Samppasport  Futurez

940 D24TIC -> D5252T

  • 28 Vastauksia
  • 14399 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Elek

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 303
940 D24TIC -> D5252T
« : 26.11.2017, 21:48:23 »
Noniin, pidemmän aikaa tullut haaveiltua ja eilen tuli tehtyä ensimmäinen askel kohti päämäärää eli haettiin kalajoelta tämmöne rojekti, tarkoitus siis laittaa volkkarin uudempi dieseli keulille ja nauttia tdin tuomasta väännöstä ja kulutuksesta  S* takavedossa.

Tekniikanluovuttajaksi tulee 850 tai alkupään x70 15.7 moottoriohjaimella, jos hätä tulee niin saahan ton käyttiksen laitettua osiks  ;D Budjetti yritetään pitää alhaalla mutta ainahan ne tuppaa karkaamaan  :idiot2:

Varoitan jo etukäteen että turha odottaa kulmamies tai anone tasoista jälkeä tai vauhtia, ens kesänä tarkoitus laittaa projekti kunnolla käyntiin ja tässä talven mittaa valmistella erinäisiä asioita, kokemus moottoriswapeista pyörii siellä nollan tuntumassa mutta tekemällä oppii.. ehkä

Ja sitten siihen autoon:

Tiedot:
Auto: Volvo 940 GL
Vuosimalli: 1993
Moottori: D24TIC + M46
Mittarilukema: Ostettaessa: 430000

Varusteet:
Keskuslukitus
Harmaat täysnahkapenkit
Sähköikkunat edessä
Sähköpeilit
Automaatti ilmastointi
Sähköinen kattoluukku  S*

Historia:
Ruotsista tuotu 2009, 2015 jäänyt seisomaan konerikon sattuessa ja siitä asti seissyt siihen hetkeen kun sen hain

ToDo lista:

- Molemmat etulokarit vaihtoon (kolhuja)
- Tummennukset
- Sisustan rikkinäiset paneelit vaihtoon yms
- Täys siivous sisältä ja ulkoa
-

Tuleva tekniikka: (näillä näkymin)

Moottori: D5252T 15.7
Vaihdelaatikko: M46 (M90 jos löytyy sopivaan hintaan)
Harkinnan alla on vielä että mennäänkö tdin kaksoimassavauhtipyörällä vai laitetaanko deekun kiinteä,

Varusteista tarkoitus saada toimimaan vakkari ja automaatti-ilmastointi, ardic varauksin, riippuen tekniikanluovuttajasta











ja perillä:
« Viimeksi muokattu: 26.11.2017, 21:51:26 kirjoittanut Elek »

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3439
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: 940 D24TIC -> D5252T
« Vastaus #1 : 26.11.2017, 23:07:00 »
Näitähän alkaa tulla kuin sieniä sateella  :D
Eipä siinä kuin tekemään.
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa Masuli

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1184
    • Flickr!
Vs: 940 D24TIC -> D5252T
« Vastaus #2 : 27.11.2017, 01:02:15 »
Tulipa itekin kateltua samaa aihiota nettiautosta samoilla visioilla.

Eipä siinä muuta ku lykkyä pyttyyn  O0
Mut sukellus on in, ei sen tarvii edes näyttää hyvältä
Volvo 965 "T6" RE85
http://masitech.ddns.net

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Vs: 940 D24TIC -> D5252T
« Vastaus #3 : 29.11.2017, 12:46:47 »
Hyvä että näitä tulee lisää. 8) Seurantaan.

Vaihdelaatikko: M46 (M90 jos löytyy sopivaan hintaan)
Harkinnan alla on vielä että mennäänkö tdin kaksoimassavauhtipyörällä vai laitetaanko deekun kiinteä,

Olethan sä näistä voimansiirto-ongelmista lukenut jo varmaan monestakin takaveto-tdi topicista.

Jos mä tekisin tuota omaani nyt uudestaan manuaalilla, hommaisin sinne uuden alkuperäisen kaksoismassan. Ei tunnu olevan kovinkaan pitkäikäisiä nuo kiinteät, ja käyttömukavuus on lievästi sanottuna menetetty.

Kaksoismassa + D5252T vakio kytkinlevy + M90 olisi täysin bolt-on ratkaisu, mutta M46:een tuo vakio (M56) kytkinlevyhän ei taas sovi booreiltaan. Ja käsittääkseni siihen kaksoismassaan ei taas sovi D24:n vakio jousitettu kytkinlevy (keskiö liian korkea?), joten M46:tta käytettäessä sinne pitäisi etsiä jousittamaton.

