Proturbo  Autodiagnoosi

360 tdi paine mobiili

  • 24 Vastauksia
  • 7360 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Paine

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.
360 tdi paine mobiili
« : 13.10.2017, 07:54:27 »
Terve nyt kaikille :D päätin aloittaa projektipäivä kirjan jo hyvissä ajoin kun edelliselle autolle sitä ei tullut tehtyä. Eli tilanne seuraava ideana olisi istuttaa possuvolvoon 1.9 tdi ja piristää sitä maltilla alla listaa.

-mekaaninen pumppu sähköisen tilalle

- Volvo 2.5 tdi suuttimet

-joku nätti vähän suurempi fööni

Koppa on jo tiedossa mutta Intti ja talon hankinta vain häiritsevät vähän. Suullisesti sovin kaupat kolmesta 360 Kaks huonoa osiksi ja kolmas vm 89 Pikku peräinen ja kaksi ovinen  toimii aihiona. Tarkoitus pitää ulko näkö suurimmilta osin vakiona tyyliin uutta vannetta alle ja lievä madallus. Ruostettakin löytyy kori olisi tarkoitus krillata puhaltaa ja maalata yli varmaan värin vaihto.

Tekniikan luovuttaja olisi tarkoitus hakea tulevana lauvantaina vm.99 seat cordoba jonka purusta varmaan alkuun kirjottelen. 
 
360 laatikosta on foorumilla tietoa vain väänön kestosta. Ajattelin laakeroida askin ja  samalla tutkia saisko sitä millään kestään yli sen maagisen 450 n.

Ja vielä miksi? :D Koska harvassa ovat kolmesataset diiselit pitkä työmatka +paljon muuta ajoa. Vaikka harrastepeli pystyy ajamaan joka päiväistä ajoa paljonki ja tdi maaginen 5 litraa sadalla. Ja tosiaan Intti häiritsee ja uuden kämpän omistajuus vaihtuu joulukuussa haen projekti aihion vasta silloin. Ei tarvitse porukoitten nurkkiin raahata kolmea volvoa lisää. ;D

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: 360 tdi paine mobiili
« Vastaus #1 : 13.10.2017, 08:59:10 »
Onnea ja menestystä projektiin! 300-sarjan dieselöinti TDI-tekniikalla on tietysti lähellä mun sydäntäni! S*

360 laatikosta on foorumilla tietoa vain väänön kestosta. Ajattelin laakeroida askin ja  samalla tutkia saisko sitä millään kestään yli sen maagisen 450 n.

Oliko sulla siis ajatuksena säilyttää alkuperäinen voimalinja, transaxle ja laatikko takana?
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Paine

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.
Vs: 360 tdi paine mobiili
« Vastaus #2 : 13.10.2017, 09:05:01 »
Näin alkuun ainakin kokeillaan mitä kestää :idiot2: mutta puran ja hakkaan päätäni seinään ja kattoon keksinkö yhtään mitään millä sais lisää lujuutta. Jos ei pelitä niin bmw zf hoitaa voiman siirron jonkun sortin putki himmelissä taka akselilla  ;D mutta kaikki on vielä ajatuksen tasolla ja kannan ottoja saa ja pitää antaa  :D

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: 360 tdi paine mobiili
« Vastaus #3 : 13.10.2017, 20:29:26 »
Eikö se alkuperäinen sähköinen VP-pumppu olisi kuitenkin parempi valinta ?..noissa 2.5 TDI mekaanisissa pumpuissahan alkoi tuotto loppua kovemmilla tehoilla.

Poissa Paine

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.
Vs: 360 tdi paine mobiili
« Vastaus #4 : 14.10.2017, 14:33:58 »
Ideana olisi risteyttää mekaaninen kammio koneen pumppu seuraavasti. Aihiona toimii 1.9 td dukaton pumppu mihin naitetaan tdi pumpun nokka levy ja nestepää ja modataan Sammutin(kammio koneen samuttimessa ei riitä voima). Joko aihe kiinnostaa tai sitten aloitus viesti oli paska hyvä että herättää keskustelua  ;D . Kävin tänään hakemassa 99vm  cordopan käyttis paska seat saa siitä uudet talvi ja kesä kumit ja Volvo tekniikan. Lisäilen illemmalla kuvia kunhan kerkiän tietokoneelle.

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1396
  • www.vrcf.fi
Vs: 360 tdi paine mobiili
« Vastaus #5 : 14.10.2017, 23:19:15 »
Siinä mekaanisen pumpun kanssa vaan herkästi käy taloudellisuudelle hassusti...
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: 360 tdi paine mobiili
« Vastaus #6 : 15.10.2017, 00:12:17 »
Sekin saattaa olla mekaanisessa pumpussa että saako sen toimimaan kunnolla ilman nykimisiä, kierrosten pätkimisiä yms. Suosittelen mielummin sen sähköohjatun pumpun laittamista. Cordoballa ei voi ajaakaan kohta kun tulee pakkaset. Sellaiseen ei välttämättä pääse sisälle kun ovet jäätyy talvella, tai saattaa päästä sisälle mutta ei ulos, ovi saattaa myös olla menemättä kiinni ollenkaan jos sen saa auki :D

Poissa Paine

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.
Vs: 360 tdi paine mobiili
« Vastaus #7 : 15.10.2017, 13:02:56 »
Eilisen saldoa  :D kuvien laatu aika paskaa mutta kumminkin. :P




ennen purkua ja purun jälkeen



ja sitten toivotaan että ei ole venttiilit poikki. Olis tietty voinut ostaa heti ehjän mutta käytiksen renkaat ja kun oli niin lähellä että joo. :D

 
Noita kun kerkiäis vielä tutkimaan. Tottakai sähkö pumppu kiva olis mutta en vaan jaksa alkaa repiä johtosarjaa ja tappelemaan sen kanssa. Mutta nyt sitten nähdään miten toimii mekaaninen pumppu  tdi koneessa. Enkä jaksa uskoa että kulutus pomppais hurjasti. Käyttis toledo ei syö 6 litraa enempää vaikka ajais miten lappu lattiassa ja se sentää on  kammiokone vielä ja mekaanisella pumpulla. Uskon että kulutus ero td ja tdi koneen välillä johtuu muusta kuin sähkö pumpusta.  Noo aika näyttää ::)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 360 tdi paine mobiili
« Vastaus #8 : 15.10.2017, 14:46:43 »
Laithanma seuranthaan! O0

Nyttenhän on hyvä tilaisuus käydä kone läpi. Nokan saa hiottua paremmalle profiilille, alakerran tarkistettua, imukanavat + imusarjan putsattua, EGR:n tulpattua jne...

Epäilisin, että volkkarifoorumeilta löytyy paljolti juttua TDI-tekniikan siirtämisestä "vanhaan koppaan". Tuon ikäisessä Cordobassa on käsittääkseni moottorinohjauksen sähköt vielä melko yksinkertaistetun erillään muista sähköistä (siis ei ole mikään can-väylä viritys).
Tee niinkuin lystäät, projekti ainakin on mielenkiintoinen (sika+nafta). Suurin ero mekaanisen ja sähköohjatun välillä lienee:
Mekaaninen: Savua, ehkä myös voimaa
Sähköinen: Voimaa, ehkä myös vähän savua

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: 360 tdi paine mobiili
« Vastaus #9 : 15.10.2017, 22:32:49 »
Kyllä ne esikammiot oman kokemuksen mukaan vetää enemmän löpöä kuin TDI. Kulutukseen vaikuttaa myös auton paino ja laatikon välitykset. Yksi seat kulutti 1.9D kammiokoneella 7-8litraa 100km ihan helposti vaikka oli ennakot pumpussakin kohdallaan. Onhan sähköpumpussa paljon tarkempi ohjaus kun siinä on ilmamassamittari, imuilman lämpöanturi jne., sekä ECU:ssa polttoaine ja ahtopainekartat, toisin kuin mekaanisessa VE-pumpussa. Väittäisin että 1.9TDI menee ainakin 1-2litraa vähemmällä kuin tuo 1.9D esikammiokone. Mekaanisessa pumpussa myös osien kuluneisuus vaikuttaa toimivuuteen. Kuluttaahan esim. D24TIC enemmän soppaa kuin 2.5TDI suunnilleen saman painoisessa korissa (850 ja 945). Tietysti TDI moottorissa ruiskutetaan polttoaine suoraan männän päälle, eikä esikammioon, mikä vaikuttaa kans tuohon polttoaineen palotapahtumaan sylinterissä ja kulutukseen.

