Kulkukoira  Proturbo

VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista

  • 15783 Vastauksia
  • 3287052 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa kerma

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 608
240 B200F
240 D24
244 (B230F?)

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #12976 : 23.09.2018, 20:16:07 »
Esson baari juttuna työkaveri kertoi kuinka volvon 10 valve 5 pyttynen kone on kestävämpää mallia kun on rellun kone. Mut samanen tyyppi luulee et volvon 20 valve koneet on 850 volvosta lainattu 960 mutta on lisätty 1 sylinteri. Ja vaikka kuinka näyttää ettei mitenkään voi olla noinpäin ni ei. Ei usko.

Siis 850 ja 960 koneethan on kyllä samoja koneita sillä yhden sylinterin erolla, tuo keskimmäinen numerohan noissa sen koneen sylinterimäärän kertoo. Kummastako ne sitten on lainattu on oikeastaan aika teoreettista, koska tuollainen modulaarinen rakenne on kyllä jo suunnittelupöydältä lähtöisin, eikä siellä ole kukaan saanut koneen jo valmistuttua ahaa-ideaa, että sahataanpa/hitsataanpa tuosta yksi sylinteri lisää/pois.

Jos 10 ja 20 venttiilistä konetta pääsee vierekkäin vertaamaan, niin ei siinä kyllä suurta epäselvyyttä jää sukulaisuudesta.

Moni kyllä luulee että s/v40 volvojen bensakoneet olisi renulta, ehkä siksi että noiden pikkuvolvojen koneet aiemmin todella oli renulta ostettuja (pl. 300-srj 2 litraiset)

Poissa viri-viri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 105
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #12977 : 23.09.2018, 20:16:39 »
Onko normaalia että tinakone keittää heti kun ottaa paisarin korkin auki täysin lämpimällä koneella? Ei hukkaile mitään nesteitä, ei pulputa paisariin kylmänä, flekti pelaa, öljyt ok, lämpömittari ok, jne. Toimii muutenkin täysin moitteetta. Kaksi autoa tehnyt jo näin, 960 ja 850. Tuskin molemmista kansipahvikaan mennyt? :idiot2:

Keittäminen ei ole siis mitään pientä, mallia vesipatsas paisarista.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #12978 : 23.09.2018, 20:23:16 »
Siis jos kuuman koneen paisarin korkin aukaisee, niin kyllähän sieltä aina tulee ryöpäshdys nestettä kun paine vapautuu.

Poissa viri-viri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 105
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #12979 : 23.09.2018, 20:38:40 »
No eipä tätä oikein pieneksi ryöpsähdykseksi voi kuvailla :D vesi tosiaan kiehuu ja tulee useammaksi sekunniksi se vesipatsas. Ei ainakaan vinokoneet tälläistä ole tehneet, niistä tuli vaan se pieni ryöpsähdys

Poissa Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2256
  • Muoviämpäri
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #12980 : 23.09.2018, 23:11:12 »
Siis 850 ja 960 koneethan on kyllä samoja koneita sillä yhden sylinterin erolla, tuo keskimmäinen numerohan noissa sen koneen sylinterimäärän kertoo.

Eipä taida tuo kyllä nyt ihan mennä oikein  ???
960 turbo 16v = 940 ?
940 D24 = 960 ?
???

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5755
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #12981 : 24.09.2018, 08:16:12 »
Pitäähän niitä poikkeuksiakin olla
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Kankikari

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #12982 : 24.09.2018, 12:19:27 »
Siis 850 ja 960 koneethan on kyllä samoja koneita sillä yhden sylinterin erolla, tuo keskimmäinen numerohan noissa sen koneen sylinterimäärän kertoo. Kummastako ne sitten on lainattu on oikeastaan aika teoreettista, koska tuollainen modulaarinen rakenne on kyllä jo suunnittelupöydältä lähtöisin, eikä siellä ole kukaan saanut koneen jo valmistuttua ahaa-ideaa, että sahataanpa/hitsataanpa tuosta yksi sylinteri lisää/pois.

Jos 10 ja 20 venttiilistä konetta pääsee vierekkäin vertaamaan, niin ei siinä kyllä suurta epäselvyyttä jää sukulaisuudesta.

Moni kyllä luulee että s/v40 volvojen bensakoneet olisi renulta, ehkä siksi että noiden pikkuvolvojen koneet aiemmin todella oli renulta ostettuja (pl. 300-srj 2 litraiset)

Joo siis hänen kertoman mukaan oli volvolla huomattu kuinka hyvä on 5 pyttynen kone 850 keulilla niin päättivät tehdä yhden pytyn isomman koneen 960 volvoon. Matkustivat siis ajassa taaksepäin ja se jäi kaikilta huomaamatta.

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6585
  • 1% Hybridi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #12983 : 24.09.2018, 16:30:25 »
Saakos niitä paloja ja niittejä mistään halvemmalla kuin scandixilta, palat ja niitit n.28€ ja siihen toimituskulut 28€  :facepalm:. Pitää soittaa huomenna vielä auto-salpaankin ja kysyä niiden hintoja
Palat varaosa.fi 8614258 ja rosteriniitit 4x13 20kpl Liukkosen pultista 2,50€
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1626
  • It's Hip To Be Square
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #12984 : 24.09.2018, 17:29:20 »
No eipä tätä oikein pieneksi ryöpsähdykseksi voi kuvailla :D vesi tosiaan kiehuu ja tulee useammaksi sekunniksi se vesipatsas. Ei ainakaan vinokoneet tälläistä ole tehneet, niistä tuli vaan se pieni ryöpsähdys

Toimiikohan nyt paisarien korkit kuten kuuluu, eikai tinakoneetkaan täysin suljettuja boilereita ole? ???

Normaalilämpöisistä vinokoneista en muista saaneeni nesteitä kentälle kertaakaan.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #12985 : 24.09.2018, 19:23:49 »
Perus vesipumppu on tainnut renaultilla olla akilleen kantapää moottorin suhteen niin kauan, kunnes tajusivat siirtää sen jakopään yhteyteen. Voimansiirtoa ne ei osaa tehdä tänä päivänäkään
Mikä tuossa apulaitehihnalla pyörivässä vesipumpussa on niin huonoa ?...eikö vinokoneissakin ole ihan samalla tavalla vesipumppu, joka pyörii laturin/tehostimen hihnalla. Jos se vesipumppu on lohkossa kiinni joka tapauksessa, niin mitä merkitystä sillä on pyöriikö se apulaite vai jakohihnalla. Onhan tuossa myös se etu, ettei sitä tarvitse välttämättä uusia jakopäänremontissa, ja jos se leikkaa kiinni niin jakohihnakaan ei vauriodu ja tuhoa moottoria. Noissa apulaite vesipumpuissa ei ainakaan 400-sarjalaisten rellukoneissa ole ollut mitään vikoja ja on helpompi vaihtaa kuin jakopää pumppu, sekä pyörii moniurahihnalla, joten ei luistakaan helpolla. Eikös vinoneissakin ole ollut surkealaatuisia tarvike vesipumppujakin.
« Viimeksi muokattu: 24.09.2018, 19:25:57 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa viri-viri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 105
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #12986 : 24.09.2018, 19:54:43 »
Toimiikohan nyt paisarien korkit kuten kuuluu, eikai tinakoneetkaan täysin suljettuja boilereita ole? ???

Normaalilämpöisistä vinokoneista en muista saaneeni nesteitä kentälle kertaakaan.

Korkit toimii, useampaa kokeiltu, mallia 1,5bar. Kokeilin myös ihan mielenkiinnosta vinokoneen 0.75bar korkilla, ei keitä silläkään. Ja hukkaa siis korkin avauksen jälkeen ihan kunnolla sitä vettä, viimeksi taisi sylkäistä ulos reilut 3 litraa. Ja jos keittämisen jälkeen moottorin sammuttaa niin jää vielä vajaaksi minuutiksi nesteet kiehumaan.

Ei oo vinokoneet tosiaan tuota tehneet  :idiot2: nyt on kolmesta tinakoneesta kokeiltu ja kaikissa tekee saman, en jaksa uskoa että kaikista ois kansipahvi mennyt

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6585
  • 1% Hybridi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #12987 : 24.09.2018, 20:49:15 »
Ihan reunahuomiona, jos on laitettu vesipumpuksi muovisiipinen rämpylä, niin saattaa lavat lähteä irti aiheuttaen kaikenlaista jäynää
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #12988 : 24.09.2018, 20:56:47 »
Mikä tuossa apulaitehihnalla pyörivässä vesipumpussa on niin huonoa ?...eikö vinokoneissakin ole ihan samalla tavalla vesipumppu, joka pyörii laturin/tehostimen hihnalla. Jos se vesipumppu on lohkossa kiinni joka tapauksessa, niin mitä merkitystä sillä on pyöriikö se apulaite vai jakohihnalla. Onhan tuossa myös se etu, ettei sitä tarvitse välttämättä uusia jakopäänremontissa, ja jos se leikkaa kiinni niin jakohihnakaan ei vauriodu ja tuhoa moottoria. Noissa apulaite vesipumpuissa ei ainakaan 400-sarjalaisten rellukoneissa ole ollut mitään vikoja ja on helpompi vaihtaa kuin jakopää pumppu, sekä pyörii moniurahihnalla, joten ei luistakaan helpolla. Eikös vinoneissakin ole ollut surkealaatuisia tarvike vesipumppujakin.
Tuo kirjoitukseni käsitteli muistini varassa iäkkäämpiä renault-tekniikoita, joissa vesipumppu on apulaitehihnalla kyllä, mutta myös jäähdytysjärjestelmän korkein/toiseksi korkein osa.
Vähääkään ilmaa --> halvaantuu koko järjestelmä.
Ainakin 80-luvun renaulteissa oli vesipumpun rakenne vielä semmoinen, että pelkän pumpun "kannen" vaihtamalla oli suuri mahdollisuus paskoa se pumpun pesäkin (pultit katkeaa herkästi).

Mutta tosiaan. Tälläkin foorumilla on muutama 400-sarjaa tyytyväisenä ropannut. Epäilen tuon auton "umpisurkean" maineen liittyvän ihan eniten huollon puutteeseen ja herkempään ruostumiseen vrt. vaikka 700-sarja.

Ja eihän nyt se voi olla volovo, jos se vetää edestä ja pyörätkin on neljällä pultilla kiinni! :D

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #12989 : 24.09.2018, 21:57:00 »
Ja eihän nyt se voi olla volovo, jos se vetää edestä ja pyörätkin on neljällä pultilla kiinni! :D
Eikö se ole relvo. Mutta tosiaan ihan ok autoja ovat ja halpoja korjata. Noiden rellukone on aika kestävä ja noissahan on alakerta dieselkoneesta peräisin bensakoneissa.

 

KL-varaosat  Race.fi