Elekma  Autoracing

tonilta lastua f koneiseen vapariin

  • 5 Vastauksia
  • 4624 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa O-P

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 175
  • www.vrcf.fi
tonilta lastua f koneiseen vapariin
« : 01.01.2018, 17:14:32 »
Eli tekeekö käyttäjä toni F moottoriin lastua ?
« Viimeksi muokattu: 02.01.2018, 11:40:32 kirjoittanut Chall »

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1518
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: tonilta lastua f koneiseen vapariin
« Vastaus #1 : 01.01.2018, 17:16:57 »
Veikkaisin että asia selviää helpoiten kysymällä henkilöltä ihan suoraan vaikka yksityisviestillä...
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa FASTDOHC

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1275
  • -TPPR- Volvoilua vuodesta 2011
Vs: tonilta lastua f koneiseen vapariin
« Vastaus #2 : 02.01.2018, 11:26:10 »
Veikkaisin että asia selviää helpoiten kysymällä henkilöltä ihan suoraan vaikka yksityisviestillä...

TÄMÄ!

Ja tekee kyllä, itse hommasin juuri bensalastun, mut pitää tuo syttylastu kans tilailla, sillä eihän pelkällä bensalastulla näissä vapareissa juurikaan vaikutusta ole. Myös nokan kun vaihtelee niin alkaa tuntumaan.
NYKYÄÄN: -06 V50 2.4. + -TeamPinsiönParoniRacing- 740 V8  + -03 Fiat Ducato 2.8JTD Asuntoauto + kesä/lauluautona -85 Chevrolet Caprice stw cid355 ja th350.

EDELLISET VOLVONI: ex.-96 855 2.4 10v -> ex.-98 S80 T6 -> ex.-98 V70 2.5 20v -> ex.-95 855 T5-R -> ex.-96 855R -> ex.-95 964 3.0 24v -> ex.-92 245 2.3 -> ex.-00 V70 tdi -> ex.-99 V70 tdi -> ex.-02 XC70 2.4T -> ex.-96 Volvo 965 (V90) 2.5 24v

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: tonilta lastua f koneiseen vapariin
« Vastaus #3 : 02.01.2018, 13:40:29 »
Plus että jos heittää random-nokan, ja haluaa seokset oikeasti kohdilleen niin konekohtasesti se tarttisi säätää jos hyvän haluaa. Esim F -> FB muutoksessa erot kartassa on todella reiluja, ja silti kummallakin seos käyttäytyy todella erikoisesti täyskaasulla ja sen lähistöllä, siis vakiokoneissa. Yhtään jos on muutettu niin käytös tuskin ainakaan paranee vakiokoodeja ristiin heittelemällä, ja aika monen testatun perusteella voin sanoa, että kotisohvalta voi tehdä valistuneita arvauksia ja laajakaistan omaavan käyttäjän kommenttien perusteella hieromalla voi saada kohtalaisen aikaan  :P
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: tonilta lastua f koneiseen vapariin
« Vastaus #4 : 07.01.2018, 04:34:44 »
Ja tekee kyllä, itse hommasin juuri bensalastun, mut pitää tuo syttylastu kans tilailla, sillä eihän pelkällä bensalastulla näissä vapareissa juurikaan vaikutusta ole. Myös nokan kun vaihtelee niin alkaa tuntumaan.
Ai, niinkö?

Minulta on säädetty pelkkä polttoainepuoli ja samalla muutettu etanolille. Silti, jo bensapuolella säädettynä (testattu) oli ero moottorin käytöksessä kuin yöllä ja päivällä, pelkästään polttoainepuoli säätämällä. Nyt jaksaa B230FB + AW71L vetää raikkaasti rajoittimeen ja alkaa vääntämään jostain 2000rpm tuntumasta.
Ennen karttojen säätöä, kone ikäänkuin huusi ja melusi, muttei kulkenut mihinkään.

Nyt, polttoainepuolen säädön jälkeen kone jaksaa mennä maantiellä kevyemmin, jokainen ylämäki ei aiheuta pakkovaihtoa pienemmälle ja ohituksetkin onnistuvat ilman "kilometrin suoraa".

Tosin, tämä todettu pers'dynolla ja GPS-mittarilla. Silti sillä polttoainekartan säädöllä on iso rooli, koska vakiokartan rikastus on kevyesti sanoen pöljä kaasu lattiassa. Jos nyt mennään nätisti lambda 0.98-1.02 välillä, mentiin vakiokartalla kaasu lattiassa 3500rpm jälkeen rikastaen sinne 0.75-0.70 lukemiin. :idiot2:

Eihän se toki mikään raketti ole edelleenkään. :2funny: Mutta kannattaa (jos vain mitenkään mahdollista), hommata se seosmittari ja säätää sen mukaan kohdalleen lastuntekijän kanssa. Mikäli ei ole mahdollista ns. "livenä" säätää, niin sitten vaikka lastu kerrallaan, tutkien mitä vaikutuksia oli muutoksilla, kuten yllä jo TVS asiasta mainitsi.

Ihanne on tietysti se, että seos pysyy lähellä stoikiometristä kaikissa tilanteissa.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: tonilta lastua f koneiseen vapariin
« Vastaus #5 : 07.01.2018, 15:49:36 »
Ihanne on tietysti se, että seos pysyy lähellä stoikiometristä kaikissa tilanteissa.

Paitsi kuormitettaessa rankasti stoikassa ei ole tehoa ja mahdollisuus nakutukseen.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

 

Futurez  Kulkukoira