Ateho  Elekma

940fk onnistunut viritys!/kulutus. 7,96l/107km

  • 65 Vastauksia
  • 22328 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8944
  • Teiden tukko
Vs: 940fk onnistunut viritys!/kulutus. 7,96l/107km
« Vastaus #15 : 19.09.2011, 23:43:20 »
sulla on varmaan maailman taloudellisin turbo vinokone!!
oma 945 b230ft ja m90 pienin mitä ikinä olen mitannu oli 8,8l/100km ja tämäkin talvinopeusrajoituksilla,80kmh melkein koko matka....lastuviritys ja paineita oli nostettu silloin.
stadin seudulla kun ajelee ei pääse oikeastaan koskaan alle 11l/100km :(

Itse olen kerran päässyt kolmen vuoden ja 65 tkm aikana B230FT + M90 940 sedanilla alle 9l/100km. Että kyllä sille ruoka maistuu.  ::)
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4405
Vs: 940fk onnistunut viritys!/kulutus. 7,96l/107km
« Vastaus #16 : 20.09.2011, 08:29:25 »
oma 945 b230ft ja m90 pienin mitä ikinä olen mitannu oli 8,8l/100km ja tämäkin talvinopeusrajoituksilla,80kmh melkein koko matka....lastuviritys ja paineita oli nostettu silloin.
stadin seudulla kun ajelee ei pääse oikeastaan koskaan alle 11l/100km :(
940 B230FK+ ja M90, stadin seudulla ja 12kk kulutus keskimäärin 9,2l/100km... Pienin mitattu 8,16l/100km, silloin lastu ja nostetut ahdot. Ruuhkissa en joudu seisomaan niin usein, olisi varmaan hiukan korkeampi kulutus muuten.

Poissa kenkee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 453
  • 1,5bar
Vs: 940fk onnistunut viritys!/kulutus. 7,96l/107km
« Vastaus #17 : 22.09.2011, 06:29:08 »
Voiskohan shellin v-power(käytän aina) auttaa oikeasti noin paljon tohon kulutukseen, tuskin, mutta, jos kaikki viilaukset yhdessä ja toi kunnon bensa vielä siihen, niin ehkä... Mutta laskuvirhettäkään ei voi olla, jos tankkaa korkkiin asti, ajaa 100km ja taas korkkiin asti, niin aika lahjomaton on lukema... viime talvena, pakkasten aikaan, ajelin 2-4km työmatka ajoa kaupungissa pakkasta 10-25, ja kulutus oli 11,6 ja aika paljon tuli ovi edellä mentyä, heh! Vakioputki ja katti oli vielä paikallaan...
Nothing beat's SEX but, BOOST!!

hevonen

  • Vieras
Vs: 940fk onnistunut viritys!/kulutus. 7,96l/107km
« Vastaus #18 : 22.09.2011, 09:33:00 »
Otatko mittarivirhettä huomioon kulutusta laskettaessa? :) Jos nop. mittari näyttää satasessa vaikka 10 kilsaa liikaa, tulee matkamittariinkin se 10 km enemmän. Trip näyttää 100km mutta todellisuus on jossain 90km päällä.
Sillä sitä kulutusta ainakin saa nousemaan... :facepalm:

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8944
  • Teiden tukko
Vs: 940fk onnistunut viritys!/kulutus. 7,96l/107km
« Vastaus #19 : 22.09.2011, 12:00:42 »
Otatko mittarivirhettä huomioon kulutusta laskettaessa? :) Jos nop. mittari näyttää satasessa vaikka 10 kilsaa liikaa, tulee matkamittariinkin se 10 km enemmän. Trip näyttää 100km mutta todellisuus on jossain 90km päällä.
Sillä sitä kulutusta ainakin saa nousemaan... :facepalm:

Mielestäni olen katsonut vanhanaikaisten kilometripylväiden ja navigaattorin mukaan että omassa 940 pitää ainakin trippimittari paikkaansa. Sitä en tiedä että paljonko nopeus tuohon vaikuttaa koska ajan aina mittarin mukaan 10 km/h yli.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa sorvari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 123
  • www.vrcf.fi
Vs: 940fk onnistunut viritys!/kulutus. 7,96l/107km
« Vastaus #20 : 22.09.2011, 13:57:08 »
100km on mielestäni aika lyhyt matka mitata kulutusta?...itse olen aina tankannu täyteen ja ajanu melkein tyhjäksi sitten katsottu paljonko on kuluttanu.

hevonen

  • Vieras
Vs: 940fk onnistunut viritys!/kulutus. 7,96l/107km
« Vastaus #21 : 23.09.2011, 14:28:09 »
Mielestäni olen katsonut vanhanaikaisten kilometripylväiden ja navigaattorin mukaan että omassa 940 pitää ainakin trippimittari paikkaansa. Sitä en tiedä että paljonko nopeus tuohon vaikuttaa koska ajan aina mittarin mukaan 10 km/h yli.
Missä on vielä maantiellä kilometripylväitä?
Navi nyt varmaan kertoo totuuden.Enkä mä sulta edes kysynyt vaan kenkeeltä. :) Sullahan tuo kulutus on "tarpeeksi" suuri... :pomo:

Meinasin nyt vaan tässä kenkeen jutussa kun jää vähän alle 8 litraa että jos mennään oikeilla metreillä niin litrat alkaa kasilla...

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8944
  • Teiden tukko
Vs: 940fk onnistunut viritys!/kulutus. 7,96l/107km
« Vastaus #22 : 23.09.2011, 14:33:18 »
Missä on vielä maantiellä kilometripylväitä?
Navi nyt varmaan kertoo totuuden.Enkä mä sulta edes kysynyt vaan kenkeeltä. :) Sullahan tuo kulutus on "tarpeeksi" suuri... :pomo:

Meinasin nyt vaan tässä kenkeen jutussa kun jää vähän alle 8 litraa että jos mennään oikeilla metreillä niin litrat alkaa kasilla...

