Autodiagnoosi  Carcom Oy

Mitä väliä ? Pienkoneiden päästöt

  • 51 Vastauksia
  • 10150 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Mitä väliä ? Pienkoneiden päästöt
« Vastaus #30 : 29.11.2017, 17:46:02 »
Ööööh, häh? Ainakin kokemani ja näkemäni perusteella ei esimerkiksi 2T-moottorisahaan voi kovin isoa vikaa tulla käytön aikana. Asiansa osaava ja sahansa tunteva metsuri purkaa/kasaa tarvittaessa kaasuttimen kymmenessä minuutissa, jos ja kun se on vain järkevästi irroitettavissa. Ainoastaan puolavika voi jättää leikin kesken, jos ei ole varaosia.

Tuohon OBD-leluun kun tulee häiriö (en tarkalleen tiedä millainen, mutta jonkinsortin "bitti poikittain" -tilanne) niin puu saa jäädä konkeloksi, kopataan saha kainaloon ja lähdetään valtuutettuun huoltolliikkeeseen.
Mitä itse sahojen ja mopojen kaasuttimien kanssa ollut tekemisissä niin ei noita kaasuttimiakaan voi liikaa kehua. Sakkakuppiin muodostuu pidemmällä ajalla "hapettumia", jotka tukkivat suuttimet/seosputken, tai sitten menee hiekanjyvä kaasuttimeen. Imukaulan tiiviste alkaa vanhuuttaan vuotamaan, O-renkaat kovettuu bensan takia ja aiheuttavat imuvuodon. Yhtä lailla siitä 2T sahankin kaasarista voi mennä kalvo/roska tukkii kanavat. Ylirikkaalla seoksella menee tulppa pilalle ja silloinkin täytyy lähteä hakemaan kaupasta uusi, ellei ole uutta varalla. Miksei se nykyajan metsuri voisi kantaa sinne metsään mukana omaa OBD-lukijaa ?...pystyyhän nykyään autoistakin diagnosoimaan vikoja itsekin joko läppärillä tai obd-lukijalla.

Onhan nykyäänkin jo mopoissakin/MP:issä myös paljon ruiskumoottoreita.

Husqvarnakin kehuu että jopa 20% vähemmän menee bensaa ja jopa 75% pienemmät päästöt ruiskusahassa, kuin siinä museokaasarilla olevassa Stihlissä. Löytyy myös autotune, joka säätää moottorin automaattisesti.

http://www.husqvarna.com/fi-fi/tuotteet/moottorisahat/545/966648573/

Millä tavalla tuollainen nykyaikainen ruiskulla oleva 2T moottorisaha olisi sen vikaherkempi kuin vaikka perus ruiskukoneella oleva vanha tai uusi henkilöauto ?...samalla tavallahan tuossakin varmaan on lambda, kierrostieto-anturi ja imuilman/moottorin-lämpöanturi moottorissa.

Tosin hakkuukoneiden yleistyttyä on moottorisahalla ammattimainen metsurointi nykyään melko vähäistä, ja taitaa suurin osa sahoista olla polttopuiden teossa tai oman metsän harrastus käytössä.
« Viimeksi muokattu: 29.11.2017, 18:05:08 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa Wolvis

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2541
  • Iänenpainevammaane volovoimmeene
Vs: Mitä väliä ? Pienkoneiden päästöt
« Vastaus #31 : 29.11.2017, 18:05:16 »
Ja autokäytössä ruiskutekniikkaa ollu jo pitkän aikaa, ja ruiskuhan se on mahtavassa Merikontissakin.
Pihakoristeena Lolvo V70 2.5T '97 -myyty-
Pommina Volvo V70 2.5 automaatti '99 -myyty-
Mazda 3 1.6 Touring Business '10
Toyota Avensis 1.8 Valvematic Linea Sol '12

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Mitä väliä ? Pienkoneiden päästöt
« Vastaus #32 : 29.11.2017, 18:08:20 »
Ruiskukoneenhan sai jo D-jetronic tekniikalla, jopa pyhimykseen eli P1800 Volvoonkin. Melkoisesti on sähkötekniikka lisääntynyt ajan kuluessa muutenkin ajoneuvotekniikassa. Totta kai noissakin esiintyy vikoja, mutta on niitä noissa "perinteisissäkin", kaasuttimissa yms. Mikään tekniikka ei ole täysin ongelmatonta.

Luultavasti päästörajojen kiristyessä heitetään kaasutin roskiin monesta pienkoneestakin tulevaisuudessa.

edit: Bosch D-jetronic tuli yleiseen käyttöön jo vuonna 1967 ja myös L-jetronic alkoi kehittyä 1976 vuonna: http://www.autowiki.fi/index.php/D-Jetronic

Luultavasti hinta oli ainoa syy pelleillä kaasuttimella autossa, vielä 80 luvulla. Sitten kun tultiin -90 luvulle ja päästörajat kiristyi niin jostain syystä kaasuttimetkin hävisivät autoista. Eikä edes ne sähköohjatut kaasuttimet axtec yms..viritelmät kovinkaan kovaan suosioon päässeet, koska oli vakavia vaikeuksia päästä edes katsastuksen päästötestiä läpi. Tuo kertoo melko hyvin kaasutin "moottorinohjauksen" (epä)tarkkuudesta.
« Viimeksi muokattu: 30.11.2017, 03:02:23 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa Wolvis

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2541
  • Iänenpainevammaane volovoimmeene
Vs: Mitä väliä ? Pienkoneiden päästöt
« Vastaus #33 : 29.11.2017, 18:11:21 »
Ruiskukoneenhan sai jo D-jetronic tekniikalla, jopa pyhimykseen eli P1800 Volvoonkin. Melkoisesti on sähkötekniikka lisääntynyt ajan kuluessa muutenkin ajoneuvotekniikassa muutenkin.
Niimpä, ja mopoon ruisku taisi ekana tulla Aprillipilaan, muista nyt ulkoota oliko ~10v sitten. Mutta ollut vaan ajan kysymys kun joku keksii tuupata suuttimen ja ohjainelektroniikan moottorisahaan.
Pihakoristeena Lolvo V70 2.5T '97 -myyty-
Pommina Volvo V70 2.5 automaatti '99 -myyty-
Mazda 3 1.6 Touring Business '10
Toyota Avensis 1.8 Valvematic Linea Sol '12

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Mitä väliä ? Pienkoneiden päästöt
« Vastaus #34 : 29.11.2017, 18:16:28 »
Niimpä, ja mopoon ruisku taisi ekana tulla Aprillipilaan, muista nyt ulkoota oliko ~10v sitten. Mutta ollut vaan ajan kysymys kun joku keksii tuupata suuttimen ja ohjainelektroniikan moottorisahaan.

-07 satapiikki RS:ssä oli kaasari, mutta sytkä oli toteutettu tietokoneella. Tietokone mm. haisteli kaasun asentoa ja sitämukaa lisäsi/vähensi ennakkoja tilanteen mukaan ja sitä kautta vaikutti koneen luoteeseen ja ennen kaikkea vääntöön.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Mitä väliä ? Pienkoneiden päästöt
« Vastaus #35 : 29.11.2017, 18:18:12 »
Eikö CDI-sytytyskin ole ollut mopoissakin jo ainakin -90 luvulta asti ?...tuollaisen CDI-sytkän toimintavarmuus voittaa antiikkiset katkojankärjet 100-0. Tuollaisessakin on "kierrostietoanturi", magneetossa.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Mitä väliä ? Pienkoneiden päästöt
« Vastaus #36 : 29.11.2017, 18:27:32 »
Ainakin huskilla sen lukijan sai vain valtuutettu huolto... ::)

Tai näin oli ainakin 2014. Enkä ole tosiaan tutkinut, onko olemassa "kiinan versioita".

Minulla ei koskaan ole jäänyt puu konkeloksi sahan puutumisen takia. Tuttu metsuri joutui jättämään leikin kesken, kun uusi saha hyytyi kesken puun. Onneksi pitää mukana aina kahta sahaa, joten toisella sai pelastettua tilanteen.


Minulla on vain kerran ollut moottorisahan kanssa ongelmia ja se oli jokin 80-luvun lopun halpis-stihl.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Mitä väliä ? Pienkoneiden päästöt
« Vastaus #37 : 29.11.2017, 18:48:03 »
Ainakin halvemmissa hyundai sahoissa on ollut pientä häikkää, mutta yksi 60€ halpis hong kong saha on kuulema pelannut hintaansa nähden hyvin, ainoa vika on vuotava teräketjun-voitelu ja saha pitää jättää säilytyksessä kyljelleen.

Poissa V70 A 4D 2016

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 676
  • www.vrcf.fi
Vs: Mitä väliä ? Pienkoneiden päästöt
« Vastaus #38 : 29.11.2017, 20:59:09 »
Joo luettuani koko ketjun totean että itsellä on 2 päältäajettavaa ajoleikkuria Husgvarna ja Jonsered 1 Kohler koneella 2 Briggs& Stratton ja tämä jälkimmäinen on kyllä oikea kauhu pakokaasujen päästäjä kuluttaa 1.5 kertaa enemmän kuin Kohlerin kone ja meluaakin ihan liikaa, no ei Kohlerkaan ole meluton mutta siedettävämpi kyllä. Sitten se asia, polttonesteenä on ollut 98E molemmissa ja mitään käynnistys ongelmia ei ole ollut mikä johtuisi polttonesteestä. Tonttini on 6000 neliömtrinen joten en viitsi koko kesää kulkea työntäen pikkuleikkuria vaikka sellainenkin on, Makita on merkki ja siinä ihan uutukainen Briggs& Stratton kone, ei nyt niin hyvä kuin oletin uutuuden olevan mutta parempi kuin se entinen 1990 mallinen savukone. Pikkukoneessa käytössä myös 98E ja sellaisenaan laitoin kylmään var astoon syksyllä näkee sitten keväällä onko se polttoneste pilalla, isoissa koneissa ei ole ollut mitään muuta ongelmaa kuin se em.savu. :) PS. polttonestettä kuluu kesässä noin 40 litraa!
« Viimeksi muokattu: 29.11.2017, 21:01:36 kirjoittanut V70 A 4D 2016 »

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Mitä väliä ? Pienkoneiden päästöt
« Vastaus #39 : 29.11.2017, 21:24:16 »
Ei ainakaan ajoleikkurin 12hv B&S mielestäni ole kovin paha käryttämään/savuttamaan, vaikka on peräisin -90 luvulta. Se kuluttaa jotain 2-3 litraa tunnissa 98e bensaa. Löytyy myös 2 työnnettävää B&S koneilla ja uudempi on huomattavasti hiljaisempi käyntiääneltään kuin tuo vanhempi leikkuri. Nuo ainakin käynnistyvät talven jäljiltä 98e bensalla hyvin.

Pahin käryttäjä on vanha norlett jyrsin.

Poissa mauser240

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • www.vrcf.fi
Vs: Mitä väliä ? Pienkoneiden päästöt
« Vastaus #40 : 29.11.2017, 22:38:39 »
Tuli mieleen yksi Hussen ajoleikkuri B&S 12 hp koneella edellisessä työpaikassa. Oli melko epätasainen nurmikko ja välillä kun oli hyvä tahti päällä mutkassa niin ilmeisesti hörppäsi öjyä huohottimen kautta suoraan kaasariin  :buck2:

Käynti oli kuin olisi kiertokanki hakannut lohkon seinään ja pitääkö mainita että myös savua riitti  :2funny:

Ei tapahtunut kuin muutama kerta (vahingossa kyllä joka kerta  ::)) mutta hyvin se laite pärjäsi kumminkin.
142

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Mitä väliä ? Pienkoneiden päästöt
« Vastaus #41 : 29.11.2017, 22:51:34 »
Tuo 12hv kone savutti myös vähän kun toissa kesänä keksi vuotaa bensat öljyn sekaan, ja ajattelin käyttää niitä öljyjä, bensalla ohennettuna polttoaineena tuossa leikkurissa. Kyllä se niilläkin pelasi, mutta vähän savutti sinistä :D

Poissa V70 2.5

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 679
  • www.vrcf.fi
Vs: Mitä väliä ? Pienkoneiden päästöt
« Vastaus #42 : 29.11.2017, 23:24:46 »
Tuo 12hv kone savutti myös vähän kun toissa kesänä keksi vuotaa bensat öljyn sekaan, ja ajattelin käyttää niitä öljyjä, bensalla ohennettuna polttoaineena tuossa leikkurissa. Kyllä se niilläkin pelasi, mutta vähän savutti sinistä :D

Itsellä tuo 12heppanen briksi alkanut tekemään samaa, savu on miehekäs, kun koneessa on öljyjen lisäksi viitisen litraa bensaa(mutta onpahan pesevät öljyt. ???). Tarvinnee lisätä bensahana.
Eipä muuten ole tullut kokeiltua noita vanhoja polttoaineena. Enkä kyllä suosittele, Omasta meni männänrenkaat jumiin, kun ajoin vanhalla 2-tahtibensalla. Alkoi huohottamaan törkeästi, ei käynyt kunnolla. Tämän toki korjasi reilu määrä vettä annosteltuna kaasarinkurkusta täysillä kierroksilla.

Toki tuolla ei enään juuri tule ajeltua, kun tuo simplicity 24hv briksillä on jokseenkin eri peli.

Kuinkakohan suuret erot on päästöissä noilla halpis ja ammattikoneilla.?
« Viimeksi muokattu: 29.11.2017, 23:27:59 kirjoittanut V70 2.5 »
-945 b230fk hx35 m90 g80 -95 -945 b230fk A -91
-s80 b5254t6 summum -08
-Bayliner1952 Volvo penta 145a
-Vauxhall viva Deluxe-71  -Transhit -08

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Mitä väliä ? Pienkoneiden päästöt
« Vastaus #43 : 29.11.2017, 23:53:01 »
Saattaa kyllä leipoa koneen kiinni, mikäli jatkuvasti on bensalla ohennettua öljyä moottorissa. Ei tuo ainakaan bensan sekaisella öljyllä käynyt kauhean hyvin koska meni seos liian rikkaalle, moottori ei tuosta vahinkoa ottanut. Tuollakin on reippaasti käyttötunteja takana ja kone pelaa edelleen hyvin. Joskus kylmällä koneella saattaa käryttää hetken, mutta lämmettyään lopettaa sen.

Tuossa kun on tankki ylempänä kuin kaasutin niin mikäli neulaventtiili alkaa vuotamaan niin bensat valuvat öljyn sekaan, kaasuttimen kautta.

Aika paljon ohensin noita "öljyjä", ennen kuin tankkiin laitoin. Tosin taitaa karstoittua muutkin 4T moottorit tuolla 2T bensalla. Paremmin ne olisi saattaneet mennä jossain 2T moottorissa.

« Viimeksi muokattu: 29.11.2017, 23:57:32 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa V70 2.5

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 679
  • www.vrcf.fi
Vs: Mitä väliä ? Pienkoneiden päästöt
« Vastaus #44 : 29.11.2017, 23:59:15 »
Saattaa kyllä leipoa koneen kiinni, mikäli jatkuvasti on bensalla ohennettua öljy moottorissa. Ei tuo ainakaan bensan sekaisella öljyllä käynyt kauhean hyvin koska meni seos liian rikkaalle, moottori ei tuosta vahinkoa ottanut. Tuollakin on reippaasti käyttötunteja takana ja kone pelaa edelleen hyvin. Joskus kylmällä koneella saattaa käryttää hetken, mutta lämmettyään lopettaa sen.

Tuossa kun on tankki ylempänä kuin kaasutin niin mikäli neulaventtiili alkaa vuotamaan niin bensat valuvat öljyn sekaan, kaasuttimen kautta.

Juu, meni mullakin öljyt vaihtoon, kun huomasin, että bensat seassa. Ei bensa oikeen voitele.
Mutta tosiaan, kun käytin jonkin aikaa vanhaa 2-tahtibensaa, alkoi kone huohottamaan niin paljon, ettei suostunut käymään, jos huohotinletku oli putsarikotelossa kiinni. Huohotinletku irti kärysi niin paljon, ettei meinannut henki kulkea ajellessa.
Korjaantui tosiaan vanhalla konstilla, sopivasti vettä kaasarinkurkusta koneen käydessä. Nyt pelannut useamman kesän sen jälkeen.
-945 b230fk hx35 m90 g80 -95 -945 b230fk A -91
-s80 b5254t6 summum -08
-Bayliner1952 Volvo penta 145a
-Vauxhall viva Deluxe-71  -Transhit -08

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron