Ateho  Elekma

Volvo V50 2.0d nypytys + jatkuva regerointi

  • 22 Vastauksia
  • 7464 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Maxell83

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Volvo V50 2.0d nypytys + jatkuva regerointi
« : 18.06.2018, 15:23:07 »
Ostin puoli vuotta sitten V50. Heti oston jälkeen tuli ilmi että autoon ei ollut vaihdettu hiukkasloukkua. Vaihdon jälkeen autolla on nyt ajettu reilu 10tkm ja nyt auto käynnistää hiukkassuodattimen polton jatkuvasti. Ennen polton alkua auto nykii rajusti taajama nopeuksissa. Olen lukenut että noilla nopeuksilla tuon ei pitäisi tuota alkaa tekemään.

Olen nyt vaihtanut autoon dpf:n paine-eroanturin, uusinut letkut mitkä menee pöntölle. Tutkimuksissa huomattiin että EGR venttiili vuosi ja tuo on nyt myös ohjelmallisesti suljettu ja tulpattu. Samalla ECU optimoitiin, mutta ongelmat eivät ole poistuneet. Olen suorittanut VIDAlla manuaali polton pariin otteeseen, mutta ei vaikutusta. Auton moottorin saavutettua optimi lämpötilan tuo aloittaa polton. Poltto saattaa alkaa hetkeksi, loppua muutamaksi kilometriksi ja aloittaa taas. En usko että DPF:n lämpötila-anturit olisivat viallisia, sillä lämpötilat kyllä nousevat polton alkaessa. 

Optimoinnin jälkeen on tullut muutaman kerran vikakoodi polttoaineen paineanturilta. Tänään vaihdan polttoaine suodattimen josko tuo korjaantuisi tuolla. Alkaa epätoivo valtaamaan tämän Volvon kulkua. Ehkä tarvii ruveta jo radikaaleihin operaatioihin ja ottaa koko dpf pois softasta jne.

Olisiko jollain ajatusta mitä kokeilla vielä.

Poissa nykyinen volvoilija

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 74
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 2.0d nypytys + jatkuva regerointi
« Vastaus #1 : 19.06.2018, 19:43:19 »
Minulla oli vastaavia ongelmia myös volvo v50 2.0d vm.2006. Melkein joka kerran kun moottori lämpeni normaalilämpöön, kulutus yhtäkkiä nousi huomattavasti, eli regenerointi käynnistyi, samoin moottoriöljy lisääntyi ja laimentui kun polttoainetta valui öljytilaan.Luettuani näitä vastaavia juttuja täältä, joiltakin mennyt moottori rikki tämän takia, tilasin ajan optimointiin jossa poistettiin ohjelmallisesti hiukkassuodatin ja egr-venttiili ja itse poistin hiukkassuodattimen käytännössä ja suora putki sopivilla laipoilla tilalle.Vasta katsastin ja siksi ajaksi pönttö paikoilleen. Noin 1/2tunnin homma itsellä.Ongelmat loppui kerralla, ei mitään brobleemaa ollu sen jälkeen ja kulutus vakaa ja pieni.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2697
Vs: Volvo V50 2.0d nypytys + jatkuva regerointi
« Vastaus #2 : 19.06.2018, 22:02:44 »
Vähän heikohko suoritus softanikkarilta, kun ei saanut asiaa kuriin. V50 2,0D on tunnettu siitä, että moottorinohjaus jumittaa siten, että poltto on aina päällä moottorin saavutettua käyntilämpötilan. Hiukkasloukku pitää poistaa ohjelmasta tai ostaa uusi moottorinohjausyksikkö.

