Samppasport  Futurez

Mitä väliä ? Pienkoneiden päästöt

  • 51 Vastauksia
  • 10161 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1054
  • www.vrcf.fi
Vs: Mitä väliä ? Pienkoneiden päästöt
« Vastaus #15 : 27.11.2017, 22:09:26 »
Tavan 95-litkulla ajan kaikkia. Ongelmia ei ole ollut, koneet seisoo kylmässä varastossa. Saha, ruohonleikkuri, linko, raivuri/siimuri ja jyrsin joka seisoo käytännössä aina. Se kyllä lähtee tarvittaessa käyntiin ihan helposti vaikka noi pikkukoneet on vähän sellaisella "kovaa-ajoa, huonoa-huoltoa"-statuksella.
Eikä noi mitkään niin hirveesti käryä? Jollain ihan tyynellä helleilmalla puskassa ruohonleikkurin kanssa ympyrää ajaessa tulee pakokaasu nenään mut ei juuri muuten.

Päästömielessähän yksittäinen pöröttäjä tuntuu pieneltä mutta kyllähän noita laitteita on jo pelkästään Suomessa aikapaljon joten toki päästöjen vähennys on aina ihan positiivista mutta se kyllä korpeaa että sen pitää aina maksaa v*tusti. Nykyisellään alkaa akkuvehkeet näissäkin olemaan jo aika asiallisia mutta ainakin meikäläisen tapauksessa hintalappu estää ostamasta noita ns. parempia akkukoneita. Esim. raivuri/siimuria kattelin sähkövehkeenä mutta käytännössä tuplahinta jo kalliinpuoleiseen 4t laatuvehkeeseen verrattuna tuntui kestämättömältä.
Sähköruohonleikkureista olen päässyt täällä UK:ssa "nauttimaan", ihan p*skoja vehkeitä ja varsinkin johtomallit ovat ihan kauheita.
Tiedä sitten miten joku akkuvehes pelittäis kunnon laanilla?

Tiedä sitten mistä kaikki käynnistysvaivat tulevat kun noi kaikki ovat tosiaan nöyrästi lähteviä vehkeitä. Ainut vähän nihkeä on wanha 2t-genu joka vedätyttää narua joskus ihan tosissaan, se voisi olla jollain hipo-pensalla ehkä nöyrempi tai sit ei.
« Viimeksi muokattu: 27.11.2017, 22:18:04 kirjoittanut B30A »
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1332
  • Hi Tech, Low Life
Vs: Mitä väliä ? Pienkoneiden päästöt
« Vastaus #16 : 27.11.2017, 22:42:14 »
Ruohonleikkureis vm 2006 2kpl 2,5hv ja 3,5hv b&s parasta on Venäjän 98 bensa. Voi jättää hankeen talveksi ja lähtee keväällä heti tulille säiliöönkin jääneelle bensalla. Venajän 95 toimii myös muttei niin herkästi ota rundia ja hiukan raskaammin käy.

Suomi 98 toimii (noin samoin kuin venäjän 95) mutta keväällä bensa vaihdettava säiliöstä  jos käyntiin meinaa saada,  95 en ole kokeillu noissa. Pienkonebensaa enää en noihin vanhoihin aio edes hommata.

Lankomies vaihtoi pienkonebensaan moottorisahalla jossa pelasi hyvin, ruohonleikkuris ei testin jälkeen kun kaasaria joutu putsaa jo kokeilun kesken.
Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Mitä väliä ? Pienkoneiden päästöt
« Vastaus #17 : 27.11.2017, 22:45:05 »
Tuollaiseen vanhaan norlett jyrsimeen kun kaataa 95e10 bensaa, niin saa nykiä todella monta kertaa narusta ennen kuin alkaa edes lupailla. 98e bensalla se lähtee käyntiin yleensä parilla nykäisyllä. Muistaakseni noita työnnettäviäkin pitää nykiä enemmän 95 bensalla, eikä käynti ole yhtä tasaista kierroksilla.

vanha mtd 12hv koneella tosiaan käy vaikka 5-vuotta vanhalla 95e10 bensallakin.

Ulkona pakkasessa talven nuokin viettävät ja on ne keväällä lähteneet aika helpolla käyntiinkin. Yleensä jäänyt kesältä 98e bensat tankkiin.
« Viimeksi muokattu: 27.11.2017, 22:47:31 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa mheguli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 364
  • www.vrcf.fi
Vs: Mitä väliä ? Pienkoneiden päästöt
« Vastaus #18 : 29.11.2017, 10:56:50 »
Aloittajan kysymykseen yksi vastauksentynkä löytyy tämän raportin sivulta 6.

Siinä kerrotaan, että vuonna 2006 kaikki Suomen pienmoottorit tuottivat 98 391 tonnia CO-päästöjä, kun kaikki Suomen henkilöautot tuottivat 80 020 tonnia. Vastaavasti HC-päästöt olivat pienkoneilla 20 599 tonnia ja henkilöautoilla 6349 tonnia. Pienkoneiden päästöillä siis todellakin on väliä!

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8960
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Mitä väliä ? Pienkoneiden päästöt
« Vastaus #19 : 29.11.2017, 11:23:49 »
Aloittajan kysymykseen yksi vastauksentynkä löytyy tämän raportin sivulta 6.

Siinä kerrotaan, että vuonna 2006 kaikki Suomen pienmoottorit tuottivat 98 391 tonnia CO-päästöjä, kun kaikki Suomen henkilöautot tuottivat 80 020 tonnia. Vastaavasti HC-päästöt olivat pienkoneilla 20 599 tonnia ja henkilöautoilla 6349 tonnia. Pienkoneiden päästöillä siis todellakin on väliä!

Nuo on kyllä hurjia lukuja  :o

Bensankulutushan on tosiaan pientyökoneissa 1,5% bensan kokonaiskulutuksesta, mutta kun ominaispäästöt on kymmeniä tai jopa useita satoja kertoja suuremmat kuin katalysaattoriautossa...

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Mitä väliä ? Pienkoneiden päästöt
« Vastaus #20 : 29.11.2017, 12:33:05 »
Nuo on kyllä hurjia lukuja  :o

Ja pelkästään henkilöautojen päästöistä mohistaan julkisuudessa..  :o Olisi kyllä hyvä jos tämä asia tulisi tietoon laajemmin

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Mitä väliä ? Pienkoneiden päästöt
« Vastaus #21 : 29.11.2017, 12:48:01 »
Eikä noi mitkään niin hirveesti käryä? Jollain ihan tyynellä helleilmalla puskassa ruohonleikkurin kanssa ympyrää ajaessa tulee pakokaasu nenään mut ei juuri muuten.

Käyttömukavuus on toki yksi arvo - olisi hauska tietää kuinka paljon puhtaampia uudet koneet on. Pari vuotta sitten ostin uuden raivaussahan, joka käy pienkonebensalla ja ohjaa itseään (ainakin mainospuheissa) elektroniikalla. Käry on mieto, mutta miltä päästöt näyttää, ne kun jää ympäristöön haisi tai ei.

mhegulin luvut on karua luettavaa ja laittaa miettimään seuraavan Briggs&Strattonin ostoa..

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Mitä väliä ? Pienkoneiden päästöt
« Vastaus #22 : 29.11.2017, 13:38:29 »
Ruohonleikkureissa menisi sähkökäyttönen, ainakin mikäli piha ei ihan hirveän iso ole.
Joskus muinoin Lidlin roikkamallisella sähköleikkurilla leikkasin ja oli huomattavasti mukavempi kuin meluava riksraks.

60-luvulla joku shavaalmistaja asensi yhteen malliin wankel moottoreita. Olisikohan moisen päästöt yhtään pienemmät?

Onhan huskillakin ollut jo jonkinaikaa sahoja, joissa on elektronisesti ohjattu ruisku. Huonopuoli on, että vian ilmetessä et ilman läppäriä ja obd-lukijaa tee mitään.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8960
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Mitä väliä ? Pienkoneiden päästöt
« Vastaus #23 : 29.11.2017, 14:23:34 »
Ruohonleikkureissa menisi sähkökäyttönen, ainakin mikäli piha ei ihan hirveän iso ole.
Joskus muinoin Lidlin roikkamallisella sähköleikkurilla leikkasin ja oli huomattavasti mukavempi kuin meluava riksraks.

Tommonen letkulelu oli meilläkin muinoin (ei itse ostettu). Kerran sitä kokeilin, seinän vierestä semmosta nilkkapitkää ruohoa. Moottori leipo siihen  :D  Ei jatkoon, vaan SER-lavalle.

Olishan se sähkökäyttöinen samalla tavalla mukavampi kuin autokin melun ja käryn puolesta, kunhan tehoa löytyy. Mitään rivarin nenäliina-"pihaa" isompaa en kyllä roikkavehkeellä yrittäiskään.

Itseohjautuva robottihan se olis tätä päivää nurmen trimmauksessa.

Poissa Wolvis

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2541
  • Iänenpainevammaane volovoimmeene
Vs: Mitä väliä ? Pienkoneiden päästöt
« Vastaus #24 : 29.11.2017, 14:30:24 »
Ruohonleikkureissa menisi sähkökäyttönen, ainakin mikäli piha ei ihan hirveän iso ole.
Joskus muinoin Lidlin roikkamallisella sähköleikkurilla leikkasin ja oli huomattavasti mukavempi kuin meluava riksraks.

60-luvulla joku shavaalmistaja asensi yhteen malliin wankel moottoreita. Olisikohan moisen päästöt yhtään pienemmät?

Onhan huskillakin ollut jo jonkinaikaa sahoja, joissa on elektronisesti ohjattu ruisku. Huonopuoli on, että vian ilmetessä et ilman läppäriä ja obd-lukijaa tee mitään.
Pitkään käyttöön ehkä perinteinen mäntäpannu toimii paremmin, ainakin mitä Mazdoista muistan niin Wankel on tehokas moottori, vaikkakin janoinen ja vaatii remontin jossain kohtaa elämää. Nämä rikksrakspoks:it jatkaa hamaan tappiin asti kunhan ölppää ei päästä tervaksi asti.
Pihakoristeena Lolvo V70 2.5T '97 -myyty-
Pommina Volvo V70 2.5 automaatti '99 -myyty-
Mazda 3 1.6 Touring Business '10
Toyota Avensis 1.8 Valvematic Linea Sol '12

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Mitä väliä ? Pienkoneiden päästöt
« Vastaus #25 : 29.11.2017, 14:39:25 »
Itseohjautuva robottihan se olis tätä päivää nurmen trimmauksessa.

On vaan niin typerän kallis. Kotopuoleen on haaveiltu moista ja sillä rahalla ostaisi jo 2.5 päältäajettavaa. Mitä enempi leikattavaa neliöalaa, sitä härskimpi hinta..


edit:

Nämä rikksrakspoks:it jatkaa hamaan tappiin asti kunhan ölppää ei päästä tervaksi asti.

Ei vaikuta tämäkään niiden kestoon. Keväällä tarkastin päältäajettavasta öljyt ja tikku ei edes kastunut. Lopulta sain öljytason kokeiltua ja ihan puuroahan se oli. Ei muutakuin 5W-30 sen verran että on täyttä ja kovaa ajoa perään :D
« Viimeksi muokattu: 29.11.2017, 14:41:39 kirjoittanut razori »

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Mitä väliä ? Pienkoneiden päästöt
« Vastaus #26 : 29.11.2017, 15:01:16 »
On vaan niin typerän kallis. Kotopuoleen on haaveiltu moista ja sillä rahalla ostaisi jo 2.5 päältäajettavaa. Mitä enempi leikattavaa neliöalaa, sitä härskimpi hinta..

Hetken vielä joutuu odottelemaan, kyllä ne kulut siitä tippuu...
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Mitä väliä ? Pienkoneiden päästöt
« Vastaus #27 : 29.11.2017, 17:24:19 »
Huonopuoli on, että vian ilmetessä et ilman läppäriä ja obd-lukijaa tee mitään.
Jossain määrin se vika on helpompi selvittää sillä läppärillä/obd lukijalla. Tuolla tavallahan vikoja diagnisoidaan uusista traktoreista, autoista, metsä/maansiirtokoneista nykyään. Uusissa traktoreissakin toimii kopissa periatteessa kaikki vaihteenvalinnat/suunnanvaihdot, kytkin yms..täysin sähköisesti. Paljon käytetään myös vikojen etädiagnoosia, jolloin asentajan ei tarvitse mennä paikanpäälle välttämättä ollenkaan. Tuossa ruiskusahassa on myös se etu että säätyy kelillä automaattisesti, eikä tarvitse joka päivä/sään/ilmakosteuden mukaan säätää uusiksi.

Pienkoneista sen verran että myytinmurtajathan vertailivat aikoinaan moottoripyörän, sekä autojen päästöjä ja MP:ssä oli aikamoiset päästöt verrattuna autoon.
« Viimeksi muokattu: 29.11.2017, 17:26:04 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Mitä väliä ? Pienkoneiden päästöt
« Vastaus #28 : 29.11.2017, 17:28:33 »
Jossain määrin se vika on helpompi selvittää sillä läppärillä/obd lukijalla.
Ööööh, häh? Ainakin kokemani ja näkemäni perusteella ei esimerkiksi 2T-moottorisahaan voi kovin isoa vikaa tulla käytön aikana. Asiansa osaava ja sahansa tunteva metsuri purkaa/kasaa tarvittaessa kaasuttimen kymmenessä minuutissa, jos ja kun se on vain järkevästi irroitettavissa. Ainoastaan puolavika voi jättää leikin kesken, jos ei ole varaosia.

Tuohon OBD-leluun kun tulee häiriö (en tarkalleen tiedä millainen, mutta jonkinsortin "bitti poikittain" -tilanne) niin puu saa jäädä konkeloksi, kopataan saha kainaloon ja lähdetään valtuutettuun huoltolliikkeeseen.

Poissa Wolvis

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2541
  • Iänenpainevammaane volovoimmeene
Vs: Mitä väliä ? Pienkoneiden päästöt
« Vastaus #29 : 29.11.2017, 17:29:33 »
Jossain määrin se vika on helpompi selvittää sillä läppärillä/obd lukijalla. Tuolla tavallahan vikoja diagnisoidaan uusista traktoreista, autoista, metsä/maansiirtokoneista nykyään. Uusissa traktoreissakin toimii kopissa periatteessa kaikki vaihteenvalinnat/suunnanvaihdot, kytkin yms..täysin sähköisesti. Paljon käytetään myös vikojen etädiagnoosia, jolloin asentajan ei tarvitse mennä paikanpäälle välttämättä ollenkaan. Tuossa ruiskusahassa on myös se etu että säätyy kelillä automaattisesti, eikä tarvitse joka päivä/sään/ilmakosteuden mukaan säätää uusiksi.

Pienkoneista sen verran että myytinmurtajathan vertailivat aikoinaan moottoripyörän, sekä autojen päästöjä ja MP:ssä oli aikamoiset päästöt verrattuna autoon.
Autojen päästöjä seurataan todella aktiivisesti ja ovat tapetilla kait melkein koko ajan, MP-päästöt taas ei juuri yllä tapetille koska lukumäärältään ne eivät ole niin yleisiä. Eriasia on... jos päästöissä verrataan niin kuinkahan monta 2017 valmistettua henkilöautoa mahtuu moottoripyörän päästöihin?
Pihakoristeena Lolvo V70 2.5T '97 -myyty-
Pommina Volvo V70 2.5 automaatti '99 -myyty-
Mazda 3 1.6 Touring Business '10
Toyota Avensis 1.8 Valvematic Linea Sol '12

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron