Autoracing  KL-varaosat

DOMINATOR ® Coolant Boost

  • 6 Vastauksia
  • 475 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pepo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
  • www.vrcf.fi
DOMINATOR ® Coolant Boost
« : 12.10.2017, 21:42:58 »
Kukaan kokeillut Amsoilin Coolant Boostia, joka lisää jäähdytinnesteen lämmönjohtokykyä, Suomen talvessa? (Redlinen WaterWetter kait samanlainen)

Testissään lämmittäneet V8-moottoria tyhjäkäynnillä miinus yhdestä plus 49 celsius-asteeseen, ja lämpenemisaika tippunut Coolant Boosterin kanssa 6.3 -> 3.2 minuuttiin.
Sitten miinus yhdestä plus 82 asteeseen 11.4 -> 5.3 minuuttiin.

Lämpö kait johtuu nopeammin sylinterin yläosasta jäähdytinnesteeseen, kuulostaa kyllä aika uskomattomalta.

http://www.roadmachine.fi/wp-content/uploads/2017/01/Coolant-Boost-Data-Bulletin.pdf

Poissa Matti Virtanen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 96
  • www.vrcf.fi
Vs: DOMINATOR ® Coolant Boost
« Vastaus #1 : 12.10.2017, 22:30:16 »
Kaavailetko bensa vai dieselmoottoriin?
En ikinä vastaa tuntemattomaan numeroon, laitan luurin korvaan tai annan soida. Jos ei runkkarit uskalla soittaa omalla numerolla niin turha edes vaivautua vastaamaan. Miksi jotkut soittavat salaisesta?

Poissa Pepo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
  • www.vrcf.fi
Vs: DOMINATOR ® Coolant Boost
« Vastaus #2 : 12.10.2017, 23:26:52 »
Itselläni on bensa 940. Ainetta siis lisätään jäähdyttimeen.
Luin yhden ketjun tuolta
http://www.cruzetalk.com/forum/113-titan-synthetics/43417-amsoil-dominator-coolant-boost.html
ja kyllä siellä oli monella kokemuksia että se tosiaan toimii. Kone lämpenee lähes puolta nopeampaa. (jos ei sitten puhalluta sitä ylimääräistä lämpöä saman tien ohjaamoon.)
 
Tämän kanssa saattaisi tulla talviajosta lämpimämpää, vähän vaan arveluttaa että onko se nopeammin jäähdytysveteen siirtyvä lämpö pois jostain tärkeästä paikasta lämpenemisvaiheessa, kuten katalysaattorista tai turbosta.

Poissa Juho_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • vapari
Vs: DOMINATOR ® Coolant Boost
« Vastaus #3 : 12.10.2017, 23:33:07 »
Katti lämpenee pakokaasujen lämmöllä.
Pakolämmöt ei ainakaan pienemmät ole jos jäähdytysneste lämpenee nopeammin paremman lämmönjohtokyvyn ansiosta.
Volvo 960 -91 | B6304F+ZF 260Z

Poissa Leo

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 692
  • www.vrcf.fi
Vs: DOMINATOR ® Coolant Boost
« Vastaus #4 : 13.10.2017, 19:14:42 »
Tuo aine todennäköisesti vähentää pintajännitystä jolloin ilmakuplia ei muodostu metallipinnoille ja lämpö pääsee siirtymään paremmin nesteeseen.
Volvo V50 1.6D Drive 2011
Ex: Volvo 940 B230FT aut. -97
Ex: Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00

Poissa Pepo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
  • www.vrcf.fi
Vs: DOMINATOR ® Coolant Boost
« Vastaus #5 : 16.10.2017, 15:07:26 »
Jos jotakuta kiinnostaa kirjoitin tuonne roadmachine.fi missä tuota myydään ja yritin lypsää tietoja.
Vastauksen perusteella saattaa hyvinkin olla että tilaan sitä.



Hei,

käytättekö itse tuota Coolant Boostia normiautossa talvella?

Itselläni Volvo 944. Käsittääkseni siinä kylmärikastus määräytyy jäähdytysnesteen lämpötilan mukaan, joten voisi kuvitella että moottori saisi Coolant Boostin kanssa liian vähän rikastusta kun jäähdytysnesteen lämpötila nousee äkkiä vaikka moottori itse ei ole vielä kovin paljon lämmennyt?

Onko tässä sama ominaisuus kuin Water Wetterissä sanotaan olevan: että normiajossa (moottorin lämmettyä) ohjaamoon saa lämpimämpää ilmaa kuin ilman sen käyttöä?

- - - - - - - - - - -

Käytän tuota itse Audi A6:n bensakoneessa.
Asiahan on niin, että ei se jäähdytysneste itsestään lämpene, vaan koko moottori on siinä vaiheessa käyntilämpöinen! Eli moottori saavuttaa käyntilämpötilan nopeammin, eikä siis tarvitse rikastusta niin pitkään.

Tässä on tosiaan sama ominaisuus kuin Water Wetterissä, mutta siinä missä WW perustuu yhteen pinta-aktiiviseen aineeseen, Coolant Boostissa on useita aineita, jotka toimivat porrastetusti eri lämpötila-alueilla.

Jyrki Pykäri



Poissa V70TDI-1998

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 203
  • www.vrcf.fi
Vs: DOMINATOR ® Coolant Boost
« Vastaus #6 : 17.10.2017, 12:32:10 »
Kysymys lienee perinteisestä juksaamisesta; rahat pois hyväuskoisilta. Moottorin lämpenemisnopeus riippuu sen massasta (esim. 180 kg rautaa, 12 kg vesi-glykoliseosta, 6 kg voiteluöljyä) ja ominaislämpökapasiteetista (teräs 0,45 J/kg K ja vesi 4,19 J/kg K) . Tietysti myös hyötysuhdeasioista yms. jotka eivät muutu, kun jäähdytysnestettä osaksi vaihdetaan toiseen. Kun jäähdytysnesteen litramäärä pysyy vakiona, eikä sen ominaislämpökapasiteettikaan vähäisen nestemäärän vaihdossa toiseksi paljon muutu, ei lämpenemisen nopeudessa tapahdu oleellista muutosta. Jäähdytysneste kiertää vesitilassaan niin pyörteisesti ja muutoinkin rivakasti, että sen lämmönjohtokyvyllä ei ole oleellista merkitystä lämpenemisen nopeuteen. Vesitilan teräs- tai alumiinipinnan lämpötila on enintään pari astetta kuumempi, kuin pintaa hivelevän jäähdytysnesteen lämpötila. Mistä lisälämpö olisi pois, jos jäähdytysnesteeseen siirtyisi suurempi lämpömäärä? Ainut mahdollisuus olisi, että pakokaasun lämpötila laskisi rajusti. Mahdotonta. Katalysaattorikin tykkäisi huonoa ja pakokaasuvikavalo syttyisi palamaan.
Edellä mainituista lukuarvoista voi laskea, montako astetta moottori lämpenee vaikkapa minuutissa, jos dieseliä kuluu kylmässä moottorissa tyhjäkäynnillä 1,2 l/h ja arvataan, että pakokaasun mukana karkaa lämmöstä 40 %.
« Viimeksi muokattu: 17.10.2017, 13:15:03 kirjoittanut V70TDI-1998 »

 

TamCar  BC Racing