Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Showroom => Aiheen aloitti: Juhizz - 19.05.2022, 13:54:31
-
Laitetaanpas nyt alusta lähtien tällekin oma topikki.
Tiistaina tuli haettua itselle viimeinkin se suoraan ajokelpoinen 140-sarjalainen. Aiemmin on ollut muutama projekteja hallussa mutta ne tuli laitettua eteenpäin motivaation ja kunnollisen laittelupaikan puutteessa.
Tämä yksilö "osui silmiin" nettiautoa eräs ilta selaillessa. Ensin katselin sitä vähän sillä silmällä ja ajattelin että mietitään vielä. Sitten kun eräänä päivänä pyyntihinta putosi, ajattelin että nyt täytyy iskeä kiinni.
Sovittiin maanantaille autoon tutustuminen. Auto, auton historia ja myyjä saivat vakuuttumaan ja kaupat lyötiin vielä pienen tinkimisen jälkeen kiinni.
Kyseessä on siis mallisarjan ensimmäisiä tuotoksia runkonumeron ollessa 3611. Moottorina B18A ja vaihteistona M40.
Auto on maalattu yli alkuperäisvärillä (värinumero 79) joskus 2000 luvun alkupuolella.
Pieniä kosmeettisia vikoja löytyy sieltä täältä mutta kokonaisuutena tämä on ikäisekseen aikalailla hyvä.
Tarkoitus olisi laitella pikkuhiljaa sillointällöin näitä pikkujuttuja kuntoon.
Tosin, hyllystä löytyvälle Dino-puuratille tilasin jo sovitekeskiön. Koitetaan sitä paikoilleen lähipäivinä.
Viimeisin katsastus suoritettu 2021 ja seuraava onkin sitten vasta 2025 :)
(https://i.ibb.co/SQ5gzw4/IMG-20220518-204320-681.webp) (https://ibb.co/SQ5gzw4)
(https://i.ibb.co/42ZZqBg/IMG-20220518-204320-706.webp) (https://ibb.co/42ZZqBg)
(https://i.ibb.co/Xk7H9pG/IMG-20220518-204320-858.webp) (https://ibb.co/Xk7H9pG)
(https://i.ibb.co/JHnGYpK/IMG-20220518-204320-878.webp) (https://ibb.co/JHnGYpK)
-
Ihan mukavasti sopii tuo puuratti. Tööttinappi puuttuu vielä.
Ajontuntumakin parani sekä autoon kulkeminen helpottui :D
(https://i.ibb.co/0mjhSYt/20220520-213322.jpg) (https://ibb.co/0mjhSYt)
(https://i.ibb.co/6XxbBXh/20220520-213346.jpg) (https://ibb.co/6XxbBXh)
(https://i.ibb.co/cF3P9Ss/20220520-213422.jpg) (https://ibb.co/cF3P9Ss)
-
Tänään vaihtelin oviaukkoihin uudet reunanauhat vanhojen kauhtuneiden ja kovettuneiden tilalle.
Puuilon valikoimasta löytyi juuri sopivaa tavaraa.
(https://i.ibb.co/XVWVvfr/20220522-160554.jpg) (https://ibb.co/XVWVvfr)
(https://i.ibb.co/PQTDY93/20220522-160612.jpg) (https://ibb.co/PQTDY93)
(https://i.ibb.co/3FJDPY8/20220522-191952.jpg) (https://ibb.co/3FJDPY8)
(https://i.ibb.co/w0JLvt8/20220522-192050.jpg) (https://ibb.co/w0JLvt8)
(https://i.ibb.co/Jr8rjYM/20220522-192121.jpg) (https://ibb.co/Jr8rjYM)
Kohta on tullut ajeltua tällä jo 200km ja mukavasti tuo pelittää. Leppoisa laite ajella.
Keskimmäinen (etummainen) äänenvaimentaja on takareunasta puhki. Siihen tarvitsisi ehjä löytää tilalle. Markkinapaikalle tästä jo laittelinkin ostoilmoitusta.
Simonsiltahan saisi sporttiputkiston jossa olisi jopa loppuputkikin yhtä mutkalla kuin alkuperäinen mutta vain isompaa putkea :D En tiedä raaskisiko sijoittaa sellaiseen..
-
Hieno on. Itsekkin hain puuilossa uuden tiivisteen kontinluukkuun 200-seen. Autodocissa ainakin näyttää olevan tota keski vaimenninta myynnissä.
-
Hieno on. Itsekkin hain puuilossa uuden tiivisteen kontinluukkuun 200-seen. Autodocissa ainakin näyttää olevan tota keski vaimenninta myynnissä.
Joo sieltä varmaan tarvii tilata jos ei joltain löydy hyllystä täältä päin.
-
Todella hieno peli :)
Jotenkin omasta mielestä erityisen hienoa ja retroa kun näissä ensimmäisissä vuosimalleissa ei vielä ole edes niskatukia tai takalasin lämmitintä :D
Ei ole sinällään kauhea yllätys, että etummainen vaimennin on juuri takaosastaan puhki. Suosittelisin kyllä näin hienoon autoon ostamaan koko putkiston kerralla niin ei tarvitse vuoden välein uusia jotain pätkää, varsinkin kun pelkkä vaimennin näytti olevan autodocilla 85e. VP-autopartsilla kyseinen osa näytti olevan hiukan halvempi 573kr, mutta toimituskulujen kanssa varmaan se ja sama kumman ostaisi.
Itsellä kävi oman hyväkuntoisen 142 putkiston kanssa siten, että vaikkei se edes ollut puhki tai huonokuntoinen mistään, oli liitokset ajan saatossa ruostuneet yhdeksi puuksi, että jouduin sitä pilkkomaan puukkosahalla, jotta sain sen irti.
Jokin maltillinen 2” sporttiputki varmaan menisi tälläisessä museoautossakin ja niitäkin saa esim. kg-trimningiltä ja VP-autopartsilta hiukan halvemmalla jos ei simonsia raasi ostaa.
Nykyään mulla on 2.5” sporttiputkisto, jonka ostin kyllä uutena, mutta alkuperä ei ole täysin selvillä. Se ainakin sopi kuin hanska käteen ja koen että oli kyllä jokaisen euron arvoinen.
-
Juu ekat mallit ovat vielä melko varustelemattomia :)
"Puutelistalla" ainakin tosiaan niskatuet, takalasin lämmitys, hätävilkut.
Moottorin kyljestä löytyy myös tasavirtalaturi ja etuvaloinahan on hehkulamput :D
Itseasiassa KG-Trimningin myymä sport-putkisto näyttäisi olevan myös Simonsin putki. Siis ainakin se sarja jossa tulee myös downpipe mukana. Olisi se tosin hieman halvempi siellä kuin Suomen firmoissa. Toki rahtikulut päälle..
-
Oli ihan mennyt ohi tämä, helkkarin hieno ja siisti laite. Onnittelut autosta! :)
-
Oli ihan mennyt ohi tämä, helkkarin hieno ja siisti laite. Onnittelut autosta! :)
Kiitoksia :hg:
-
Katsellut noita putkistoja sieltä täältä ja tästä firmasta näyttäisi saavan edullisimmin
https://classicvolvorestoration.eu/product/exhaust-system-140-67-73-2%e2%80%b3sport/
Modificarsilla hinta 365€ mutta kuulemma saatavuudesta ei mitään tietoa.
-
Ompas siisti yksilö 140-sarjasta S*
Ja kiitos tuosta puuilon lista-ideasta, kävin hakemassa omaan kaks-satkuun tuota listaa noiden huonosti pysyvien vanhojen listojen tilalle..
-
Ompas siisti yksilö 140-sarjasta S*
Ja kiitos tuosta puuilon lista-ideasta, kävin hakemassa omaan kaks-satkuun tuota listaa noiden huonosti pysyvien vanhojen listojen tilalle..
Kiitos :) Ja eipä mitään.
-------------------------------------------
Laittelinpa juuri CVR:lle tilausta vetämään. Putkiston lisäksi pari pikkuosaa tippui mukaan ostoskoriin.
Jos kaikki menee hyvin, tuolta täytyy tilata jatkossa muutakin. Aika hyvin näyttää saavan osia.
-
Taitaa olla tuo Simonsin putki loppu joka paikasta.
CVR ilmoitti myös että selvittää saatavuutta ja palaa asiaan maanantaina :(
Edit.
Skandix näköjään ilmoittaa heillä olevan kaksi settiä varastossa. Hinta tosin kalliimpi mutta kai se sieltä täytyy sitten tilata jos CVR:ltä ei saa.
-
Tuo vaihdekeppi on kyllä jotakin. Vajosin jostain syystä Amazon muistoihin kun sen näin, :)
Nätti on peli kun värikin on oikea.
-
Tuo vaihdekeppi on kyllä jotakin. Vajosin jostain syystä Amazon muistoihin kun sen näin, :)
Nätti on peli kun värikin on oikea.
Juu sillä on hyvä kepittää ;)
Väri on hyvä mutta maalipinnalle täytyy kokeilla tehdä jossain välissä jotain. Autohan on maalattu yli joskus ennen museoleimaa (2004) mutta päässyt jo himmentymään melkolailla.
-
Vaihtelin tänään moottoriöljyn ja suodattimen.
(https://i.ibb.co/QcQT5Tn/20220527-155310.jpg) (https://ibb.co/QcQT5Tn)
(https://i.ibb.co/tCDPRHT/20220527-155335.jpg) (https://ibb.co/tCDPRHT)
-
Eipä tuo anna nyt kovin hyvää vaikutelmaa tästä ClassicVolvoRestoration -firmasta.. Kommunikointi tuntuu ainakin olevan hyvin hankalaa. Tilauksen jälkeen ei kuulunut ensin mitään, sitten kun kyselin tilannetta niin vastasi päivän päästä että putkea ei ole hyllyssä ja palaa asiaan maanantaina "with more information".
No, maanantai tuli eikä mitään viestiä ole tullut. Toissapäivänä laitoin taas kyselyä että mitä kuuluu kukkuluuruu, niin hiljaista ollut senkin jälkeen. :(
Vaihtelin eilen ehjän etummaisen vaimentimen (kiitokset eräälle foorumilaiselle siitä) rikkinäisen tilalle mutta pitää ottaa uudestaan vielä auki ja tiivistää liitokset.
-
Edelleenkään ei mitään vastausta CVR:ltä..
Eilen kävin tiivistelemässä putkistoa. Täytyy vielä hakea sitä paksumpaa paikka-ainetta ja pistää pari pientä reikää umpeen. Näytti vuotavan myös takapöntön kannakkeen vierestä.
-
Vähän samoja kokemuksia CVR. Ei kuulunut osia ja viesteihin ei vastattu. Liki 2kk myöhemmin tuli pahoittelut spostiin ja paketin seurantatunnus. Kaupantekijäisiksi öljynsuodatin :D
Huono maku jäi silloin. Seuraavalla kerralla paketti lähti heti matkaan.
-
Eilen tuli Postnord sovellukseen ilmoitus että paketti olisi lähdössä matkaan. Painoksi tosin ilmoitettu 0,3kg..
Eli jos sieltä tuleekin vain nyt pikkuosat mutta ei putkistoa niin mitenköhän rahoille sen osalta mahtaa käydä ::)
Edit: Niin tai nyt kun tarkemmin katsoin niin siellä lukee tosiaan että kirje eikä paketti
-
Vihdoin tuli CVR:ltä vastaus että putkistoa saatavilla vasta elo-syyskuussa ja lupasi hyvittää putken osuuden tilauksesta. Eli vain pikkuosat ovat matkalla.
Nyt sain tällekin "virallisen" tallipaikan. Kyseessä siis vain talli jossa autoa tulen säilyttämään säältä ja talvelta suojassa. Tähän asti ollut isäukon tallissa jemmassa.
-
Omassa pilttuussa 8)
(https://i.ibb.co/MZGYykH/20220611-203326.jpg) (https://ibb.co/MZGYykH)
(https://i.ibb.co/RNNVMTZ/20220611-203406.jpg) (https://ibb.co/RNNVMTZ)
-
Putkesta palautui rahat. Laitoin Autodocilta Walkerin takapöntön tilaukseen ja V-palvelusta uudet ovien lukot.
-
Muutaman viikon seisonnan jälkeen kävin heittämässä pienen iltalenkin EMI:llä. Hienosti pyörähti käymään melkein heti kun avaimesta käänsi 8)
Nyt kun muuttorumba alkaa olla ohi niin likenee ehkäpä taas aikaa tällekin. Pitäisi se takapönttö vaihtaa.. Ja muuta pientä korjuuhommaa.
Ajattelin käydä ammattilaiselta kysymässä arviota takakaarien korjaukselle. En jaksa niitä itse alkaa värkkäämään. Eikä ole oikein välineitäkään..
-
Takavaimennin vaihdettu ja nyt on käynti mukavan kuuloista kun ei enää putki supsuttelee vääristä paikoista.
Vaihtelin samalla jarrupalat taakse. Tai siis oikealle vaihtui tuosta vaan mutta kuskin puolella ilmeni probleemaa.
Eli männät liikkuivat satulassa yhtäaikaa mutta ei yksittäin. Eli toisen palan sai paikalleen mutta toista ei koska mäntää ei saanutkaan painettua sisään kuin vasta ilmaruuvin hölläyksen jälkeen.
Jarruletku näyttäisi joskus vaihdetun joten epäilykseni kohdistuu siihen paineventtiiliin.
(https://i.ibb.co/2gR1LmP/20220710-162234.jpg) (https://ibb.co/2gR1LmP)
-
Tänään tuli rimpuiltua takajarrun kanssa. Letkuhan se oli kuitenkin tukossa kun muistin jo aiemmin (joskus) vaihdetun letkun puolen väärin..
No, letkun vaihdolla ei kuitenkaan alkanut vielä toimia vaan linjassa oli muutenkin tukosta. Tarpeeksi kun polki jarrupedaalia linja auki niin joku "tulppa" aukesi ja lopulta nestettä ruiskahti iloisesti pitkin lattiaa :D
Kai se paineensäätöventtiili oli jotenkin jumiutunut kun letku oli tukossa? En tiedä..
-
Tuli haettua eilen toiset samanlaiset vanteet kuin autossa allaolevat. Niille hieman suunnitelmia mielessä ::)
Nyt kun autolla on tullut ajeltua enemmän niin olen tullut siihen tulokseen että uudet iskarit voisivat olla hyvä investointi.
Paikalliselta peltisepältä kävin kyselemässä takakaarien ruostekorjauksista niin tuumasi että koko kaaret kannattaisi vaihtaa ja hinta-arvio tuolle työlle oli hieman suolainen. Täytyy vielä tiedustella muualtakin.. Mielestäni koko kaarta ei tarvitsisi vaihtaa vaan vain se kaaren taka/loppupää mikä on mätä. Muuten pelti on ehjää.
-
Tuli haettua eilen toiset samanlaiset vanteet kuin autossa allaolevat. Niille hieman suunnitelmia mielessä ::)
Kuulostaa siltä että sait Jorin tekemään taikojaan S*
-
Kuulostaa siltä että sait Jorin tekemään taikojaan S*
Saattaa olla :)
-
Muutaman viikon tauon jälkeen käytiin pojan kanssa tällä pienellä ajelulla.
Pikkuosaa alkaa olemaan kasassa jo jonkun verran mitä pitäisi laitella paikoilleen.
Työkaveri bongasi ja toi Ruotsista romutorilta parin ehjiä orggis hehku-umpioita eteen. Autossa olevista toinen siis lasiltaan halki.
Uudet parkkivalojen "lasit" odottelee myös asennusta.
Paljon muutakin fiksailtavaa on. Tehdään niitä pikkuhiljaa sillointällöin.
-
Laitoin Motonetin verkkokaupasta uudet iskarit tilaukseen joka nurkalle. Ilmoitti tosin että etuiskareita varastossa vain 1kpl ja takaiskareita 0kpl. Saas nährä miten käy. Hintaahan noilla oli vain 39,90/kpl.