M46:n kestävyys on taas asia erikseen, nimittäin sen saa kyllä varmaan jo evrylläkin rikki.
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3439
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: 940 D24TIC -> D5252T
« Vastaus #4 : 29.11.2017, 13:06:33 »
Oonko mä ainoa jolloin ei ole ollut ongelmia takaveto tdi voimansiirrossa  :idiot2: kuitenkin yli 50tkm ajanut takaveto tdillä. M90 laatikkona ja deekun vauhtis, 850 10v bensan kytkinlevy ja 763sre asetelma.
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Vs: 940 D24TIC -> D5252T
« Vastaus #5 : 29.11.2017, 13:28:51 »
Sulla on ahdin- ja pumppuvalinta tähän asti ollut käsittääkseni melko voimansiirtoystävällisiä. ;) Tai sitten tuossa bensan kytkinlevyssä on joku taika.
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3439
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: 940 D24TIC -> D5252T
« Vastaus #6 : 29.11.2017, 14:05:16 »
Ni se on kyllä totta että vähän ylhäältä herää tuo holset hx35w.
Nyt varsinkin huomaa kun saa kakkua kunnolla että ylhäällä laulaa ja tulee ihan potkaisu siinä vaiheessa kun herää kunnolla holsetti.
Mekaanisella pumpulla oli maksimi vääntö 3500rpm kohdalla 440nm.
Tuo kytkinlevy ei ole mitenkään erikoinen, perus jousitettu massalevy.
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa Elek

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 303
Vs: 940 D24TIC -> D5252T | Lasten kengissä
« Vastaus #7 : 03.12.2017, 21:36:09 »
Eipä siinä muuta ku lykkyä pyttyyn  O0

Kiitos, sitä tarvitaan  8)

Hyvä että näitä tulee lisää. 8) Seurantaan.

Olethan sä näistä voimansiirto-ongelmista lukenut jo varmaan monestakin takaveto-tdi topicista.

Jos mä tekisin tuota omaani nyt uudestaan manuaalilla, hommaisin sinne uuden alkuperäisen kaksoismassan. Ei tunnu olevan kovinkaan pitkäikäisiä nuo kiinteät, ja käyttömukavuus on lievästi sanottuna menetetty.

Kaksoismassa + D5252T vakio kytkinlevy + M90 olisi täysin bolt-on ratkaisu, mutta M46:een tuo vakio (M56) kytkinlevyhän ei taas sovi booreiltaan. Ja käsittääkseni siihen kaksoismassaan ei taas sovi D24:n vakio jousitettu kytkinlevy (keskiö liian korkea?), joten M46:tta käytettäessä sinne pitäisi etsiä jousittamaton.

M46:n kestävyys on taas asia erikseen, nimittäin sen saa kyllä varmaan jo evrylläkin rikki.

Joo kyllä tässä itsekin tuohon M90+kaksoismassa comboon oon kaatumassa mutta tuppaavat olemaan niin penkin alla nuo m90:set, onkohan jotain ruotsin nettivaraosaa yms josta noita voisi katsella?

Poissa 745 TIC

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 156
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 D24TIC -> D5252T
« Vastaus #8 : 03.12.2017, 22:39:25 »
745 Turbo -88 USA B230FK, M90, SRE -763, LH2.2, Superchips, 16T 0.9bar, midsizeC, S60 T5 suuttimet, finjector FPR 3.8bar, APC

Poissa 745 TIC

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 156
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 D24TIC -> D5252T
« Vastaus #9 : 03.12.2017, 22:41:44 »
Tuolta tilannut yhden m90 bensa koneeseen, työsylinterin ja jotain muuta pientä. Toimitusaika oli kolme päivää. Tulee postnordin kautta.
745 Turbo -88 USA B230FK, M90, SRE -763, LH2.2, Superchips, 16T 0.9bar, midsizeC, S60 T5 suuttimet, finjector FPR 3.8bar, APC

Poissa Elek

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 303
Vs: 940 D24TIC -> D5252T
« Vastaus #10 : 04.12.2017, 09:13:13 »
Tuolta tilannut yhden m90 bensa koneeseen, työsylinterin ja jotain muuta pientä. Toimitusaika oli kolme päivää. Tulee postnordin kautta.
https://www.kaikki-autonosat.fi

Kiitos linkistä muta ei tuollakaan dieselin M90istä näytä olevan, bensamallin M90 on vissiin eri kiinnitys  :-\

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2247
Vs: 940 D24TIC -> D5252T
« Vastaus #11 : 04.12.2017, 11:07:49 »
Reilun neljännesvuoden etin tollasta askia hajoavan tilalle aikalailla tuloksetta. Suomen purkaamoilla ei oo, Ruotsissa bildelsbasen, Maskin & Bil Ludvika, blocket.se kaikilla sama tilanne. Torissa näin yhden jossa sama vika kun omassa. Jos sellanen on oikeesti saatava, niin naamakirjan "D24 bytes och säljes" tjsp ryhmä tai Garaget.org saattaa olla ainoat tärpit. Deekufoorumilla oli yksi, mutta myyjä oli kerennyt sen asentaa isänsä autoon. Toki sen askin olis voinut ostaa, mutta auto olis tullut kaupanpäälle.

Toisekseen miksi juuri M90? Jos sellaisen jostain löytää, niin siitä on kuitenkin synkrot runnottu ja kardaani, keppiteline ja kytkinlevy kateissa. Mä näkisin helpompana ratkaisuna kiikuttaa sen M46 kytkinkopan Lensun (boost) racing shoppiin ja naittaa siihen pikkusen 6v ZF:n (GS6-37DZ). Tommosen askin saa foorumilta 350 ja siihen työt päälle, niin hintaa jää ehkä satkun yli sen ysikympin ja soveltamisen määrä on edellleen vakio, eli se keppiteline, kytkinlevy ja kardaani. Plussana mainittakoon, että siinä ZF:ssä ei ole Volvon seitkytluvulla bensakoneeseen suunniteltuja välityksiä ja se kestänee oikeesti jotain vääntöäkin vrt M90. Ainiin ja vaihtonopeuskaan ei ole ihan niin muinainen kuin Volvolaisissa. Ainut plussapuoli ysikympissä on oikeastaan se silmälaakerin puutten aiheuttama helppous, joka taas puolestaan johtaa siihen, että se kytkinakseli nappaa poikki sen vitoskoneen jatkona.

Siihen kopppaanhan vois myös sovittaa ysikuuskympän sähkö AW:n niinkuin Ticolla, tai sitten voi vetää aivan överiksi ja naittaa niitä Saksan Ladan laatikoita banaanipalikoilla kuten eräät.  :buck2:

Tarkoitus ei ole nyt provota ketään, vaan saada miettimään 6v askia ja aavistuksen pitempää perää. Eikös semmosella toi swappi olis paljon maukkaampi kruisailla?

PS. Multa vapautuu joskus alkuvuodesta D24 M90. Ilmeisesti ulostuloakselin laakeri antautunut.

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3439
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: 940 D24TIC -> D5252T
« Vastaus #12 : 04.12.2017, 16:39:58 »
Mites näissä bemarin askeissa on välitykset?
Kaverilla tuli vinokoneeseen tuo bemarin 6-lovinen koota ja valitteli että ykkönen ihan turha vaihde kun on niin lyhyt.
Mikäs vaihde näissä on suora? Vitonen vai Nelonen?
Itellä M90 tdi jatkeena ja odotellaan milloin hajoaa, tosin ei ole mitään merkkejä antanut siitä  :P
Näin tulevaisuutta ajatellen kyselen jos sattuu särkymään.
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Vs: 940 D24TIC -> D5252T
« Vastaus #13 : 04.12.2017, 18:02:32 »
tai sitten voi vetää aivan överiksi ja naittaa niitä Saksan Ladan laatikoita banaanipalikoilla kuten eräät.  :buck2:

:2funny:

722.6 on kyllä osottautunu helvetin mukavaksi laatikoksi, mutta se tarvii kyllä mun mielestä vähintään 3.31 perävälityksen ollakseen järkevä kokonaisvälityksiltään. Tuo 3.15 on erittäin passeli, mut nekin on vähän kiven alla.

Sähkö-AW voittaa mb tekeleen oikeestaan vaan hinnassa ja pidemmissä välityksissä. Sovitustyötä saa tehdä lähes saman verran. Varmaan tähän rojektiin kyllä ajaa asiansa jos koitetaan pitää budjetti pienenä eikä haeta mitään älyttömiä tehoja.
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: 940 D24TIC -> D5252T
« Vastaus #14 : 04.12.2017, 18:23:08 »
Mites näissä bemarin askeissa on välitykset?
Kaverilla tuli vinokoneeseen tuo bemarin 6-lovinen koota ja valitteli että ykkönen ihan turha vaihde kun on niin lyhyt.
Mikäs vaihde näissä on suora? Vitonen vai Nelonen?
Itellä M90 tdi jatkeena ja odotellaan milloin hajoaa, tosin ei ole mitään merkkejä antanut siitä  :P
Näin tulevaisuutta ajatellen kyselen jos sattuu särkymään.
Useimmissa on 5. vaihde suora, ellei jopa kaikissa 5 tai 6 vaihteisissa.

Diesel koneiden perästä löytyvissä laatikoissa 1. vaihde melkeinpä ryömintä vaihde.
5.09 on 1. vaihteen välitys esimerkiksi 260Z laatikossa. 2-5 vaihdevälit suhteellisen tiheät, ja 5. vaihde suora.
Eli pitkällä perävälityksellä voi olla hiukan hankala.. 3.54-3.73 välityksellä ainakin voi lähteä hyvin 2:lla liikkeelle. :P

En kyllä itekkään edes harkitsisi M90 vaihteistoa kun 5 ja 6 vaihteisten bmw laatikoiden hinnat romahtanut niin rajusti.. verrattuna siihen mitä ne oli 1-2v sitten.
 6v dieselin laatikko varmaan ihan siedettävä normaalissa ajossa, perävälityksen vaan valitsee sit omien mieltymyksien ja käyttötarkoituksen mukaan.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

 

Carcom Oy  Ateho