Ateho  Elekma

Härön 960 T6

  • 19 Vastauksia
  • 4017 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mikko Härkönen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • www.vrcf.fi
Härön 960 T6
« : 03.10.2023, 09:26:39 »
Nyt alkaa olemaan kaikki tarvittavat osat joko hyllyssä, tai tulossa.
Niin uskaltaa hyvällä omallatunnolla tehdä projektille topikin, ilman että jää taas seisomaan osapuutteiden takia.

Eli siis kyseessä vm.95 960 Volvo alkujaan b6304 koneella ja Aisinin automaatilla.
Joka on nyt hyvää vauhtia muuttumassa isolla hyrrällä T6 koneiseksi manuaaliksi.
Ohessa sekalaisessa järjestyksessä kuvia muutaman vuoden ajalta kun autolle jotain aina tehty.

Alkujaan ideana oli miedompi kokoonpano hx35 full racella ja Volvon m90 uudelleen rakennetulla lootalla.

Nyt sitten on tulossa gs6-53bz ja Lensun "hx43" hengittämään laitetun b6284t vvt kannen läpi.
Moottorinohjauksena nyt alkuun ainakin Maxxecu Sport, race tai pro on päivitysideana myöhemmin.

Sisustaan DrArtex äänieristysmattoa jokaiseen pintaan kattoa, ovia ja konttia myöten 2.6mm paksuna. Kriittisiin kohtiin myös vaahtomuovia kuten pyöränkaariin ja oviin.

Alustana edessä BcRacing etutolpat 850 mallista, 940 Volvon yläpäillä. Taakse Classic Sweden Gaz'it löysemmillä jousilla, lehtijousi pidetään paikallaan auttamaan kallistuksen vakausta.

Ensi viikolla kun Marteliukselta alkaa putkea tulemaan, niin aletaan hitsaamaan läjään 43mm sisähalkaisijalla aisi439 pakosarjaa turbolle, ja 3.5" putkistoa yhdellä Simonssin pienemmällä 3.5" vaimentimella joka jää keskelle.
Sekä kaiutin ja äänentoistojärjestelmälle piuhojen vetoa, ja virtakaapelin/startin muokkaus jotta akku/akut kontissa tasaiseksi muokatussa varapyöräkotelossa.


« Viimeksi muokattu: 10.10.2023, 11:52:15 kirjoittanut Mikko Härkönen »
Volvo 240 GL 1989 b200k
Ikuisuusprojekti b234ft...

Poissa Mikko Härkönen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • www.vrcf.fi
Vs: Härön 960 T6
« Vastaus #1 : 04.10.2023, 22:16:26 »
Ensimmäiset paketit saapui
Äänentoistoon ja virransiirtoon kaapelia.
Kokoja väliltä 2.5mm² kaiutinkaapelista 35,50 ja 70mm² virta/maa kaapeleihin kutistesukkineen, maadoituspisteineen ja jakoblokkeihin.

Ja sitten Momo'n ratti korvaamaan revähtänyt alkuperänen.

Huomenissa sitten S60R jarruja eteen ja putkiston loppupäätä, yhdellä Simonssin vaimentimella.

Lohkon alapuoliskokin tuli nyt lasikuulapuhallettua, ja maalattua pohjiin VHT engine enamel primer pohjamaalilla.
Kohan männät tulee, niin on valmis paketti lähettää koneistukseen.
Vakio pyörivät näyttäis painavan noin 4.3% vähemmän kuin Lensun veivi+Wiseco. Eli tuskin tarvitsee lähteä vastapainoja muokkaamaan.

Volvo 240 GL 1989 b200k
Ikuisuusprojekti b234ft...

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5036
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: Härön 960 T6
« Vastaus #2 : 05.10.2023, 08:00:58 »
Tuo on sen ikänen että onnistuu leimalle ilman bägiä?
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa Mikko Härkönen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • www.vrcf.fi
Vs: Härön 960 T6
« Vastaus #3 : 05.10.2023, 08:32:36 »
Alkuvuoden 95 tuotantoa, kun ei vielä obd pistoketta ole. 940 tyylinen vilkkuvalovikakoodi konehuoneessa.

Saattaa olla menemättä, tai menee. Onhan tuossa tuo bägillinen ratti minkä lyödä paikalleen muutoskatsastukseen.
Piti vain päästä fiilistelemään uutta ruoria.
Volvo 240 GL 1989 b200k
Ikuisuusprojekti b234ft...

Poissa Mikko Härkönen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • www.vrcf.fi
Vs: Härön 960 T6
« Vastaus #4 : 05.10.2023, 19:47:05 »
Jarruille vähän uutta puhtia, vaikka ei nuo vakiotkaan huonoimmasta päästä hyvillä paloilla ole.
Eli siis ne tyypilliset S60R 330mm jarrut .
VHT satulamaali nyt pinnassa, pitää vielä R merkinnälle tehdä sapluuna ja vetää merkki vakiopaikalle.
Jos tästä nyt 960 R tulee, niinsanotusti.

Sitten vielä pari pätkää 3.5" rosteria putken loppupään tekemiseen











Volvo 240 GL 1989 b200k
Ikuisuusprojekti b234ft...

Poissa Mikko Härkönen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • www.vrcf.fi
Vs: Härön 960 T6
« Vastaus #5 : 08.10.2023, 12:59:07 »
Kontin vaimennus, ja 3x50mm maadotukset



Volvo 240 GL 1989 b200k
Ikuisuusprojekti b234ft...

Poissa Mikko Härkönen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • www.vrcf.fi
Vs: Härön 960 T6
« Vastaus #6 : 09.10.2023, 21:43:05 »
Nyt kun männät saapui, voi lohkon kiikuttaa koneistamolle huomisaamuna, samalla reissulla käydä savonmualta teflon teräspunosta polttoainelinjoiks.

Ja vaikka m90 on mainio laatikko, niin kyllä tuo gs6-53bz on astetta parempi







Volvo 240 GL 1989 b200k
Ikuisuusprojekti b234ft...

Poissa Mikko Härkönen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • www.vrcf.fi
Vs: Härön 960 T6
« Vastaus #7 : 10.10.2023, 11:22:25 »
KKD'ltä vielä polttoainelinjoihin AN10 nylonia, ja muutama keskittävä 3.5" V-band niin pääsee niitäkin mallailemaan paikalleen.

Volvo 240 GL 1989 b200k
Ikuisuusprojekti b234ft...

Poissa Mikko Härkönen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • www.vrcf.fi
Vs: Härön 960 T6
« Vastaus #8 : 14.10.2023, 07:54:36 »
Taas näin viikonlopun kunniaks jotain sai aikasiks.
Vaikka se lämmönsiirto tuosta nyt kärsi, niin kyllä musta on musta.
Ja eipähän hyökkäile maskin takaa välijäähy silmille niin pahasti, ellei tiiä mitä kahtoo.
Ja sai tuo 53bz oman VHT mustan pintaan kanssa, vaan ei Mastonia.

Etuovet, ja oikee takaovi olis nyt ensimmäisessä eriste kerroksessaan, tämä lienee nyt se tärkein paikka saada kumisemasta, ja kohan ovipahvin puolen vetää vielä. Niin ovi tiivistää paremmin tuolle Ground zeron gzuc 165.3sq midbassolle, mitkä tähän tulee nyt eteen ainaki.

Vinkkejä MaxxEcun johtosarjalle, kun olis 2kpl lsu4.9 antureita. Purkille oma, ja periaatteessa tuhkakuppiin sais piiloon mittarin jolla oma?

Volvo 240 GL 1989 b200k
Ikuisuusprojekti b234ft...

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: Härön 960 T6
« Vastaus #9 : 14.10.2023, 13:08:26 »

Vaikka se lämmönsiirto tuosta nyt kärsi, niin kyllä musta on musta.
Ja eipähän hyökkäile maskin takaa välijäähy silmille niin pahasti, ellei tiiä mitä kahtoo.

Ei, vaan musta säteilee paremmin lämpöä eli nyt se jäähdyttää myös paremmin  ;)
Läpikulkeva ilma on jäähdyttävä elementti ja musta lämpöä pois säteilevä coolerin pinta on se lämpöä luovuttava ja jäähdytettävä elementti. Ohuen maalikerroksen lämmöneristys on hyvin minimaalista ja myös käytännön ero on varmasti hyvin pieni on se cooleri minkä värinen tahansa.
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa Mikko Härkönen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • www.vrcf.fi
Vs: Härön 960 T6
« Vastaus #10 : 15.10.2023, 22:30:54 »
Voi olla myöskin näin, mutta musta se olla pitää.
ScStylingin ruutumaski sai juurikin äsken myös saman krominpoisto käsittelyn. Ja reunus on nyt musta.
Pitää vaan enää tutulla 3d tulostuttaa 740 tiilikeula tyylinen Volvo logo ja poikkitangot



Volvo 240 GL 1989 b200k
Ikuisuusprojekti b234ft...

Poissa Mikko Härkönen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • www.vrcf.fi
Vs: Härön 960 T6
« Vastaus #11 : 16.10.2023, 23:39:35 »
Äänentoistolle 1660A 200AH virtaa, ja niille 4mm alumiinista kotelo, mikä sitten menee tuonne varapyöräkoteloon.
Alkaa olemaan kapasiteettia pyörittää 3200W humppavehkeitä, kaveriks sitten Skandixilta 140A laturi.

Keulille sitten muokata(ja korjata) tuo 850R puskuri, jossa vauhtireikiä.
Niihin vielä 3d tulostaa kiihdytys-suppilot.

Volvo 240 GL 1989 b200k
Ikuisuusprojekti b234ft...

Poissa TomppaT4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
Vs: Härön 960 T6
« Vastaus #12 : 17.10.2023, 00:38:41 »
Tekemisen meininki  :hg:
Ajossa Audi A5
S40 T4 -98, V40 1.9D -03, V40 T4 -99,
S60 2.4 -02, V40 T4 -98

Poissa Mikko Härkönen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • www.vrcf.fi
Vs: Härön 960 T6
« Vastaus #13 : 17.10.2023, 19:17:18 »
Lohko tuli koneistamolta, nyt vaan ehtiä 2 vuotta hyllyssä pyörineet ACL laakerit ja uuden pohja ja pintavärin jälkeen lohko nippuun.

Niin pääsee isoventtiilikantta istuttamaan kaveriks, kera mls kansinahan.
32/28.5 venttiilit siis tulossa.





Volvo 240 GL 1989 b200k
Ikuisuusprojekti b234ft...

Poissa Mikko Härkönen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • www.vrcf.fi
Vs: Härön 960 T6
« Vastaus #14 : 19.10.2023, 01:07:36 »
Loputki rosterit putkiston tekemiseen saapui viimein, pääsee räkimään kasaan satsia.

Ja sisustaa on ihmetelty takasin paikalleen kaiken tuon butyylin sekaan, harmaita kappaleita vedelty mattamustalla tölkkitolkulla.
Ja pölyttyneet nahat hinkattu vähän edustavampaan kuosiin.

Volvo 240 GL 1989 b200k
Ikuisuusprojekti b234ft...

 

Autoracing  KL-varaosat