Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: Jambo - 22.08.2020, 22:57:09

Otsikko: Volvo 242 '80 "Ruma sorsanpoikanen"
Kirjoitti: Jambo - 22.08.2020, 22:57:09
Aloitetaampas pitkästä aikaa projektipäiväkirjaa tällekin kun tuntuisi motivaatiota löytyvän ja tallissa on hieman tapahtunutkin.

Elikkäs kyseinen 242 tuli mulle kolmantena omistamani autona vuonna 2015, itsenäisyyspäivän tienoilla vasta leimattuna ja hitsailtuna. Kyljet ja olikohan luukutkin vasta maalattu, melko karmeasti kuitenkin. Vaihdokkina meni vikalistalla oleva 240 farkku ja muutama satanen rahaa.

Diilihän tuntui uskomattoman houkuttelevalta kun näiden hyttien hinnat alkoi jo silloin nousemaan. Nyt olisin ehkä etsinyt siistimmän hytin  :D

Pari kuvaa ostokuosista:
(https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Ostokunto/2015-12-08%2014.41.09.jpg/_smaller.jpg) (https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Ostokunto/2015-12-08%2014.41.09.jpg)

(https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Ostokunto/2015-12-08%2014.41.24.jpg/_smaller.jpg) (https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Ostokunto/2015-12-08%2014.41.24.jpg)

Sitten koitti tammikuussa armeijaan lähtö ja tälle ei isoja tapahtunut, kerkesin ostamaan nimim. Juzilta tähän 16x8" Fondmetalit kumeineen, ja ne onkin edelleen auton alla.

(https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Ostokunto/2016-04-08%2015.56.30.jpg/_smaller.jpg) (https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Ostokunto/2016-04-08%2015.56.30.jpg)

Kuvissa aika paljon siistimmän näköinen kuin todellisuudessa. Muutama kuva lisää löytyy alkuvaiheilta tästä:
https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo+242+DL+'80+%22Kalsong+Bl%C3%A5%22+/Ostokunto/


Tämän jälkeen tuli leväytettyä keväällä 2016 auto mailla talliin. Ajatuksena rakentaa tämä turbotekniikalla, korjata ruosteet ja tehdä tästä harrastepeli.
Noh, intin rajoittaessa elämää niin ajallisesti kuin rahallisestikin, ei ihmeitä tehty. Ruostetta riitti, opeteltiin hitsailemaan ja aikalailla kaikki mätätyöt saatiin vuoden aikana tehtyä. Alustan osat kaikki puhallettiin ja maalattiin, etupään osat itse ja takapää pulverilla Lahden Pro-Pinnalla.

(https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/20160821_192316.jpg/_smaller.jpg) (https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/20160821_192316.jpg)

(https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/2016-07-08%2019.07.50.jpg/_smaller.jpg) (https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/2016-07-08%2019.07.50.jpg)

(https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/2016-07-08%2019.07.27.jpg/_smaller.jpg) (https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/2016-07-08%2019.07.27.jpg)

(https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/2016-07-10%2016.57.42.jpg/_smaller.jpg) (https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/2016-07-10%2016.57.42.jpg)

(https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/20160911_170033.jpg/_smaller.jpg) (https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/20160911_170033.jpg)

Alustaan eksyi Saksasta GTS Performance Kit 60/40mm madaltavana, kaikki puslat polyuretaanisina, sekä tukivarret tuli vahvikehitsailtua jostain syystä. Panhardista tein itse säädettävän, eteen tuli 21mm vakaaja, takana 2x19mm tuplavakaaja. Jarrut käytiin läpi ja paloiksi päivitettiin EBC Greenstuffit, levyiksi MTEC:n uritetut/kolotut mustaksi pinnoitettuna. Tähän vielä teräspunosletkut ja uutta putkea metritolkulla.

Jarrujen ilmauksen kanssa oli tuskaa ja ainoaksi mahdolliseksi syylliseksi jäi pääsylinteri joka tuli nyt tänä kesänä vaihdettua.

Sisälle tuli jo tuolloin Sparcon Sprint V:t, 4-pistevöillä, joku edullinen ralliratti. Ulkoisesti autoa päivitettiin uudemman mallin puskureilla jotka laitettiin Race-henkeen pikalukoilla kiinni.

(https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/20160910_160732.jpg/_smaller.jpg) (https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/20160910_160732.jpg)

(https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/2016-06-18%2014.56.15.jpg/_smaller.jpg) (https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/2016-06-18%2014.56.15.jpg)

Pikkuhiljaa kun edellä mainitut muutokset oli tehty, ajeltiin auto puuhakilvillä marraskuussa 2016 mutsin talliin levolle.
Tekniikkahan oli tässä vaiheessa vielä koskematon B19A + M45. Peränä toimi tuolloin 1030 jollain 3.91 välityksellä ja Spartanin räikällä.

(https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/20161029_135318.jpg/_smaller.jpg) (https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/20161029_135318.jpg)

Tosiaan hitsihommista ei läheskään kaikista ole kuvia, ehkä niistä ei siedäkkään kuvia katsoa, kupeissa on aika paljon kittiä (takakaaret, munapussit, helmat ja takalattiat on hitsattu edellisten seppien toimesta, eikä niinkään kehuttavasti). Ruostetta saattais vielä löytyä jos koko koria lähettäisiin tutkimaan suurennuslasilla, mutta siihen ei nyt ole intoa.

Jatketaan seuraavassa viestissä lisää...
Otsikko: Vs: Volvo 242 '80 "Ruma sorsanpoikanen"
Kirjoitti: Jambo - 23.08.2020, 00:11:57
Vuoden 2017 242 seisoi mutsin tallissa syksyyn saakka eikä tälle oikeastaan tapahtunut mitään. Syksyllä pääsin kaverin tilalle kimppahalliin jossa meillä on oikein hyvät vehkeet harrastella, jokseenkin ahdasta kylläkin kun rojua on nurkat täynnä.

(https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/20170919_162044.jpg/_smaller.jpg) (https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/20170919_162044.jpg)

Tarina siis sai jatkoa, auto puuhakilvillä uuteen paikkaan ja homma isolleen!
Tai näin ainakin luulin kunnes käyttis-Volvoja alettiin roplaamaan entistä enemmän, nykyisen tyttöystävän kanssa alkoi parisuhde ja aika tämän kimpussa alkoi hiipumaan.
Jotain pientä saatiin aikaan, lähinnä hommailtua osia hyllyyn, purettua alkuperäistä tekniikkaa hyllyyn yms.

Nooh. Välillä tuli semmosia motivaation pirskahduksia. Rakenneltiin kone melkolailla valmiiksi, osa osista tuli lainailtua välillä käyttiksiin ja tuohon allekirjoituksen seiskaan kun sekin tehtiin tässä välissä.



Alakerta on siis nimim. Tuntsalta haettu B230FT, jossa Lensun H-profiilit. Männät on rengastetut turbon vakiot, öljyruiskut löytyy sekä uudet laakerit jne. Öljynpaluuseen tehty kierteet, lohkoon milliselle mig-langalle urat.

Kansi on Hegeh:n kairaama 531, 46/38mm venttiileillä ja VX3 nokalla. Tiivisteenä Elring ja HeMi-motorsilta kovat kannen pultit. Ei siis mitään Amerikan juttuja.
Imusarjana on KL Racingin plenum 80mm kaasuläpällä, hitusen lyhennettynä ja muokkailtuna. Pakosarja on 401 tekemä, vielä ilman ahdinta ja hukkaporttia kylläkin.

Ahtimeksi kaavailtu näillä näkymin Lensun muokkaamaa HX42 62.45/67mm siivillä ja #16 pakopesällä.
Alkaa vakiomäntiä vituttamaan kun painetaan se pari baria ylipainetta  :D
Suuttimet on 1100cc EV14, kisko KL Racingiltä.

Ohjaukseksi tulee todennäköisesti Atecu V3 tähänkin, sikäli tuttu, turvallinen ja edullinen purkki joka riittää hukkakipinällä hienosti meikäläisen tarpeisiin. Seiskaan tuli moinen laitettua ja olen ollut tyytyväinen. Tai oikeastaan sekin purkki oli alkujaan tähän ostettu mutta tuli hyötykäytettyä jo  ::)

Mutta tosiaan autohan ehti pitkälti yli 2 vuotta vain kerätä pölyä hallin nurkassa. Tänä keväänä sitten innostuin ensin tekemään taka-akselin uusiksi, nyt siellä majailee 1031 3.54 välityksellä sekä Omegan sovitetulla kitkalukolla. Oikein toimivaksi ja hyväksi havaittu lukko. Akseli tuli sekin Juzilta, meillä välittäjänä toimi muuan Pohjolan poika joka vei vaihtokaupassa tuon 1030 akselin räikkälukkoineen.


(https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG-20200325-WA0001.jpeg/_smaller.jpg) (https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG-20200325-WA0001.jpeg)

Samalla tuli tehtyä adapterit tuplasatuloille 12mm alumiinilevystä ja soviteltua toiset orkkis satulat käsijarrulle.

(https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG-20200304-WA0003.jpeg/_smaller.jpg) (https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG-20200304-WA0003.jpeg)
(https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG-20200325-WA0015.jpeg/_smaller.jpg) (https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG-20200325-WA0015.jpeg)

Tässä välissä puuhattiin taas hieman seiskaa, käytiin mm. penkissä uudistetulla tekniikalla oikein miellyttävin tuloksin. Tästä tulee sitten oma topic  ;)

Sovitettiin uusi vaihdekeppi ja käsijarrukahva kabiiniin

(https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20200822_163736.jpg/_smaller.jpg) (https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20200822_163736.jpg)

Mallailtiin tankille upotus konttiin, jonka myötä sai tehdä tuon "vetokoukun" palkin uusiksi. En halunnut mokomasta luopua koska se on tukemassa/jäykistämässä peräpäätä sekä nykyisellään siitä on kätevä nostaa takapää ilmaan.

(https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/Snapchat-2057173343.jpg/_smaller.jpg) (https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/Snapchat-2057173343.jpg)

(https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20200822_163606.jpg/_smaller.jpg) (https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20200822_163606.jpg)

Keulilta karsittiin hieman ylimääräistä palkkia ja peltiä jotka korvattiin sitten omalla näkemyksellä. Saatiin isommalle alumiinisyylärille tilaa jonka eteen istutin välijäähdyttimen.

(https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG-20200712-WA0007.jpeg/_smaller.jpg) (https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG-20200712-WA0007.jpeg)

Ohjaus päivitettiin tehostettuun

(https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG-20200719-WA0004.jpeg/_smaller.jpg) (https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG-20200719-WA0004.jpeg)

Vanha pata nostettiin pois ja uusi tilalle

(https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG-20200724-WA0013.jpeg/_smaller.jpg) (https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG-20200724-WA0013.jpeg)

Coolerilta kaasuläpälle välinen ahtoputki tuli mallailtua, josko kaveri ehtisi huomenna hitsaamaan

(https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20200820_235522.jpg/_smaller.jpg) (https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20200820_235522.jpg)

(https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20200820_235534.jpg/_smaller.jpg) (https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20200820_235534.jpg)

Imusarja muokattuna

(https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG-20200807-WA0007.jpeg/_smaller.jpg) (https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG-20200807-WA0007.jpeg)

Huohotukseen piirrottelin ja tein adapterilevyn johon 2kpl letkukaroja jotka menevät erilliseen pönttöön
Voimansiirtoon tuli Salmisen Mikeltä billett-vauhtis joka kävi Lensulla puntituksessa. Samalla reissulla tuli Lensulta haettua vähän dumppia, SRE765 asetelmaa ja ACT 240mm massalevy GS6-37 boorilla. Seuraava hankinta on Salmisen hitsaama GS6-37 aski. Tämän jälkeen saisikin kasailla kardaania vaille voimansiirron koneen perään.
LMR:ltä tulikin jo kannake kyseiselle lootalle, 7/940 kardaanin tukikumille kannake, TXR vaihdekeppi ynnä muita hiluja.

Lisää projektikuvia löytyy linkin takaa
https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo+242+DL+'80+%22Kalsong+Bl%C3%A5%22+/Projektikuvia/



Tosiaan ajatuksena on nyt tehdä ~500hv höntsälelu kadulle kilpien väliin. Saas nähdä kauanko orkkis männät leikkiä kestää  :D
Korin kunnolla ei nyt lähdetä jeesustelemaan, haaveissa siintää josko tällä jotain ratapäiviäkin pääsisi käymään kahva edellä. Ajatuksena saada auto käymään tämän vuoden puolella, mietitään talven/kevään aikana kaarien tekemistä mikäli päästäisiin vaikka edes jäälle tällä ensin leikkimään.

Seuraava ajatus olis hommata:
Salmiselta loota jahka mies ehtii tekemään,
Atecu moottoria ohjaamaan kun Autotunellakin taas olisi noita hyllyssä. Tosin foorumilla näyttäisi yksi valmiskin purkki johtosarjoineen käytännössä samanlaisesta paketista olevan. Toivotaan että mies heltyisi myymään sen erikseen vaikka tämän luettuaan  ;)
Ja Lensu Power Shopista tuo muokattu Holset jahka lompakko toipuu edellisistä.  :)

Yritetään nyt pitää homma aktiivisena ja päivitellä tännekin tekemisiä. Ison kiitoksen voi antaa jo kaikille kenen kanssa käynyt kauppaa vuosien mittaan tätä puuhaillessa, noille aiemmin nimeltä mainituille tahoille sekä tietenkin muutamalle kaverille joidenka kautta onnistunut alumiinin hitsaukset, hiekkapuhallukset ja maalaukset.



Otsikko: Vs: Volvo 242 '80 "Ruma sorsanpoikanen"
Kirjoitti: Jambo - 24.08.2020, 23:40:54
Sen verran saatu aikaan että kaveri hitsasi ahtoputken läjään, suhautin wrinklet pintaan ja mallasin paikalleen.
Päävirtakaapeleihin tuli puristeltua kaapelikengät, pitäisi vielä pujottaa tuo virtapiuha pitkin autoa konttiin. Poikkipinta-alaa 50 vaiko 70 neliömilliä joten piisaa varmasti.

(https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20200824_204115.jpg/_smaller.jpg) (https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20200824_204115.jpg)

Ja naamakirjan puolelle laitoin haikeana myynti-ilmoitusta Gemineistä kun mitä ilmeisimmin nyt hetkeen en niitä tule seiskan alle saamaan, muutenkin tullut nyt ihastuttua noihin 59North Wheelsin D004-vanteisiin. Niin ja mainitsinko että tämän puuhaaminen vaatii hieman fyrkkaa  :D Nopeuttaisi kummasti tekemistä  ::)
Otsikko: Vs: Volvo 242 '80 "Ruma sorsanpoikanen"
Kirjoitti: jonze - 25.08.2020, 05:43:36
Himottas ne geminit mut ei persus kestä  :D
Otsikko: Vs: Volvo 242 '80 "Ruma sorsanpoikanen"
Kirjoitti: TJA - 25.08.2020, 06:58:36
Himottas ne geminit mut ei persus kestä  :D

Mulla ei oo ees oikeeta tarvetta, mutta mutta. Iceen vois sopiakin  8)
Otsikko: Vs: Volvo 242 '80 "Ruma sorsanpoikanen"
Kirjoitti: Jambo - 29.08.2020, 09:41:39
Autotunelta tuli postia.
Sen verran piti vielä nuukailla että johtonippu, puola ja pari anturia pitää tilailla myöhemmin ennenkuin pääsee johtosarja askartelemaan

(https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20200828_201122.jpg/_smaller.jpg) (https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20200828_201122.jpg)

Askertelusta puheenollen. Tuli tehty alumiinitangosta tuollainen jakotukki. Tuohon päässä olevaan 90° liittimeen tulee paine imusarjalta ja noista suorista, 6mm putkelle tarkoitetuista lähtöliittimistä lähtee PA-paineensäätimelle, MAP-anturille sekä ahtopainemittarille ilma.

(https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG-20200827-WA0001%20%281%29.jpeg/_smaller.jpg) (https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG-20200827-WA0001%20%281%29.jpeg)

Huomenna olisi tarkoitus vetää sellanen 7 - 8h roadtrippi Jämijärvelle ennen yövuoroon menoa. Tarkoituksena hakea pieni 6v ZF vinokoneeseen valmiiksi sovitettuna  :)

Eli nyt viikonloppuna ei hirveitä varmaan tapahdu. Yritetään tehdä vaikka ECUlle taikka tolle jakotukille jonkunlaiset telineet.


Sellanen pieni mainos tähän väliin että noita ns. 850:n TPS-anturin ja billett-kaasuläpän liitoksen välisiä adaptereita saattais olla kohta taas tarjolla. Ilmeisesti Googlella vielä vanha ilmoitus löytyy kun niitä aina välillä joku kysyy  :D

Otsikko: Vs: Volvo 242 '80 "Ruma sorsanpoikanen"
Kirjoitti: Jambo - 30.08.2020, 20:59:41
Tänään tuli aski haettua Jämijärveltä. Siinä olikin semmonen 7h roadtrippi yhdellä paluumatkan passilla.

(https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20200830_173213.jpg/_smaller.jpg) (https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20200830_173213.jpg)

Eli GS6-37DZ. Jos ensi perjantaina työnantaja muistaisi rahallisesti korvata menetettyä vapaa-aikaa niin voisi tilailla painelaakerin ja öljyt askiin niin pääsis voimansiirtoa niputtamaan. Samaten loput anturit ja johtonippu tilata niin pääsisi johtista niputtamaan.

Eculle tein telineen radion tilalle tuonne keskikonsolin alalokeroon. Tästä nyt ei kuvaa tullut  :P
Otsikko: Vs: Volvo 242 '80 "Ruma sorsanpoikanen"
Kirjoitti: Jambo - 21.09.2020, 20:39:52
Huonosti on saatu mitään aikaan, jotain pientä. Kohta toivottavasti vähän enemmän taas kun tällä viikolla luulisi pari kovaa pakettia tulevan Volvolle from Autotune ja Lensu Power Shop.

Kaikki uudet virtakaapelit ja maadoitukset on nyt pujoteltu paikoilleen, tällä viikolla olisi ajatus päästä ecun johtista puuhaamaan kun tulee puola, loput anturit sekä johtosarja-aihio. Voimansiirtoa pitäisi päästä kasaamaan kun tulee mm. öljyt ja painelaakerin askiin.

Nyt olisi imusarja, coolerin jälkeinen ahtoputki ja vesiletkut julistettu paikoilleen. Tänään tuli nyittyä auto nosturille ja aloin mallaamaan kytkinsettiä paikoilleen.

Loppuun pari kuvaa.
(https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20200921_161137.jpg/_smaller.jpg) (https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20200921_161137.jpg)


(https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20200921_160729.jpg/_smaller.jpg) (https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20200921_160729.jpg)

Otsikko: Vs: Volvo 242 '80 "Ruma sorsanpoikanen"
Kirjoitti: Jambo - 28.09.2020, 06:53:17
Viikonlopun aikaansaannoksina olis nyt voimansiirto kardaania ja kytkimen ilmausta vaille valmis, sekä johtosarjaa tuli tehtyä.

Ensin hieman askin koesovittelua, tilan moukarointia, koriin uusien kannakepalkin kiinnityspisteiden hitsausta. Sen jälkeen shimmailtiin painelaakerin välystä kohdilleen. Työsylinterin tappia piti hieman lyhentää jottei jää kantamaan. Sit vp/kytkinsetti kiinni ja momenttiin. Kasailin varmuuden vuoksi lukitteella ja nordlockeilla. Sit askia perään.

(https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20200925_222701.jpg/_smaller.jpg) (https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20200925_222701.jpg)
(https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20200925_222809.jpg/_smaller.jpg) (https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20200925_222809.jpg)

Kardaanikin tuli mitoitettua, vielä kun saisi aihion jostain ja pääsisi töihin sorvissa lyhentämään, koska mikään hardy-laipallinen orkkis kardaani tuskin on ~534mm laipasta tukilaakerin etupintaan  ???

Vaihdekeppi tuntuu kyllä napakalta, ehkä hieman jopa julmalta  :D 5. ja 6. vaihteen saa hieman rauhallisemmin survoa sisään jottei kolhi rystysiään käsijarrukahvaan. Vaihdekeppiin kun saisi hieman kurvia niin olisi täydellinen.

(https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20200927_232115.jpg/_smaller.jpg) (https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20200927_232115.jpg)

Sit vihdoinkin pääsin Atecua johdottamaan. Ensin tuli töissä Dymolla printtailtua kaapeleihin merkinnät kun Autotunella eivät olleetkaan merkinneet johtonippua valmiiksi.
Puristelin pinnit päihin ja kasailin liittimet sekä tinailin tuon DB9 liittimen valmiiksi. Ryöstin nyt MAP/TPS/jne antureiden +5V syötöstä nyt DB liittimen 9. pinniin +5V kun ajatus oli kokeilla tablettia mittaristona bluetoothilla. Tällöin ei tarvitse ulkoista virransyöttöä lähettimelle. Laturin herätteeseen lisäsin diodin ja karsin vanhoja moottorin sähköjä hieman. Jäljelle jäikin ainoastaan startin ja laturin herätteet.

(https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20200927_232225.jpg/_smaller.jpg) (https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20200927_232225.jpg)

(https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20200927_231943.jpg/_smaller.jpg) (https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20200927_231943.jpg)

(https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20200927_231602.jpg/_smaller.jpg) (https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20200927_231602.jpg)

Seuraava homma on niputtaa johtosarja koriin, puristella liittimet päihin ja kokeilla virtoja ecuun. Korin sähköt tuli 4 vuoden tauon jälkeen koeponnistettua irtoakulla ja boosterilla. Pari polttimoa vaihtaa ja leimalle  :D

(https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20200927_223641.jpg/_smaller.jpg) (https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20200927_223641.jpg)


Ecun ja flektin virrat tulee uuden sulakerasian kautta. Tuli laitettua tollanen hyväksi havaittu GM-tyyppinen kun ei tarvitse jompittaa syöttöjä. PA-pumppujen sulakkeet jää konttiin koska niiden syöttö tulee suoraan akulta.

(https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20200927_222938.jpg/_smaller.jpg) (https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20200927_222938.jpg)


Huonosti tulee kuvia räpsittyä, etenkin kun puhelimen akku alkaa olla aika finaalissa, saa olla miltei koko ajan laturissa jotta kärsii käyttää esim. kameraa  :buck2:
Täällä kuitenkin muutamia kuvia vielä lisää:
https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo+242+DL+'80+%22Kalsong+Bl%C3%A5%22+/
Otsikko: Vs: Volvo 242 '80 "Ruma sorsanpoikanen"
Kirjoitti: Jambo - 03.10.2020, 20:32:57
Johtosarjaa naitetettu koriin ja puristeltu liittimet myös antureiden yms. päihin johtoa

(https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20201001_025631.jpg/_smaller.jpg) (https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20201001_025631.jpg)
(https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20201001_025717.jpg/_smaller.jpg) (https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20201001_025717.jpg)
(https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20201001_025514.jpg/_smaller.jpg) (https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20201001_025514.jpg)
(https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20201001_132507.jpg/_smaller.jpg) (https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20201001_132507.jpg)

Raswaa koneeseen jos vaikka pyöriteltäisiin vähän öljynpaineita koneeseen lähiaikoina

(https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20201002_231713.jpg/_smaller.jpg) (https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20201002_231713.jpg)

Tuli ajettua läppäriin RS232 - USB kaapelin ajurit, yhdisteltyä ecu ekaa kertaa läppäriin ja luotua Tunerstudioon tälle projekti.

(https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20201003_021858.jpg/_smaller.jpg) (https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20201003_021858.jpg)

Hetken aikaa ihmettelin kun ei läppäri löydä ecua mutta mutta, vikahan oli ihan omaa tyhmyyttä. Niinkin isosta kämmistä oli kiinni että unohdin yön pikkutunteina laittaa sulakkeet tonne uuteen rasiaan  :D

Jahka joudan tallille kalibroimaan anturit niin sukitetaan johdot konehuoneenkin puolelta nätille nipulle tuollasella itsesulkeutuvalla polyesterisukalla.

(https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20201001_132609.jpg/_smaller.jpg) (https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20201001_132609.jpg)

Seuraavaksi varmaan katsella ostoskoriin kytkinlinjaan liittimet, polttoainepuolelle rojuja ja ahdinta.
Otsikko: Vs: Volvo 242 '80 "Ruma sorsanpoikanen"
Kirjoitti: Jambo - 07.10.2020, 22:36:08
Tällein aamuvuoro-viikolla ihan ihmeitä ei ole tallilla jaksanut puuhailla, mutta jotain pientä nyhräämistä kuitenkin.

Kaikki anturit olis nyt kalibroitu Tunerstudioon ja asetukset näppäilty kohdilleen jotta pääsee sit kokeilemaan käyntiin kun saa polttoainetta suutintukille. Sytkäkartta on suoraan seiskasta apinoitu. Öljynpainemittarin toimimaan saanti Tunerstudiossa otti hetken mutta aikansa kun yritti niin sai Custom Channel Wizardilla asetukset kuntoon ja anturin juttelemaan järkeviä Atecun kautta Tunerstudioon. Startilla on siis pyöritelty öljynpaineet ja testailtu että triggeri-tieto pelaa jne.

Ja tämähän liittyy vahvasti seuraavaan
Eli tuli ostettua eräältä Megan näprääjältä edullisesti MS2 baud ratelle käypänen Bluetooth-lähetin. Tälle tulee +5V syöttö nyt Atecun kautta, eli tähän ei tule erillistä syöttöä USB:n kautta. Halpoja tabletteja tässä nyt mittaristoksi tuumaillut ja Lenovon M7 tulee varmaan tilaitua joku päivä tähän käyttöön. 15 euron Shadow Dash tulee sovellukseksi.

(https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20201007_212305.jpg/_smaller.jpg) (https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20201007_212305.jpg)

Puolalle tein 8mm alumiinista kannakkeen tuohon konepellin alle ja sytkäjohdot tein. Tuli Tarvikemotilta sen verran naftit hatut noihin Accelin johtoihin että piti yön yli 8mm pultilla venyttää noita hattuja että oli edes toivoa saada survottua sluikkarin kanssa noita johtoja läpi hatuista.

(https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20201007_204127.jpg/_smaller.jpg) (https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20201007_204127.jpg)
(https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20201007_210239.jpg/_smaller.jpg) (https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20201007_210239.jpg)

Bauhaussista kun hain viikonloppuna lisää Valvolineä niin tarttui matkaan tuollainen alle 10€ akkukotelo. Ihan fiksun näköinen ja oloinen, tuli tehtyä alumiinista vähän tiukempi sovite tuonne pohjalle jottei se akku pääse vähääkään liikkumaan. Samaten vähän tukevampi ruuvata kontin pohjaan kun kannat ei ihan pelkkää muovia vasten ole.

(https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20201007_203129.jpg/_smaller.jpg) (https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20201007_203129.jpg)
(https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20201007_203142.jpg/_smaller.jpg) (https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20201007_203142.jpg)
(https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20201007_203311.jpg/_smaller.jpg) (https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20201007_203311.jpg)
(https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20201007_203901.jpg/_smaller.jpg) (https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20201007_203901.jpg)

Painojakaumallisestihan tuo tankki taikka patteri ei nyt ihan optimi paikassa ole mutta ehkä se tämmöiseen roskapönttöön välttää kadulle. Tankin vasemmalle puolelle tulee sitten keruusäiliötä, polttoainepumppua ja suodatinta.
Otsikko: Vs: Volvo 242 '80 "Ruma sorsanpoikanen"
Kirjoitti: Jambo - 11.10.2020, 19:16:48
Tyttöystävä toikin mulle Gigantissa käydessään tuollaisen Lenovon 7" tabletin. No sitähän piti heti ruveta mallaamaan mittaritauluksi. Kaveriksi eksyi PLX:n mittari ja meibi ahtopaine tulee vielä, lähinnä siitä syystä ettei tuo 7" tabletin näyttö tule ihan täyteen.
Nopeus, kierrosluku, vedenlämpö, ja varmaan lataus sekä öljynpaine kun saadaan näkymään selkeästi niin olen tyytyväinen.