Poissa Paine

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.
Vs: 360 tdi paine mobiili
« Vastaus #10 : 16.10.2017, 07:27:01 »
Juu samaa mieltä ei vaan sytytä vetää piuhaa. 2016 tein 240 megalle johto satsin alusta loppuun ja ei niissä hommissa mitää vikaa Oo laiskaksi tulossa Kai.  ;D  Tylsää plaginointia kumminki repii koko johto satsi lisäksi halu kokeilla naittaa pumput keskenään. Ja juu suihkutus suoraan mänän päälle vaikuttaa ja ecu joka estää polkemasta koko ajan suoraan polkimeen veranollistaa määrää ainetta pyttyihin.

Tuli purettua konetta eilen lisää mutta kansi pulteihin ei ollut sopivaa avainta. En jaksanut ottaa sitte edes kuvia. Ostan sopivan avaimen pe ja la nousee hattu ylös. Että ensi viikonloppuun  ::)

« Viimeksi muokattu: 16.10.2017, 07:37:51 kirjoittanut Paine »

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Vs: 360 tdi paine mobiili
« Vastaus #11 : 17.10.2017, 18:42:46 »
Kerkesin jo innostua, mutta se mekaaninen pumppu. :buck2:

Painostaa ei saisi, mutta täältäkin vahva ääni sähköistämiselle. Varmaa on, että ei tuon moottorin ominaisuudet ainakaan paremmaksi muutu mekaaniseksi muuttamisella. Vaikka syöttömäärät nyt saa sinnepäin ihan ajamalla, mitenhän ennakonsäätö tollasessa kombossa?

Täältä löytyy kyllä ohjelmointiapua mikäli sähköistämiseen päädyt, käsittääkseni moottorinohjaimena cordobassa on MSA15, ja MSA15.7:n kanssa tässä on puljattu nyt kohta pari vuotta tämän oman rävellyksen kanssa.

Projekti on senverran mielenkiintoinen, että saattaisin jopa olla itsekin olla kiinnostunut tulla tekemään johtosarjaa jos se siitä jää kiinni. :buck2: Mulla saattaa olla vuodenvaihteen jälkeen muutto siihen Porin kulmille.
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: 360 tdi paine mobiili
« Vastaus #12 : 17.10.2017, 22:59:57 »
Ainakin cordobassa on TDI-koneessa tavallinen lankamallinen IMM, ei siis se kissanluukku mikä on 850 TDI koneessa. Kai siitä voi moottorinohjauksen mallin päätellä ?

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Vs: 360 tdi paine mobiili
« Vastaus #13 : 17.10.2017, 23:08:43 »
Vai kissanluukku. :D Pikaisen googlailun perusteella cordobassa on ainakin AHU-moottorin kanssa ollut MSA15-ohjausta, mahdollisesti muiden moottoreiden kanssa myös EDC15.
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: 360 tdi paine mobiili
« Vastaus #14 : 18.10.2017, 08:21:33 »
Sähköjen erottelu muutaman illan vaatio, riippuen tietysti miten hyvin tekee. Juosten kusten äkkiä läjään vai kunnolla niputtaen ja itselleen kytkikset tekien jne.

Jos et ota käyttöön mahdollisia ajotietokoneita tai vakkaria niin helpottaa johtojen osalta kummasti.

Täältäkin ääni sähköpumpulle.

Nimimerkki 1.9tdi 745 parhaimmillaan 4.9l/100km
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo