Futurez  Kulkukoira

242 DL -80 (oli 4,6l), myyty

  • 77 Vastauksia
  • 33483 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7607
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 242 DL -80 4,6l
« Vastaus #60 : 16.08.2017, 23:53:52 »
Kävinpä eilen penkissä toteamassa muutoksen E85:llä. 5 astetta lisää ennakkoa on maksimi. Seitsemällä asteella tilanne ei muutu enää. Tehonlisä on pieni, mutta "havaittava" ;D Huipputehoa 4-5hv lisää ja vääntöä 13Nm. Nykyiset lukemat 278hv@4680rpm ja 462Nm@3750rpm. Koko alueella vääntö parani 10-15Nm. Aika marginaalisia muutoksia, mutta tehonlisä oli vaan bonusta. Ne halvemmat käyttökulut :P Tuntuu, että kulutus työmatka-ajossa kasvoi suhteessa paljon vähemmän kuin vaikka 965:ssä.

Tarkastelin paikat läpi, vaihdoin uuden termarin, laikkasin takakaarien kanteista ylimääräiset pois ja laitoin englantilaisen semisliksit Polariksilla alle. Termarin vaihto vaikutti muuttavan lämpötilan käyttäytymistä eli eiköhän vanha ollut vajaatoiminen. En muistanutkaan, miten painavat Polarikset on noilla semislikseillä. Ero on käsituntumalla aika reilu verrattuna Galaxyyn katurenkailla.

Aamulla ns. ennen heräämistä keula kohti Ahvenistoa ajamaan muutama lenkki samalla kun Tarmo_L käy omallaan(hukkis jumahti jo parin kierroksen jälkeen :(). Omat ajelut meni auton puoleen ongelmitta. Aluksi oli rengaspaine oli lämpimänä 2,7bar ja tuntui hieman liukkaalle. Tiputin 2,4:ään mutta sen jälkeen viimeistään alkoi eturenkaat taipumaan alle. Eli pidettävä vaan lämpimänä 2,7 paikkeilla. Useamman kierroksen jälkeen alkoi roiskimaan tehostinöljyä korkin henkireiästä. Ehkä desi liikaa öljyä ja edelleen puuttuva öljynjäähdytinei auttanut tilannetta. Lisäksi Hydroboostin oma paluu sekä hammastangolle tarkoitettu jatkoliitos yhdistyvät samaan letkuun, joten säilön paluussa on aika kova virtaus.

Racechrono ei jostain syystä joka kerran trigannut lähtöviivalta, saattoi mennä pari kierrosta ennen kuin aloitti ja sen jälkeen ei sitten enää osannut lopettaa. Videosta laskettuna viimeinen nopea kierros oli paras, 1.40,2 päättyen nelipyöräluisuun kun tuli otettua pikku pomppu sisämutkan kanttarista :P Oishan tuossa vielä parantamista roimasti ja koko ajan paranikin. Muutamasta mutkasta ois voinut lähteä kakkosella, mutta ei viitsinyt kierrättää "turhaan" eli kolmosella melkein koko rata ja pääsuoralla nelosella. Camberia tarttis radalle lisää reilusti.

Jonkinsortin incar: https://youtu.be/QwThX5xGxIk

Lämpöongelmointi ei loppunut termarin vaihdolla, näytti vaan siltä eilisen jälkeen. Melkeinpä meni pahempaan päin vaan, motarilla lämmöt koko ajan 98. Radalla eroa Botniaan ei juuri huomannut, 2-3 nopeaa kerrallaan pystyi ajamaan. Olisin kylmemmän laittanut, mutta US-Partsilla ei ollut hyllyssä kuin 90,5 asteista. Aikani rassasin samalla kun tarkastin paikat ratailun jälkeen. Otin pois kokonaan ja nyt pysyy ajossa hyvin 87 asteessa. Miten lie kierto sekaantuu, mutta pelasi ainakin kotimatkan ja lämppäristäkin antoi lämmintä normaalisti. Aamulla näkee nouseeko lämmöt ollenkaan kun kone on kylmä. Tilattava kylmempi termari samalla jos/kun tilaa Galaxieen koneenosia. Tarkastelun lomassa tulin kokeilleeksi vetokoukun kiinnitystä ja sehän oli löysällä joka kohdasta.

Päivän päätteeksi jynssäsin vielä Galaxyt ja Polarikset. Milloin lie viimeksi tullut pestyä Galaxyjen takapuolia. Englantilaisessa etupyörinä olleissa oli kunnon rasvakerrokset etupyöränlaakereista ennen kuin tein niihin kaulukset estämään rasvan leviämisen.
« Viimeksi muokattu: 17.08.2017, 00:00:20 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1471
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 DL -80 4,6l
« Vastaus #61 : 17.08.2017, 21:00:18 »
Lainaus
Aluksi oli rengaspaine oli lämpimänä 2,7bar ja tuntui hieman liukkaalle.
Mikä sulla on sitten kylmäpaine? Aika korkea paine, ja aika jännä että huononi pito pienemällä paineella. Olen itse huomannu että on kyllä eroa miten nousee paine eri renkaissa esm medium renkaissa on mulla olllu lähtöpaine (kylmä) noin 1.8 ja ne nousee johonkin 2.2 kun taas hardit on kiipeny johonkin 2.5 samalla lähtötilanteella. Mutta toki varmaan rengaskohtainen tuoki

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7607
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 242 DL -80 4,6l
« Vastaus #62 : 18.08.2017, 00:09:01 »
En aivan kylmänä painetta katsonut kun heitin vaan illalla alle ja aamulla kävin töissä ohimennen katsomassa peruspaineen maantieajoa varten. Saattoi liukkaus johtua myös ihan siitä, että rengas ja rata olivat vielä ensimmäisillä kerroilla likaisia. Pito parani päivän mittaan ihan selvästi. Ja mitä parempi pito, sitä enemmän eturenkaat taipui alle. Jotain asiasta kertoo se, että kulutuspinnan ulommasta puolikkaasta irronnutta kumia on edelleen kotimatkan jälkeen kiinni sisemmässä puolikkaassa. Suurempi camber ois voinut auttaa siihenkin ainakin jonkin verran.

Auto joutui vetohommiin kun Mjt:n kanssa käytiin hakemassa tämä hylsy(mpi kuin ennen) takaisin muutaman vuoden kiertolaisuuden jälkeen.

Tuollaisena yhdistelmänä oltiin liikkeellä:

Kalansilmäobjektiivi johtuu Waspcamista, saa paljon parempilaatuisia otoksia kuin kännykällä. Alla olevat pyörät vaihdoin paikanpäällä. Papereihinkin kävin hakemassa tiistaina koukun oikeat kantavuudet, jottei mene yli.

Ei vaan jäähdytyksen teho riitä kunnolla noinkaan kevyen kuorman kanssa. Jo pelkkä kärri nosti lämpöä pintakaasulla ja kuormattuna nousi lisää. Vetämisen jälkeen ilman kärryä oltiin taas samoissa lukemissa kuin eilen termarin poiston jälkeen. Isompi syyläri siis seuraavaksi.

Kärrinvedossa keskikulutus oli hulppeat 20l/100km. 745:n avoin keula taisi haukata aika reilusti ilmaa sisäänsä ja teki lisävastusta. Ei kuitenkaan vaikuttanut niin raskaalta vedettävältä. Ahveniston reissulla maantiekulutus oli noin 14l/100km eli kuitenkin aika samaa luokkaa kuin vaikka 965:llä on mennyt. Tosin en ole ihan varma unohtuiko jotain ajoa vielä laskuista.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1471
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 DL -80 4,6l
« Vastaus #63 : 18.08.2017, 12:12:19 »
Mahtava yhistelmä nyt on asennetta
 
Tämähän käy nyt re85 eikö, niin eihän tuo 20L silloin kovin paha kärryn kanssa

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7607
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 242 DL -80 4,6l
« Vastaus #64 : 18.08.2017, 13:38:56 »
Toki on E85:llä, mutta on siinä litra-kaks enemmän kulutusta kuin oletin.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Tarmo_L

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 DL -80 4,6l
« Vastaus #65 : 18.08.2017, 19:06:12 »
Aamulla ns. ennen heräämistä keula kohti Ahvenistoa ajamaan muutama lenkki samalla kun Tarmo_L käy omallaan(hukkis jumahti jo parin kierroksen jälkeen :(). Omat ajelut meni auton puoleen ongelmitta. Aluksi oli rengaspaine oli lämpimänä 2,7bar ja tuntui hieman liukkaalle. Tiputin 2,4:ään mutta sen jälkeen viimeistään alkoi eturenkaat taipumaan alle. Eli pidettävä vaan lämpimänä 2,7 paikkeilla.

Kiitos vaan ratailuseurasta, tosiaan omalla 242:lla radan kiertäminen jäi kovin vähäiselle kun hukkaportista tuli seitsemännen kierroksen kohdalla "aikaajo" mallinen. Ja paineet karkasi välittömästi kaasua painaessa 2++bar lukemiin.

Tosiaan itselläni kerkesi tulla sama tunne renkaiden suhteen että alkoi taipua alle mutkissa. Näkyykin tuossa Lankun ottamassa kuvassa kun tarkasti katsoo. Renkaina mulla federal rsr595? semislicksit koossa 215/45/17. Tradewear 140 eli medium?. Paineet matka-ajon jälkeen radalle saapuessa laskin 2bar ja tuon 6-7 kierroksen jälkeen varikolle tultaessa paineet oli mitatessa 2.5bar. Camberia vaan tarttis lisää...

Mutta laitetaan laitteet kuntoon ja koitetaan päästä vielä tälle kesää vaikka motoparkkiin ajamaan Lankun kanssa.
« Viimeksi muokattu: 18.08.2017, 19:09:32 kirjoittanut Tarmo_L »

Poissa Kenoviiva

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 DL -80 4,6l
« Vastaus #66 : 09.09.2017, 14:03:56 »
Putsasin oikeaa venttiilikoppaa paikkauksen ympäristöstä ja siitähän löytyi lisää halkeamia jotka tihkuvat öljyä läpi. Aiemmin ne eivät vaan näkyneet selvästi kun sisäpuolella ei ollut öljyä. Kaivelin vähän vingulla vuotokohtia, karhensin ympärystät, putsasin niin hyvin kun vain suinkin ja laitoin nyt kokeeksi kemiallista metallia. Öljykorkinkaulan liimasin myös uudestaan. Jos ei pidä vieläkään, niin sitten lopetan turaamisen ja ostan uuden kopan. Joku UV-valolla kuivatettava liima voisi ollakin hyvää, mutta on sillä hintaakin.

Eihän ehjää koppaa mikään voita, mutta näppärästi näyttää paikkuu käyvän toholla:
https://www.youtube.com/watch?v=n1njyuPBIH0
http://www.roadmachine.fi/tuote/technoweld/
145 -70, 240 -89, V70 -99

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5703
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: 242 DL -80 4,6l
« Vastaus #67 : 09.09.2017, 15:11:15 »
Eihän ehjää koppaa mikään voita, mutta näppärästi näyttää paikkuu käyvän toholla:
https://www.youtube.com/watch?v=n1njyuPBIH0
http://www.roadmachine.fi/tuote/technoweld/
Nuo venakopat Lankulla on komposiittia , tätä ihmeteltiin taannoin paikallismiitissä kun näprättiin mallikappaleita peräkontista. Kaikkea ne fordilla ovat tehneet  :o

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7607
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 242 DL -80 4,6l
« Vastaus #68 : 09.09.2017, 20:08:58 »
Joo ei ole näköjään tullut mainittua aiemmin mitä materiaalia kopat ovat. Jos olisivat alumiinia, niin olisin hitsauttanut samalla kuin jakopäänkopankin.

Tänään hioin oikeasta helmasta spraypohjamaalin pois ja sudin epoksin tilalle ennen kuin ehtii ottamaan ruostetta pintaan. Vanha maali lähti melkein puhaltamalla, vaikka karhensin pinnat ensin ja sen pitäisi olla ylimaalattavaa ruosteenestomaalia. Samalla suihkutin helmaan ja kylkipellin sisään kunnon koteloaineet.

Tuulilasin vasemmasta alakulmasta on kuulunut suhinaa koko ajan, mutta vettä sieltä ei ole tullut. Otin listan irti ja lasi oli ihan reilusti auki butyylistä. Liimatiivistemassaa väliin ja hieman puristusta sai riittää.

245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 DL -80 4,6l
« Vastaus #69 : 10.09.2017, 02:40:53 »
Nuo venakopat Lankulla on komposiittia , tätä ihmeteltiin taannoin paikallismiitissä kun näprättiin mallikappaleita peräkontista. Kaikkea ne fordilla ovat tehneet  :o
Ot:na liekköhän samaa tavaraa/ainetta mitä doch koneisissa sierroissa. Niissähän on kans tyypivikana/ongelmana venttiilikopan vuoto ja venttiilikoppa on muovia tai sitä komposiittia. Pikkusenkin liian tiukalle, kun vääntää kiristysmutterit niin rapsahtaa venttilikoppa halki ja ei tahdo saada muutenkaan pitämään millään.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7607
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 242 DL -80 4,6l
« Vastaus #70 : 16.09.2017, 21:55:12 »
Motoparkissa tuli ajettua kohtuullinen määrä kierroksia. Toimi kaikin puolin hyvin, vaikka märällä voisi olla enemmän jarrua takana. Renkaiden paras pito alkaa olemaan käytetty ja varmaan iän myötäkin kovettuneet, vetopito oli varsinkin mutkissa märällä heikonlaista. Harmiksi alkoi jyrkemmissä vasemmalle kääntyvissä mutkissa ilmottelemaan polttoaineen vähyydestä juuri kun rata alkoi kuivumaan. Siitä huolimatta kuivahtaneella radalla Racechrono näytti 10Hz gps-palikan kanssa parhaaksi 1.52,6 ja ennen takasuoran jarrutusta 189km/h.

Jotain videonpätkää laittelen kunhan saan kateltua läpi, jne.

Aiemmin mainitusta Tarmo_L:n 242:stakin on incaria. Sillä pääsi ajamaan useamman kierroksen ja on kyllä hieno ajotuntuma O0 Nopea ohjaus sähköisellä tehostuksella, ok perusalusta, paksut vakaajat, kohtuu kevyt koppa, jne.. Ja tietysti hyvin toimiva pirteä 8v vinokone sopivan kokoisella turbolla. Ei jäänyt englantilaisen parhaasta kierrosajastakaan paljoa ns. ajelemalla. Racechrono näytti parhaaksi 1.46,6 ja ennen takasuoran jarrutusta 213km/h.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7607
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 242 DL -80 4,6l
« Vastaus #71 : 11.10.2017, 22:15:06 »
Vaihdoinpa 16x6,5" peltivanteet kitkoilla alle. Takana tulee ehkä turhankin ulos ja 205/55 sopivuus on aika rajoilla. Sen verran letkut ajella nuo kitkat, että vaihdettava muutenkin jotkut muut renkaat. Hieman erikoisen näköinen kun piti laittaa vielä orkkis pölärit päälle ::)



Miettinyt josko laittaisi kokeeksi myyntiin koko paketin.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2911
  • "Noku mä haluan"
Vs: 242 DL -80 4,6l
« Vastaus #72 : 11.10.2017, 22:28:28 »
Tuosta ei sleeperlook kyllä enää paljoa parane :D

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7607
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 242 DL -80 4,6l
« Vastaus #73 : 28.10.2017, 19:44:38 »
Ei kait se voi sleeper olla kun on vääränlaiset vanteet ja kapselitkin V:>

Tiistaina laitoin viimeinkin termarin paikoilleen, jottei ole ihan niin viileä ajella se vähä mitä tulee ajettua. Noilla ajovaloilla näkyvyys on sen verran huono, että mieluummin käyttänyt 965:ttä työmatkoihin näillä keleillä.

Tänään vaihdoin öljyt ja suodattimen sekä rassasin lämppärinmoottorin parempaan asentoon. En tiedä miten se oli kotelon sisään aseteltu, koska moottorin tukijalka oli aivan väärässä asennossa. Rintapellin naputtelu laatikkoa asentaessa sai moottorin kallistumaan ja ottamaan reilusti kiinni koteloon. Ei ole siis sen jälkeen tullut sitä käytettyä. Jaksoin vain raottaa kotelon etureunaa ja roplata siitä välistä, vaikka varmaan yhtä nopeasti ois koko pömpelin käyttänyt irti kun ei se nyt niin kummoinen homma ole.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7607
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 242 DL -80 4,6l
« Vastaus #74 : 02.11.2017, 11:23:06 »
Onkin tullut ajettua tällä nyt. Viikonlopulla laitoin lisäpitkät keulaan niin näkee kulkea. Kesällä arvioidut kylmäkäynnistysasetukset vaikuttavat toimivilta. Aamulla -12 ja ensimmäisellä jää käymään ilman kaasua. -10 paikkeilla näköjään raja jossa pitää ajossa täysin normaalit lämmöt vielä.

Jäi aiemmin mainitsematta, että ohiajomelu Motoparkin pääsuoralla täyskaasulla oli 90dB.
« Viimeksi muokattu: 02.11.2017, 12:37:54 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy