Samppasport  Futurez

Kysy&vastaa -OFFtopic (Muut kuin Volvo-aiheiset kysymykset)

  • 3120 Vastauksia
  • 845224 Lukukerrat

0 jäsentä ja 20 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: Kysy&vastaa -OFFtopic (Muut kuin Volvo-aiheiset kysymykset)
« Vastaus #2985 : 20.08.2022, 22:45:58 »
No ei helvetti noin kolmijohtoiselle anturille, ainakaan ennen kuin on faktat tiedossa.

Tuota voi testata noin laittamalla siihen sähkökynän väliin, mutta suoraa oikaria sinne ei pidä laittaa, pahimmassa tapauksessa siellä on takan jokin viimeisiään vetävä piirilevy, joka sitten palaa poikki oikarissa.
No joo, jos siellä piuhojen takana on jotain älyä, niin se on suojattu oikosulkua vastaan. Hyvin todennäköisesti painekytkin vain johtaa tai ei johda sähköä. Jos se nyt sattuisi toimimaan kuten anturi, niin silloin syöttöjännite pitää kytkeä signaalipinniin. Yhtä kaikki, mötikän pystyy ohittamaan hyppylangalla.

Mötikästä voi tietty yrittää mitata vastusarvoa, mutta vaikea sanoa ilman verrokkia, että mitä pitäisi saada tulokseksi. Luultavasti jotain 15 ja 5000 ohmin väliltä, toimintaperiaatteesta riippuen.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5106
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Vs: Kysy&vastaa -OFFtopic (Muut kuin Volvo-aiheiset kysymykset)
« Vastaus #2986 : 21.08.2022, 19:39:15 »
Niemiselle napsahti varoitus joten jatkossa sitten asiallisempaa kirjoittelua..
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa far960

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 359
  • www.vrcf.fi
Vs: Kysy&vastaa -OFFtopic (Muut kuin Volvo-aiheiset kysymykset)
« Vastaus #2987 : 22.08.2022, 07:25:57 »
Kiitokset vastauksista.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Vs: Kysy&vastaa -OFFtopic (Muut kuin Volvo-aiheiset kysymykset)
« Vastaus #2988 : 26.08.2022, 10:28:17 »
Mahtasko Iisalmen alueelta löytyä firmaa/paikkaa, jossa sais johonkin järkevään hintaan yhdellä pysähdyksellä hiekkapuhallutettua ja maalautettua yksittäisiä osia jollain vähän kestävämmällä maalilla? Kuukkelointi tarjoaa lähinnä Kuopiosta.

Meni kuppi nurin, kun vehkeet routii ja maalit kiehuu... :tickedoff:
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa far960

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 359
  • www.vrcf.fi
Vs: Kysy&vastaa -OFFtopic (Muut kuin Volvo-aiheiset kysymykset)
« Vastaus #2989 : 27.08.2022, 13:08:08 »
No ei helvetti noin kolmijohtoiselle anturille, ainakaan ennen kuin on faktat tiedossa.

Tuota voi testata noin laittamalla siihen sähkökynän väliin, mutta suoraa oikaria sinne ei pidä laittaa, pahimmassa tapauksessa siellä on takan jokin viimeisiään vetävä piirilevy, joka sitten palaa poikki oikarissa.

Siis tietysti johtoihin kytkettynä se anturi, ei tuollainen anturi itse jännitettä tee.
Pitikö yhdestä nastasta tulla 12V?
Ei tuu yleismittariin,eli joku piirilevy kypsä?
Ai niin, töpseli paikallaan ja johdoista,moottori käynnistettynä ja AC kytkin painettuna?,merkkivalo kyllä palaa.
Jos kompuran saa oikosululla pyörimään ja kylmä tuntuu putkissa,tarviiko anturi irottaa pois?
Paineethan pysyvät kyllä?

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Kysy&vastaa -OFFtopic (Muut kuin Volvo-aiheiset kysymykset)
« Vastaus #2990 : 28.08.2022, 19:16:47 »
Pitikö yhdestä nastasta tulla 12V?
Ei tuu yleismittariin,eli joku piirilevy kypsä?
Ai niin, töpseli paikallaan ja johdoista,moottori käynnistettynä ja AC kytkin painettuna?,merkkivalo kyllä palaa.
Jos kompuran saa oikosululla pyörimään ja kylmä tuntuu putkissa,tarviiko anturi irottaa pois?
Paineethan pysyvät kyllä?
No se nyt riippuu siitä miten tuo tojota on toteutettu, mutta jossain liittimessä pitäisi olla jännite.. Tietysti jos se anturi on oikosessa, niin silloin se jännite on siinä liittimessä vain silloin kun töpseli on irti. Paitsi jos se vika on siellä päässä mistä sähkö tulee..

Kun mä en tunne juuri tuota autoa, niin voin kertao vain yleisellä tasolla. Usein se kolminastainen anturi toimii niin että yksi on miinus toinen on plus, joka voi olla 12V tai 5V tai periaatteessa myös jotain muuta, ja kolmas liitin antaa sitten jonkun vaihtuvan jännitteen riippien paineesta.

On myös mahdollista että siinä on esimerkiksi kaksi on-off tyyppistä kontaktia, jotka aktivoituvat joissain tietyissä paineissa, mutta tuo tuntuisi aika epätodennäköiseltä vaihtoehdolta.

Jos sille anturin johdolle ei tule jännitettä mihinkään nastaan kun anturi on kiinni, eikä myöskään silloin kun anturi on irti, niin on syytä epäillä että anturissa ei ole vikaa.

Sen kompuran voi tietysti manuaalisestikin pakottaa päälle esim syöttämällä sähköä suoraan magneettikytkimen johtoon, mutta ei sitä kompuraa ohjata paineiden mukaan päälle ja pois vain siitä ilosta että systeemi saadaan tehtyä monimutkaisemmaksi, vaan siksi että se toimisi. Jos kylmäainetta ei ole riittävästi niin tuolla hajottaa sen kompuran aika pian. Jos kylmäainetta on riittävästi se kompura hajoaa ylipaineeseen, tai sitten jokin muu osa järjestelmässä repeää.

Jos sen anturin ruuvaa irti sieltä systeemistä, niin sen jälkeen siellä ei ole enää kylmäainetta ollenkaan, ja on ihan samantekevää toimiiko se anturi vai ei.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5036
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: Kysy&vastaa -OFFtopic (Muut kuin Volvo-aiheiset kysymykset)
« Vastaus #2991 : 29.08.2022, 08:24:50 »
En minä tiiä mutta eikös ne aineet siellä pysy vaikka anturin pois ottaiskin. ELK
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Kysy&vastaa -OFFtopic (Muut kuin Volvo-aiheiset kysymykset)
« Vastaus #2992 : 29.08.2022, 12:46:11 »
En minä tiiä mutta eikös ne aineet siellä pysy vaikka anturin pois ottaiskin. ELK
Miten se voisi sen paineen mitata jos se ei pääse sitä kaasua vasten sitä mittaamaan?

Siis kylmäaine on normi ilmanpaineessa kaasu.

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6583
  • 1% Hybridi
Vs: Kysy&vastaa -OFFtopic (Muut kuin Volvo-aiheiset kysymykset)
« Vastaus #2993 : 29.08.2022, 12:57:50 »
En minä tiiä mutta eikös ne aineet siellä pysy vaikka anturin pois ottaiskin. ELK
yleensä anturin alla on neulaventtiili, volvossaha ei ole kuin kaksi johtoa, ne yhdistämällä matalapaine kytkin ohittuu ( vanhemmissa)
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5036
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: Kysy&vastaa -OFFtopic (Muut kuin Volvo-aiheiset kysymykset)
« Vastaus #2994 : 29.08.2022, 13:57:37 »
Mitä olen irroittanut niin ei mitään karkaa kun juurikin siellä se venttiili on. Anturin kun kierrät paikalleen niin kaasun paine pääsee anturille.
Ei se ilma renkaassakaan pysy sen venttiilin hatun ansiosta.

Tojosta en tiedä mutta ei kai japsitkaan niin tyhmiä ole että sen olis jättäneet pois.

Juu, kaasu on, en minäkään niin tyhmä ole kuin vois olettaa.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa far960

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 359
  • www.vrcf.fi
Vs: Kysy&vastaa -OFFtopic (Muut kuin Volvo-aiheiset kysymykset)
« Vastaus #2995 : 29.08.2022, 22:14:52 »
Miten se voisi sen paineen mitata jos se ei pääse sitä kaasua vasten sitä mittaamaan?

Siis kylmäaine on normi ilmanpaineessa kaasu.
Minö en tiedä sähköistä,ehkä mekaniikasta jotain?Ilmastoinnin huoltaja irrotti anturin viimeksi ja painoi ruuvarilla venttiiliä,kova paine purkautui sekunnin osan.
Uusin huoltaja teki pari viikkoa sitten täyttöhuollon,ei kuulemma vuotanut mistään.
Neuvoi paine anturin vaihtoon.Ei silloin aikataulun takia ehtinyt tehdä mittauksia.

Poissa far960

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 359
  • www.vrcf.fi
Vs: Kysy&vastaa -OFFtopic (Muut kuin Volvo-aiheiset kysymykset)
« Vastaus #2996 : 29.08.2022, 22:31:39 »
Minä en tiedä sähköistä,ehkä mekaniikasta jotain?
Ilmastoinnin huoltaja irrotti anturin viimeksi ja painoi ruuvarilla venttiiliä,kova paine purkautui sekunnin osan.
Uusin huoltaja teki pari viikkoa sitten täyttöhuollon,ei kuulemma vuotanut mistään.
Neuvoi paine anturin vaihtoon.-Se tosiaan on 3 napainen-
ei silloin aikataulun takia ehtinyt tehdä mittauksia.
Toyota Finland Kaivoksela tms.. huollon vastaanottaja oli sitä mieltä että kompressori-1300€+- on tod.näk.hajalla,ei anturi,joka heillä maksaa 368€,
Saisi Motonetista Mahlen -anturin 95€.
Tyttären jartsa,ei kehtaa tosta vaan polttaa rahaa,jos sekin menisi punaselle ristille?
Sori,tää viesti kai meni nyt liikaa off topikiksi.
Toki pienellä budjetilla koitetaan mennä:()
Mutta kiitokset taas kaikille vastaajille.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Kysy&vastaa -OFFtopic (Muut kuin Volvo-aiheiset kysymykset)
« Vastaus #2997 : 30.08.2022, 07:05:13 »
Mitä olen irroittanut niin ei mitään karkaa kun juurikin siellä se venttiili on. Anturin kun kierrät paikalleen niin kaasun paine pääsee anturille.
Ei se ilma renkaassakaan pysy sen venttiilin hatun ansiosta.

Tojosta en tiedä mutta ei kai japsitkaan niin tyhmiä ole että sen olis jättäneet pois.

Juu, kaasu on, en minäkään niin tyhmä ole kuin vois olettaa.

En kyllä tullut ajatelleeksi että joisssin autoissa tuo on noin huoltoystävälliseksi tehty. Kaikissa se anturi ei ole minkään venttiilin päällä. Pahimmassa tapauksessa se ei ole ylipäätään vaihdettavissa muuten kuin hitsaamalla tai vaihtamalla sen putken johon anturi on hitsattu.

Poissa Arponen

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 506
  • www.vrcf.fi
Vs: Kysy&vastaa -OFFtopic (Muut kuin Volvo-aiheiset kysymykset)
« Vastaus #2998 : 30.08.2022, 13:52:09 »

Tojosta en tiedä mutta ei kai japsitkaan niin tyhmiä ole että sen olis jättäneet pois.

Tojotasta en itekkään tiiä, mut ainakaan kolmos cr-v:ssä ei oo venttiiliä, mistäkö tiiän  ::)
Tulee hiukka sotkua umpion takana öljystä ja väriaineesta.
Kannattaa jostain löytää varma tieto ennenku käy ite ruuvailemaan anturia irti, jossei oo tyhjä/tyhjennetty
Volvo 740 '88 -ÖRRi
Volvo XC70 D5 '10
Valmet 359D
Shineray stixe 250

Poissa far960

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 359
  • www.vrcf.fi
Vs: Kysy&vastaa -OFFtopic (Muut kuin Volvo-aiheiset kysymykset)
« Vastaus #2999 : 02.09.2022, 16:44:15 »
Tojotasta en itekkään tiiä, mut ainakaan kolmos cr-v:ssä ei oo venttiiliä, mistäkö tiiän  ::)
Tulee hiukka sotkua umpion takana öljystä ja väriaineesta.
Kannattaa jostain löytää varma tieto ennenku käy ite ruuvailemaan anturia irti, jossei oo tyhjä/tyhjennetty
Näin on yleisesti.Tässä tapauksessa ammattilainen? käytti mötikän irti,no problem.
Täytyy koittaa pakkokäynnistää kompressori.
Kerron myöhemmin tuloksen.
Töpsään ei edes tule 12V,vaan 5V?sekä jotain höpöä:4.7V?Yhteen nastaan ei mitään.
Ei vaan osaa?

 

KL-varaosat  Race.fi