Kulkukoira  Proturbo

Välikaasu alaspäin vaihtaessa

  • 15 Vastauksia
  • 8880 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa -jadi-

  • Hors d'âge
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1610
Välikaasu alaspäin vaihtaessa
« : 04.04.2018, 11:53:54 »
https://www.youtube.com/watch?v=rYVfDeCxKEI
Mikäs taika tuossa esimerkissä on antaa välikaasua kytkinpoljin alhaalla, kun eihän se mitenkään tasaa vaihteiston rattaiden pyörimistä? Vai vaan kivan kuulosta?
Kyllä mä ymmärrän kuorma-autojen välikaasun, mutta silloinhan vaihde on vapaalla ja kytkin ylhäällä ja saadaan vaihteiston rattaat pyörimään keskenään samalla nopeudella.
-"Kyllä sä oot sitte kultane, kun järjestät ns. tuntemattomille uskomattoman hyvän mielen."
- KIITOS!
-----
Слава Україні!    https://www.youtube.com/watch?v=izquEYtqXZo

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Välikaasu alaspäin vaihtaessa
« Vastaus #1 : 04.04.2018, 12:41:44 »
Tasataan moottorin kierrokset vaihteeseen ja nopeuteen ---> pito ei karkaa niin herkästi, koska tällöin vetävien jarruttaminen on lineaarisempaa eikä tule voimakasta nykäisyä.

Voihan tuo olla myös huvin vuoksi, mutta epäilisin syyksi tuota kirjoittamaani.

Yhdellä härvelillä "piti" tuota tehdä alaspäin vaihtaessa. Muutoin nykäisi koko tekniikkaa senverran ikävän tuntuisesti, että "aina" tuli välikaasutettua pienempi silmään esim. ohitukseen lähtiessä.

Tosin videon autossa en usko minkään välyksen/nykäyksen tms. olevan syy.

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2277
Vs: Välikaasu alaspäin vaihtaessa
« Vastaus #2 : 04.04.2018, 16:57:42 »
Jatkuvasti tulee ajettua niin että vähän kaasulla autan pienemmälle vaihtaessa vaikkapa risteyksiin tullessa että saa mahdollisimman sulavasti kytkimen ylös ilman turhia nykimisiä. Kylmällä laatikolla tulee joskus käytettyä ihan rehellistä välikaasuakin kun on muuten aika tahmeita menemään pienemmät numerot päälle.

Alkaa muuten kummasti tuo vaihteiston sielunelämä aukeamaan kun pääsee ajamaan jonkin aikaa ihan rehdillä synkronoimattomalla vaihteistolla. 8)
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2692
Vs: Välikaasu alaspäin vaihtaessa
« Vastaus #3 : 04.04.2018, 20:19:14 »
Taitaa olla pidon säilyminen syynä, ei tuossa oikein muuta tolkkua tunnu olevan.

Alkaa muuten kummasti tuo vaihteiston sielunelämä aukeamaan kun pääsee ajamaan jonkin aikaa ihan rehdillä synkronoimattomalla vaihteistolla. 8)
Vähän vanhempi Sisun kuorma-auto on tästä hyvä esimerkki. On todella nopea vaihtaa, kun homman oppii ja omaa hieman sävelkorvaa. Tottumaton taas ei saa mitään vaihdetta silmään vauhdissa... Jotkut kuorma-autoilijat käyttävät synkronoiduissakin taktiikkaa, että vaihde kaasun löysäyksen jälkeen raakana vapaalle, vähän välikaasua, kytkin pohjaan,  pienempi silmään ja kytkin ylös.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Välikaasu alaspäin vaihtaessa
« Vastaus #4 : 04.04.2018, 21:29:12 »
Lähes aina se kytkin sen verran kantaa, että tuo myös helpottaa vaikka kytkintä painaen nostaa kierroksia niin alasvaihto menee helpommin/nopeammin. Lisäksi sillä saa pois sen nyökkäyksen kytkintä nostettaessa. Käytän siis joskus esim risteyksiä lähestyessä moottorijarrulla.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa vesterinen_99

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
  • @The_X_Projects -Axe
Vs: Välikaasu alaspäin vaihtaessa
« Vastaus #5 : 18.05.2018, 18:21:30 »
Voisin heittää esimerkkinä 200 sarjan takaylätukivarret, kova nykäisy akselia taakseppäin tekee helposti pesistä soikeat, kilpa-autoissa nähnyt jopa pesän revenneen irti tangosta talvella piikkirenkaat alla, toki Olihan ne jo yli 30 vuotta vanhat.

Pointti lienee se että kai siinä ainakin voimansiirro/puslien yms. ikä pitenee, jotka on uudemmassa 240 ylätuessa aika veltot jo uutena. ???

Poissa filth

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 105
  • www.vrcf.fi
Vs: Välikaasu alaspäin vaihtaessa
« Vastaus #6 : 19.05.2018, 07:29:45 »
Moottoripyörällä ainakin huomaa pehmeyden alaspäin vaihtojen yhteydessä välikaasua käyttäessä...

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2277
Vs: Välikaasu alaspäin vaihtaessa
« Vastaus #7 : 19.05.2018, 08:51:47 »
Moottoripyörällä ainakin huomaa pehmeyden alaspäin vaihtojen yhteydessä välikaasua käyttäessä...
Ja vähentää takapyörän lukkiutumisen riskiä kovassa jarrutuksessa aika huomattavasti.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3756
  • 195hv/406Nm
Vs: Välikaasu alaspäin vaihtaessa
« Vastaus #8 : 17.06.2018, 16:11:28 »
Oon välillä manuaali henkilöautoilla ajellu ilman kytkintä sen jälkeen kun on liikkeelle lähteny (lähtökin paikaltaan onnistuu), se on ihan hyvä taito oppia jos kytkinvaijeri katkee tai sit nestejärjestelmä pettää  8)

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2692
Vs: Välikaasu alaspäin vaihtaessa
« Vastaus #9 : 17.06.2018, 22:36:15 »
Oon välillä manuaali henkilöautoilla ajellu ilman kytkintä sen jälkeen kun on liikkeelle lähteny (lähtökin paikaltaan onnistuu), se on ihan hyvä taito oppia jos kytkinvaijeri katkee tai sit nestejärjestelmä pettää  8)
Vanhalla kuluneella laatikolla onnistuu ajo ilman kytkimen käyttämistä, mutta koitappa ottaa uuden karhea kiesi alle. Ei onnistu vaihtokaan ilman kytkintä, vaikka olisi miten hyvä sävelkorva. Yksistään se, että vaihdekeppi on vaijerivälitteinen (kuten uudemmissa on) tekee vaihtamisesta liki mahdotonta. Eikä starttaa vaihde silmässä.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Välikaasu alaspäin vaihtaessa
« Vastaus #10 : 17.06.2018, 23:15:00 »
Vanhalla kuluneella laatikolla onnistuu ajo ilman kytkimen käyttämistä, mutta koitappa ottaa uuden karhea kiesi alle. Ei onnistu vaihtokaan ilman kytkintä, vaikka olisi miten hyvä sävelkorva. Yksistään se, että vaihdekeppi on vaijerivälitteinen (kuten uudemmissa on) tekee vaihtamisesta liki mahdotonta. Eikä starttaa vaihde silmässä.
Ainakin Kia ja Mitsubishi onnistui vaihto ilman kytkintä, molemmissa taulussa ~1000km.

Samaten Fiat 500:lla, siis sillä uudella. Taulussa 540km.

Helppoahan se ei ole. :D Joissain vanhoissa autoissa, missä vaihteisto on tehty aika raakasti ja välitys joko suoraan laatikkoon tai parilla tangolla, niin melkein raakana voi tuupata pykälät sisälle. ;D

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Välikaasu alaspäin vaihtaessa
« Vastaus #11 : 18.06.2018, 00:12:33 »
Pystyy muuten toyota carina II:sellakin vaihtamaan vaihteita hyvin ilman kytkintä. Mittarissa oli muistaakseni jonkin verran yli 400tkm. Mopoilla ja moottoripyörillähän voi myös ajaa ilman kytkintä normaalisti, niissä kun on suorahampainen vaihdelaatikko vakiona. Liikkeellelähtö vaan on ehkä vähän hankalaa ilman kytkintä.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Välikaasu alaspäin vaihtaessa
« Vastaus #12 : 18.06.2018, 07:40:16 »
Ei se paljoa vaadi, että tulee itse tuota välikaasua käytettyä.

Esim tuo täälläkin mainitsemani kakkosauto-fiat. Isäukko ajoi sillä huonolla kytkimellä (ei irroittanut) väkisin vajaan kymppitonnin, joten nyt ei vaihteet 1, 2 ja 3 meinaa mennä perille, ellei ole kierrokset sopivat.
Tämän vuoksi esim. ohitukseen lähdettäessä ja vaihtaessa vitoselta kolmoselle tulee aina tehtyä kaksoispoljenta, ei anna luonne periksi vain työntää vaihdetta päälle, kun ei se sinne kevyesti mene.

Sama juttu jonnekkin risteykseen hidastaessa, jos en vapaalla rullaa. Vaihteille 3-2 mennään välikaasun ja kaksoispoljennan kanssa. Onhan se urheilullisen kuuloista, mutta kieltämättä välillä tympäsee ja hävettää. :facepalm:

Poissa Lays

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 187
Vs: Välikaasu alaspäin vaihtaessa
« Vastaus #13 : 15.07.2018, 03:12:21 »
Välikaasua tulee käytettyä kytkin pohjassa aina, kun vaihdan pienemmälle, kaksoispoljenta vain, jos tarvitsee ykkönen saada silmään vauhdissa.
Vain halvin on kyllin hyvää.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Välikaasu alaspäin vaihtaessa
« Vastaus #14 : 05.10.2020, 09:31:54 »
Tämä aihe tullut viimeaikoina taas mieleen kun reipas 20tkm ajellu vaijerivälitteisellä manuaalilla, jossa 2- ja 3-vaihteiden synkrot hieman nahkeat tai jotain.

Ihan perinteinen "kierrosten tasaus" oli jo auto ostettaessa vakiojuttu, kun 850 Volvossa oli rento ylätuki ja tämän takia vältin teräviä vaihtoja. Eli kaasulla kierrosten tasaaminen tuli ns. refleksinä luonnostaan ajattelematta, jahka lihasmuisti oppi moottorin kierrosherkkyyden.

Kuitenkin ilmeisesti etenkin tuon 3 vaihteen tahmaamisen vuoksi olen alkanut huomaamattani vaihtamaan kaksoispoljennalla välikaasun kanssa alaspäin. :o Tai ikäänkuin vaihde nykäistään "irti" kun kaasu kevennetään, polkaistaan kierroksia ja samalla kytkin pohjaan ja pienempi sisään.

Kiinnitin asiaan huomiota kun jälkikasvu takapenkiltä kyseenalaisti miksi poljen kaasua vaihdetta vaihtaessa. Senverran hyvin on lihasmuistissa jo, ettei aina tunnu minkäänlaista nykäisyä kun kytkin nostetaan ylös.

Kytkimen käytön suhteen olen aina melko ripeä, ei ole tapana luistatella muttei tietenkään mitään kytkinpommejakaan tule harrastettua. Vähän mietin miten tommonen siviili-laatikko tuollaista välikaasuajoa kestää, mutta mikä sieltä hajoaisi? Voimaa kun ei keppiin tarvitse kohdistaa ja luulisi tasatut kierrokset enemmän säästävän synkroja ym kuin väkisin työntäminen.

Toki kytkimen mekanismi rasittuu enempi jos kaksoispolkee, muttakun ittelläkin tuo on enempi kertapolkaisu.

 

Samppasport  Futurez