Omassa autossani ollut juuri samanlainen ongelma. Vika oli/on lambda-anturin esilämmityksessä,
joka ei siis lämmitänyt kylmänä lambda-anturia.
Kyseinen osa on kuulemma rakenteeltaan sellainen, että anturia lämmitetään sähköllä
siihen saakka, kunnes pakokaasut alkavat tuottaa riittävästi lämpöä lambda-anturille.
Lambda tarvitsee siis riittävästi lämpöä toimiakseen oikein ja tarkoitus on siis vähentää
haitallisia pakokaasupäästöjä moottorin ollessa "kylmä". Kun moottorin tuottamat pakokaasut
lämpiävät, "lisälämmitystä" ei tarvita. Eli vähän sellainen turha lisäosa anturissa...
Omaan autooni vaihdettii ks. lambda-anturi kolmesti. Merkkivalo saattiin sammumaan, mutta autolla
ei pystynyt enää ajamaan. Kaikki kokeilu lambdat olivat ns. tarvikeosia, ei siis Volvo alkuperäisosaa.
Lopuksi laitettiin vanha "viallinen" lambda-anturi paikalleen ja matka on jatkunut nyt kolme vuotta
häiriövalon kanssa. Kun vika ei ole vaikuttanut ajamiseen tai katsastamiseen, niin on edelleen korjaamatta.
Ainut haitta on siis "häiriömerkkivalo" koetaulussa, mutta siihen näköjään tottuu...