka jne.)?

Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa vemppu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 230
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1123 : 03.10.2018, 18:22:04 »
OttoB:lle... Viimeksihän tais kapasiteetti kymmenkertaistua ja rajoittamattomat latausmäärät tjsp...


Mutta miksei tämä näy tavallisen pulliaisen jokapäiväisessä elämässä? Suurin osa noista silloin tällöin uutisoitavista mullistavista keksinnöistä taitaa jäädä siihen yhteen uutiseen ja pöytälaatikkoon? Onko syynä kustannukset? Onko kannattamatonta investoida keksintöön joka vanhenee jo ennenkuin ehtii myyntiin.

Eiköhän edelleen öljyteollisuus jarruta vaihtoehtoisten energioiden tulemista. Esimerkiksi ilmoittautumalla rahoittajaksi ja laittamalla keksintö ja patentit pöytälaatikkoon...

Lainaus
Vai meneekö tuommoset kehitykset pelkästään tavallisen kuluttajan ulottumattimissa oleviin kohteisiin (sotilaskalusto, lääketiede, avaruustekniikka jne.)?

Mars-mönkkärithän tosiaan ovat toimineet yllättävänkin kauan siellä jossain...

Näistä toteutumattomista sähkövermeistä yksi on Toroidion. Siinähän oli hyviä oivalluksia... Mitähän sille kuuluu... Loppuiko virta? (huono vitsi)

--
"If I die... I die..." <- joku

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2388
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1124 : 04.10.2018, 22:04:10 »
Joo, kaikki hyvät ideat menee megakorporaatioden piironkiin. Niinku Kodac osti kaikki digikameroiden patentit.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

 

Futurez  Kulkukoira