Hiukkasloukkua ei tarvita katsastukseen, jos moottorinohjaus on optimoitu järkevissä rajoissa. Nykimisestä en osaa sanoa mihin se liittyy, mutta voi hyvin liittyä myös polton alkamiseen, kuten itse arvelit. 
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Mika_L

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 2.0d nypytys + jatkuva regerointi
« Vastaus #3 : 20.06.2018, 06:51:21 »
Mulla nykii vaikka on pöntöt tyhjänä ja ohjelmoimalla poistettu egr ja vähän tehoja lisätty. Nykimisen syy on melko varmasti moottorinohjausboksissa. 2tuntia autoalarm tutki ja mittaili, eikä löytynyt mitään mitään selkeää syytä muualta autosta. Mä oon kohta jo 3v ajanut nykimisen kanssa ja siihen on jo tottunut :)

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2697
Vs: Volvo V50 2.0d nypytys + jatkuva regerointi
« Vastaus #4 : 20.06.2018, 08:49:11 »
Mulla nykii vaikka on pöntöt tyhjänä ja ohjelmoimalla poistettu egr ja vähän tehoja lisätty. Nykimisen syy on melko varmasti moottorinohjausboksissa. 2tuntia autoalarm tutki ja mittaili, eikä löytynyt mitään mitään selkeää syytä muualta autosta. Mä oon kohta jo 3v ajanut nykimisen kanssa ja siihen on jo tottunut :)
Huiteleeko keskikulutus 5 vai 7 litran paikkeilla. Jos jälkimmäinen, niin Mika_L auto yrittää poltella tyhjää putkea.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Mika_L

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 2.0d nypytys + jatkuva regerointi
« Vastaus #5 : 20.06.2018, 11:33:18 »
Mulla kulutus putos ihan hitosti ohjelmoinnin jälkeen. Yhdistetty kulutus alle 5,5litraa/100km ja pelkkä maantieajo alle 5litraa/100km. Ja siis tarkennuksena vielä. Ohjelma modattu, niin ettei polttele tyhjiä putkia

Poissa nykyinen volvoilija

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 74
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 2.0d nypytys + jatkuva regerointi
« Vastaus #6 : 20.06.2018, 12:36:31 »
Mullakin kulutus maantieajossa rajoitusten mukaan ajettaessa ajotietokoneen mukaan vähän yli 4 litran.Eli jos se noin litran valehtelis niin 5l pinnassa todellinen kulutus.En ole vielä tullu mitanneeksi tankkaamalla täyteen ja siitä laskemalla seuraavan kerran tankatessa.Pitänee tehdä se joskus.

Poissa Mika_L

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 2.0d nypytys + jatkuva regerointi
« Vastaus #7 : 20.06.2018, 14:02:55 »
Paikkaansa mulla ainakin pitää ajotietokoneen mittaus

Poissa Maxell83

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 2.0d nypytys + jatkuva regerointi
« Vastaus #8 : 22.06.2018, 14:13:01 »
Vähän heikohko suoritus softanikkarilta, kun ei saanut asiaa kuriin. V50 2,0D on tunnettu siitä, että moottorinohjaus jumittaa siten, että poltto on aina päällä moottorin saavutettua käyntilämpötilan. Hiukkasloukku pitää poistaa ohjelmasta tai ostaa uusi moottorinohjausyksikkö.

Hiukkasloukkua ei tarvita katsastukseen, jos moottorinohjaus on optimoitu järkevissä rajoissa. Nykimisestä en osaa sanoa mihin se liittyy, mutta voi hyvin liittyä myös polton alkamiseen, kuten itse arvelit.

Optimoinnissa ei otettu tuota hiukkassuodatin polttoa pois vielä, kun on ollut puhetta että eu koittaa ajaa mittaus tapoja tuohon hiukkasten mittaukseen. Mun tuurilla niitä aletaan heti mitata kun tekisin tuollaisen liikkeen että se otettaisiin pois, niin jätettiin vielä paikoilleen. Josko olisi pelkällä EGR:n ja piristyksen avulla olisi toennut. Mutta ei toennut > tarvii varata aika jussin jälkeen tuon ohjelmalliseen poistoon. Kumpikoos kannattaa että tyhjentää nykyisen pöntön sisukalut taikka suoraputki ja vaihtelee katsastukseen aina pöntön takaisin ??

Poissa nykyinen volvoilija

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 74
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 2.0d nypytys + jatkuva regerointi
« Vastaus #9 : 22.06.2018, 14:42:21 »
Minä laitoin laipoilla suoran putken.suht pieni homma vaihta hiukkaspönttö katsastuksen ajaksi. Nimittäin jos oikein tarkka kats.mies, saattaa kiinnittää huomion että pönttö puuttuu ja voi seurata  ongelmia, vaikka päästöistä menisikin. Ja mulla oli suht uusi hiukkaspönttö ei viitsiny tuhota sitä jos myöhemmin menee tiukemmaksi nämä jutut.

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2123
  • Tampere - Pori
Vs: Volvo V50 2.0d nypytys + jatkuva regerointi
« Vastaus #10 : 22.06.2018, 16:28:00 »
Nuo on Euro4 laitteita, ei niihin mitään hiukkasmittausta tule. Mittaus muutenkin pitää tehdä laboratoriossa eli ei koske milloinkaan Suomessa tapahtuviin katsastuksiin. Pönttö vaan tyhjäksi ja hyvä sekä oikein tehty ohjelma sisään niin ei savuta ja loppuu nykytykset.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 318
Vs: Volvo V50 2.0d nypytys + jatkuva regerointi
« Vastaus #11 : 23.06.2018, 19:21:02 »
Asialinen ohjelmointi ja asiallinen työstö dpfän poistoon niin ei ole koskaan mitään ongelmia minkään kanssa eikä tarvitse jumpata minkään kanssa.

Meillä sama kulkine mutta D5 koneella. Oli sama ongelma että hiukkassuodattimen tyhjennyspoltot tapahtui 300 ja alle kilometrin välein ja moottoriöljy lisääntyi jos et suorittanut tyhjennyspolttoa asiallisesti loppuun.

Hiukkassuodatin poistettiin, egr suljettiin lopullisesti, hiukkassuodatin poistettiin fyysisesti fiksusti avaamalla pönttö yläpuolelta ja ottamalla hilut pois sisältä ja sulkemalla sama pönttö. Ei siis tarvitse jumpata minkään kanssa ennen ja jälkeen katsastuksen.

Ja poonuksena tuli lisää voimaa koneesta.

Nyt kaksi vuotta ja kaksi katsastusta ajaneena ei sitten mitään ongelmia. Katsuritkin kehuu kun eka polkaisulla menee savutestistä läpi.
T: Jukka
Volvo XC70 D5 autom., MCS Countryman All4 aut, Hobby 495UFe

Poissa Maxell83

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 2.0d nypytys + jatkuva regerointi
« Vastaus #12 : 27.06.2018, 17:02:29 »
Nyt on aika tilattu tohtorille. Ens keskiviikkona otetaan dpf pois softasta ja hilut pöntöstä pois. Odotan jo innolla josko toi alkaisi toimimaan miten pitäisikin..

Poissa Riverbeach

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 2.0d nypytys + jatkuva regerointi
« Vastaus #13 : 11.07.2018, 23:46:32 »
Jos käy ottamassa dpf ja egr pois pelistä ohjelmallisesti niin kuinka nopeasti tuo hiukkasloukku pitäisi tyhjentää? Onko vaarassa että se tukkeentuu täysin jos ei heti sitä tyhjää ohjelmoinnin jälkeen. Entäs sitten egr? Onko sitä pakko tulpata jos on sähköinen ohjaus. Sehän pysyy kiinni sitten kokoajan kun on ohjelmallisesti suljettu?

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2123
  • Tampere - Pori
Vs: Volvo V50 2.0d nypytys + jatkuva regerointi
« Vastaus #14 : 12.07.2018, 15:09:46 »
Jos käy ottamassa dpf ja egr pois pelistä ohjelmallisesti niin kuinka nopeasti tuo hiukkasloukku pitäisi tyhjentää? Onko vaarassa että se tukkeentuu täysin jos ei heti sitä tyhjää ohjelmoinnin jälkeen. Entäs sitten egr? Onko sitä pakko tulpata jos on sähköinen ohjaus. Sehän pysyy kiinni sitten kokoajan kun on ohjelmallisesti suljettu?

Riippuu tietenkin tilanteesta kuinka nopeaan tukkeutuu täysin, mutta sanoisin 1000-2000km. EGR:ää ei tarvitse tulpata kun on sähköinen, tämäkin riippuu ohjelmoijan ammattitaidosta, jotkut tappaa vain koodit ja tulppaa EGR putken kun eivät muuta osaa.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

 

Ateho  Elekma