Autoracing  KL-varaosat

Sähköautot, joko?

  • 3436 Vastauksia
  • 518033 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #615 : 10.12.2017, 23:45:06 »
Radalla voi Teslasta ja yleensä kaikista sähköautoista äkkiä akku alkaa kuolemaan. Telsassakin akuston lämpeäminen tuo mukaan sitten virran rajauksen, ettei maksimitehoa saa enään irti. Asia ilmenee esimerkiksi tästä Nürburgring Nordschleife:lla kuvatusta videosta.

When the going gets tough.. Myöskin kriisitilanteissa täysin sähköistetty ajoneuvokanta on aika haavoittuvainen.. Liikkumisen energiavarastot kun ovat silloin vain ja ainoastaan siellä auton patterissa. Mutta nyt on uusi aika eikä mitään syytä miettiä moisia :l)
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #616 : 11.12.2017, 06:20:11 »
When the going gets tough.. Myöskin kriisitilanteissa täysin sähköistetty ajoneuvokanta on aika haavoittuvainen.. Liikkumisen energiavarastot kun ovat silloin vain ja ainoastaan siellä auton patterissa. Mutta nyt on uusi aika eikä mitään syytä miettiä moisia :l)
Kannattaa muistaa, että täydellisessä kriisitilanteessa on se polttomoottori-autokin haavoittuvainen.

Kuvitellaan vaikkapa, että meiltä loppuu sähkö koko suomesta aivan haaparantaa ja eteläkärkeä lukuunottamatta vaikkapa teknisen vian vuoksi. Todennäköisesti sähköyhtiöt järjestäisivät agregaatti-yksiköitä sinne tänne, mutta kumpi on haavoittuvaisempi?

Jos molemmissa on tankki tyhjä, ei liiku kumpikaan mihinkään.

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #617 : 11.12.2017, 10:42:18 »
Polttomoottoriin vaan saa korvaavaa polttoainetta aika monesta lähteestä. Esim. häkäpönttö on aika vanha keksintö. Patteriautoa onkin vaikeampi ladata jos on sähköverkko nurin ja mistään et saa agrekaatille polttoainetta. Ja ei taida ihan millään halpis alligaattorilla joku tesla ihan äkkiä latautua. Ja jos pahempi skenaario niin empin sattuessa sähköhilavitkuttimet moro, vanha dieseli (tai esim. uaz) senkun raksuttaa.

Sitten voin sähköautoa harkita kun sillä saa vetää minimissään 2000 kg:n perävaunua, toimintasade kärry perässä vähintään 500 km, tankkaus käy tupakkitauon aikana, tavaratilaa min. 6 m³, kantavuutta noin 1500 kg ja omamassa pari tonnia.

Mitenkähän muuten noissa onnettomuustilanteessa pelastuhenkilöstö voi olla varma ettei korissa ole jännitettä? Jotkut suojat noissa on, mutta nekin voi mennä rikki. Ja litiumakkupalothan ei mitenkään tavattoman harvinaisia ole. Autopalossa vielä akkujen jäähdyttäminenkin vaikeaa kun sijaitsevan pohjassa piilossa.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Paikalla TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8939
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #618 : 11.12.2017, 10:53:45 »
Polttomoottoriin vaan saa korvaavaa polttoainetta aika monesta lähteestä. Esim. häkäpönttö on aika vanha keksintö. Patteriautoa onkin vaikeampi ladata jos on sähköverkko nurin ja mistään et saa agrekaatille polttoainetta.

Jos et saa aggregaattia tulille niin tuskin tankkaat bensa-autoakaan.

Ja litiumakkupalothan ei mitenkään tavattoman harvinaisia ole.

Toisin kuin bensa joka tunnetusti ei syty palamaan.

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #619 : 11.12.2017, 10:59:05 »
Jos (kun) mulla on bensa (tai diesel) auto niin siinä enemmän kuin todennäköisesti on polttoainetta tankissa. Agrekaatissa ei välttämättä ole. Ja kuinka monella patterriautoilijalla on muutaman kW:n alligaattori kontissa hätätapausta varten? Mulla on aina muutama litra menovettä kanisterissa mukana.

Bensa itseasiassa syttyy aika huonosti. Eikä se syty itsekseen kuten akut saattavat tehdä.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #620 : 11.12.2017, 11:31:58 »
Eiköhän molemmat, sekä sähkö, että polttomoottoriautot ole jo todistaneet luotettavuutensa. Kriisitilannetta silmällä pitäen ei autoa hanki, enkä häkäpönttöä

Poissa TPK1980

  • Hallituksen varajäsen - Pyykkääjä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: -6026
  • RWGWGWARAHHHHWW RGGWRWRW
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #621 : 11.12.2017, 11:32:23 »


Mitenkähän muuten noissa onnettomuustilanteessa pelastuhenkilöstö voi olla varma ettei korissa ole jännitettä? Jotkut suojat noissa on, mutta nekin voi mennä rikki. Ja litiumakkupalothan ei mitenkään tavattoman harvinaisia ole. Autopalossa vielä akkujen jäähdyttäminenkin vaikeaa kun sijaitsevan pohjassa piilossa.

Ainakin litium-ioni akuilla varustettu hybridi pitää syttyessään työntää pihalle paikkaan missä ei palamisellaan aiheuta vahinkoa muille. Pelastuslaitos paikalle ja sit odotellaan sammumista.

Tais olla Grand Tour:ssa (s2e1) maininta Hammondin selättämästä Rimac:sta että se oli vielä 5pv onnettomuuden jälkeen syttynyt uudestaan.


Ja samassa jaksossa oli tämän hetkisten pikalatauspaikkojen vähäisyydestä oleva ongelma. Hamster oli suunnitellut kolmen päivän retket hotellilta paikkaan jossa sellainen on. Ja joutui vielä Ivecolla kuskaamaan sen Rimac:n kisa paikalle, että olisi akut täynnä.
E36 320i Taxi -92 -> Clio II ph. 2 1.4-16v -04 -> Clio II RS172 Ph. Quick -01 -> Mustikka -02 -> C70 B5204FS+AW50-42 -99 -> Varsovan liiton Arkkupakastin -16
Viestit saattavat sisältää huomattavia määriä sarkasmia!

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #622 : 11.12.2017, 11:39:38 »
Onnettomuustilanteessa pelastushenkilökunta ottaa aina hybridin tai sähköauton ollessa osallisena selville valmistajan ohjeen, mistä saa mennä leikkaamaan.

Käy aika livakasti jostain niiden omasta järjestelmästä. Tai näin minulle ainakin kertoi "katastrofiauton" johtaja.

Poissa Stinger

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #623 : 11.12.2017, 14:15:19 »
Onnettomuustilanteessa pelastushenkilökunta ottaa aina hybridin tai sähköauton ollessa osallisena selville valmistajan ohjeen, mistä saa mennä leikkaamaan.

Käy aika livakasti jostain niiden omasta järjestelmästä. Tai näin minulle ainakin kertoi "katastrofiauton" johtaja.

Teslassa on korissa tarroilla merkitty paikat mistä voi rälläköidä.  :)

Sähkön riittävyyteen liittyen: aurinkosähkösysteemit yleistyy ja Teslalta saa niihin Powerwall -ratkaisun ylimääräisen sähkön varastointiin. Bensan tuottaminen taas paikallisesti ei oikein onnistu.
Tesla S75D '17

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #624 : 12.12.2017, 08:56:37 »
Bensan ei, mutta pontikkaa osataan tehdä joka kylällä, samoin biodieseliä saa tehtyä melko monesta raaka-aineesta ;) Montakohan vuotta kestää, että aurinkosähköllä saa patterit latinkiin? Taisi viimeksi jos Elokuulla aurinko näkyä ;D Aika tyyris powerwall mitä katselin, vastaavia systeemejä saa kasaan alle tonnilla.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa Stinger

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #625 : 12.12.2017, 10:49:03 »
Powerwall onkin ratkaisu, ei harrastus. Aurinkoenergian käyttäminen paikallisesti tulee olemaan jatkossa itsestäänselvyys, olisi typerää jättää käyttämättä ilmainen energiamuoto joka mahdollistaa sähköverkosta riippumattomuuden. Ei joka paikassa eikä koko ajan. 100km liikkumiseen pienellä sähköautolla menee 12-15kwh, ei tuohon aivan mahdottomia vaadita. Teslalla menee keskimäärin 20kwh/100km näin talvella.
Tesla S75D '17

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #626 : 12.12.2017, 16:22:39 »
Suvilahden panelilaitos tuottaa talvella noin 20 kWh vuorokaudessa. Siellä on akku johon mahtuu 600 kWh sähköä. Akuston budjetti oli noin 2 miljoonaa. Täyteen ladattuna akussa olevan sähkön hinta on noin 50 eur. Nämä laitokset on aika isoja ja silti ne pystyy hoitamaan vain  yhden auton energian tarpeen ja varastoimaan yhden omakotitalon parin viikon talvisähköt. Onhan se kiva että kokeillaan,  mutta realismi ja mittakaava on hyvä säilyttää. 

1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Stinger

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #627 : 12.12.2017, 19:09:57 »
Näin se on tänään mutta kehitys kehittyy. Akut ja paneelit siis.
Tesla S75D '17

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #628 : 12.12.2017, 19:42:12 »
Joku nero voisi laskea, kumpi on tilallisesti kannattavempaa?

Pumpata aurinkoenergialla vettä korkeaan ja isoon säiliöön, vai rakentaa hehtaaritolkulla akkuja.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #629 : 12.12.2017, 20:02:08 »
Työkaveri oli töissä EU-projektissa jossa pohdittiin saarien (mm. Madeira, Kanaria, Jersey) sähköhuoltoa ja varavoimaa. Kaikki varastointitoimenpiteet tulevat huomattavasti kalliimmiksi kuin dieselmoottorivoimala. Pumppaamisen hyötysuhde on huono ja sama tapahtuu myös kun potentiaalienergia muutetaan takaisin sähköksi. Lisäksi tarvitaan huomattavia maastollisia korkeueroja. Akustot tuli kuitenkin vielä kalliimmaksi kuin vesisäiliöt.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron