Samppasport  Futurez

242 DL -80 (oli 4,6l), myyty

  • 77 Vastauksia
  • 33361 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
242 DL -80 (oli 4,6l), myyty
« : 26.06.2017, 00:04:43 »
Koska keskeneräisiä projekteja ei ole vielä tarpeeksi, niin piti aloittaa yksi uusi rahaa ja aikaa kuluttava. Alkukeväästä ostin tutulta, koska ei ollut pariin vuoteen päässyt projektissa alkuun. Varustettuna B21AT:lla ja M45:llä, vaihdettu GL:n valot eteen ja taakse, uudemmat puskurit ja kojelauta. Vajaa 130km paluumatka meni aika rauhallisesti, koska veti reilusti laihalle jos yritti yhtään paineille.



Vaihdoin koko alustan eli tukivarret uretaaneilla, 3.54 1031 Truetracilla, 305mm etujarrut, Gazit joka nurkkaan, coilitolpat ja pakoputkiston valkeasta 245:stä. Ja siihen meni samalla kyydillä tästä vanhat. Laitoin STP Black Silveriä takapenkin ja takasivupaneelien alle sekä konttiin hattuhyllyn alapintaan sekä akselin päälle. Korjasin oikean helman, joka oli korjattu vähän miten sattuu. Ajettu joskus alapuolelta ruttuun, laitettu koko helmapelti ja rutattu uudestaan. Pintapellin irrotus oli aika helppo operaatio, koska alakantti ei ollut kiinni oikein kuin päistä. Kyljen ja helman sisällä oli lisää hitsaamattomuuksia. Uusi puolipinta oli yllättävän pienellä mitoituksella, mutta saa kelvata ainakin toistaiseksi. Ois vaan pitänyt kantata itse ::)

Tuon verran avasin:


Pyrin tekemään kylki- ja helmapellin liitoksen alkuperäistyyppisesti:


Galaxyt laitoin alustanvaihdon yhteydessä ja ihan kohtuullisestihan ne istuu. Tuossa ei vielä tullut ripusteltua puskureita ja listoja paremmin paikoilleen:


Kaasaria rassasin ja sain käynnin normaaliksi ahdoille laihalle menemistä lukuunottamatta. Siitä huolimatta katsastettua tuli loppukeväästä ja sen jälkeen seisoikin pihassa. Koska juhannuksena ei ollut mitään muutakaan tekemistä, niin valmistelin tekniikanvaihtoa vähän etukäteen ja aloitin torstaina töiden jälkeen. Nostin vanhan paketin pois ja kahdella soitolla saikin myytyä kahteen eri osoitteeseen kaiken pois nurkista. Vaihdokin ostin jo alkuvuodesta jenkeistä ja ajattelin alunperin 960:n keulille. Sen jälkeen oli pari muutakin ehdokasta, mutta tähän se nyt päätyi sitten.

Muokkasin tunnelia ja laatikontukipalkkia, tein moottorinjalat, mallasin GM:n Hydroboostia paikoilleen, vaihdoin 700/900 alumiinisen jarrupääsylinterin jossa lähdöt alaspäin, siirsin hammastankoa 1,5cm vasemmalle, jne. aikaavievää. Tämänhetkinen tilanne on siis se, että tekniikka on sovitettu paikoilleen, eikä puutu kuin loput ::)



Kone on -06 Crown Victorian 4,6l poliisiautoversio, jonka perään ostin "Nodular" valuvauhtipyörän ja Ford Performance kytkinpaketin. Laatikko on ~-07 Mustangin TR-3650 jonka ostin samoihin aikoihin koneen kanssa. Kone koki kuljetuksen aikana hieman kovia ja sen jäljiltä oikea bensakisko ja venttiilikoppa on rikki ja jakopääkoppa oli halki siihen kiinnitetyn raudan painettua trukkia tms. päin, jne. pientä. Jakopääkopan käytin aiemmin irti ja hitsautin tutulla, yms. Venakoppa on vielä korjaamatta, uusi alkuperäinen jenkeistä ~87e plus kulut sun muut ei houkuttele :buck2: Kaikenlaista muutakin ostettavaa listalla.

Moottorinohjaukseksi tulee englantilaisen vanha MS2 V3, kaveriksi kaksi VAG 4-syl hukkakipinäpuolaa koska yksi moinen jo nurkissa pyörii. Pakosarjojen tilanne on vielä auki muokkaanko alkuperäisiä valusarjoja vai teenkö J-putkista uudet. Luultavasti jälkimmäinen vaihtoehto.

Laitan ehkä poikkeuslupahakemuksen vetämään jossain vaiheessa. Jos menee läpi niin hyvä, jollei niin sitten ajellaan tulevaisuudessa tarroilla se mikä ajellaan.
« Viimeksi muokattu: 19.03.2018, 21:11:49 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5700
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: 242 DL -80 4,6l
« Vastaus #1 : 26.06.2017, 00:18:56 »
Teit sitten mitä uhkasit :D Tästä tulee kyllä siisti, V8:lla ei montaa 200-sarjalaista taida suomen kamaralla ollakkaan  :P

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 242 DL -80 4,6l
« Vastaus #2 : 26.06.2017, 00:38:20 »
Joskus aivopierut saavat kiinteän olomuodon :idiot2: Onhan niitä muutama melkein 20 vuotta vanhoilla säännöillä tehtyä olemassa, mutta liekö nykysäännöillä yhtään jenkkikasilla? Roverin konehan menee edelleen muutoskatsastuksella.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: 242 DL -80 4,6l
« Vastaus #3 : 26.06.2017, 04:36:07 »
Minä en näistä mitään ymmärrä, mutta taitaa olla OHC-kone?

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 242 DL -80 4,6l
« Vastaus #4 : 26.06.2017, 10:30:07 »
Niinhän se on, SOHC ketjujakopäällä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa TPK1980

  • Hallituksen varajäsen - Pyykkääjä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: -6026
  • RWGWGWARAHHHHWW RGGWRWRW
Vs: 242 DL -80 4,6l
« Vastaus #5 : 26.06.2017, 12:05:43 »
Väristä tulee mieleen se mistä lopulta tuli se sinertävä rumalla perällä ilman puskuria :D
Asiallista menoa, taas kerran :tykkää:
Oliks tää tekniikka tarkoitus laittaa siihen Fjordin Äffäläiseen avolavaan? ???

Teit sitten mitä uhkasit :D Tästä tulee kyllä siisti, V8:lla ei montaa 200-sarjalaista taida suomen kamaralla ollakkaan  :P

Muut tekee mitä osaa, McInen tekee mitä haluaa :D
E36 320i Taxi -92 -> Clio II ph. 2 1.4-16v -04 -> Clio II RS172 Ph. Quick -01 -> Mustikka -02 -> C70 B5204FS+AW50-42 -99 -> Varsovan liiton Arkkupakastin -16
Viestit saattavat sisältää huomattavia määriä sarkasmia!

Poissa REX

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 133
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 DL -80 4,6l
« Vastaus #6 : 26.06.2017, 18:30:30 »
No nyt ollaan jännän äärellä  :)
240 Turbo ja... Golf ja Passatti

Poissa oh850

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 889
  • TDI POWER
Vs: 242 DL -80 4,6l
« Vastaus #7 : 26.06.2017, 19:26:27 »
Hienoa toimintaa O0 P>

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 242 DL -80 4,6l
« Vastaus #8 : 27.06.2017, 21:29:10 »
Väristä tulee mieleen se mistä lopulta tuli se sinertävä rumalla perällä ilman puskuria :D
Asiallista menoa, taas kerran :tykkää:
Oliks tää tekniikka tarkoitus laittaa siihen Fjordin Äffäläiseen avolavaan? ???
Ei ihme jos tulee mieleen, koska väri on sama. Tosin tämä on vaan patinoitunut pikkaisen paremmin :D 
Oli kone kait tarkoitus laittaa siihenkin läjään jossain välissä.

Sen tekee minkä viitsii, pystyy ja osaa(tai on osaavinaan), eihän tässä sen kummempaa :)

Eilen perkasin moottorinjohtosarjasta ylimääräisiä piuhoja pois ja se ois ihan hyvällä tolalla. Tänään muutin megan sytkälähdöt sopiviksi ja vaihdoin triggeritulon Hallista VR:lle sopivaksi. Katselin koneen omaa sähköistä kaasuläppää ja säätömekanismin purkamalla saakin akselin päähän tehtyä sopivan vivun vaijerikäyttöä varten. Kytkimenpääsylinteri tuli kans ja puolille virtaliittimet.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 242 DL -80 4,6l
« Vastaus #9 : 28.06.2017, 22:02:46 »
Tänään ei muuta kuin tein kaasuläpälle vivuston ja aloittelin bensalinjaa. Tein levyn läpän säätömekanismin reikään ja vivuston sai K-jetista. Vaijerinpäälle porasin uuden paikan rullaan kun en viitsinyt lyhentää vaijeria, ainakaan vielä. Amassa parisataa kilsaa olleen painepumpun sekä suodattimen laitoin pohjaan peruspaikkaan ja muotoilin painelinjan 8mm hapokkaasta putkesta.

