Elekma  Autoracing

Lakesheadin Moottoriohjausprojekti

  • 32 Vastauksia
  • 16573 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Lakesheadin Moottoriohjausprojekti
« Vastaus #15 : 27.09.2017, 07:38:39 »
Hienoa touhuamista. Propsit siitä.

Harmittaa itseäni kun näkö on vanhemmiten mennyt niin huonoksi, ettei huvita juuri mitään enää rakentaa, pintaliitoskomponentit on varsinkin ihan myrkkyä, kun joutuu luupilla tihrustamaan. Nuorempana on tullut kyllä rakenneltua monenmoista härpäkettä.

On se mukavaa kun nykyään saa tuollaisia kotelojakin kiinan kaupoista pikkurahalla, kun takavuosina noistakin sai pulittaa ihan järjettömiä summia ja valikoimaa ei paljon ollut. Saatika jos oli vähänkin eksoottisempia komponentteja niin nekin piti tilata maailmalta, joka ei ollut ollenkaan sanottua, että edes lähettivät suomeen ja maksupolitiikka oli tosi hankalaa.

Tsemppiä projektin loppuun viemiseen!

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: Lakesheadin Moottoriohjausprojekti
« Vastaus #16 : 21.11.2017, 12:58:35 »
Taas ois idästä ja lännestä tulossa osia *taavih-> tulee tälläkertaa JLCPCB:ltä piirilevyt, ja Digikeyltä taas komponentit.
Myös nakutustunnistimesta on tehty prototyyppi ja simuloitu, toimii 8). Pitäisi siitäkin piirtää levy, joka kävisi laajennuslevynä tämän päälle.

Tämä on kyllä hieno ja kunnianhimoinen projekti  :) Hienoa, että olet päässyt jo näinkin pitkälle. Varmaan periaatteessa kysyntää voisi olla myös jollekin todella yksinkertaiselle ja edulliselle versiolle, missä ei olisi mitään ylimääräistä, mutta kuitenkin kaikki tarvittava. Toki se tarpeiden määrä tahtoo olla vähän käyttäjäkohtainen  ;)
Tästä voisi tehdä karvalakkimallinkin, mutta valmistushintaan se ei kovin kriittisesti vaikuta. Suurin osa hinnasta nimittäin menee komponentteihin, joita ei voi korvata, mikrokontrolleri,max-piiri,Map-anturi,kotelo,liitin jne.

Tavoite olisi että saisi tehtyä sen verran halvalla että ei kannattaisi mitään ostricheja ja filmi-immuja ostella, eikä tosiaan megoja kolvailla ;D


On se mukavaa kun nykyään saa tuollaisia kotelojakin kiinan kaupoista pikkurahalla, kun takavuosina noistakin sai pulittaa ihan järjettömiä summia ja valikoimaa ei paljon ollut. Saatika jos oli vähänkin eksoottisempia komponentteja niin nekin piti tilata maailmalta, joka ei ollut ollenkaan sanottua, että edes lähettivät suomeen ja maksupolitiikka oli tosi hankalaa.
Harmittaa kyllä itseä että ennen harrastettiin paljon enemmän elektroniikkaa kun tänäpäivänä, vaikka tänäpäivänä on tietoa ja osia tarjolla puoli ilmaiseksi muutaman klikkauksen päässä.

Poissa Wolfsten

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 53
  • 940 Turbo Wagon
Vs: Lakesheadin Moottoriohjausprojekti
« Vastaus #17 : 21.11.2017, 16:15:21 »
Harmittaa kyllä itseä että ennen harrastettiin paljon enemmän elektroniikkaa kun tänäpäivänä, vaikka tänäpäivänä on tietoa ja osia tarjolla puoli ilmaiseksi muutaman klikkauksen päässä.
Täällä kovaa tahtia opetellaan elektroniikkaa, tällä hetkellä itellä PnP mega LH2.4 johtosarjaan. Basic juttuja mutta jostain se pitää alottaa. Eiköhän se oman ecun tekeminen jossain vaiheessa luonnistu kun tulee komponentit jne tutuksi. Millä ohjelmalla suunnittelet nuo PCB levyt? voisi kokeilla harjoitus mielessä megan pohjalta piirtää yksi levy

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: Lakesheadin Moottoriohjausprojekti
« Vastaus #18 : 21.11.2017, 16:47:52 »
Täällä kovaa tahtia opetellaan elektroniikkaa, tällä hetkellä itellä PnP mega LH2.4 johtosarjaan. Basic juttuja mutta jostain se pitää alottaa. Eiköhän se oman ecun tekeminen jossain vaiheessa luonnistu kun tulee komponentit jne tutuksi. Millä ohjelmalla suunnittelet nuo PCB levyt? voisi kokeilla harjoitus mielessä megan pohjalta piirtää yksi levy
Nämä levyt on piirretty Kicadilla, mutta myös Eagle on itsellä käytössä.
Alota hyvä mies pienemmästä piiristä  :D On nimittäin ihan kohtuullisen työläs.


