RallyBaron  Samppasport

V70 Lämmityslaite hävittää puhallustehon kun kone lämpenee

  • 16 Vastauksia
  • 4491 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kuminilkka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Tää on niitä "What the fuck?" -hetkiä.

Ostin V70 Volvon, -03 Diesel. ajettu reilu 400tkm, kaikki toimi koeajolla jne. Mutta kun lähdin ajamaan kotiin, häviää ilmastointilaitteesta puhallusteho kun kone lämpeää. Eli kun kone ei ole saavuttanut normaalia lämpöjään, toimii oikein ja puhaltaa niin pahuksen hyvin lämmintä ja kylmää jne. Mutta kun moottori saavuttaa normaalin käyntilämpötilan, häviää puhallusteho jonnekin. Edelleen moottori puhaltaa eri nopeuksilla, mutta käsille, jaloille tai tuulilasille ei tule mitään. Tämä siis kun laittaa puhallustehoja käsin eikä automaatilla. Automaatilla ei tee senkään vertaa. Kun pitää tauon ja moottori saa viilentyä, se toimii taas niin kauan kunnes moottori saavuttaa lämpönsä. Lisälämmitin ei muuta asiaa. Tilanne sama.

Onko mahdollista että moottorin termostaatti tekee jotain lämmityslaitteen läpille? Mistä tätä oikein lähtee purkamaaan?
« Viimeksi muokattu: 08.12.2017, 11:28:03 kirjoittanut Kuminilkka »

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2696
Ilmastoinnin kenno menee jäähän, ota ilmastointi pois päältä...
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Raid

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 554
  • Entinen Volvoilija
Eli jotain on rikki  , ei sitä ilmastointia tartte pois ottaa ei edes talvella.  Takaisin liikkeeseen ja vian korjaus.
Ford Mondeo Hybrid Wagon 2019

Paikalla Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8909
  • Teiden tukko
Ilmastoinnin kenno menee jäähän, ota ilmastointi pois päältä...

Hyvä huomio. Itsellä ei tullut mieleenkään, vaikka omalle kohdalle on sattunut samanlainen tapaus. Kylmäainetta oli laitettu liikaa ilmastointihuollossa.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Kuminilkka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Mutta hävittääkö se puhallustehon? Moottori huutaa edelleen täysillä, mutta puhallusvoima häviää jonnekin.

Poissa Kuminilkka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Eli jotain on rikki  , ei sitä ilmastointia tartte pois ottaa ei edes talvella.  Takaisin liikkeeseen ja vian korjaus.

Siinähän se kysymys onkin että mikä on rikki. Auto on ostettu yksityiseltä, eli sitä en pysty palauttamaan ja ongelma on nyt mun.

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Mites vikakoodit? :o
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Paikalla Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8909
  • Teiden tukko
Mutta hävittääkö se puhallustehon? Moottori huutaa edelleen täysillä, mutta puhallusvoima häviää jonnekin.

Kyllä hävittää. Hetken kun ilmastointi on pois päältä, kenno sulaa ja ilma alkaa kulkemaan.

Oletko kokeillut ilmastointi pois päältä, pysyykö puhallus normaalina? Mikäli niin tekee, niin ilmastoinnin täyttöhuolto (tai paremminkin tyhjennyshuolto) edessä. Tuntuuko auton kulussa nykäystä, kun kompura kytkeytyy päälle?
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2696
En tarkkaan tiedä miten tässä mallissa tuo ilmastointilaitteen ohjaus toimii, mutta liian kylmäksi vetää. Joko paine-anturi tai lämpötila-anturi on rikki.

Liian suuri kylmäainemäärä johtaa kompuran hihnan luistamiseen ja lopulta katkeamiseen. Ei se taida kuitenkaan aiheuttaa tätä jäätämisongelmaa. 
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Paikalla Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8909
  • Teiden tukko
En tarkkaan tiedä miten tässä mallissa tuo ilmastointilaitteen ohjaus toimii, mutta liian kylmäksi vetää. Joko paine-anturi tai lämpötila-anturi on rikki.

Liian suuri kylmäainemäärä johtaa kompuran hihnan luistamiseen ja lopulta katkeamiseen. Ei se taida kuitenkaan aiheuttaa tätä jäätämisongelmaa.

Mun kokemukset liian suureen kylmäaineen määrään sijoittuu 940 ja vinokoneeseen. Yksi kiilahihna käyttää ilmastoinnin kompuraa eikä kyllä luistanut. Ajossa huomasi kompuran ottavan kohtuuttoman paljon voimaa, aina kompuran kytkeytyessä tuntui selvä nykäys auton kulussa sekä polttoaineen kulutus nousi selvästi.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2696
Mulla on pari kokemusta liikatäytöstä kaivinkoneissa, kun on summamutikassa laitettu kylmäainetta järjestelmään. Jos ainetta on liikaa, niin silloin ottaa paljon tehoa. Näissä tapauksissa on alkanut hihna kiljumaan käyntijakson lopulla. Perinteisesti kompuran käyntijakso määräytyy kuivaimessa olevan paineanturin perusteella.

Uudemmissa Volvoissa on muuttuvatilavuuksinen kompura, joka käy periaatteessa koko ajan (paitsi kiihdytyksissä, kun kaikki moottoriteho halutaan vauhdin lisäämiseen). Näissä säätö perustuu ilmastointilaitteen kennon lämpötilaan. En tiedä kumpaa tekniikkaa käytetään V70 MKII:ssa. 
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Kuminilkka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Kyllä hävittää. Hetken kun ilmastointi on pois päältä, kenno sulaa ja ilma alkaa kulkemaan.

Oletko kokeillut ilmastointi pois päältä, pysyykö puhallus normaalina? Mikäli niin tekee, niin ilmastoinnin täyttöhuolto (tai paremminkin tyhjennyshuolto) edessä. Tuntuuko auton kulussa nykäystä, kun kompura kytkeytyy päälle?

Auto on mulle sen verran tuore etten osaa sanoa, pitää kokeilla huomenna. Kerron miten kävi.

Paikalla Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8909
  • Teiden tukko
Mulla on pari kokemusta liikatäytöstä kaivinkoneissa, kun on summamutikassa laitettu kylmäainetta järjestelmään. Jos ainetta on liikaa, niin silloin ottaa paljon tehoa. Näissä tapauksissa on alkanut hihna kiljumaan käyntijakson lopulla. Perinteisesti kompuran käyntijakso määräytyy kuivaimessa olevan paineanturin perusteella.

Uudemmissa Volvoissa on muuttuvatilavuuksinen kompura, joka käy periaatteessa koko ajan (paitsi kiihdytyksissä, kun kaikki moottoriteho halutaan vauhdin lisäämiseen). Näissä säätö perustuu ilmastointilaitteen kennon lämpötilaan. En tiedä kumpaa tekniikkaa käytetään V70 MKII:ssa.

En osaa sanoa sen enempää V70 MK2:ssa olevasta kompurasta, mutta omassa pullaposkessa kompuran magneettikytkin pätkii kompuran käyntiä samalla tavalla kuin 900-sarjalaisessa.

Auto on mulle sen verran tuore etten osaa sanoa, pitää kokeilla huomenna. Kerron miten kävi.

:tykkää:
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Kuminilkka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Kyllä hävittää. Hetken kun ilmastointi on pois päältä, kenno sulaa ja ilma alkaa kulkemaan.

Oletko kokeillut ilmastointi pois päältä, pysyykö puhallus normaalina? Mikäli niin tekee, niin ilmastoinnin täyttöhuolto (tai paremminkin tyhjennyshuolto) edessä. Tuntuuko auton kulussa nykäystä, kun kompura kytkeytyy päälle?

No hitto vie, pakko oli lähteä ajelulle ja käyttämään laite lämpimäksi ja kokeilemaan kun alkoi häiritsemään. Niin se totta vie auttoi! Nyt puhaltaa normaalisti. Kaikenlaista!  O0  Ens viikolla ilmastointihuoltoon ja homma skulaa taas.

Sovitaan että jos jossain näemme, niin tarjoan sulle oluen! Nyt on hyvä mieli. <Kippis>

Paikalla Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8909
  • Teiden tukko
No hitto vie, pakko oli lähteä ajelulle ja käyttämään laite lämpimäksi ja kokeilemaan kun alkoi häiritsemään. Niin se totta vie auttoi! Nyt puhaltaa normaalisti. Kaikenlaista!  O0  Ens viikolla ilmastointihuoltoon ja homma skulaa taas.

Sovitaan että jos jossain näemme, niin tarjoan sulle oluen! Nyt on hyvä mieli. <Kippis>

Hessu80 ensimmäisenä mainitsi, että kokeile ilmastointi pois päältä. :D

Itse epäilen, että järjestelmässä on liikaa kylmäainetta, mutta jos sieltä löytyy joku muu vika, niin kerro ihmeessä myöhemmin tänne siitä.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

 

KL-varaosat  Race.fi