Elekma  Autoracing

v70 tdi

  • 12 Vastauksia
  • 2292 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 855

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 69
  • www.vrcf.fi
v70 tdi
« : 11.06.2018, 17:09:15 »
Eli otsikon mukainen auto kyseessä vm - 2000.
Olen vaihtamassa jakopään hihnaa.
Ongelma on siinä kun saan moottorin laitettua ajoitukseen ja uusi hihna kiristin paikalleen.
Ohjeessa sanotaan että pyöritä moottoria kaksi kertaa ympäri.
Tämä kun on tehty niin moottorin alakerta on ajoituksessa mutta nokka jääkin eri ajoitukseen missä sen pitäisi olla.
Joten kysynkin missä menee pieleen kun en itse sitä hoksaa ?

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: v70 tdi
« Vastaus #1 : 11.06.2018, 17:25:33 »
Jääkö nokka ns. "myöhäiselle" vrt. kampiakseliin?

Jakohihnaa laittaessa täytyy hihna asettaa paikoilleen vastapäivään kiertäen aloittaen kampiakselista. Eli ensin kampiakselin hihnapyörälle hihna paikoilleen, sitten siitä vastapäivään aina nokkapyörälle ja ihan viimeiseksi kiristimelle.

Kampiakselin "vetopuolelle" (eli nokkapyörä-kampiakseli välille) ei saa jäädä löysää hihnaa asennettaessa, vaan tuo hihnassa oleva löysyys täytyy kokonaan jäädä kiristimen puolelle.

Mikäli tuolla kampiakselin "vetopuolella" on löysää, niin kun kiristimellä hihna kiritään, vetää kiristin hihnasta löysät pois ikäänkuin "nokkapyörän yli" ---> nokkapyörä kääntyy myöhäiselle.


Vaikeasti selitetty, mutta toivottavasti ymmärrettävää tekstiä. :D

Poissa 855

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 69
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 tdi
« Vastaus #2 : 11.06.2018, 17:39:20 »
Juuri niin. Nokka jää jälkeen kampiakselista.
Tätä ohjetta pitää kyllä kokeilla.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: v70 tdi
« Vastaus #3 : 11.06.2018, 18:30:52 »
Tätä ohjetta pitää kyllä kokeilla.
Sama moka käynyt minulle kymmeniä kertoja erilaisten moottorien kanssa. Tuon mahdollisuuden vuoksi sitä konetta pyydetään pyörittämään.

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1054
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 tdi
« Vastaus #4 : 12.06.2018, 12:12:48 »
Nokkapyörä löysälle nokka-akselista kiristysvaiheessa, siellä kun ei ole kiilaa niin hihnan saa ihanasti kiristettyä ilman että mikään muuttuu. Toki vain sen verran napauttaa irti akselista ettei pyörä keiku, pultti löysälle-kotelon reiästä tuurnalla pyörä irti akselista-pyörä takas sormilla painamalla ja pultti iholle. Toki kaikki pitää muistaa kiristää jälkeenpäin tai muuten...
Pitää toki olla joku inke jolla pitää akselia paikoillaan ettei pilaa hihnaa mutta tämän moottorin kanssahan kalut pitää olla. :)

« Viimeksi muokattu: 12.06.2018, 12:18:28 kirjoittanut B30A »
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa 855

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 69
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 tdi
« Vastaus #5 : 12.06.2018, 15:39:44 »
Työkalut joutui hommaamaan tätä moottoria varten kun kampuran päästä limppu oli halki monesta kohtaa ja vanha hihnan kiristin oli lähes sökö.
Ihme kyllä hihna oli paikallaan joten tuhoa ei vielä tullut.

Poissa 855

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 69
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 tdi
« Vastaus #6 : 12.06.2018, 19:59:56 »
Hihna on nyt laitettu mutta ihmetyttää vieläkin että onko oikein siltikkään.
Moottoria kun pyöritän kaksi kertaa ympäri niin nokka ei osu vieläkään.
Moottorin alakerta ja yläkerta kohtaavat neljän kierroksen jälkeen.
Saattoi olla jopa viisikin kertaa.
Aloin jo tympääntyä laskemaan kierroksia.
Hihna oli aika vaikea saada kiristäjälle viimeisenä mutta meni kuitenkin kun puuhaili aikansa.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 tdi
« Vastaus #7 : 12.06.2018, 21:13:37 »
Kylläpä se kahden kierroksen jälkeen on samassa asennossa kuin 20 kierroksen jälkeen ???. Ethän niitä valkoisia merkkejä katso hihnasta? Niillä sitä ei näe.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: v70 tdi
« Vastaus #8 : 12.06.2018, 21:26:22 »
Pojat nyt unohtaa, että kampuran hihnapyörän halkaisija on eri kuin nokkien.  :nohnoh

Sanotaan nyt vaikka, että kampuran hihnapyörä on 1/4 osa nokkien pyörän koosta, jolloin kampura vaatii neljä kierrosta, jotta nokat pyörähtää yhden kierroksen, jolloin ala- ja yläkerran merkit kohtaa.

Poissa 855

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 69
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 tdi
« Vastaus #9 : 12.06.2018, 21:31:27 »
Siinä tapauksessa hihna on nyt oikein.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: v70 tdi
« Vastaus #10 : 12.06.2018, 21:44:52 »
Korjataan sen verran että kyllä sen pitäisi kahden kierroksen jälkeen olla kohdallaan :D

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 tdi
« Vastaus #11 : 15.06.2018, 20:58:33 »
Aivan joten tilanne on sama 2 ja 20kierroksen kohdalla.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa 855

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 69
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 tdi
« Vastaus #12 : 16.06.2018, 20:09:44 »
Kiitos kaikille vastauksista.
Sain jakohihnan paikalleen.
Toimii nyt oikein.
Pumppu on ajoitettu niin että auton saa käyntiin.

 

Proturbo  Autodiagnoosi