Poissa Wolfsten

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 53
  • 940 Turbo Wagon
Vs: Lakesheadin Moottoriohjausprojekti
« Vastaus #19 : 21.11.2017, 16:58:15 »
Jees kiitoksia! Ja joo alotan pienemmästä piiristä :D

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Lakesheadin Moottoriohjausprojekti
« Vastaus #20 : 21.11.2017, 17:02:30 »
Tätä seurattu pitkään ja laitetaan samalla seurantaan...

Eikait ketään enään kiinnosta elektroniikka, kun jo minulla oli yläasteella aikanaan aika köyhää se elektroniikan kolvailu. Joku johde-indikaattori tinailtiin itse, nykyään kaikki tulee rakennussarjana.

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: Lakesheadin Moottoriohjausprojekti
« Vastaus #21 : 28.11.2017, 22:42:41 »

Noniin, eilen tuli komponentit ja tänään piirilevyt ja stensiilit.
Kasasin illasta vielä uuden kortin, tosin otin ensimmäisestä versiosta microkontrollerin tähän(ei tartte ladata firmistä :D), kortin ladoin käsin noin 1-2 tunnissa, kun tinatahnan levitti stensiilillä. Huomattavan paljon nopeampaa kuin ilman stensiiliä.

testasinkin että tunerstudio tunnistaa erillisellä uart-usb piirillä, virta syötettynä usb:n kautta. 

Tässäkin prototyypissä näemmä pikku mokia:
-piirilevyn sovite koteloon äärimmäisen tiukka, pitää ihan voimalla työntää.
-Map anturi onkin liian reunassa, eikä kortti mahdu enää koteloon kun map-anturi on kiinni :(
-kaikki headeripinnit jollain ihme jaolla eikä standardi 0.1" (2.54mm) jaolla.
-komponenttien sijoittelu melko vittumainen (esim isoja ja pieniä komponentteja ihan vierekkäin)

Kunhan saan hommattua kunnollisen virtalähteen niin testit jatkuu, tähän mennessä virtalähteenä ollut 12v modeemin virtalähde :2funny:

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: Lakesheadin Moottoriohjausprojekti
« Vastaus #22 : 06.12.2017, 20:40:37 »
Lupaavalta vaikuttaa.  Ainakin 12V virransyöttö, MAP ,TPS ,IAT, CLT ja suutin bank 1 toimii :) muita ominaisuuksia ei vielä olekkaan testattu.  Yksi muutos tähänkin erään vielä tulee, sytytystä ohjaavat mosfetit snubber-piireineen jätetään pois ja tilalle tulee 450V N-kanava IGBT:t, joiden hilan kynnysjännite on alle 5V. Näin saadaan samasta sytytysjärjestelmästä huomattavasti enemmän paukkua irti, koska snubberipiirin resistiiviset osat hävittävät tehoa(=lämpenevät).

Tässäpä teille vähän sytytysjärjestelmän teoriaa. Tämä ihan siis turvallisuus-syistä, kun kuitenkin roplataan mahdollisesti kammiovärinää aiheuttavia jännitteitä.

Oletetaan että sylinteri vaatii kuormituksessa vaikkapa 30-40KV läpilöntijänniteen. Tämä on ihan realistinen luku sytytystulpalla.

Puola on muuntaja, jossa on kierroksia yleensä suhteella 1:100. tämä tarkoittaa sitä, että 12V vaihtojännitettä ensiöpuolelle, tuottaa 1200V jännitteen toisiopuolelle (tulpanjohdolle).

No mitenkäs se sitten taikoo sen 40KV?  :idiot2:
Vastaus on kelan induktanssi. Kela vastustaa virran muutosta, varastoimalla sen kaiken energian sinne magneettikenttään rautaytimeen. Nyt kun sinä olet siitä puola raukkaa ladannut vaikka 10ms sillä viidellä amppeerilla, ja katkaset virran, niin sehän tuumaa että "ei muuten käy" ja muodostaa semmosen jännitteen että varmasti kulkee virta jotain kautta.

Mitäs sitten tapahtuu?  :idiot2:
Muistathan vielä että toisio puolella jännite on 100 kertaa isompi? No sehän ampuu sinne sen kaiken varastoituneen energian, koska sieltä se reitti maahan on helpompi, kun sen puolijohdekytkimen läpi. Siellä jännite kasvaa sillä samalla hetkellä niin isoksi että se reitti löytyy. Parhaassa tilanteessahan se hyppää sen tulpan kärkien välistä.

Kiva juttu, entäs sitten?
Tässä piilee semmonen vaara, että vaikka siellä ensiöpuolella on vain 1% toisiopuolen jännitteestä, niin sielä puolan (-)merkkisessä johdossa on muuten vielä 400V jännite(!).

Mitä tästä opimme?
Kun pelaatte näiden autosähköjen kanssa, niin täällä on oikeasti vaaran paikkoja. Sytytysjärjestelmän jännitteet ovat vaarallisia, mutta myös VR anturit ovat induktiivisia komponentteja ja niiltäkin saadaan semmosia jännitteitä että tukka nousee pystyyn, varsinkin jos kaveri aattelee mitata tuleeko kierros-signaalia kun toinen starttaa, ottamalla piuhat irti, liittämällä yleismittari kiinni, ja pitämällä sormilla johdoista kiinni. Tässä tilanteessa virran kulkureitti on kaikista pahin, eli kädestä käteen sydämen läpi.

--------------------------------------------------------
Sama selitettynä sitten vähän tieteellisemmin.
Ensiökelan induktanssi on luokkaa 8mH, ja resistanssi luokkaa 0.5ohm. kierros suhde aijemmin mainittu 1:100.
Kun tämä kytketään 12V jännitteeseen IGBT:n läpi, virtaa rajottaa ainoastaan johtimien ja puolan resistanssi, ja IGBT:n kollektorin ja emitterin yli jäävä jännite.

Sovitaan että johtimien resistanssi on vaikka sama 0.5 ohm kuin kelalla, ja kollektori-emitterijännite on vaikka 2V kyseisellä virralla.
Akulta tulee 13.5V. Tästä vähennetään tuo 2V=11.5V. Sitten kytketään tuo 11.5V 1ohm piiriin.U/R=I, Syntyy 11.5A virta. Kelan virta kasvaa ajassa L/R=(8*10^-3H)/(1ohm)=8ms.
Kelaan varastoitunut energia saadaan kaavalla (1/2)*L*(I^2). (1/2)*(8*10^-3H)*(11.5^2)=0.529 Joulea.
Tuo energia purkautuu sitten toisiopuolen läpi yleensä millisekunnissa.
J=Ws, eli J/s=W. 0.5J/1ms=500w hetkellistä tehoa!
Puola purkautuu siis huomattavan isolla teholla.

Toivottavasti opitte tästä jotain uutta, jos jokin jäi ihmetyttämään, kysykää toki niin yritän vastata! :)



 


« Viimeksi muokattu: 28.02.2018, 22:42:09 kirjoittanut lakeshead »

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
  • savua!
Vs: Lakesheadin Moottoriohjausprojekti
« Vastaus #23 : 28.02.2018, 16:44:04 »
Satuinpa lukasemaan tätä. Pieniä huomioita edellisestä viestistä:

Syntyy 11.5V virta.

Ilmeisesti kuitenkin 11.5A virta.

L/R=(8*10^-3H)/(1ohm)=8ms.

Onko latautumisaika tosiaan laskettavissa näin helposti? Induktanssi per resistanssi?

J=W/s, eli J/s=W. 0.5J/1ms=500w hetkellistä tehoa!

J=Ws, eli W=J/s. Loppu on oikein.
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: Lakesheadin Moottoriohjausprojekti
« Vastaus #24 : 28.02.2018, 22:47:07 »
Satuinpa lukasemaan tätä. Pieniä huomioita edellisestä viestistä:

Ilmeisesti kuitenkin 11.5A virta.

Onko latautumisaika tosiaan laskettavissa näin helposti? Induktanssi per resistanssi?

J=Ws, eli W=J/s. Loppu on oikein.
Hyvä huomautus, tullut näköjään pari typoa. Korjattu.

Kyllä. tau= L/R.
Konkan latausajan lasku lähes sama homma mutta tau=C*R
Luntattu suoraan tekniikan kaavastosta.

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
  • savua!
Vs: Lakesheadin Moottoriohjausprojekti
« Vastaus #25 : 06.03.2018, 17:40:43 »
Jaa niin, tau se onkin.

Vaan eikö kuitenkin aikavakioita kulu useampi kappale ennenkun kela on "latautunut"? Kondensaattoreilla menee ulkomuistista yleensä noin viisi aikavakiota, jolloin varauksesta on saavutettu yli 99%.
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: Lakesheadin Moottoriohjausprojekti
« Vastaus #26 : 06.03.2018, 19:40:13 »
No niimpäs onkin, aikavakio =/= muutoilmiön kesto :idiot2:
Kelalla ja konkalla on sama homma, 99.3% lataus saavutetaan ajassa 5*tau.
Eipä ne puolien latausajat yleensä ole kuin muutamia millisekunteja.

