Jos tuon peruskysymyksen asettaa niin että otatko moottorin x vaparina vai turbolla, niin moniko sen ottaisi vaparina? Onko olemassa tilanne jossa sama moottori olisi jotenkin parempi vaparina kuin turbolla? Äkkiä ajateltuna jokin ekalla sivulla mainittu 2500hv 16 litrainen prostock moottori, mutta lopulta, kyllähän se menisi sen vartin ahdettuna nopeammin, ja vartillehan nuo prostockit on tehty.
Käytännössähän ajatuksissa harvoin verrataan samaa moottoria turbolla tai ilman, vaan vertailu tapahtuu isomman vaparin ja pienemmän turbokoneen kesken. Yleensähän normaaleissa henkilöautoissa nuo ovat tarkoitettu toisiaan vastaaviksi, tai ainakin toisiaan vastaavaan käyttöön.
Tällähetkellä myynnissä olevia uusia autoja ei (bensa) vaparina taida olla kuin Mazdat (pl. monien autovalmistajien hinnat alkaen kärsimyspurkit - Eikö Hondallakin ole nykyään turbot käytössä?). 2 litrainen 120hv kone ei edusta mitään litratehon huippua, mutta sellaista helppoa käyttöpeliähän tuossa on haettukin, mutta siitä huolimatta kilpailijoinen 1,3-1,5l vastaavan tehoiset turbot on mun mielestä miellyttävämpi ajokokemus.
Siinä kaasuunvastaavuudessa ei ole mielestäni mitään merkittävää eroa yli 1500rpm, eikä se Mazdakaan ammu tyhjäkäynniltä mitenkään ihmeellisesti. Todennäköisesti Mazdan kone on vähän iloisempi siellä hieman ennen rajoittajaa, mutta onko sillä nyt merkitystä, koska samaa kulkua saa sillä tyrbolla kun kepittää isompaa, varsinkin kun se on siihen asti jätättänyt vaparimazdaa muutenkin kokoajan.