Samppasport  Futurez

262C: Sveriges Rolls-Royce

  • 29 Vastauksia
  • 12145 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ceravyn

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
262C: Sveriges Rolls-Royce
« : 10.02.2018, 04:31:10 »


Pitkäaikainen haave toteutui kun Trafin tietokannan mukaan kahdeksastoista 200 -sarjan Bertone ylitti pohjanlahden viimevuoden loppupuolella saapuen Pirkanmaalle. :)

Malli ei lienee täälä esittelyjä sen kummemmin kaipaile, tekniikasta sanottakoon että harvinaisempi M46 manuaalilla varusteltu versio, voimanlähteenä B27E ja 180tkm on kertynyt mittariinkin. Vuosimallia -78, musta sekä sisältä että ulkoa ja vinyylikatolla kuten tyyliin kuuluu.

Tarkoituksena olisi hillitysti omaa persoonallisuutta lisätä autoon lähinnä pienten yksityiskohtien muodossa, mutta mitenkään ei ulkoasua muuten tulla muokkailemaan.

Moottorin kanssa on vähän vielä suunnitelmat kesken mutta kutoskoneessa pysytellään, B280 luotettavampana saattaa ilmaantua joskus pellin alle.

Kuvia tuleepi lisää sitämukaa kun kerkiää ottamaan. :)

EDIT: Lisätään hieman tarinaa auton historiasta ym.


Tosiaan ei ensimmäinen Volvo miulla :) eikä ainoa. Käyttöauton virkaa toimittaa 940 -97 Tbo maltillisilla tehonnostoilla.

Nyt oli kuitenkin ollut jo useampi vuosi suurimmaksi osaksi taukoa harrastuksesta kunnes jostain keskustelusta alkoi taas vanha haaveilu Bertonesta ja viime syksyllä alettiinkin sitten "vitsillä" katsella näitä 262c malleja ympäri Eurooppaa. Lähinnä alkujaan vaan uteliaisuudesta, että millaisia sitä olisi olemassa vielä nykypäivänä. Virossa olisi ollut, Saksassa muutama, Suomessakin joskus pyörähti nettiautossa yksi yksilö ainakin myynnissä mutta kunto oli usein.. huonohko.

Eteläruotsista osui sitten silmään ilmotus mustasta 262c:sta johon oli tämä modernimpi keula- ja perämuutos toteutettu. B27E moottorilla, manuaali, vähäiset kilometrit ja kuvista päätellen äärimmäisen hyvässä kunnossa niin sisältä kuin ulkoota. "Vitsillähän" tätä oli sitten pakko lähteä paikanpäälle katsomaan ja "vitsillä" allekirjoitettiinkin sitten kauppakirjat samalla reissulla ja se mikä alkoi vitsistä... noh, nyt on Bertone ;D tuli siinä myös Göteborgin Volvomuseossa vierailtua samalla reissulla :) niilläkin oli Bertoneita!

Auton menneisyydestä selvitettiin senverran, että yksilö oli tuotu Saksasta Ruotsiin 80-luvun puolivälissä jonka jälkeen Trafikstyrelsenin tiedoista paljastui kolme omistajaa, hirveä nippu liki virheettömiä katsastustietoja ja lukuisia liikennekäytöstä poistoja talvikausien ajoilta joten historia vaikutti hyvältä. Viimeisin omistaja oli myyjän kertoman mukaan Tukholmalainen juristi joka oli autoa kunnostanut ja ilmeisesti pitänyt edustuskulkineenaan kunnes oli sen halunnut vaihtaa uudempaa vuosimallia olevaan vastaavaan, liekö sitten moottorista vai vinyylikatosta eroon pääsemiseksi.

262C mallista on ollut vaikea löytää kunnolla tietoa millä kokoonpanoilla näitä on oikein saanut joten alkujaan luulin, että manuaaliaskikin olisi tähän jälkikäteen vaihdettu kunnes netistä kaivettu Owner's manual paljasti tuonkin ominaisuuden alkuperäiseksi. Muita kummallisuuksia ovat roiskeläpissä olevat röyhkeät kruunut joiden alkuperä ei myöskään ole selvinnyt. Nettiä selailemalla ei ole toista yksilöä vastaavilla ylivedetyillä yksityiskohdilla tullut vastaan. Tästä kappaleesta puuttuu myös vakionopeudensäädin, jonka Owner's manual väittää "vakiovarusteeksi" kaikissa 262C malleissa. ???

Jokatapauksessa! Hieman erilaisempi yksilö katsastettiin Pirkanmaalle saapumisen jälkeen onnistuneesti kehujen ja suuren uteliaisuuden kera (muutkin asiakkaat halusivat käydä hallissa katselemassa :D ) ja samantien laitettiin FINnittömät kilvet tilaukseen. Beskattnings brev tipahti joulukuussa postiluukusta ja autoveroahan tästä kertyi huimat alle 100 euroa. Vertailumalliksi verohallinto oli valinnut BMW 420i A Business Coupe:n.

Semmosta. Nyt on sitten Bertone. :idiot2:
« Viimeksi muokattu: 17.02.2018, 02:36:11 kirjoittanut ceravyn »

Poissa ceravyn

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
Vs: 262C: Sveriges Rolls-Royce
« Vastaus #1 : 12.02.2018, 05:46:15 »








Kuvia kuten luvattu ja kunnon pesua odotellessa. :)

PRV koneeseen tehty hieman tuttavuutta, tulpat vaihdettu yhtä lukuunottamatta (oikeanpuoleisessa kannessa yksi tulpankolo on liian kapea hylsylle :idiot2: ) ja muutamia hapertuneita letkuja löydetty imusarjan tietämiltä. Jo kotiin ajettaessa huomattiin myös etteivät lämmöt nouse volvomaiseen tyyliin joten uusi termostaatti tuli tilattua skandixilta ja odottaa asentamista. Koska aikaisempaa kokemusta on kertynyt lähinnä rivinelosista, on tässä jonkinverran ihmeteltävää ja tutustumista ennenkuin tekniikkapuolelle uskalletaan koskea sen kummemmin, vaan eipä sille ihmeitä tarvitse ainakaan näillänäkymin tehdäkkään. Kunhan sen viimisenkin tulpan saisi jotenkin ulos :D

Poissa TPK1980

  • Hallituksen varajäsen - Pyykkääjä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: -6026
  • RWGWGWARAHHHHWW RGGWRWRW
Vs: 262C: Sveriges Rolls-Royce
« Vastaus #2 : 12.02.2018, 08:59:06 »
Joku tuunannut sitä, faceliftaamalla uudet valot eteen ja taakse, puskurit. Takaluukkukin näyttäisi olevan ~10v tuoreemmasta tapauksesta.

PeRVosta peukku, itse on tota korimallia (262C) arvosta yhtään, ihan hirveä! :D
Tossa mustassa nahkasisustassa on kyllä jotain S*

Jostain patongista tuoreempi 24V PeRVo ja siihen mutka tai kaksi kaveriksi :D
E36 320i Taxi -92 -> Clio II ph. 2 1.4-16v -04 -> Clio II RS172 Ph. Quick -01 -> Mustikka -02 -> C70 B5204FS+AW50-42 -99 -> Varsovan liiton Arkkupakastin -16
Viestit saattavat sisältää huomattavia määriä sarkasmia!

Poissa Gt-70

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 438
  • www.vrcf.fi
Vs: 262C: Sveriges Rolls-Royce
« Vastaus #3 : 12.02.2018, 13:25:59 »
Eikös tämä ole jo "facelift"-malli,-81 ???

Hieno peli O0
« Viimeksi muokattu: 12.02.2018, 13:41:14 kirjoittanut Gt-70 »
-V60 D3-14

Poissa ceravyn

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
Vs: 262C: Sveriges Rolls-Royce
« Vastaus #4 : 12.02.2018, 14:36:07 »
Joku tuunannut sitä, faceliftaamalla uudet valot eteen ja taakse, puskurit. Takaluukkukin näyttäisi olevan ~10v tuoreemmasta tapauksesta.

PeRVosta peukku, itse on tota korimallia (262C) arvosta yhtään, ihan hirveä! :D
Tossa mustassa nahkasisustassa on kyllä jotain S*

Jostain patongista tuoreempi 24V PeRVo ja siihen mutka tai kaksi kaveriksi :D

Tuo "facelift" oli tiedossa jo ostettaessa ja oli itseasiassa yksi syy miksi tämä yksilö alkoi kiinnostamaan muita enemmän :) Makuasioita, mutta mie oon aina tykännyt tuosta loppupään 200 -sarjan tyylistä ja jotenkin mustaan matalakattoiseen tuo jykevä laatikkomaisuus sopi mielestäni erittäin hyvin. Olisin varmaan itse halunnut tämän muutoksen joskus myöhemmin kuitenkin tehdä, jos sitä ei edellinen omistaja olisi ollut järjestänyt valmiiksi :D

PRV olisi kyllä ainakin näillänäkymin tarkoitus pitää. Alkuun oli mielessä vaikka mitä moottorinvaihtosuunnitelmia aina B230FT:stä suorakutoseen, mutta kotiin ajamisen aikana tohon V6 luonteeseen ja omaperäisyyteen tykästyi senverran, että jos jotain niin tosiaan joku uudempi ja vähän luotettavampi yksilö. Näitä kun tutkin niin tämä B27 lienee juuri se mistä tälle moottorityypille huono maine on kertynyt, B280 tai muut uudemmat oli jo ne öljykanavat kai porattu suuremmiksi, eivätkä nokat kulu samaan tahtiin? Pitänee selvitellä mistä peugeoteista noita löytää, tämä kesä mennään kuitenkin näillä... :)

Eikös tämä ole jo "facelift"-malli,-81 ???

Hieno peli O0

Ei olisi, mutta on tehty. -78 :)

Poissa D`Artagnan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 679
  • www.vrcf.fi
Vs: 262C: Sveriges Rolls-Royce
« Vastaus #5 : 12.02.2018, 14:36:53 »
Hieno laitos ja fiksusti toteutetut muutokset joku tehnyt ulkokuoreen, jos todellakin on -78 vuotinen.
Eihän noita juuri muut huomaa kuin Volvoharrastajat.
Olen aina luullut että 262C Bertonet olisivat kaikki automaatteja, mutta hyvä näin.
Kabiiniin ehkä aikakauteen sopivaa radiota kiinni?
Harraste: Volvo 240 GL B200K M47 -87

Poissa ceravyn

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
Vs: 262C: Sveriges Rolls-Royce
« Vastaus #6 : 12.02.2018, 14:46:20 »
Hieno laitos ja fiksusti toteutetut muutokset joku tehnyt ulkokuoreen, jos todellakin on -78 vuotinen.
Eihän noita juuri muut huomaa kuin Volvoharrastajat.
Olen aina luullut että 262C Bertonet olisivat kaikki automaatteja, mutta hyvä näin.
Kabiiniin ehkä aikakauteen sopivaa radiota kiinni?

Mie luulin myös että nämä ovat aina automaatteja, mutta kyllä tuo manuaali ainakin oman selvittelytyön mukaan olisi alkuperäisvaruste tässä.

Pioneerin purkaminen on jo aloitettu, tilalle tulee ehdottomasti jokin Volvon oma radio. Sähköantennista (kuuluisi olla) olen kahden vaiheilla; toisaalta se olisi luksustyyliin sopiva ja keskikonsolissa olisi tälle "Ant Up/Down" kytkinkin valmiina, mutta toisaalta tuon kytkimen tilalle voisi keksiä jotain muuta ja pitää tuon nyt kiinni olevan piiskan. Katsotaan mihin ajatukset muotoutuvat... :)

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: 262C: Sveriges Rolls-Royce
« Vastaus #7 : 12.02.2018, 15:05:02 »
Pitänee selvitellä mistä peugeoteista noita löytää, tämä kesä mennään kuitenkin näillä... :)

Renault Laguna ja Safrane on myös hyviä osoitteita! :)
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa ceravyn

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
Vs: 262C: Sveriges Rolls-Royce
« Vastaus #8 : 16.02.2018, 03:19:39 »
Yksi askel eteen ja kaksi taakse. Viimeisenkin tulpan sain väännettyä pois kun motonetista löytyi ohutreunaisempi tulppahylsy, vaan nyt ei mene uusi tulppa enää paikoilleen :facepalm: Alkupään kierteet lienee mennyttä... Tulppa kuitenkin tuli lopulta ihan kiltisti pois, ei vastustanut eikä tuntunut jäävän jumiin joten tuskin koko kierteet nyt pilalla olisivat.

Termostaatin vaihdoin ja kävin noutamassa bensansuodattimen, kilventaustat jotka passasivat FINnittömille kilville, ynnä muuta pientä.

2.7l PRV näyttää nykykunnossaan tältä:



Sisätilan valaistusta tuli tutkiskeltua ja palaneiden polttimoiden tilalle tulikin sitten hieman erilaista väriä :)

3D-tulostimella tehty läpikuultavasta muovista alkuperäisiä vihertäviä muoviosia mukailevat valonheijastuspalikat ja 5mm LEDejä polttimoiden tilalla;







Pikkuhiljaa... :)

Poissa Demi

  • Savisukeltaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1075
  • voi olla tai sit ei ole
Vs: 262C: Sveriges Rolls-Royce
« Vastaus #9 : 16.02.2018, 16:25:40 »
hyvän näköistä rupee olemaan tunnelmaa autossa -H-
kiitoos ja anteeks.

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 692
  • www.vrcf.fi
Vs: 262C: Sveriges Rolls-Royce
« Vastaus #10 : 16.02.2018, 16:57:41 »
Ostitko jyväskylästä tämän?
144-70

Poissa ceravyn

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
Vs: 262C: Sveriges Rolls-Royce
« Vastaus #11 : 16.02.2018, 21:35:29 »
hyvän näköistä rupee olemaan tunnelmaa autossa -H-

Kiitosta :)

Ostitko jyväskylästä tämän?

Ruotsista tuotiin viimevuoden lopulla.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 262C: Sveriges Rolls-Royce
« Vastaus #12 : 16.02.2018, 22:09:15 »
Joskus olin pari vuotta sellasessa sitikka kunnostamossa (vanhoja romuja vain) niin PRV oli hyvässä maineessa. Tietenkin laatu oli siellä vähän häilyvä käsite... Varsinkin 24v PRV on hyvä moottori.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: 262C: Sveriges Rolls-Royce
« Vastaus #13 : 16.02.2018, 23:55:10 »
Joskus olin pari vuotta sellasessa sitikka kunnostamossa (vanhoja romuja vain) niin PRV oli hyvässä maineessa. Tietenkin laatu oli siellä vähän häilyvä käsite... Varsinkin 24v PRV on hyvä moottori.
Onkohan enää 24v mallissa yhtään samaa osaa kuin vanhassa pervossa.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 262C: Sveriges Rolls-Royce
« Vastaus #14 : 17.02.2018, 12:06:24 »
Onkohan enää 24v mallissa yhtään samaa osaa kuin vanhassa pervossa.

Ei niissä ulkoisesti mitään hirveitä eroja ollut. Saman näköisiä OHC koneita 12v ja 24v. Se uudempi Rellu/PSA V6 on valovuoden edellä ja takoromuilla jo vakiona. Enempää en ranskalaisista sitten tiedäkkään.  :D
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

 

KL-varaosat  Race.fi