--Itse projektiin--

Sain kaverin tähän projektiin mukaan softariksi, päätettiin tehdä kerralla kunnolla ja kirjoitetaan softa itse, säätöohjelma sekä firmis. Mikroksi vaihtuu NXP:n 32:bittinen ARM pohjainen KEA-mikrokontrolleri. Osasyynä tähän on se että tälle ohjaimelle on ilmainen, rajoittamaton ja laadukas kehitys-ympäristö, S32 design studio.
 Alkuperäinen suunnitelmahan oli tehdä parempi versio MS2 V3 ohjaimesta, mutta tässä vaiheessa kun alkuperäiset piirikaaviot on jo heitetty roskiin, ei ole mitään syytä pysyä kalliissa ja vanhassa S12-sarjan mikrossa.
Postissa olis taas tulossa kaikenlaista hauskaan, Kea-kehitysalusta, can-väylä moduuli ja hirmuisesti puolijohteita :)
Tässä on taas hirveästi ideoita, esim osittainen OBDII tuki ja säätö can-väylän kautta, mutta softa on vielä lähtökuopissa.
Kunhan saisi ensiksi edes jonkun koneen käymään tällä jossain vaiheessa :D

 

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: Lakesheadin Moottoriohjausprojekti
« Vastaus #27 : 06.03.2018, 23:05:59 »
No niimpäs onkin, aikavakio =/= muutoilmiön kesto :idiot2:
Kelalla ja konkalla on sama homma, 99.3% lataus saavutetaan ajassa 5*tau.
Eipä ne puolien latausajat yleensä ole kuin muutamia millisekunteja.

--Itse projektiin--

Sain kaverin tähän projektiin mukaan softariksi, päätettiin tehdä kerralla kunnolla ja kirjoitetaan softa itse, säätöohjelma sekä firmis. Mikroksi vaihtuu NXP:n 32:bittinen ARM pohjainen KEA-mikrokontrolleri. Osasyynä tähän on se että tälle ohjaimelle on ilmainen, rajoittamaton ja laadukas kehitys-ympäristö, S32 design studio.
 Alkuperäinen suunnitelmahan oli tehdä parempi versio MS2 V3 ohjaimesta, mutta tässä vaiheessa kun alkuperäiset piirikaaviot on jo heitetty roskiin, ei ole mitään syytä pysyä kalliissa ja vanhassa S12-sarjan mikrossa.
Postissa olis taas tulossa kaikenlaista hauskaan, Kea-kehitysalusta, can-väylä moduuli ja hirmuisesti puolijohteita :)
Tässä on taas hirveästi ideoita, esim osittainen OBDII tuki ja säätö can-väylän kautta, mutta softa on vielä lähtökuopissa.
Kunhan saisi ensiksi edes jonkun koneen käymään tällä jossain vaiheessa :D

 

Speeduino on vähän vastaavaa projektia, toimii myös ARMilla ja osien hinnat on aivan naurettavan pientä.

Tosin mitä Speeduinon kehitystä seurannut, niin jos meinasitte kaiken tehdä ite alusta pitäen, niin saatte muuten varata aikalailla aikaa :)

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: Lakesheadin Moottoriohjausprojekti
« Vastaus #28 : 07.03.2018, 12:05:54 »
Speeduino on vähän vastaavaa projektia, toimii myös ARMilla ja osien hinnat on aivan naurettavan pientä.

Tosin mitä Speeduinon kehitystä seurannut, niin jos meinasitte kaiken tehdä ite alusta pitäen, niin saatte muuten varata aikalailla aikaa :)
Speeduino on ihan hieno projekti, ja sitä on tullut seurattua, mutta laadullisesti se ei kyllä minua miellytä. Ei softa eikä rauta.
Ja mitä hintaan tulee, niin tämä on kyllä edullisempi, vaikka tässä käytän ihan Automotive - luokiteltuja komponentteja. Kooltaan tämä on myös pienempi. 

Aikaahan tähän menee. Se ei sinäällään haittaa, tämä on ollut kyllä todella opettavainen projekti jo tähän mennessä.



 


Poissa Haamu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Vs: Lakesheadin Moottoriohjausprojekti
« Vastaus #29 : 07.03.2018, 22:10:53 »
Seurantaan menee! Täältä löytyy vapaaehtoinen "beta" testaukseen kun sen aika koittaa!
Volvo S70 T5

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo