KL-varaosat  Race.fi

Imuilmaan painetta, tehoa lisää ?

  • 34 Vastauksia
  • 10529 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa juhahoo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
  • www.vrcf.fi
Imuilmaan painetta, tehoa lisää ?
« : 20.11.2017, 12:54:35 »
Paljonko imuilman paineennosto nostaa tehoja, jos ajatellaan että saisit imuilmaan 0.1barin paineen aikaiseksi vaparissa ?
--------------------------
Volvolla vuodesta 2001

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Imuilmaan painetta, tehoa lisää ?
« Vastaus #1 : 20.11.2017, 17:21:52 »
Äkkiseltään mietittynä imuilman paineistus vaparissa on vaikeaa (voin olla tietenkin väärässä):

1. Koko ilmakehän paineistus on hiton hankalaa
2. Ram-Air efektillä (0.1bar) vaatisi ilmeisesti noin 640kmh nopeuden

Ja tosi vaikeaa on laskea paljonko edes 0.1bar tuottaisi lisää, riippuu muuttuvista tekijöistä...
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Imuilmaan painetta, tehoa lisää ?
« Vastaus #2 : 20.11.2017, 17:51:39 »
Kuitenkin on havaittu, että turboahdetun moottorin "nollapaine" (imusarjan paine 0bar) on jo enemmän kuin vaparin -0.xx paine. Tosin, tässäkin varmasti vaikuttaa konekohtaiset erot todella paljon.

Amerikkalaisilta foorumeilta voisi löytyä tietoa. Sielläpäin lienee ollut melko suosittua miedosti ahtaa (0.2-0.3 bar) vapaasti hengittäviä V8 -moottoreita ja ainakin vääntölukemat ovat olleet aika melleviä.

Poissa Solmurauta

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 108
  • www.vrcf.fi
Vs: Imuilmaan painetta, tehoa lisää ?
« Vastaus #3 : 20.11.2017, 21:22:54 »
Formuloissa vapariaikana kiellettiin imureikä kuljettajan takana joka meni suoraan imusarjaan aiheuttaen patopainetta ja tallien piti tehdä takapuolelle läpireijät jolloin patoetua ei enää saatu.

Moottoripyörissä myös mm. Yamahan R6 tietoja:
 Huipputeho   Patopaineella: 97.8 kW (133 hv) @ 14,500 rpm / Ilman patopainetta: 93.4 kW (127 hv) @ 14,500 rpm
Maksimivääntö   Patopaineella: 68.0 Nm (6.93 kpm) @ 12,000 rpm / Ilman patopainetta: 66.0 Nm (6.73 kpm) @ 12,000 rpm
Holset siellä lukee..

Poissa juhahoo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
  • www.vrcf.fi
Vs: Imuilmaan painetta, tehoa lisää ?
« Vastaus #4 : 21.11.2017, 12:36:43 »
On olemassa esim sähköisiä turbiinipuhaltimia jotka puhaltavat ilmaa tunneliin melkoisella höökällä. Virtausnopeudet parhaimmillaan ovat noin 90m/s ja työntövoima jopa 25kg. Eli en usko että ilman määrä on ongelma tässä. Mutta miten saadaan auton muu elektroniikka säätämään seossuhteet.
--------------------------
Volvolla vuodesta 2001

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Imuilmaan painetta, tehoa lisää ?
« Vastaus #5 : 21.11.2017, 12:55:38 »
Säätämällä....  ;)

Tai lähinnä ihan pienen paineennousun (0bar, 0.2bar) saattaisi säätämätön viellä niellä, mutta sitten siinä tulee muitakin ongelmia. Pelkkä seossuhde ei riitä, vaan usein muuttuu myös sytytyksen ennakkokäyrät.

Sytytys pielessä taas tuhoaa moottorin todella nopeasti. Puhumattakaan onko koko moottori yleensä toimiva ahdettuna (puristussuhde, palotila, männät yms).

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8953
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Imuilmaan painetta, tehoa lisää ?
« Vastaus #6 : 21.11.2017, 12:56:04 »
On olemassa esim sähköisiä turbiinipuhaltimia jotka puhaltavat ilmaa tunneliin melkoisella höökällä. Virtausnopeudet parhaimmillaan ovat noin 90m/s ja työntövoima jopa 25kg. Eli en usko että ilman määrä on ongelma tässä. Mutta miten saadaan auton muu elektroniikka säätämään seossuhteet.

Ehjän vakioauton ilmamäärän/ilmamassan mittaus ja lambda-feedback pitänevät seossuhteen riittävän lähellä stoikiometristä sähköföönin kanssakin.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Imuilmaan painetta, tehoa lisää ?
« Vastaus #7 : 21.11.2017, 18:04:17 »
Säätämällä....  ;)

Tai lähinnä ihan pienen paineennousun (0bar, 0.2bar) saattaisi säätämätön viellä niellä, mutta sitten siinä tulee muitakin ongelmia. Pelkkä seossuhde ei riitä, vaan usein muuttuu myös sytytyksen ennakkokäyrät.

Sytytys pielessä taas tuhoaa moottorin todella nopeasti. Puhumattakaan onko koko moottori yleensä toimiva ahdettuna (puristussuhde, palotila, männät yms).
Kannentiiviste sieltä taitaa palaa ensin, ennen kuin moottori räjähtää väärällä ennakolla, ainakin ahdetussa vinokoneessa. Eikös montakin vakioruiskua ole ahdettu maltillisella 0.2-0.5bar ahtopaineella onnistuneesti, joten en usko että ne vakiosytytyskartat/ennakkokäyrät konetta noilla paineilla vielä tuhoaa. Melko moni perusmoottori kestää ahtaa vakio-osillakin hienosti. Moni moottorinohjaus myös tunnistaa nakutuksen ja osaa säätää sytkää/bensaa sen perusteella eri suuntaan. Silloin kone kyllä voi räjähtää jos laitetaan se cometic ja 2 bar ahtoa, sekä jos pääsee nakuttamaan.

eikö muuten nuo halvat "sähköturbot" testattu jossakin täydeksi huuhaaksi, joiden tuoma hyöty on täysi 0.
« Viimeksi muokattu: 21.11.2017, 18:07:03 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Imuilmaan painetta, tehoa lisää ?
« Vastaus #8 : 21.11.2017, 18:05:59 »
Kannentiiviste sieltä taitaa palaa ensin, ennen kuin moottori räjähtää väärällä ennakolla, ainakin ahdetussa vinokoneessa. Eikös montakin vakioruiskua ole ahdettu maltillisella 0.2-0.5bar ahtopaineella onnistuneesti, joten en usko että ne vakiosytytyskartat/ennakkokäyrät konetta noilla paineilla vielä tuhoaa. Melko moni perusmoottori kestää ahtaa vakio-osillakin hienosti. Moni moottorinohjaus myös tunnistaa nakutuksen ja osaa säätää sytkää ja bensaa sen perusteella eri suuntaan. Silloin kone kyllä voi räjähtää jos laitetaan se cometic ja 2 baahtoa, sekä jos pääsee nakuttamaan.

eikö muuten nuo halvat "sähköturbot" testattu jossakin täydeksi huuhaaksi, joiden tuoma hyöty on täysi 0.

Pistää 3kpl lehtipuhaltimia. Kokeilivat sitä roadkillissä ja "toimi"  :D. Tosin sillä rahalla olis jo ahtanut sen kasikoneen tai virittänyt vaparina ohi.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Imuilmaan painetta, tehoa lisää ?
« Vastaus #9 : 21.11.2017, 18:08:51 »
Pistää 3kpl lehtipuhaltimia. Kokeilivat sitä roadkillissä ja "toimi"  :D. Tosin sillä rahalla olis jo ahtanut sen kasikoneen tai virittänyt vaparina ohi.
Myytinhän honda monkey koneisiinkin tuota "sähköahdinta" ;D


Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Imuilmaan painetta, tehoa lisää ?
« Vastaus #10 : 21.11.2017, 18:12:46 »
Kannentiiviste sieltä taitaa palaa ensin, ennen kuin moottori räjähtää väärällä ennakolla, ainakin ahdetussa vinokoneessa. Eikös montakin vakioruiskua ole ahdettu maltillisella 0.2-0.5bar ahtopaineella onnistuneesti, joten en usko että ne vakiosytytyskartat/ennakkokäyrät konetta noilla paineilla vielä tuhoaa. Melko moni perusmoottori kestää ahtaa vakio-osillakin hienosti. Moni moottorinohjaus myös tunnistaa nakutuksen ja osaa säätää sytkää/bensaa sen perusteella eri suuntaan. Silloin kone kyllä voi räjähtää jos laitetaan se cometic ja 2 baahtoa, sekä jos pääsee nakuttamaan.
Joo, yleensä moottorinohjaukset osaa välttää nakua tekemällä hätäratkaisuja/suojia. Jonkinverran uudemmat moottorinohjaukset osaavat mälvätä karttoja vaikkapa sen nakutuksen mukaan, mutta itseoppivaa ruiskua ei taida sarjatuotantoautossa olla...?

Nakutus on aina pahaksi eikä välttämättä tuhoa kannentiivistettä ensimmäisenä. Mäntäkin voi sulaa, helmat mennä tai pahimmassa tapauksessa kärsii moottorin alakerta.


Joskus taisi V8-magazinessa olla sähköahdettu Corvette. Jotain muistelisin siinä lässytetyn, että vääntö ja teho nousi hitusen, mutta rohkenen epäillä. Eikös joku tälläkin foorumilla laskenun  ~noin arvon tuommoisen sähköhyrrän tehontarpeelle?

Kieltämättä olisi mielenkiintoista penkittää jotain perusmoottoria jollain max. 0.2 bar ahtopaineella. Nähdä miten seos käyttäytyy ja esiintyykö nakutuksia.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Imuilmaan painetta, tehoa lisää ?
« Vastaus #11 : 21.11.2017, 18:23:46 »
Nakutus on aina pahaksi eikä välttämättä tuhoa kannentiivistettä ensimmäisenä. Mäntäkin voi sulaa, helmat mennä tai pahimmassa tapauksessa kärsii moottorin alakerta.
Yhtä B19A konetta ahdettiin aikoinaan strömbergillä ja myöhäistävällä jakajalla. Ennakon ollessa pielessä ja nakutuksenkin kuuli selvästi, kannentiiviste oli aina ensimmäinen paikka mikä petti nakutuksesta. 3 tiivistettä se taisi muistaakseni polttaa ainakin ja kaikki johtui pelkästä nakuttamisesta. Jostain syystä kannentiivisteen palamiset loppuivat kun vaihdettiin megasquirt noiden tilalle.

mäntähän sulaa yleensä laihan seoksen seurauksena, kuten käy joissakin 2T moottoreissakin.
« Viimeksi muokattu: 21.11.2017, 18:25:59 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Imuilmaan painetta, tehoa lisää ?
« Vastaus #12 : 21.11.2017, 18:26:50 »
Yhtä B19A konetta ahdettiin aikoinaan strömbergillä ja myöhäistävällä jakajalla. Ennakon ollessa pielessä ja nakutuksenkin kuuli selvästi, kannentiiviste oli aina ensimmäinen paikka mikä petti nakutuksesta. 3 tiivistettä se taisi muistaakseni polttaa ainakin ja kaikki johtui pelkästä nakuttamisesta. Jostain syystä kannentiivisteen palamiset loppuivat kun vaihdettiin megasquirt noiden tilalle.
Eli sen nakutuksen paine-/lämpöpiikki on sattunut tiivistepinnan (liekkirenkaan) kohdalle.

Kyllä, nakutus voi tuhota myös kannentiivisteen. Mutta jopa vaparimoottorissa on mahdollista tuhota pitkään jatkuneella nakutuksella (joka ei ole äärettömän rajua) mäntä tai alakerta.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Imuilmaan painetta, tehoa lisää ?
« Vastaus #13 : 21.11.2017, 18:30:36 »
Tosin eikös mikan räjäyttänyt vinokoneenkin LH-jetronicilla nakutuksen takia ?

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: Imuilmaan painetta, tehoa lisää ?
« Vastaus #14 : 21.11.2017, 18:32:09 »
Kyllä se kannentiiviste monesti on ekoja mitkä suuttuu pienemmässä nakutuksessa vinokoneessa.

Mutta, tosiaan ne sähköturbothan ovat ihan silkkaa huuhaata, eihän semmosia missään oikeasti ole käytössä :idiot2:


 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron