Carcom Oy  Ateho

Sopiva jakaja B20 Historic koneeseen

  • 18 Vastauksia
  • 5946 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jokotai

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 132
  • www.vrcf.fi
Sopiva jakaja B20 Historic koneeseen
« : 29.01.2018, 14:13:21 »
Mitäs jakajaa kokeneemmat B20 virittäjät suosittelisivat Historic Volvoon liekinsytyttäjäksi?

Poissa Ville K

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 585
  • Oikeissa autoissa on tuumapultit ja kromipuskurit
Vs: Sopiva jakaja B20 Historic koneeseen
« Vastaus #1 : 29.01.2018, 18:27:54 »
Salliiko säännöt kuinka vapaasti jakajaa vaihdella? Eikö ainakin ennen ollut suosittua käyttää esim. pv544 sportin jakajaa jossa ei ole alipainetoimista ennakonsäätöä?
Volvo PV&Duett

Poissa jokotai

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 132
  • www.vrcf.fi
Vs: Sopiva jakaja B20 Historic koneeseen
« Vastaus #2 : 29.01.2018, 18:33:44 »
Jakaja on 2-ryhmään tehtävässä autossa muuten vapaa, mutta kärjetöntä jakajaa ei ainakaan G2 -ikäluokassa minun tietääkseni vielä sallita.
 

Poissa Ville K

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 585
  • Oikeissa autoissa on tuumapultit ja kromipuskurit
Vs: Sopiva jakaja B20 Historic koneeseen
« Vastaus #3 : 29.01.2018, 18:37:18 »
Muutenhan tommonen 123-ignition ois ihan huippupeli elektronisena.. Onhan noita 140-sarjalaisia jo melko paljon hissepeleinä, minkähänlaisia ratkasuja muut käyttää?
Volvo PV&Duett

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Sopiva jakaja B20 Historic koneeseen
« Vastaus #4 : 29.01.2018, 22:10:05 »
Fian sivuilla on ne ikäkauden säännöt. Mun mielestä jo 68 -> saa käyttää "transistorisytytystä" mutta voiko kärjet korvata, sen varmaan selvittää sääntömies.

Ikäkauden mukaisia transistorivahvistima voisi olla vaikkapa Mopar chrome box?

Perinteisesti B20 tykkää alumiinijakajan (B20A) ennakkokäyrästä.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Ville K

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 585
  • Oikeissa autoissa on tuumapultit ja kromipuskurit
Vs: Sopiva jakaja B20 Historic koneeseen
« Vastaus #5 : 29.01.2018, 22:13:53 »

Perinteisesti B20 tykkää alumiinijakajan (B20A) ennakkokäyrästä.

Saman huomannut kun kokeillut erilaisia setuppeja, ainakin parhaat väännöt saa B20A käyrillä.
Volvo PV&Duett

Poissa jokotai

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 132
  • www.vrcf.fi
Vs: Sopiva jakaja B20 Historic koneeseen
« Vastaus #6 : 29.01.2018, 22:18:50 »
Milläs Boschin tyyppinumerolla tuo B20A:n sytkäri tunnetaan?
Löytyi muuten yhdestä lootasta just tollanen alipainekelloton Boschin sytkäri tyyppiä JFR4 (0231 153003) ja valurautakuorella.
Pitänee suorittaa lisätutkimusta ja vertailuja...

Poissa jokotai

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 132
  • www.vrcf.fi
Vs: Sopiva jakaja B20 Historic koneeseen
« Vastaus #7 : 31.01.2018, 17:56:20 »
Minkähänlaisia ennakoita tällaisissa B20 kilvanajokoneissa on menestyksekkäästi käytetty? Lähinnä tietysti kiinnostaa tyhjäkäyntiennakko, sekä max. ennakko 5000/6000 rpm:llä. Ja onko tapana ollut rajoittaa max. johonkin tiettyyn?

Poissa kio

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
  • www.vrcf.fi
Vs: Sopiva jakaja B20 Historic koneeseen
« Vastaus #8 : 01.02.2018, 22:38:17 »
Joku 15 - 18 astetta  ja ehkä 33 - 35  Max erinomaisesti toiminut hisse amazonissa

Poissa tuomee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 252
  • www.vrcf.fi
Vs: Sopiva jakaja B20 Historic koneeseen
« Vastaus #9 : 02.02.2018, 13:33:28 »
Fian sivuilla on ne ikäkauden säännöt. Mun mielestä jo 68 -> saa käyttää "transistorisytytystä" mutta voiko kärjet korvata, sen varmaan selvittää sääntömies.

Ikäkauden mukaisia transistorivahvistima voisi olla vaikkapa Mopar chrome box?

Perinteisesti B20 tykkää alumiinijakajan (B20A) ennakkokäyrästä.
Tuo chrome box ei oo ihan pelkästään piuhota kine homma,tuo nääs kärjillä tai kärkien korvaajalla(esim.Ignitor) ohjattuna avaa puolan ensiön virtapiirin kun kärjet sulkeutuu eli kääntää tuon liipasun nurinpäin.Eli vaatii jakajan kannen uudelleen kohdistamisen suhteessa saarnaajaan kun muuten lyö kipuna kannen lähtöjen n.puoliväliin..
MM.PV544 -65(ikuisuus projekti),242 B21ET -78(Jäärata).
+useita Vauxeja ja Bedfordeja mm.HC Viva 1256 -74,HC Magnum 2300 -74,CF 250,2.3TD -78,jne.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Sopiva jakaja B20 Historic koneeseen
« Vastaus #10 : 02.02.2018, 19:18:08 »
No hitto! Hyvä kun mainitsit.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa 142

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 305
Vs: Sopiva jakaja B20 Historic koneeseen
« Vastaus #11 : 03.02.2018, 21:42:04 »
Mul olis jouten Malloryn 2-kärkijakaja tappikoneeseen...
suomenvolvokerho.com

Poissa Ralli B 20

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 71
  • www.vrcf.fi
Vs: Sopiva jakaja B20 Historic koneeseen
« Vastaus #12 : 14.02.2018, 22:30:42 »
Kärjetön saa olla sääntökirjasta löytyvin rajoituksin G2 ikäkaudessa. Lumenition ollut käytössä ja jos täysverinen (+170hp ja nokkaa paljon yli 300 astetta)kilpamoottori niin ennakkoa kannattaa rajoittaa"alapäästä". Vakio jakajan reilu 10 asteen ennakolla toimii paaaljon huonommin alakierroksilla eli tuo aiemmin mainittu vajaan 20 asteen ennakko toiminut noissa hyvin. Maksimiennakko noissa muutamissa koneversioissa minkä kanssa dynossa käynyt on ollut~36astetta. Maksimitehoonhan tuo ennakkokäyrä ei mitään vaikuta mutta toimivuuteen kyllä.
Aika erikoista on jos joku hullu laittaa moottoriin nokka ja kampiakselin pyörimään samaan suuntaan!

Poissa jokotai

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 132
  • www.vrcf.fi
Vs: Sopiva jakaja B20 Historic koneeseen
« Vastaus #13 : 15.02.2018, 22:08:56 »
G2 ikäkausisäännöissä sanotaan "sytytyspuola, kondensaattori ja virranjakaja ovat valinnaiset ehdolla, että sytytysjärjestelmä pysyy samana mitä valmistaja on edellyttänyt kyseiseen automalliin ja että näiden varusteiden vaihtaminen ei aiheuta muutoksia valmistajan sanotussa mallissa tarkoittamaan asennustapaan".
Käsittääkseni muutettaessa kärjellinen sytkä kärjettömään muuttuu nimenomaan sytytysjärjestelmä - eikö vain?
Myöskään 142:sen homologaatiopapereissa ei tuolle G2 aikakaudelle ole luokiteltu kärjetöntä sytkää.
Sääntöjä pitää myös aina tulkita niin, että se mitä ei nimenomaisesti ole mainittu sallituksi on kielletty.
Korjatkaa ihmeessä, jos olen tulkinnut asioita väärin koska ilman muuta kärjettömän laitan, jos se on sallittua. Rafu sen kuitenkin huomaa viimeistään siiloin, kun ekassa kisassa ollaan katsastuksessa.

Poissa Ralli B 20

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 71
  • www.vrcf.fi
Vs: Sopiva jakaja B20 Historic koneeseen
« Vastaus #14 : 16.02.2018, 10:54:03 »
6.5 Sytytys
6.5.1 Elektronista sytytystä voi käyttää vain mikäli sitä on
ikäkaudella käytetty kyseisessä autossa.
Ikäkauden F autot, joista löytyy ikäkauden todisteet
elektronisen sytytyksen käytöstä, voivat käyttää muun
ikäkauden mukaista elektronista sytytystä. Tällöin kuitenkin
sytytyshetken liipaisuun tulee käyttää katkojan
kärkiä, puolan ensiöpuolen vastus tulee olla min. 3 ohmia,
kipinän jakelu on tehtävä pyörijällä ja sytytysajoituksen
säätö on olta täysin mekaaninen.
Monikipinäsysteemi (multi spark) tai elektroninen
sytytyksen säätö on kielletty. Sytytyshetken liipaisuun
voi käyttää muutakin systeemiä kuin katkojan kärkiä
mikäli tämä on ikäkauden säännöissä ollut sallittua ja
tämä nyt käytettävä kärjistä poikkeava systeemi on
identtinen ikäkaudella käytetyn kanssa.
Ikäkauden GR luokittelemattomissa autoissa voi
käyttää magneetti- tai optista anturia mikäli tällaista on
ikäkaudella käytetty. Kapasitiivista (cd) sytytysjärjestelmää
voi käyttää mikäli ikäkausitoditeita löytyy.

Ikäkaudella G2 on todistetusti käytetty kärjetöntä...
Aika erikoista on jos joku hullu laittaa moottoriin nokka ja kampiakselin pyörimään samaan suuntaan!

 

Autoracing  KL-varaosat