RallyBaron  Samppasport

850 Glt nokat vai T5:sen?

  • 5 Vastauksia
  • 2379 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa arska11

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1780
  • Äksee90...Ocean Race :)
850 Glt nokat vai T5:sen?
« : 14.02.2018, 16:37:14 »
Eli kuinka erotan ihan maalikon keinoin 850 Glt:n ja T5:sen nokat toisistaan, kun päällisin puolin en erota mitään ja nokkapyörien päissä on sama M-merkintä kuin T5:sen nokissa.

Pitääkö olla joku astemittari tai vastaavaa? ???
Ollut useita T5 kasipätkiä...mutta nyt:
- XC90 2.5T -06 Ocean Race
- 850R -96 (piristetty..)

Poissa arska11

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1780
  • Äksee90...Ocean Race :)
Vs: 850 Glt nokat vai T5:sen?
« Vastaus #1 : 14.02.2018, 18:01:10 »
Nokka pyörissä olevien numerosarjojen ja ulkomaalaisen foorumin perusteella nuo olisivat Glt:n nokat, mutta ei niissä kyllä silmillä eroa näe T5:sen nokkiin...

Sitten seuraava kysymys, eli meneekö nuo suoraan paikalleen glt:n jakomerkeillä vai pitääkö nokkapyörät ajoittaa eri kohtaan?

Ketkä on näitä glt:n nokkia kasipätkiinsä laittanut, kertokaas sitten ;D
« Viimeksi muokattu: 14.02.2018, 18:02:43 kirjoittanut arska11 »
Ollut useita T5 kasipätkiä...mutta nyt:
- XC90 2.5T -06 Ocean Race
- 850R -96 (piristetty..)

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 850 Glt nokat vai T5:sen?
« Vastaus #2 : 14.02.2018, 20:14:58 »
Turbon ja vaparin nokissa on eri nosto, vaparissa suurempi.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa arska11

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1780
  • Äksee90...Ocean Race :)
Vs: 850 Glt nokat vai T5:sen?
« Vastaus #3 : 15.02.2018, 09:30:17 »
Turbon ja vaparin nokissa on eri nosto, vaparissa suurempi.


Joo...sen tiesinkin, mutta kun ihmettelin sitä tuossa että silmällä ei eroa huomaa...?
Että ei siinä nähtävästi paljon enempää ole..
Jakomerkeistä jos joku osaisi sanoa, miten kannattaa laittaa?
Volvoforums.comissa oli yx heppu kokeillut monet ajoitukset ja väitti parhaan vaihtoehdon olevan -2 astetta pakonokka ja +2 astetta imunokka, mene ja tiedä...
Ollut useita T5 kasipätkiä...mutta nyt:
- XC90 2.5T -06 Ocean Race
- 850R -96 (piristetty..)

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 Glt nokat vai T5:sen?
« Vastaus #4 : 15.02.2018, 10:15:15 »
Ei ole kovin iso ero, mutta en jaksa muistaa paljonko. Tämän ohjeen mukaan itse pistin :

https://www.ipdusa.com/files/product/321/PI%20401%20CAM%20TIMING%20TOOL%20INSTRUCTIONS.PDF



Tässä lainaus pähkinänkuoressa :

A popular upgrade to Volvo 5 cylinder turbocharged engines, without variable valve timing, is to
replace either one or both of the factory camshafts with camshafts from a non turbo engine of the
same family. These non turbo cam shafts have more lift (total valve opening) and longer duration
(total time the valve is open). Non turbo intake camshafts have 0.020 inch more lift and 7 degrees
more camshaft duration. The non turbo intake cam also starts its opening 4 degrees sooner than the
turbo camshafts. So if a non turbo intake camshaft were to be used in a turbocharged engine, and
the same overlap were desired, then the intake cam would need to be retarded by 4 degrees from the
factory base setting.
Non turbo exhaust cam shafts have 0.014 inch more lift (total valve opening) and 3 degrees longer
duration (total time the valve is open). The non turbo exhaust cams start opening 2 degrees later than
the turbo cam shaft. So to maintain the same overlap, a non turbo exhaust cam in a turbocharged
engine would need to be advanced 5 degrees from the factory base setting.
« Viimeksi muokattu: 15.02.2018, 10:18:16 kirjoittanut Timo_R »
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa arska11

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1780
  • Äksee90...Ocean Race :)
Vs: 850 Glt nokat vai T5:sen?
« Vastaus #5 : 15.02.2018, 13:52:30 »
Ei ole kovin iso ero, mutta en jaksa muistaa paljonko. Tämän ohjeen mukaan itse pistin :

https://www.ipdusa.com/files/product/321/PI%20401%20CAM%20TIMING%20TOOL%20INSTRUCTIONS.PDF



Tässä lainaus pähkinänkuoressa :

A popular upgrade to Volvo 5 cylinder turbocharged engines, without variable valve timing, is to
replace either one or both of the factory camshafts with camshafts from a non turbo engine of the
same family. These non turbo cam shafts have more lift (total valve opening) and longer duration
(total time the valve is open). Non turbo intake camshafts have 0.020 inch more lift and 7 degrees
more camshaft duration. The non turbo intake cam also starts its opening 4 degrees sooner than the
turbo camshafts. So if a non turbo intake camshaft were to be used in a turbocharged engine, and
the same overlap were desired, then the intake cam would need to be retarded by 4 degrees from the
factory base setting.
Non turbo exhaust cam shafts have 0.014 inch more lift (total valve opening) and 3 degrees longer
duration (total time the valve is open). The non turbo exhaust cams start opening 2 degrees later than
the turbo cam shaft. So to maintain the same overlap, a non turbo exhaust cam in a turbocharged
engine would need to be advanced 5 degrees from the factory base setting.



Joo, luin tuon myös tuolta volvoforums.comista, mutta kiitti vinkistä.
JoonasH:n kanssa laiteltiin yv:tä myös ja asia on aikas selkeä nyt.
Ollut useita T5 kasipätkiä...mutta nyt:
- XC90 2.5T -06 Ocean Race
- 850R -96 (piristetty..)

 

Kulkukoira  Proturbo