Autodiagnoosi  Carcom Oy

Vaparimoottori vastaan turbomoottori

  • 199 Vastauksia
  • 44553 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #75 : 18.02.2018, 16:28:54 »
Jos tuon peruskysymyksen asettaa niin että otatko moottorin x vaparina vai turbolla, niin moniko sen ottaisi vaparina? Onko olemassa tilanne jossa sama moottori olisi jotenkin parempi vaparina kuin turbolla? Äkkiä ajateltuna jokin ekalla sivulla mainittu 2500hv 16 litrainen prostock moottori, mutta lopulta, kyllähän se menisi sen vartin ahdettuna nopeammin, ja vartillehan nuo prostockit on tehty.

Käytännössähän ajatuksissa harvoin verrataan samaa moottoria turbolla tai ilman, vaan vertailu tapahtuu isomman vaparin ja pienemmän turbokoneen kesken. Yleensähän normaaleissa henkilöautoissa nuo ovat tarkoitettu toisiaan vastaaviksi, tai ainakin toisiaan vastaavaan käyttöön.

Tällähetkellä myynnissä olevia uusia autoja ei (bensa) vaparina taida olla kuin Mazdat (pl. monien autovalmistajien hinnat alkaen kärsimyspurkit - Eikö Hondallakin ole nykyään turbot käytössä?). 2 litrainen 120hv kone ei edusta mitään litratehon huippua, mutta sellaista helppoa käyttöpeliähän tuossa on haettukin, mutta siitä huolimatta kilpailijoinen 1,3-1,5l vastaavan tehoiset turbot on mun mielestä miellyttävämpi ajokokemus.

Siinä kaasuunvastaavuudessa ei ole mielestäni mitään merkittävää eroa yli 1500rpm, eikä se Mazdakaan ammu tyhjäkäynniltä mitenkään ihmeellisesti. Todennäköisesti Mazdan kone on vähän iloisempi siellä hieman ennen rajoittajaa, mutta onko sillä nyt merkitystä, koska samaa kulkua saa sillä tyrbolla kun kepittää isompaa, varsinkin kun se on siihen asti jätättänyt vaparimazdaa muutenkin kokoajan.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #76 : 18.02.2018, 19:20:14 »
Prostock dragsterin konehan ei muutenkaan kestä pidempää ajoa kuin sen 400m, jonka jälkeen se puretaan ja tarkistetaan. Tuollainen häviäisi sille viritetylle X40 sämpylälle esim. 1600m ajoissa, kun kone räjähtäisi kesken matkan ;)

Poissa V70 A 4D 2016

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 676
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #77 : 18.02.2018, 19:52:41 »
Täytynee palata taas lähes ketjun alkuun!
Kun kerroin yhtenä osana kirjoitustani että minulla oli  B21 vapari mihin ostin Volvolta Turbosarjan, auto alkoi kulkea hyvin ja kulutuskin kohtuullistui, kas tuonaikaiset koneet haukkasi vaparina helposti 19 litraa sadalla kilometrillä kaupungissa pätkäajossa kovalla talvipakkasella.  Kun olin ajanut 2 vuotta turbokoneella oli keskikulutus pudonnut 3 litraa satasella kun se tarkasteltiin koko vuoden ympäri ajettuna eli kertoo sen mikä on todellinen keskikulutus. Lisäksi ajonautinto oli ihan eri maailmasta kuin sillä tuskien vaparilla missä muuten oli myös kireä nokka akselikin :2funny: muttei se muuttunut miksikään. Silloiset työkaverit joilla useilla oli vapari koneiset 200 sarjan Volvot :-\ :'( kokeilivat minun peliäni ja vain 1 ei tilannut turbosarjaa. Sarja ei ollut mikään ilmainen vaan  haukkasi asennettuna  ison osan vuositulosta, mutta so what? Itse en ikinä osta enää turbotonta polttomoottori autoa. ;D :D ;D :D ;) :) :2funny:

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #78 : 18.02.2018, 19:56:54 »
Prostock dragsterin konehan ei muutenkaan kestä pidempää ajoa kuin sen 400m, jonka jälkeen se puretaan ja tarkistetaan. Tuollainen häviäisi sille viritetylle X40 sämpylälle esim. 1600m ajoissa, kun kone räjähtäisi kesken matkan ;)
No ei. Mosa kestää hyvin koko kisaviikonlopun. Keinuvipuja ja venttiilinjousia voi joutua vaihtamaan.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #79 : 19.02.2018, 00:32:31 »
No ei. Mosa kestää hyvin koko kisaviikonlopun. Keinuvipuja ja venttiilinjousia voi joutua vaihtamaan.
Joo, ei noissa prostock koneissa kuitenkaan mitkään ihmeelliset litratehot loppujenlopuksi ole. Jäähdytys tosin ei välttämättä riitä mihinkään mailin vetoon.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #80 : 20.02.2018, 10:36:40 »
En tiedä, johtuuko työhistoriasta vai siitä etten koskaan omistanut mopedia, ettei limsapullon kokoisten moottorien vinguttaminen kiinnosta pätkääkään.

B200E:täkin tulee ajettua kuin (vanhaa) dieseliä, eli tarttee lähtee pikkusen aikasemmin kuin FT:llä. :D
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #81 : 20.02.2018, 10:49:33 »
Joo, ei noissa prostock koneissa kuitenkaan mitkään ihmeelliset litratehot loppujenlopuksi ole. Jäähdytys tosin ei välttämättä riitä mihinkään mailin vetoon.
Oma  prostocker-mekaanikon ura loppui jo 24 vuotta sitten ja silloin 8,2 litrasta otettiin ulos 1100-1150 HP. Nykyään varmaan 1300, en ole seurannut. Litrateho on kuitenkin yli 150 hv/l joka on todella kova lukema 2-venttiilitekniikalla, jossa moottorin koko rajoittaa kierrokset kymppitonnin paikkeille.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #82 : 20.02.2018, 19:31:21 »
Oma  prostocker-mekaanikon ura loppui jo 24 vuotta sitten ja silloin 8,2 litrasta otettiin ulos 1100-1150 HP. Nykyään varmaan 1300, en ole seurannut. Litrateho on kuitenkin yli 150 hv/l joka on todella kova lukema 2-venttiilitekniikalla, jossa moottorin koko rajoittaa kierrokset kymppitonnin paikkeille.
Tietysi, kilpaahan niillä ajetaa, niin kaikki otetaan mikä sääntöjen ja budjetin puitteissa on irroitettavissa, en mä tarkoittanut dissata prostock koneiden rakentajia, mutta ei tuossa vielä olla missään absoluuttisessa maksimissa.

3 litraiset F1 koneethan olivat käytännössä rajoittamattomia, niistä revittiin reilusti yli 300hv/litra. No jossain kohtaa tuli kai pakko käyttää V10 konetta, mutta se oli joka tapauksessa se optimi, ja kyllähän budjetissakin oli rajat, mutta jossain sputnikin lentoradalla.

Tuo 150hv litra ei ole mikään ällistyttävä litrateho ahdetulle koneelle, johan tuo Volvon 320 heppainen T6 kone pistää tuon rikki.

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6136
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #83 : 20.02.2018, 19:55:50 »
Tähän topicciin aiemmin linkattu "Vekku" nimimerkki toiselta foorumilta omistama V40 T4 jossa tosin dartonit taitaa olla 2.0 litrainen. Kuitenkin,on siitä jo penkitetty 1006hp eli yli 500hp/1l tehoa.

Ahdetusta kyllä saa.  8)
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2381
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #84 : 20.02.2018, 20:34:45 »
Tietysi, kilpaahan niillä ajetaa, niin kaikki otetaan mikä sääntöjen ja budjetin puitteissa on irroitettavissa, en mä tarkoittanut dissata prostock koneiden rakentajia, mutta ei tuossa vielä olla missään absoluuttisessa maksimissa.

3 litraiset F1 koneethan olivat käytännössä rajoittamattomia, niistä revittiin reilusti yli 300hv/litra. No jossain kohtaa tuli kai pakko käyttää V10 konetta, mutta se oli joka tapauksessa se optimi, ja kyllähän budjetissakin oli rajat, mutta jossain sputnikin lentoradalla.

Tuo 150hv litra ei ole mikään ällistyttävä litrateho ahdetulle koneelle, johan tuo Volvon 320 heppainen T6 kone pistää tuon rikki.

Vaikka itsekin tahtoisin dissata V8 vapareita ja ylistää ahdettuja niin huono verrata litratehoja esim. 4v kannella olevan vaparin, joka kiertää paaaljon korkeammalle kuin vertailtava 2v vaparin välillä. Samaten sen 2v vaparin ja ahdetun 4v tekniikan vertailu keskenään.

Jos vaikka 2.8 stroukatusta 8v vapari vinokoneesta saatais joku 280hv niin se on vasta 100hv/litra. Siihen nähden joku 1100hv prostock-pata on aika hyvä litratehoiltaan...
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa V70 A 4D 2016

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 676
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #86 : 20.02.2018, 20:58:04 »
Tähän topicciin aiemmin linkattu "Vekku" nimimerkki toiselta foorumilta omistama V40 T4 jossa tosin dartonit taitaa olla 2.0 litrainen. Kuitenkin,on siitä jo penkitetty 1006hp eli yli 500hp/1l tehoa.

Ahdetusta kyllä saa.  8)
BMW:n koneissa F1 silloin ensimmäisinä turbo aikoina niistä ottettiin suunnilleen tuollaiset hummat mutta kone olikin vain 1.5 jos olen oikein ymmärtänyt? Jos en niin sitten en? :D  Tossa on siitä jotakin? https://www.youtube.com/watch?v=t5Dbp_SuMHE
« Viimeksi muokattu: 20.02.2018, 21:04:04 kirjoittanut V70 A 4D 2016 »

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6136
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #87 : 20.02.2018, 21:04:15 »
M1 taisi käyttää. Mutta kilpa-auto ja tehtaan rakentama tuo V40 on Suomalaisen oma rakentama katuauto.
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #88 : 20.02.2018, 21:43:37 »
Viikonloppuna tuli kuultua "wanhaa rautaa". Kyllä se 2L Fiatin Twincam kuullostaa kivalta hengittäessään tuplakaasuttimien ja pitkän peltisarjan läpi. S*
Samaten kireänokkainen V6/24V kuulostaa aika seksikkäältä, kiekuessaan siellä 7-8krpm läppärunkojen ja peltisarjojen läpi. S*

En silti haluaisi enään kaasuttimia käyttöautoon. :D Mutta kuvailemiani soundeja ei saa turbokoneesta, ikinä. "Mutta turbolla kerkee", no niin kerkee.

Vauhti ja nopeus on kaksi eri suurretta, joista toista voidaan mitata mittarilla. Veikkaisin ettei ISS:lla olevan juurikaan tunne tuota ensin mainittua, vaikka jälkimmäinen voidaankin mitata melko huimaksi.

Käyttöautoon edelleen mieluiten se laakeavetoinen järkevä toimintavarma kone. Ihan sama miten hengittää. Harrasteeseen sitten just sellanen kun sattuu mieli tekemään.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #89 : 20.02.2018, 23:54:00 »
En silti haluaisi enään kaasuttimia käyttöautoon.

Niin eikö edes 60-luvun mustang, cuda tms kelpaisi jos ihan vapaasti saisit valita ja asuinpaikka lämpimämpi ;)
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

 

Proturbo  Autodiagnoosi