Carcom Oy  Ateho

V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa

  • 71 Vastauksia
  • 33379 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Vallasika

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
« : 20.07.2017, 10:50:32 »
Mitenköhän otsikon kulkineesta saa Eberin irti? Käynnistyy huonosti ja savuttaa valtavasti käynnistyessä. Käytin lämmitinhuollossa ja sanoivat, että todennäköisesti sihti palanut puhki, mutta eivät osanneet suoraan arvioida työmäärää huollolle. Eber on ainakin näkyvillä, ainoa mitä on edessä on ilmastoinnin putket. Lämmitinhuollossa eivät osanneet sanoa, täytyykö ilmastoinnin putket irroittaa. Onko tietoa, minkälaisella työllä tuon kapistuksen saa irti (joutuuko ottamaan kylmäaineet pois)? Jos on helppo irroittaa, niin sihdin onnistuisi varmaan vaihtaa itsekin. Lämmittimen malli on Eber Hydronic D5W S. Liitteenä kuva, jossa lämmitin näkyy.


free photo hosting
« Viimeksi muokattu: 21.08.2017, 12:05:09 kirjoittanut Vallasika »
XC60 D5 AWD man. vm. 2010, ex. V50 1.6 dRIVE man. vm 2010.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2696
Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eberin irroitus
« Vastaus #1 : 20.07.2017, 20:30:59 »
Minusta 1,6d:ssä laite mahtuu putkien ja moottorin välistä ylös. Halvempi ja helpompi on irrottaa moottorin korvake ja vetää konetta tunkilla 2 cm eteen kuin päästää kylmäaineet harakoille.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa 1518964

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eberin irroitus
« Vastaus #2 : 20.07.2017, 21:28:45 »
Näkösällä ja ahdasta, se on ollut omakin toteaminen. Ilmeisesti tuosta pitäisi ohjelmoida tuo automaattikäynnistys pois tai sitten saada pakkokäynti vähintään 15min. Samat oireet ja nykyisin lukossa.

Kyselin itse myös tuon huoltoa ja arvio laitteen käytöstä irti ja takaisin asentamisesta oli muistaakseni n 6h. Tämä oli siis lämppärihuoltaja. Osa on siis edelleen huoltamatta paikoillaan.
Jos otat itse sen irti, nappaa kuvia ja kerro miten kävi. Jos löytäisin itsekin rohkeuteni.

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eberin irroitus
« Vastaus #3 : 21.07.2017, 13:30:24 »
Itse olen moottorin korvakkoa irrottamatta ottanut eberin irti ja paikoilleen useamman kerran. Ahdasta on mutta mahtuu kun pyörittelee eberin pystyasentoon ja vetää ylös. Ainakin ilmastoinnin paineanturin johto pitää irrottaa.
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Poissa Vallasika

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eberin irroitus
« Vastaus #4 : 30.07.2017, 16:27:54 »
Kiitoksia vastauksista. Kouvolan Autosalpa antoi tarjouksen 420 eur tuolle sihdin vaihdolle. Heillä lienee veloitus noin satasen tunti joten alle neljässä tunnissa he ajattelivat hommasta suoriutua. Katsotaan josko aikaa löytyy vaihtaa tuo itse, ilmoittelen miten kävi.
XC60 D5 AWD man. vm. 2010, ex. V50 1.6 dRIVE man. vm 2010.

Poissa Procar

  • Yhteistyökumppani
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 219
Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eberin irroitus
« Vastaus #5 : 02.08.2017, 23:44:07 »
Ja tuosta ei sitten automatiikkaa saa softalla poistettua.

Poissa Vallasika

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eberin irroitus
« Vastaus #6 : 05.08.2017, 23:14:50 »
Kävin hakemassa uuden tiivistesarjan, sekä sihdin ja siihen kuuluvat tiivisteet (2 o-rengasta). Lämmitinhuollossa sanoivat, että kun näissä on keraaminen hehkutulppa, se on todennäköisesti kunnossa. Purin eberin irti autosta. Laittelen pari kuvaa irroituksesta myöhemmin. Sanokaa joku jos huomaatte näissä kuvissa jotain, mitä kannattaisi tutkia tarkemmin. Laite on nyt autotallissa irti autosta ja huomenna olisi tarkoitus sitä ruveta putsailemaan ja kasta se. Sihti ei ainakaan näyttänyt kauhean huonolta.



free image hosting

Sihdin tiiviste oli pois paikoiltaan (viimeisin kuva tässä viestissä), mutta oli ehkä mennyt niin laitetta purkaessa.



Palopesä oli sisältä hieman halki, tosin en tiedä onko tuolla halkeamalla laitteen toiminnan kannalta merkitystä, kun palopesän ulkokuori oli ehjä.




"Kolo", jossa sihti on, oli jonkin verran karstoittunut.

Tämän avaamisen perusteella en siis ainakaan itse pysty suoraan päättelemään, mikä sen valtavan savuttamisen olisi aiheuttanut (sihdin "kolon" karstaisuus toivottavasti). Palopesä ei näyttänyt myöskään kovin karstaiselta. No, vaihdan sihdin ja sihdin tiivisteen, sekä muut tiivisteet ja putsailen sen mitä lähtee ja kasaan takaisin.







« Viimeksi muokattu: 06.08.2017, 11:26:29 kirjoittanut Vallasika »
XC60 D5 AWD man. vm. 2010, ex. V50 1.6 dRIVE man. vm 2010.

Poissa Procar

  • Yhteistyökumppani
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 219
Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eberin irroitus
« Vastaus #7 : 09.08.2017, 23:50:07 »
Pistä uusi palopesä

Poissa Vallasika

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eberin irroitus
« Vastaus #8 : 13.08.2017, 17:43:48 »
Tässä hieman ohjetta jos muut Eberin irroitukseen ryhtyvät. Irroita kaikki tiellä olevat sähköliittimet. Suojaa sähköliittimet esim. teipillä, jotta Eberin irroituksessa valuva jäähdytysneste ei pääsisi liittimien sisään. Laitetta pois nostaessa sitä valui ehkä puoli desiä. Tämänkin voisi tietysti estää, mikäli tulppaisi Eberin letkuliittimet ennen pois nostamista. Irroittelin sitten ilmanottoputken, putken liitoskohdat merkattu kuvaan keltaisella ympyrällä.

Sen jälkeen ruuvasin Eberin kiinnikkeen mutterit auki. Niitä oli 3 kpl (punaisella ympyröidyt). Näitten ruuvamisen jälkeen lämmittimen saa pois paikoiltaan kiinnikkeineen. Tällä tavalla en kuitenkaan saanut sitä mahtumaan ulos moottoritilasta, vaan lämmitin piti sitä ennen irrottaa kiinnikkeestään. Lämmitin oli kiinnikkeessään yhdellä pultilla, joka meni Eberin läpi (ympyröity oranssilla). Tuon pultin irroituksen jälkeen laite lähtee kiinnikkeestään kiertämällä laitetta hieman eteenpäin ja tarvittaessa vääntämällä laitteen päällä takaosassa olevaa kiinnikettä samalla.

Polttoaineletku tulee laitteen yläosaan. Väänsin puristustyyppisen klemmarin irti pihdeillä ja letkun irroitin ruuvimeisselillä kampeamalla. Tuo klemmari oli aika lailla kertakäyttöinen, minulla olleet 10 mm bensaletkun klemmarit olivat tuon tilalle liian isoja, joten toistaiseksi letkun laitoin takaisin ilman klemmaria. Tiukalta se vaikutti ja väliaikaisesti pysyy ilmankin.

Kaikista vaikeinta oli pakoputken irti saaminen, koska se oli tiukassa. Pakoputki on kiinni yhdellä pultilla (vihreä ympyrä). Ruuvasin pultin kokonaan pois ja avasin kiinnikettä maksimaalisesti. Tovin sai laitetta heilutella, että putken sai irti. Asiaa hieman vaikeutti se, että en vielä tuossa vaiheessa ollut saanut Eberiä irti kiinnikkeestään ja kiinnikettä ei saanut irti palopellistä, kun pakoputki ei tahtonut antaa niin paljon periksi (kiinnikkeen pultit olivat aika pitkiä ja laitetta pitää saada aika paljon eteenpäin että se lähtee kiinnikkeineen pois paikoiltaan).

Kuten aikaisemmin tässä ketjussa Leo kirjoitti, niin pystyasennossa tulee laite moottoritilasta pois. Ennen laitteen pois ottamista huomasin, että laitteen alla on vielä yksi liitin, joka pitää irroittaa (kuvassa kaapeli valkoisen ympyrän kohdilla). Tarkasta lämmitintä takaisin asentaessa, että kyseinen johto asettuu sille tarkoitettuun uraan lämmittimen kiinnityslevyssä. Muuten voi jäädä puristuksiin tai mennä liian lähelle pakoputkea.

Kun laitteen saa vihdoin käsiinsä, availee vaan kaikki ruuvit, paitsi sinisellä ympyröityjä, ellei tarvitse lämpövastuksia vaihtaa. Avasin nuo ja totesin, että kansi ei lähde pois ellei saa jotenkin noita letkuliittimmiä laitteesta irti.

Laita merkille, mikä pultti kuuluu mihinkin, osa niistä on eri pituisia. Sihdin sai vaihdettua irroittamatta hehkutulppaa vetämällä vanha sihti pois ja yksinkertaisesti painamalla vaan uusi sihti paikoilleen. Jostain foorumilta myöhemmin luin, että sihdin hitsauspisteet pitäisi asettaa alaspäin. Toivottavasti omasta meni noin päin, kun en siihen osannut kiinnittää huomiota.

Palopesää puhdistelin hammasharjalla ja rautalangalla, sekä paineilmalla, karstaa oli aika vähän. Vaihdoin Eberin sisällä olevat tiivisteet, jotka pitäisikin vaihtaa aina kun laitteen avaa. Hehkutulpan o-renkaat pitäisi voidella silikonilla ennen asennusta, tätä en itse muistanut tehdä.
Asennus takaisin oli hieman hankalahkoa, kun pakoputki ei tahtonut asettua paikoilleen. Lopulta meni. Olin ruuvannut Eberin kiinnikkeen takaisin autoon jo etukäteen, ehkä tuo pakoputken asemointi olisi ollut helpompaa jos laite olisi ollut kiinnikkeessään ja kiinnike vielä irti autosta. Kun tuo kiinnike oli jo palopellissä kiinni, seuraava puoli tuntia meni tapellessa, jotta laite menisi takaisin kiinnikkeeseensä, mutta kyllä se sinne lopulta meni. Tästä oppineena asennusjärjestys on seuraavalla kerralla: laite kiinnikkeeseen, vesiletkut kiinni (ainakin taaempi), pakoputki kiinni, kiinnike palopeltiin.

Kun olin saanut laitteen takaisin paikoilleen, täytin laitteen jäähdytysnesteellä ohutta taipuisaa letkua käyttäen. Ensimmäisellä käynnistyskerralla laite ainakin lähti käyntiin ja savutus oli lähes olematonta. Seurataan tilannetta. Palopesä olisi tosiaan ollut varmaankin järkevää vaihtaa, mutta kun sitä ei käsillä tuolloin ollut enkä jaksanut jäädä odottelemaan, niin kasasin vanhan takaisin. Palopesä ei olisi ollut kauhean kallis, nettikaupoissa 125 eur.

Itse katselin vinkkiä avaamiseen youtube-videosta (ei aivan sama laite mutta hyvin lähellä):
https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwj8g7WttdTVAhVDYpoKHVGdBkAQtwIIJDAA&url=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3D14SUSxfPHPY&usg=AFQjCNHy_nA5IQQXGfvm-TP5KoEYeazRvQ

Tuolla on myös hyviä vinkkejä huoltoon, itse löysin tämän sivun vasta huoltoni jälkeen:
http://www.letonkinoisvarnish.uk/Hydronic_Service_1.html

Laitan tähän myös kuvat noista tiivistesarjoista jotka ostin. Ne maksoivat yhteensä suunnilleen viisikymppiä.






« Viimeksi muokattu: 14.08.2017, 09:21:32 kirjoittanut Vallasika »
XC60 D5 AWD man. vm. 2010, ex. V50 1.6 dRIVE man. vm 2010.

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eberin irroitus
« Vastaus #9 : 13.08.2017, 20:45:34 »
Itse en ole kertaakaan kiinnikettä irrottanut vaan ainoastaan sen pitkän läpipultin irti ja sitten laite pyöritellä pystyasentoon ja pois.  :)
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Poissa Vallasika

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
« Vastaus #10 : 21.08.2017, 12:09:30 »
Tänään päätin mielenkiinnon vuoksi laittaa Eberin päälle aamulla, mutta ei inahtanutkaan. Ajotietokone ei antanut myöskään mitään virhettä. Aikaisemmin ajotietokoneessa lukenut, mikäli akun jännite on ollut liian alhaalla ja lämmitin pois päältä sen takia, joten siitä tuskin on nyt kyse. Pitää selvitellä lisää kun taas jaksaa ja katsoa ensin sulakkeet. Toimihan se lämmitin yhden kerran...
« Viimeksi muokattu: 21.08.2017, 13:06:45 kirjoittanut Vallasika »
XC60 D5 AWD man. vm. 2010, ex. V50 1.6 dRIVE man. vm 2010.

Poissa SirBBa

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 993
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
« Vastaus #11 : 21.09.2017, 17:54:15 »
Ei varmaan toimikkaan kun palopesä täysin paskana

Poissa Vallasika

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
« Vastaus #12 : 21.09.2017, 21:43:24 »
Voihan se olla, että tuo sisäpuolisessa kauluksessa oleva halkeama sekoittaa palopesän toiminnan täysin. Mutta jos tuo palopesä on "täysin paskana", niin joitakin muita palopesiä näheenä ne ovat varmaan olleet sitten "täysin totaalisen paskana", koska tuo ei näyttänyt läheskään niin pahalta kuin ne.

Mulla on iCarSoft-vikakoodinlukija, jota en ollut aikaisemmin kokeillut. Sillä löytyi koodi palopuhaltimesta. Palopuhallin vaikuttaisi googlettelun perusteella olevan näissä tyyppivika, nimenomaan palopuhaltimen miinuskontakti piirilevylle, josta yleisesti puhutaan ohjainyksikkövikana. Yksinkertaisin korjaus ilmeisesti palopuhaltimen johdon kolvaus hehkutulpan miinukseen. Enpä ole jaksanut tuota laitetta vielä uudestaan avata, mutta samalla menee kyllä vaihtoon tuo palopesäkin, kun ei hirveitä maksa.

Nollasin koodit ja testasin kerran, pelitti hyvin eikä savuttanut.
XC60 D5 AWD man. vm. 2010, ex. V50 1.6 dRIVE man. vm 2010.

Poissa visi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
« Vastaus #13 : 01.10.2017, 12:36:40 »
Mulla on iCarSoft-vikakoodinlukija, jota en ollut aikaisemmin kokeillut. Sillä löytyi koodi palopuhaltimesta.

Pystyykö tuolla myös palauttamaan Eberin vikatilasta?

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5096
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
« Vastaus #14 : 01.10.2017, 13:14:40 »
Pystyykö tuolla myös palauttamaan Eberin vikatilasta?

Tämä laite vissiin kyseessä:
https://www.elekma.com/icarsoft_i906_volvo_vikakoodinlukija
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy