Tarina alkaa tavallaan jo vuosien takaa. Jäähdytysneste on aina ollut ruosteenruskeaa. Nelisen kuukautta sitten lämmittimen kennoon johtava letku irtosi ajossa. Läheltä löytyi huoltoasema. Sen verran kone kuitenkin kuumeni, että lämpömittarin anturi suli, ts. se muoviosa, jossa johto oli kiinni. Tai sitten se oli vaan vanhuuttaan niin hapertunut. Moottori vuoti myös öljyä ihan kunnolla, mutta se korjaantui suodatinta kiristämällä. Luultavasti suodattimen tiiviste on kuitenkin kuumentunut liikaa ja hapertunut sekin.
Vaihdoin sen lämpöanturin ja lämmittimen kennon (mikä oli kyllä aika hankalaa), ja luulin selvinneeni säikähdyksellä. Jäähdytysneste kuitenkin alkoi vähetä, ja jokaisen pidemmän ajon jälkeen paisuntasäiliö oli tyhjä. Nyt tuli korjaamolta tuomio, että öljyn seassa olisi jäähdytysnestettä. Taitaa olla monta paikkaa, missä vuoto saattaisi sijaita?
Mitäköhän tässä nyt kannattaisi tehdä? Katselin jo vaihtomoottoreiden hintoja. Pelkästään kilometrien (190 000) perusteella tuo ei ole varmaankaan vaihtokunnossa, joten luulen, että se neljän kuukauden takainen tapaus on tässä syynä.