Proturbo  Autodiagnoosi

V70 mk1 '00 b5244 aut. ei satunnaisesti reagoi kaasupolkimeen

  • 40 Vastauksia
  • 10552 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Voi olla aika paska vaihdettava imusarja paikoillaan. Enkä ees tiedä onnistuuko niin. Samallahan siinä sit huohottimen putsaa kun imusarjan pois repelee.

Sent from my SM-G930F


Poissa TPK1980

  • Hallituksen varajäsen - Pyykkääjä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: -6026
  • RWGWGWARAHHHHWW RGGWRWRW
Luettiin tänään erään harrastajatoverin älypuhelin sovelluksella vikakoodit.

Sieltähän löytyi tällainen:
"P0328 Knock Sensor 1 Circuit High Input (Bank 1 or Single Sensor)"

Viittaako tuo nyt nakutustunnistimeen? Voiko sellainen aiheuttaa ko. Oireita??
Multa luettiin ensin Chall:n yleistesterillä koodit, ihme koodeja löytyi. Ei oireisiin liittyviä. Ahtopaineen ylitys tais olla yksi.
Perään VIDA/DICE kiinni, ei aktiivisia koodeja löytynyt ja vanhat koodit näkyivät mitä jokin aika sitten ollut. ABS- ja moottorinhärövalon palamisesta yms. Ne sit sai pois sillä.
E36 320i Taxi -92 -> Clio II ph. 2 1.4-16v -04 -> Clio II RS172 Ph. Quick -01 -> Mustikka -02 -> C70 B5204FS+AW50-42 -99 -> Varsovan liiton Arkkupakastin -16
Viestit saattavat sisältää huomattavia määriä sarkasmia!

Poissa 1st

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 619
Tutkailin tänään sijaintia, kyllähän se aika veemäisessä paikassa on. Yläkautta imusarjan alta sain ujutettua 12mm lenkin jolla sain kokeiltua onko anturi edes kiinni.
Irti sen kyllä sieltä ehkä saisi mutta takaisinlaitto voi olla haastavaa kun pultinpäätä saa just ja just sormenpäillä koskettua ;D

Anturista lähtee johto, jonka liitin on etupalkissa. Muttei siihen kaksinapaiseen liittimeen toista piuhaa tullut kun altapäin kuikuilin..?

Kävin ajamassa testilenkin piuha irtaallaan, oli koko matkan tasaisen tehoton ja käyttäytyi ehkä juuri silleen niinkuin vika päälläollessa tekee ::)

Eli se vissiin myöhäisti sytkää. Mietin että saisko anturia jollain hyppyjohdolla huijattua, taisiis ohitettua että näkisi taas testilenkillä häviääkö oireet??
V70 '01
V70 '00
Chevy '85

Poissa 1st

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 619
En tiedä uskallanko vielä ääneen sanoa ettei ala uudestaan oikuttelemaan, mutta viime viikonloppuna ujutin sinne nakuanturille 12mm lenkkiavaimen, löysytin ja kiristin uudestaan käsivaralla suunnilleen samaan kuin ennen, niin ei ole oikutellut sen jälkeen kertaakaan..

Voisko siellä olla ollut joku kosketushäikkä tms? :idiot2:
« Viimeksi muokattu: 17.05.2018, 15:05:33 kirjoittanut 1st »
V70 '01
V70 '00
Chevy '85

Poissa 1st

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 619
Päivitystä.
P0328 vikakoodia se pukkaa edelleen satunnaisesti, eli kun kylmänä lähtee ajelemaan niin heti tai pienen ajon jälkeen hävittää vedot. Toisinaan palaa hetkeksi ja katoaa toistaen muutamia kertoja tuota. Sitten kun lämpenee, alkaa pelata normaalisti.

Mittailin netistä löydettyjen ohjeiden mukaan anturin liittimestä yleismittarilla ja kyllä se ihan oikeaa, eli 2.4-2.5V näytti jännitettä kylmänä kone sammuksissa.
Tuntuu että jos anturin liittimen irroittaa ja voitelee wd40:llä niin se pelaisi joitakin päiviä hyvin, kunnes taas alkaa temppuilut. Oiskohan liittimen juuresta piuhat murtuneet ::)

Voiko se anturi vikautuessaan tehdä noin että suht nopealla temmolla häviää veto ja tulee takaisin vai onko tuo p0328 joku syy ja seuraus muusta viasta?


Sitten se itse anturi, koneen etureunalla oleva liitin johon anturin piuha tulee, on vain kaksinapainen, eikä sinne tulekaan kuin yksi johto.
Tuohon nettikaupat kuitenkin tarjottelee sitä mallia jossa kaksi anturia samassa liittimessä, mikähän ihmeen välimalli tää minun auto on :idiot2:
V70 '01
V70 '00
Chevy '85

Poissa 1st

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 619
Vaihdoinpa uuden(taisiis käytetty ehjä) nakuanturin, flektin kun irroitti ja siirsi sivuun niin sai senverran tilaa että käsi taipui väliin imusarjaa irroittamatta.
No sitten koeajolle. Tuttu hetkellinen vedon häviäminen puolilämpimänä, sekä P0328 vikakoodi :idiot2:

No yksi valttikortti on vielä, anturihan on käsivaralla kiristetty kun ei sinne edes hylsy mahtunut väliin, saatikka momenttiavain...
Eli kyllä se taitaa imusarjan irrotuttaa vielä että saa oikeaan momenttiin, jos se oikea kireys kerran toiminnan kannalta on niin tärkeää??


Onkohan ko. Operaatio miten isotöinen, riittääkö kun sarjan laipasta aukoo pultit, siirtyykö se senverran muuta purkamatta että saa anturin momenttiin ja uuden tiivisteen väliin?
V70 '01
V70 '00
Chevy '85

Poissa 1st

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 619
Kesälomalla irroittelin imusarjan ja kiristin nakuanturin momenttiin.

No toimihan se reippaan kuukauden kunnes pari viikkoa sitten parempi puolisko ajeli kovassa vesisateessa ja soitteli perään että alkoi pätkiä niin että liikennevaloissa meinasi sammua.

No sytytyskatkoksiahan siellä, joka osoittutui puolaviaksi.
Tämän episodin jälkeen alkanut taas kadotella satunnaisesti vetoa ja jättää p0328 koodia muistiin... >:(

Eilen jo kokeeksi nakuanturin liittimen ohitin hyppyjohdoilla mutta ei apua.

Lukuisia konehuoneen liittimiä aukonut ja voidellut wd40:llä, bensansuodattimenkin vaihdoin sekä mittasin rengaspainemittarilla bensanpaineen(näytti ~4kiloa).

Voisiko maadoitusviat aiheuttaa moista?   Onko nakuanturin toinen piuha maadoitus, voinko kokeeksi vetää siitä hyppyjohdon akun miinukseen?
V70 '01
V70 '00
Chevy '85

Poissa 1st

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 619
....jatkan yksinpuhelua :D

Bensanpainehan oli sen ~4 kiloa tyhjäkäynnillä, googlaamalla selvisi että sen kuuluisi olla kolmen pintaan..?

Olikohan paineensäädin missä?  Hammastangon tienoilta koitin katsella muttei siellä mennyt kuin bensaputki johkin lohkon tienoille..

Voisiko olla mahdollista että paineensäädin on viallinen ja bensanpaine heittelisi ajossa ylös-alas ja siitä tuo nakuanturihäly?
Kun joku nettisivu kertoi p0328 yhdeksi syyksi matalan bensanpaineen? ::)
V70 '01
V70 '00
Chevy '85

Poissa Xanthe_

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 259
  • Tunari
    • http://xanthe.cc
En usko että haihtuva WD40 paljoa loppuen lopuks auttaa liittimissä vaan asiaan tehty rasva kuten Enston SR1. Itte käyttänyt miltein kaikkialla autossa jos avannut littimen ennen takaisin laittoa. Muunmuassa ABS liittimet törsäytin täyteen ja sormella ylimääräiset pois ja kiinni takaisin.  :D




Toiseen asiaan eli vikakoodiin liittyen se sanoo että korkea virta.. eli oikosulku enemmänkin eli jos yrität ohittaa nakutusanturia jossa on impedanssi suoralla johdolla et pääse kauemmas vikakoodista. Laita vaikka 1MOhm vastus sen tilalle jos haluat ohittaa sen testi mielessä. Tarkistan vielä kohta jos pystyn paljon resistanssia tuossa Volvossa käytetyn anturissa on niin saahaan tietokone tyytyväiseks edes.
*Kotisivut*  "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
850 -97 farmari, 2.4 10V {850 OBD-II Android app kehittäjä}

Poissa 1st

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 619
Ilmaisinko itseni huonosti :D
En siis anturia ohittanut vaan sen liittimen joka on siinä koneen etupuolella johtosarjan päällä, sillä ajatuksella jos siinä liittimessä olisi huono kosketus tms...

Eli siis vikakoodi viittaisi johtosarjavikaan?  Miten saan tämän todettua, mittaamalla anturin liittimestä ja boksin pinnistä johon tämä anturin johto tulee, niin niiden vastuksen? Mitähän sen pitäisi olla?

Jos kokeilun vuoksi ohitan itse nakuanturin, onko vaarana että hajotan koneen ajossa?
Eli säätääkö moottorinohjaus sytytyksen niin tarkalle ajossa että se menee tavallaan kokoajan nakutuksen rajalla anturin varassa?
V70 '01
V70 '00
Chevy '85

Poissa Xanthe_

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 259
  • Tunari
    • http://xanthe.cc
Ilmaisinko itseni huonosti :D
En siis anturia ohittanut vaan sen liittimen joka on siinä koneen etupuolella johtosarjan päällä, sillä ajatuksella jos siinä liittimessä olisi huono kosketus tms...

Eli siis vikakoodi viittaisi johtosarjavikaan?  Miten saan tämän todettua, mittaamalla anturin liittimestä ja boksin pinnistä johon tämä anturin johto tulee, niin niiden vastuksen? Mitähän sen pitäisi olla?

Jos kokeilun vuoksi ohitan itse nakuanturin, onko vaarana että hajotan koneen ajossa?
Eli säätääkö moottorinohjaus sytytyksen niin tarkalle ajossa että se menee tavallaan kokoajan nakutuksen rajalla anturin varassa?
Ai no ymmärrän sit tosin en tiedä miksi niin tekisit. Pahoittelen.

Esim. mittaat suoraan sieltä mihin se menee ECU:lle..

Otat anturin irti että hävisikö resistanssi eli jos jää OL lukema vain yleismittariin tietää että kaapelisarja on kunnossa. Menee 10 min.
Myös voit laittaa mittailun ajaksi hyppyjohdon anturin tilalle ja jos 0.01 Ohm tai vastaava pieni ja otat pois ja jää auki eli OL niin kunnossa on ja voidaan unohtaa mokoma teoria.


Kokeilussa et saa rikottua ellei jo rikki ole menossa.

Vikakoodi ei viita suoranaisesti mihinkään muuhun kuin vaan anturiin että ohi arvojen mitä se pitäisi olla (suuri virta kuten oikosulku eli päinvastainen kuin huono kosketus). Loppu päätelmän voi vetää itse että vaikka vääränlainen nakutinanturi, jonka tyyppiarvo eri kuin volvon oma tai johto ottaa hippoja viereiseen karvoihin.
« Viimeksi muokattu: 02.10.2018, 23:18:02 kirjoittanut Xanthe_ »
*Kotisivut*  "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
850 -97 farmari, 2.4 10V {850 OBD-II Android app kehittäjä}

 

Elekma  Autoracing