Semmonen komeus:
« Viimeksi muokattu: 04.11.2017, 19:24:07 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Demi

  • Savisukeltaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1075
  • voi olla tai sit ei ole
Vs: 242 DL -80 4,6l
« Vastaus #10 : 29.06.2017, 16:50:49 »
nyt tuntuu kyllä että mopolähtenyt keulimaan menny pahasti metsän puolelle :D
kiitoos ja anteeks.

Poissa 240-gl

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 699
Vs: 242 DL -80 4,6l
« Vastaus #11 : 30.06.2017, 10:40:11 »
Asiallinen projekti.  P>
Kovasti kiinnostaa että mitä siihen poikkeuslupaan pitää perustella että on edes mahdollista saada tommonen läpi?
nykyiset: 244 3,0 / 360 2,0i / 740 2,3Tic / Ford mustang / Jeep Grand Cherokee / Mitsu pajero

entiset volvot. 244, 240, 240, 240, 240, 740, 760, 940, S60, V70,

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2191
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: 242 DL -80 4,6l
« Vastaus #12 : 30.06.2017, 17:58:05 »
Asiallinen projekti.  P>
Kovasti kiinnostaa että mitä siihen poikkeuslupaan pitää perustella että on edes mahdollista saada tommonen läpi?

Tämä kiinnostaisi itseänikin. :) Otetaan seurantaan, sen verran mielenkiintoinen projekti  O0
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 242 DL -80 4,6l
« Vastaus #13 : 30.06.2017, 18:22:11 »
Sittenhän sen tietää kun päätös aikanaan tulee. Mutta teen kunnon teknisen selostuksen siitä mitä on koneen lisäksi laitettu(jarrut, alusta, jne.) ja miten muutokset ylipäätään on tehty. Moottorintuista joutunee piirtämään kuvat, yms.. Meinasin tilata Volvon vastaavuustodistuksen, koska aikanaan sen mukaan sai Turboa vastaavilla osilla olla 220hv. Sen kaveriksi osavertailu Turboon, jne.. Käyn konttorilla punnitsemassa valmiiksi ja jos mahdollista, hommaan katsastajalta jonkinlaisen lausunnon koko paketista.

Tänään jäi puuhailut aika vähiin, mutta jotain silti. Tarpeita tuli hankittua ja ostin kokeeksi Permatexin PermaPoxya, jonka pitäis liimailla kaikenlaisia materiaaleja ja erityisesti muoveja. Tein rosterista paikkapalan venakoppaan ja liimasin sen. Samalla tavaralla liimasin öljykorkinkaulan.

Meinasin hommata 1310 ristikolle käyvän laipan, joka käy suoraan laatikkoon ja Volvon ristikkoon. Sopivaa ristikkolaippaa ei tunnu maasta löytyvän(Dana Spicer 2-2-1379). Ei viitsi jenkeistä odottaa yhtä osaa, joten teen vaihtoehto B:n eli sorvautan laatikonlaippaan keskityksen Volvon kardaanille ja poraan pulttijaon.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 242 DL -80 4,6l
« Vastaus #14 : 02.07.2017, 23:47:44 »
Ohimennessäni kävin tänään ja eilen rassaamassa.

Venttiilikopan liimaus tuntui tarttuneen hyvin. Kaadoin öljyt koneeseen, laitoin 12mm putken tankkianturipakettiin, tulpanjohdot paikalleen, vedin letkut tankkianturille ja konehuoneeseen, vaihdoin suuttimet, tein bensakiskot painelinjojen kierteytyksiä vaille valmiiksi ja bensanpaineensäätimelle jalan keskelle rintapeltiä. Säädin on vanhanmallin 960 säädin jossa on paluu, niin ei tarvitse tehdä paluuta kiskoista.

Autoracingilta löytyi halpa kisko, 39,5e/metri 16mm sisäreiällä(yli puolet halvempaa kuin esim. Autotunella). Us-partsin kautta kyselin sitä samalla kun kardaaninlaippaakin ja myyjä oli sen verran kujalla, että piti itse etsiä molempiin tuotenumero puheluiden välissä :D Suuttimet ovat tuoreemman Mustangin EV14, saa Rockautosta yllättävän edukkaasti, malli CM5216. Ilmoitettu tuotto vaihtelee 544cc ja 610cc välillä. Mitä muutamia mittaustuloksia löytänyt, niin 3bar paineella ovat saaneet ~600cc. Lyhyemmät kuin koneen vakiot, mutta kiskot saa silti hyvin paikalleen. Vakiot ovat ~192cc eli ei riitä tuotto vakiolla paineella E85:lle. 28cm pätkä jäi bensakiskoakin jonnekin hukattavaksi.
« Viimeksi muokattu: 09.08.2017, 00:02:39 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

Ateho  Elekma