Et kysynytkään, vastasin silti.  :D

Hämeenlinnasta kun ajaa Pälkäneentietä Parolaan päin niin siinä matkalla on 1000m mittarata (tai jollakin vastaavalla nimellä). Ei siinäkään ole kuin tuo yksi kilometrin väli. Kyllä mulla tuntuu tuota ainetta menevän. :facepalm:
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

hevonen

  • Vieras
Vs: 940fk onnistunut viritys!/kulutus. 7,96l/107km
« Vastaus #23 : 23.09.2011, 15:30:34 »
Et kysynytkään, vastasin silti.  :D

Hämeenlinnasta kun ajaa Pälkäneentietä Parolaan päin niin siinä matkalla on 1000m mittarata (tai jollakin vastaavalla nimellä). Ei siinäkään ole kuin tuo yksi kilometrin väli. Kyllä mulla tuntuu tuota ainetta menevän. :facepalm:
Juu, no parolassa alkaa kaikki isommalla... *tumppuun->   :D

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8944
  • Teiden tukko
Vs: 940fk onnistunut viritys!/kulutus. 7,96l/107km
« Vastaus #24 : 23.09.2011, 17:14:16 »
Juu, no parolassa alkaa kaikki isommalla... *tumppuun->   :D

Itse en sinne mene kuin jos on pakko.  :-X  :D
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa kenkee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 453
  • 1,5bar
Vs: 940fk onnistunut viritys!/kulutus. 7,96l/107km
« Vastaus #25 : 24.09.2011, 08:02:48 »
Navigaattorin mukaan huristelen noita mittauksia, ei vaivaa mittavirheet niin paljoa... Ja toisaalta vaikka yhen puolilitraa heittäiskin, niin en kauheesti ressaannu, heh! Tosin tuo 7,96l/100km oli trippimittarin mukaan mitattu ja se näytti tankkaus hetkellä 107km, joten marginaalia on luultavasti tarpeeksi... Nopeusmittari heittää 5km/h, siispä ajelen reippaasti yli ;) Siis mittari nopeutta aina väh. 90 ja 110, paitsi pienemmillä rajotuksilla, hups...
« Viimeksi muokattu: 24.09.2011, 08:07:44 kirjoittanut kenkee »
Nothing beat's SEX but, BOOST!!

Poissa rausku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 107
  • www.vrcf.fi
Vs: 940fk onnistunut viritys!/kulutus. 7,96l/107km
« Vastaus #26 : 18.10.2011, 20:45:37 »
Joo, garrettin jämäkämpi kello on vaihdettu kyllä ja pikkasen lisäreikää on suodatuspuolella, katti polettu suohon ;D En kyllä nakutusta ole kuullut, en sitte millään, jos paineet vaan jää alle 1,2bar. bleedi hoitelee ohivirtausta. 19.9 on penkki, j a sittehä siitä kyllä raavitaan ulos kyllä kaikki mitä noilla hiluilla irtoo!! heh!! Tohon KCracingin lastuun oon kyllä tyytyväinen ollut, vaikkakin kokemusta muista ei olekkaan... kottero toimii tosi nätisti... Mutta se seosmittari kyllä olis sellanen järkihomma... On kyllä toisaalta KENKEE annettu sen verran paljon ja pitkiä vetoja, että luulis sulaneen jo, heh!! *lähtee auton pesulle*

Aiheeseen viitaten
Käypikös t03 garretin hukkaportin kello tämmöseen fk koneen turboon "heittämällä" ??

Poissa kenkee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 453
  • 1,5bar
Vs: 940fk onnistunut viritys!/kulutus. 7,96l/107km
« Vastaus #27 : 22.10.2011, 09:52:57 »
No ei se heittämällä mene, mutta jos omistaa hitsin ja rälläkän, niin ei kova homma ole. Mun tapauksessa otin fk:n kellosta tangon, kun sen päässä oleva reikä on eri kun siinä garrettin kellossa. Tarvitsee myös rälläköidä ja hitsata se fk:n kellon "jalka" siihen garrettiin... Toki voipi olla, että niitä kelloja on vaikka minkälaisia, mutta mulla näin... Nyt pelittää kuitenkin paljon paremmin!
Nothing beat's SEX but, BOOST!!

Poissa 945turbo23

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 126
  • www.vrcf.fi
Vs: 940fk onnistunut viritys!/kulutus. 7,96l/107km
« Vastaus #28 : 02.11.2011, 20:34:49 »
Minkäslaista kelloa pitäis laittaa B230FK koneeseen?

Tällä hetkellä taiwaninmittarin mukaan ahtoja ~0,8 bar vakiokellolla sekä vakiolastulla.

Olisko se kellon jousen vaihto isokin homma / kuinka tehdään?

Suunnitteilla on heittää se vakiokissa suohon (tai myydä jollekkin vakiokissan haluajalle) ja asentaa 3" racekissa tilalle.

P.S. Viking lastu odottelee jo hyllyssä.
-95 945 B230FK + AW71L
-98 945 B230FT + AW71L

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4405
Vs: 940fk onnistunut viritys!/kulutus. 7,96l/107km
« Vastaus #29 : 02.11.2011, 21:51:21 »
Vakiokello ei oo tehty avattavaksi, en suosittele (jousenvaihtoa). Uuden (esim. BSR) asennus käy nopeasti ja helposti, ahtoputket ja imuputki pois niin pääsee käsiksi. Kello on kahdella pultilla kiinni turbossa, sekä tanko on lukittu sokalla. Vanha irti ja uusi kiinni. [Kuva]

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron