Autodiagnoosi  Carcom Oy

S60 Jarrupalat laahaa

  • 9 Vastauksia
  • 4699 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Raid

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 554
  • Entinen Volvoilija
S60 Jarrupalat laahaa
« : 17.02.2018, 17:40:21 »
Elikkä likan S60ses oli ongelmaa kuskin puolen takajarrupalat laahasi niin kuumaksi että kanamunaa olis paistanut.
Ongelma poistui uusila paloilla  n 3viikoksi kunnes taas yht. äkkiä,  niin julmetusti laahaamaan että savu kävi.
Tänään vaihdoin uuden sylinterin (Mätänetistä tehdaskorjattu Brembo Volvo-osalla)  samat palat takaisin koska eivät olleet juurikaan kuluneet.
Taas testiä, 10km ajon jälkeen ja usean jarrutuksen ,muutaman kerran kuivalla asfatilla nahkoineen, laikkaa voi koskea sormin , eli ei vaihteeksi laahaa.  Jarruletkun tarkistin ulkoisesti ja jarrupaineella ei minkäälaisia murroksia tjsp eli se on kunnossa.

Noh, tänään tapahtu sitten jotain mystistä, tuolla FWD-AWD osiossa kerroin että oltiin ns. hangessa, josta kotiin tullessa omassa autossa myöskin vasen takajarru niin jumissa 10km ajon jälkeeen että  ämpärillinen lunta suli hetkessä.  Annoin jäähtyä rauhassa kunnes tunnin päästä koeajolle 10km lenkki eikä mitään ongelmia vaikka muutaman kerran ,ns lukkojarrutuksia kuten aikaisemmin likan s60sellä.    Mistä ihmeestä tuolaiset jumit voi johtua. Omassa n 10thkm ajetut laikat ja palat takana (siis melkein uudet) ja vika iskee kuin salama kirkaalta taivaalta ja häviää kanssa.  Ajoin vielä aamula n 80km lenkin kun kävin vaihtamassa tuon likan S60sen sylinterin. siitä seuraavaksi...

Kun ostin tuon sylinterin Mätänetistä niin pyysin tiskiltä KUSKIN puoleisen takasylinterin niin myyjä olikin myynyt meikäläiselle oikean puoleisen    :facepalm:..  Hätäpäissäni kun en heti tarkistanut kun vasta kotona.  Eiku takaisin 80km lenkki sen takia. Meinasin kysyä myyjältä että postiautolako ajelet?
« Viimeksi muokattu: 17.02.2018, 17:43:48 kirjoittanut Raid »
Ford Mondeo Hybrid Wagon 2019

Poissa vikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 Jarrupalat laahaa
« Vastaus #1 : 17.02.2018, 19:19:37 »
Voiskohan ABS jumia jotenkin eli virtaukset ei kulje oikein ?? Aika mystinen äkkiseltään.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6017
Vs: S60 Jarrupalat laahaa
« Vastaus #2 : 17.02.2018, 19:26:08 »
Mä herkistelin/putsailin mäntää tarpeeksi monta kertaa ja epäilin että letku ei päästäisi paineita takas tms. mutta kyllä se vaan koko takasatulan vaihto uuteen satasella korjasi nämä ongelmat.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Kraft

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 881
Vs: S60 Jarrupalat laahaa
« Vastaus #3 : 17.02.2018, 21:05:39 »
Sama tarina kun Mustalaatikolla, yritettiin jumpata, turhaan. Satulan kun vaihtoi niin ongelmat poistui.
Skoda Fabia 1.2 TSI -17 | Skoda Fabia 1.0 TSI -18 | VW 1300 -73 | 2x Solifer 10 -69

Poissa riparapa87

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 534
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 Jarrupalat laahaa
« Vastaus #4 : 18.02.2018, 12:20:10 »
Mä herkistelin/putsailin mäntää tarpeeksi monta kertaa ja epäilin että letku ei päästäisi paineita takas tms. mutta kyllä se vaan koko takasatulan vaihto uuteen satasella korjasi nämä ongelmat.
Ite oon aina samalla vaihtanut letkun uuteen, kun satula vaihtuu. Maksaa sen ~15€ motonetissä.
Vi*tullako vihellät,kun huuli on halki. ::)

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: S60 Jarrupalat laahaa
« Vastaus #5 : 19.02.2018, 20:12:29 »
Eihän vain aloittajalla ole ikäloput jarrunesteet? Imee itseensä vettä se neste ja kun neste kuumuu (ja vesi höyrystyy?) niin tiedä mitä seuraa. Ainakin korroosiota edistää se vesi. Kannattaa vaihtaa koko järjestelmän nesteet perusteellisesti muutaman vuoden välein.

Ikinä mulla ole letkut pullistunu niin että ois jarrut laahannu. Kyllähän nesteet kuumetessaankin lämpölaajenee. Ajaa -20 asteisen auton +22 asteiseen parkkihalliin niin jarrujenhan tulis silloinkin laahata kun on auto ja nesteet lämmenny. Sitä ”nestetankoa” kun on siellä metritolkulla
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa renee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 269
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 Jarrupalat laahaa
« Vastaus #6 : 19.02.2018, 23:39:28 »
Itse juuri vaihdatin vasemman takasatulan, kun se alkoi laahata sen verran, että vannekin jo kuumeni. Aluksi yritin putsata, rasvata ja herkistellä, mutta auttoi vain vähän.

Näin on käynyt aiempienkin autojen kanssa, eli lopulta satulat ovat menneet vaihtoon ja ongelmat loppuneet siihen. Putsailu ja rassailu antaa kyllä lisäaikaa vähän. Levyjarrut takana eivät vain oikein sovellu normaaliajoon Suomen olosuhteissa.

Satulan voi kyllä vaihtaa helposti itse, mutta itse vaihdatin satulan ja samalla jarrunesteet koko järjestelmästä hintaan 159e, joten ei maksanut vaivaa.

Poissa V70 A 4D 2016

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 676
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 Jarrupalat laahaa
« Vastaus #7 : 20.02.2018, 00:09:29 »
Itse juuri vaihdatin vasemman takasatulan, kun se alkoi laahata sen verran, että vannekin jo kuumeni. Aluksi yritin putsata, rasvata ja herkistellä, mutta auttoi vain vähän.

Näin on käynyt aiempienkin autojen kanssa, eli lopulta satulat ovat menneet vaihtoon ja ongelmat loppuneet siihen. Putsailu ja rassailu antaa kyllä lisäaikaa vähän. Levyjarrut takana eivät vain oikein sovellu normaaliajoon Suomen olosuhteissa.

Satulan voi kyllä vaihtaa helposti itse, mutta itse vaihdatin satulan ja samalla jarrunesteet koko järjestelmästä hintaan 159e, joten ei maksanut vaivaa.

Minä olen vaihtanut/ vaihdattanut yleensä molemmat satulat "samalle akselille" samaanaikaan niin ovat sitten yhtä herkät kumpikin.

Poissa sikalintta

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 256
  • Kun järki loppuu niin lisätään voimaa
Vs: S60 Jarrupalat laahaa
« Vastaus #8 : 20.02.2018, 09:43:02 »
3 kpl mk2 V70:jä ollut itellä, 7 kpl jarrusatuloita vaihdettuna tähän mennessä. Aluksi koitin nysvätä ja herkistellä mutta sittemmin mennyt suoraan vaihtoon ku alkaa tarttuilemaan.

Eli ihan yleistä eikä nuo motonettisatulat paljoo maksa. Ja hyvin on toiminut
D5244T

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 Jarrupalat laahaa
« Vastaus #9 : 20.02.2018, 11:46:09 »
Samoin Bilteeman, eikä tarvi palauttaa vanhaa, niinkuin motonetissä.
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

 

Samppasport  Futurez