Vielä pitäisi selvittää/mitata minkäkokoiset ristinivelet ja tukilaakeri tämän kardaaniin menee.
Jos noilla emmeillä saisi ajomukavuutta kohennettua.
Loppuun vielä syksyinen kuva Suomen Rautatiemuseon pihasta
(https://i.ibb.co/hVwdPZR/20220924-160849.jpg) (https://ibb.co/hVwdPZR)
-
Ja niinhän se Motonet ilmoitti että iskareita ei ole enää saatavana toimittajalta, joten tilaus peruttu ::)
-------
Tiedustelua Fiksukseen ja ilmoitti että saa tilattua kaikki iskarit yhteishintaan 200€.
-
Nyt olisi KYB:t hallussa. Vaihto-operaatiota ehkä lähipäivinä.
Keravan Motonetistä koukkasin myös uuden taka-akselin ylitysputken kun sattui hyllystä löytymään. Jäi se osuus vanhaa uusien vaimentimien välille ja sieltä liitoksesta vielä vuotaa. Josko uudella saisi kuriin.
-
Eilen oli tarkoitus vaihdella iskareita, mutta lyhyen tutkimisen ja pohdinnan jälkeen totesimme "vanhemman asentajan" kanssa että ei lähdetä sittenkään ehjiä vaihtamaan uusiin.
Palautan iskarit ostopaikkaan ja vapautan ne jollekin niitä oikeasti tarvitsevalle :D
-
Eilen kävin laittelemassa 144:n talviunille. Bensiinin säilöntäainetta tankkiin ja Biltemasta hommattu peite päälle.
Talven aikana ei tule varmaankaan tehtyä autolle oikein mitään joten jatketaan keväällä.
Vanneprojekti on vielä aloittamatta. Sen toki voisi tässä talven aikana suorittaa.
(https://i.ibb.co/PMMnRz9/20221017-171417.jpg) (https://ibb.co/PMMnRz9)
-
Ensi kesäksi alle tulevat vanteet viety pajoitukseen 8)
-
Kävin käyttelemässä vanhuksen lämpimäksi ja nappasin samalla reissulla nyt akun irti ja vein lämpimään varastoon.
Videolla vilahtaa myös vanteet..
https://youtu.be/yZyvZ_nSJvw
-
Reilu pari kuukautta edellisestä käyttelystä aikaa niin pitihän se taas käydä.
https://youtu.be/XqQL2jTl1pU
-
Voi pojat! Valkoisessa 140-sarjassa on sitä jotain S*
-
Voi pojat! Valkoisessa 140-sarjassa on sitä jotain S*
Jo pikkupoikana olin sitä mieltä että se sinapin keltainen oli tähän koppaan maailman paras, mutta kyllä tämäkin kelpaa :D
-
Taas käyty herkistelemässä ja tällä kertaa ihan ajamassakin kun löytyi sopivasti kierros talvipyöriä. 240:n vanteet vanhahkoilla Goodyearin nastarenkailla.
(https://juhizz.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20144%201967/20230305_150744.jpg/_medium.jpg) (https://juhizz.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20144%201967/20230305_150744.jpg)
Jarrutkin tuntui pelaavan muutaman jarruttelun jälkeen hyvin. Alussa meinasi olla jo pientä laahausta.
Lämmityslaitteen teho tuntui melko onnettomalta.
https://youtu.be/-pf3__pAMic
-
Takakaarien korjauspalat laitettu tilaukseen, nyt kun sain tekijänkin niiden pajoitukselle :D
Talven aikana on tuulilasi mennyt tämän näköiseksi. Facebook -ryhmässä tuli "diagnoosi" että kyseessä olisi ns lasihome. Eli kosteus on päässyt imeytymään lasin rakenteeseen. Olisiko sittenkin pitänyt säilyttää ilman peitettä.. Vaikkakin hengittävää materiaalia onkin.
(https://i.ibb.co/kKQ1X8z/20230401-150308.jpg) (https://ibb.co/kKQ1X8z)
-
Kunnon lasinpesuaineella ja mikrokuituliinalla ikkuna lähtikin aivan kirkkaaksi 8) Hyvä näin.
Vaihtelin kesäpyörät (vielä ne kapeammat) alle ja käytiin muksujen kanssa syömässä kesäkauden ekat jätskit "kirkolla".
-
Perjantaina kävin näyttämässä Volvoa peltisepälle ja sovittiin takakaarien korjaus lähiviikoille.
Viikonlopun projektina on ollut kardaanin ristinivelien ja kannatinlaakerin vaihto. Hommaa tuli jaoteltua niin että perjantaina nostelin auton pukeille ja irrotin kardaanin.
(https://juhizz.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20144%201967/20230415_195219.jpg/_medium.jpg) (https://juhizz.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20144%201967/20230415_195219.jpg)
(https://juhizz.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20144%201967/20230415_195348.jpg/_medium.jpg) (https://juhizz.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20144%201967/20230415_195348.jpg)
Tänään sitten oli osien vaihdon aika. Prässiä ei ole käytettävissä joten homma oli tehtävä ruuvipenkin ja naputtelun avulla.
(https://juhizz.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20144%201967/20230416_192307.jpg/_medium.jpg) (https://juhizz.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20144%201967/20230416_192307.jpg)(https://juhizz.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20144%201967/20230416_192318.jpg/_medium.jpg) (https://juhizz.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20144%201967/20230416_192318.jpg)
Tukikumin laitoin vanhan kun uutta ei ollut "tähän hätään" saatavilla. Vanhakin tosin oli ehjä pientä halkeilua lukuunottamatta.
Huomenna duunin jälkeen laittelemaan kardaani takaisin paikalleen ja sen jälkeen moottoriöljyn ja suodattimen vaihto.
--------------------------
Perässä tuntuu jonkin verran klappia laipasta pyörittelemällä. Sinnekin voisi varmaan öljyt silti vaihdella(?)
-
Kardaani taas paikallaan ja koeajolenkillä huomasin että taisi se jurina ja värinä aika hyvin kadota rempan myötä.
Pieni ulina kuuluu välillä kuormituksella ja tuntuu että tulisi laakerin paikkeilta. Olisiko se asettunut hieman huonosti paikalleen vaikka koitin laitella mahdollisimman samoille aloille missä olikin? Täytynee kokeilla jossain välissä löysätä kannakkeen pultteja hieman ja asetella kumia uudelleen.
Perässä on mielestäni aika reilusti välystä. Perä ei kuitenkaan jollota eikä jurnuttele niin menköön..
(https://juhizz.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20144%201967/20230417_185014.jpg/_medium.jpg) (https://juhizz.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20144%201967/20230417_185014.jpg)
---------------
Nyt kun auto oli tosiaan sopivasati pukeilla niin jaksoin vaihdella vielä moottoriin öljyn ja suodattimen. Öljyksi Comma Classic ja suodattimeksi Volvo Original.
(https://juhizz.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20144%201967/20230417_173132.jpg/_medium.jpg) (https://juhizz.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20144%201967/20230417_173132.jpg)
-
Pieni ulina kuuluu välillä kuormituksella ja tuntuu että tulisi laakerin paikkeilta. Olisiko se asettunut hieman huonosti paikalleen vaikka koitin laitella mahdollisimman samoille aloille missä olikin? Täytynee kokeilla jossain välissä löysätä kannakkeen pultteja hieman ja asetella kumia uudelleen.
Tähän pätenee sama kuin uudempiinkin, ei ole tarvetta saada sitä presiis vanhoille paikoille, vaan siihen mihin se haluaa itse asettua. Ei jää pänniä.
-
Okei. Olisiko sitten huonolaatuinen laakeri nyt paikallaan? Professional Parts Sweden luki laatikossa.
Jos tuo suuremmin alkaa vaivaamaan niin eihän tuo iso homma ole vaihtaa toiseen..
-
...Olisiko sitten huonolaatuinen laakeri nyt paikallaan? Professional Parts Sweden luki laatikossa.
Olen elänyt jo pitkään käsityksessä, että mikäli pakkauksessa lukee Professional Parts Sweden, niin se nimenomaan on lupaus siitä, että osa on vähintäänkin huonolaatuinen, jos ei täysin sopimaton. :P
-
Olen elänyt jo pitkään käsityksessä, että mikäli pakkauksessa lukee Professional Parts Sweden, niin se nimenomaan on lupaus siitä, että osa on vähintäänkin huonolaatuinen, jos ei täysin sopimaton. :P
Taitavat aika monessa paikassa myydä samaa laakeria. Teollisuusliikkeestä koon perusteella hakemalla voisi saada jonkun laadukkaamman.
-
Taitavat aika monessa paikassa myydä samaa laakeria. Teollisuusliikkeestä koon perusteella hakemalla voisi saada jonkun laadukkaamman.
Onhan näissä varmaan eroja. Seiskaan vaihdoin muistaakseni Motonetin myymän laakerin, eikä kestänyt vuottakaan kun alkoi huutaa, ja poisottaessa oli aivan kuiva. Hain LH-Osalta Nachin ja sillä on menty ongelmitta.
Tosin ensimmäisessä vaihdossa jäi etummainen suojapelti pois, ja toiselle tein uuden suojuksen, minkä verran lie vaikuttanut laakerin huuhtoutumiseen.
-
Joo tämä PPS-laakeri on Motonetistä. Ja luulen että esim Vparts, CVR ja VP autoparts myyvät samaa merkkiä.
-
Tuli tehtyä kaupat 240:n takaturvavöistä.
Katsotaan miten istuvat paikoilleen kun saapuvat.
Etuvöitä täytyy myös tsekata. Rullat toimivat vähän tahmeasti.
-
Mulla meni 240:sen rullavyöt taakse aika ongelmitta.
Ainakin -70 on valmis reikä rullavyölle, laitoin varuilta vielä ison prikan pultin alle jos tositoimiin joutuu...
Etuvöiden rullien tahmeuteen olen tehnyt ihan vain brakecleaner putsausta sen rullan mekanismille ja se on auttanut.
-
Joo näin olen käsittänyt että paikat löytyisi. Ilmeisesti vyöt on kuitenkin saanut halutessaan, lisävarusteena.
En muuten välttämättä laittaisi, mutta onhan se mukavampi kulkea tapahtumissa (ja muutenkin) kun kaikilla kyydissä olevilla on edes vähän turvallisempi olo matkustaa.
-
Mulla oli lasten istuimet siinä niin piti laittaa, kiinteät vyöt ei oikein toiminut siinä hommassa...
-
Mulla oli lasten istuimet siinä niin piti laittaa, kiinteät vyöt ei oikein toiminut siinä hommassa...
Joo juurikin siksi että saa korokeistuimen taakse etupenkiltä.
-
Tänään tuli suoritettua osien haalintaa "lähinurkista".
(https://juhizz.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20144%201967/20230502_182340.jpg/_medium.jpg) (https://juhizz.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20144%201967/20230502_182340.jpg)
Käyttämätön etuputki ja kaksi(kolmi)rivinen hihnapyörä.
-
Putki taitaakin olla Amazoniin. Muistikuva mallista petti sittenkin ::)
-
Tänään meinasin "nopeana hommana" laitella takavyöt paikoilleen mutta ei tässä alkupään mallissa valmiita reikiä vöille olekaan.
Homma siirtyy siis tuonnemmas kun on paremmin aikaa tehdä paikat/reiät.
Takapenkki kun oli paikoiltaan niin paljastui että vasempaan takapyörän koteloon on tehty pelti pellin päälle paikkaus siihen perinteiseen paikkaan joka näissä usein happanee. Eli se iskarin yläkiinnityskohta.
Ulkopuolelta vahvasti massattu joten sieltä tuota ei arvannut ::)
-
Tällaiset kävin noutamassa tänään
(https://juhizz.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20144%201967/20230527_181415.jpg/_medium.jpg) (https://juhizz.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20144%201967/20230527_181415.jpg)
(https://juhizz.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20144%201967/20230527_181429.jpg/_medium.jpg) (https://juhizz.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20144%201967/20230527_181429.jpg)
-
Vein tänään vanteet käsittelyyn.
Huomasin vasta nyt että yhden vanteen reuna on melko pahasti syöpynyt :(
Käsittelijä sanoi: "katsotaan mitä voidaan tehdä..ehkä keksitään jotain".
-
(https://juhizz.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20144%201967/20230714_153213.jpg/_medium.jpg) (https://juhizz.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20144%201967/20230714_153213.jpg)
Yhdessä vanteessa tosiaan on sitä "rokonarpea" mutta onneksi on niin reunassa että ei pitäisi vaikuttaa tiiviyteen.
Seuraavaksi pitää sovitella alle miettiä sopiva rengaskoko.
-
Komiat vanteet! 8)
Ite kans haaveillu käännetyistä/levitetyistä GL neliskulmasilla reijillä olevista vanteista. :)
Kuinka leveet vanteet on?
-
Komiat vanteet! 8)
Ite kans haaveillu käännetyistä/levitetyistä GL neliskulmasilla reijillä olevista vanteista. :)
Kuinka leveet vanteet on?
Kyllähän niistä kivat tuli. Nämä on nyt 6,5", eli kahden tuuman levitys ulospäin.
Renkaiksi olen kaavaillut 185/65. Täytyy vielä mittailla ja pohtia..
Edit..
Niin ja oishan ne neliöreikäisetkin hienot 8)
(https://i.ibb.co/mt85KNK/large-141341-2816564.jpg) (https://ibb.co/mt85KNK)
-
Parit kuvat nykyhetkestä.
(https://juhizz.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20144%201967/20230727_213306.jpg/_medium.jpg) (https://juhizz.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20144%201967/20230727_213306.jpg)
(https://juhizz.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20144%201967/20230727_213515.jpg/_medium.jpg) (https://juhizz.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20144%201967/20230727_213515.jpg)
(https://juhizz.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20144%201967/20230727_221636.jpg/_medium.jpg) (https://juhizz.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20144%201967/20230727_221636.jpg)
Eli vanteet nyt siis 6,5" leveät (vakiosta levitetty 2" ulospäin) ja renkaina 195-60.
Vaihdoin tuossa eräänä päivänä viikolla uuden ylävesiletkun vanhan, oletettavasti alkuperäisen tilalle.
(https://i.ibb.co/NTsB0Ln/20230726-180458.jpg) (https://ibb.co/NTsB0Ln)
.. en tiedä liittyikö asiaan.. tuliko tuosta nyt niin tiivis että nyt sitten lirauttaa sisälle nestettä. Käytiin eilen Mäntsälän Pörinöissä poitsun kanssa ja sieltä lähtiessä huomasin että kuskin lattiamatolla oli vihreää lientä. Kurkkasin kojelaudan alle ja siellä näytti tältä
(https://i.ibb.co/M93127G/Screenshot-20230728-215231-Gallery.jpg) (https://ibb.co/M93127G)
-
Ajelit eilen vastaan kun olit ilmeisesti palaamassa Mäntsälän suunnalta. Hieno peli! 8)
-
Ajelit eilen vastaan kun olit ilmeisesti palaamassa Mäntsälän suunnalta. Hieno peli! 8)
Jaahas :hg: :)
-
Tuonnehan on joku ajan saatossa rakennellut tällaisen virityksen kun oma hana oletettavasti antautunut.
(https://i.ibb.co/2jwcPDY/Screenshot-20230730-211747-Gallery.jpg) (https://ibb.co/2jwcPDY)
Oma lämmönsäätö ei enää toimi ja tuon letkutkaan ei oikein kunnolla yletä kennolle. Siksi ne liitokset tihkuu. Nyt koitin asemoida klemmarit paremmin. Katsotaan alkaako pitämään.
Systeemin palauttaminen alkuperäisen kaltaiseksi saattaa olla hankala homma.
Etulattian huonosti sopivan maton/verhoilun otin kokonaan pois. En tiedä mistä autosta tuo on peräisin, myös takalattialla.
Mallikohtainen matto olisi hakusessa siis jos jollain on. Tuossahan kuuluisi kai olla sellainen muovimatto vain? Tekstiilinenkin toki käy.
-
Nyt on vuodot eliminoitu.
Jumittavan ja heppoisen oloisen muovihanan tilalle laitoin nyt tuollaisen varmatoimisemman :D
(https://i.ibb.co/f1r1Btg/20230731-200725.jpg) (https://ibb.co/f1r1Btg)
Nyt saa tarvittaessa lämpöäkin kabiiniin oikein kunnolla. Vaatii toki vierailua pannuhuoneen puolella ::)
Lämmityslaitteen läppien toiminta täytyy vielä tutkia. Defrost säätö toimii mutta Floor rullasta ei tapahdu mitään. Läppä jostain syystä jumittaa. Se jakajakanava kotelon alla on ainakin irti. Heiluu paikallaan.
-
Lämmittimen läpät sain toimimaan. Oli alimmainen läppä mennyt jossakin vaiheessa nurinpäin eikä siksi toiminut ollenkaan. Kiepsautus ympäri ja vaijerin asennon korjausta molemmissa päissä oli vaadittavat toimenpiteet.
Täytyy jossain vaiheessa kuitenkin käyttää koko lämmityskoteloa paikaltaan kun taitaa vuotaa tulipellin/vesikaukalon aukolta vedet sisään.
Lattiaverhoilu on nyt kondiksessa. Päädyin tummanharmaaseen verhoiluhuopaan jossa oma liimapinta. Alle jonkin verran äänieristettä moneen paikkaan.
(https://juhizz.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20144%201967/20230809_204751.jpg/_medium.jpg) (https://juhizz.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20144%201967/20230809_204751.jpg)
(https://juhizz.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20144%201967/20230809_204815.jpg/_medium.jpg) (https://juhizz.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20144%201967/20230809_204815.jpg)
Etupenkkien turvavyöt toimitin Turvavyö Oy:lle huollettavaksi. Samalla liinan väri vaihtuu mustasta vaalean harmaaksi.
Takavyötkin sitten seuraavaksi sinne kunhan ehtii..
Maalipintaa koitin (kevyesti) myllytellä mutta vaatisi ehkäpä vesihiontaa ensin että saisi kiiltoa aikaiseksi. Sameus kyllä lähti mutta pinta jää karheaksi.
Alkavalla viikolla pitäisi saapua taas muutama paketti.. Niistä lisää myöhemmin.
-
Eteen vaihtui vakiojousien tilalle Gepartsin -40mm jouset. "Keuliminen" asettui (tai siis poistui) mukavasti ja nyt look on omaan makuun sopusuhtainen.
Vanteisiin asentelin vielä orkkis-pillerit ja Paruzzilta hankitut kehät.
(https://juhizz.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20144%201967/20230819_155025.jpg/_medium.jpg) (https://juhizz.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20144%201967/20230819_155025.jpg)
(https://juhizz.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20144%201967/20230819_155052.jpg/_medium.jpg) (https://juhizz.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20144%201967/20230819_155052.jpg)
Etupenkeille asentui uudet rullavyöt. Vanhat olivat siinä kunnossa ettei niihin kannattanut enää liinoja vaihtaa. Ne ovat olleet alunperin takapenkille tarkoitetut ja joku on omin käsin muokannut niitä toimimaan pystyasennossa.
Uusien vöiden kelat tosin asentui nyt sen verran ylemmäs pilarissa että istuinten pitkittäissäätö rajottui hieman. Katsotaan keksiikö tuohon jonkun muutoksen vielä vai antaako olla noin. Mutta onpa mukavaa kun vyöt toimivat nyt kuten kuuluukin.
Lauantaina tuli pyörähdettyä reissu Lahdessa, FittedFesteillä. Kotimatkalla ihmettelin ajoittain pientä sivuääntä konehuoneesta.
Lähempänä kotia pieni kärykin alkoi hiipiä nenään. Pysähtyessä kuului surinaa ja kitinää kierrosten mukaan.
Epäilykseni on nyt että laturin laakeri taitaa voida pahoin. Onhan tuo tasavirtalaturi jo eläkeikäinen ja olisinkohan laittanut vielä uuden remminkin taannoin liian kireälle..?
-
Laturi irroitettu ja huoltotyö/uudelleenrakennus ulkoistettu ammattimiehelle.
-
Väliaikatietoja laturista. Kuulemma hieman hiponut ankkuri kenttään mutta muuten ok. Laakerin ja helan vaihdolla pitäisi olla taas toimintakuntoinen.
-
Hienoa! Eri kiva juttu, että päätit pitää alkuperäisen laturin :)
-
Sain pariltakin taholta kuulla jo että upgreidaa vaihtovirtaan :D
Kyllä tuo 30A omiin tarpeisiin riittää. Sähköä kuitenkin viemässä vain valot, pyyhkijät, puhallin ja radio silloin tällöin.
Tokihan sillä vaihtovirtalaturilla olisi saanut luotettavuutta lisää mutta hyvin tuollakin on pärjännyt.
Tiistaina pitäisi näillä kuulemin saada laturin takaisin.
-
Generaattori taas paikallaan ja hyvin tuntuisi toimivan.
(https://i.ibb.co/XXT4xT3/20230906-173444.jpg) (https://ibb.co/XXT4xT3)
Sain hihnalinjankin nyt samalla asetetettua suoremmaksi kuin aiemmin oli.
Jostain kuuluu pieni vinkaisu startatessa mutta en usko että se liittyy tuohon laturiin. Jättäisikö bendix hieman päälle ..?
Jarrutehostimen takaiskuventtiili pitää välillä rallatusta. Onkohan normaalia vai vaihtoa vaille. Tehostus toimii ainakin ok.
-
Eilen oli sen verran aikaa että ajattelin taas tehdä parit hommat.
Paikalleen meni krominen venttilikoppa ja korkin kuori.
(https://juhizz.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20144%201967/20230910_172831.jpg/_medium.jpg) (https://juhizz.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20144%201967/20230910_172831.jpg)
Ja takavaloihin vaihtui uudet tiivisteet. Vanhat olivat jo melko happamat
(https://juhizz.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20144%201967/20230910_173445.jpg/_smaller.jpg) (https://juhizz.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20144%201967/20230910_173445.jpg)(https://juhizz.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20144%201967/20230910_175553.jpg/_smaller.jpg) (https://juhizz.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20144%201967/20230910_175553.jpg)
Tarkoitus olisi tuota konehuonetta siistiä jossain vaiheessa enemmänkin vaikka ei se paha ole noinkaan.
Koppa kun oli auki niin tsekkailin samalla venttilivälyksiä. Välykset olikin sitä luokkaa että epäilys heräsi josko venttilit olisivat hieman uponneet kanteen sen seurauksena että lyijynkorviketta ei ole tullut käytettyä.
Ei sitä ollut kuulemma edellinenkään käyttänyt..
-
Ne uppoaa kanteen ilman lisäainetta.
Mulla on kokemusta.
-
Täytyy katsoa josko talven aikana ottaisi kannen irti tarkastusta varten.
Kovat seetithän sinne kannattaisi varmaan teettää? Onkohan hintava operaatio..
-
Minulla maksoi pakoseetit ~165€ vuonna 2021 Turun Superkoneistuksessa.
-
Täytyy kysellä lähiseudun koneistamoista. Ei tuo pahalta kuulosta.
CVR:ltä tuli tilattua uusi etuputki. Putki on kaksiosainen joten rahtikulut jää maltillisiksi. Saksasta olisi saanut yksiosaisen mutta rahtikulut reilusti yli 100euroa.
-
Etuputken vaihto meni (tai siis menee) vähän kuin ajattelinkin ::)
Putken ja pakosarjan liitoksen pultit/mutterit olivat jo aikojen saatossa sulautuneet yhdeksi ja nehän ei irronneet kuin katkeamalla.
Otin siis imu-pakosarjan irti jotta sai pultin jämät porattua pois. Sarjan pulteista myös yksi (vain, ihme kyllä) katkesi kanteen mutta sekin jämä lähti lopulta poraamalla ja torx-pään avulla irti.
Sarjan kävin myös hiekkapuhaltamassa kaverin firmalla ja siihen pitäisi vielä laittaa väriä päälle.
Suurin osa irronneista pinnapulteista oli myös kuitenkin sen näköisiä että vaihdetaan sinne nyt uudet kaikki. Tilaus niistä vetämässä, muttereineen.
-
Tuo kiinni ollut pakosarja osoittautui sittenkin sellaiseksi että ei sitä kannata enää ilman laippojen koneistusta takaisin laittaa.
Vantaalta sattui löytymään täysin ehjä sarjapaketti, joten hain sen pois.
(https://juhizz.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20144%201967/20230926_121725.jpg/_smaller.jpg)(https://juhizz.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20144%201967/20230926_121708.jpg/_smaller.jpg)
-
Siellä on nyt uutta putkea.
(https://juhizz.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20144%201967/20231001_135411.jpg/_medium.jpg) (https://juhizz.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20144%201967/20231001_135411.jpg)
Joutui vaan laittamaan jatkopätkän noiden kahden osan väliin. Siinä on hieman tehtaalla mitoitus heittänyt :idiot2:
Ja tosiaan tuo "uusi" imu/pakosarjahan meni tietenkin heittämällä paikalleen. Yhden paksuista prikoista hukkasin irtotusvaiheessa mutta sekin löytyi eilen kun auton sai pois tallista ja siivosin lattiaa. Täytyy se vielä vaihtaa tuuraajan tilalle joku päivä.
(https://juhizz.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20144%201967/20231001_135455.jpg/_smaller.jpg) (https://juhizz.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20144%201967/20231001_135455.jpg)
-
Lauantaina oli näillä näkymin tämän syksyn viimeiset ajelut tällä.
(https://juhizz.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20144%201967/20231029_142844.jpg/_medium.jpg) (https://juhizz.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20144%201967/20231029_142844.jpg)
Talven aikana olisi ajatuksissa huoltaa ainakin Strömbergi ja etuovien saranat.
-
Ennen joulua kävin käyttelemässä lämpöiseksi niin silloin painoikin nestettä ulos paisuntasäiliöstä.
https://youtube.com/shorts/lB64lNOscl4?si=YyYYUENZbRtbQK1M
Jumittiko sitten vain termari kun tänään ei sitä taas tehnyt. Lämpeni normaalisti ja nesteet pysyi aisoissa.
-
Sain nyt vasta aikaiseksi laittaa akkulaturin kiinni kun sattumalta löytyi älylaturi Bentonilta, joka on automaattinen. Tallin pistokkeeseen kun tulee virtaa vain tiettyinä aikoina, ilman ajastinta.