(https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG-20201011-WA0003%20%281%29.jpeg/_smaller.jpg) (https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG-20201011-WA0003%20%281%29.jpeg)

Ebaystä pitää tilata vilkuille, pitkille ja ainakin käsijarrulle logoilla varustetut merkkivalot, ilmeisesti ihan leimalla vaaditaan tiettyjen merkkivalojen toiminta  ???
Latasin ensin Shadow Dashin ja ostin siihen lisenssin mutta tämä ei ihan putkeen mennyt kun ainakaan vielä ei ole rekisteröintiavainta tullut spostiin, kuitti tuli Paypalilta kuitenkin  :(

Tämän jälkeen kokeilin sitten Efianalyticsille laitetun sähköpostin jälkeen MSDroid sovellusta, mutten tälläkään saanut vielä mitään mainittavaa aikaiseksi  :D
Mittariston sain mieleisekseni muokattua mutta siihen se sitten jäikin.
Täytynee opiskella lisää tai sit kokeilla USB-piuhalla yhdistää tablettiin tuo ecu.

Ja kotipaikalla tallia kolutessani löysin tulpanjohdoille tollasen niputtimen. Siistiytyivät hieman, varmaan lämpösuoja pitäisi tähänkin tilata kuten seiskassa

(https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20201011_171300.jpg/_smaller.jpg) (https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20201011_171300.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 242 '80 "Ruma sorsanpoikanen"
Kirjoitti: Jambo - 17.10.2020, 03:02:19
Tuli tänään tilailtua hieman polttoaineen syöttöön hilpeiitä. Pumpuksi tilasin AEM:n 400lp/h wiinapumpun, vaikka bensallahan tämä vielä tulee käymään.

Nyt pitäisi pohtia että pistänkö mä keruusäiliön ja Facetin Redtopin siirtopumpuksi tuon kaveriksi vai en.
Tuli vaan mallailtua mielessä vielä sitä alkuperäistä ideaa että tankki olisi ainoastaan kontin puolella. Pumput, letkut, filtterit kaikki jäisi ns.ulkopuolelle auton alle. Keruusäiliöllisessä systeemissä tämä ei oikein toteutuisi. Toinen syy on ihan vaan kustannukset. Mulla kun ei ole mitään fetissiä pistää tonnilla AN-nippeleitä autoon.

Mitä on raati mieltä, voisiko tuo toimia ilman keruusäiliötä ja siirtopumppua jos laittaisin kummastakin JAZ:n AN8 lähdöstä 12mm letkukarat Y-haaraan josta 16mm letkulla pumpun imupuolelle  ???
Tällöin äkkiseltään visioituna pumppu tulis noin 30 - 40cm päähän tankista, ja about 10cm tankin alapuolelle. Pumpun jälkeen tulisi varsinainen polttoainesuodatin ja tankin lähtöihin oli ajatus pistää karkeat sihdit.
Otsikko: Vs: Volvo 242 '80 "Ruma sorsanpoikanen"
Kirjoitti: Makru - 20.10.2020, 16:33:05
Tuli tänään tilailtua hieman polttoaineen syöttöön hilpeiitä. Pumpuksi tilasin AEM:n 400lp/h wiinapumpun, vaikka bensallahan tämä vielä tulee käymään.

Nyt pitäisi pohtia että pistänkö mä keruusäiliön ja Facetin Redtopin siirtopumpuksi tuon kaveriksi vai en.
Tuli vaan mallailtua mielessä vielä sitä alkuperäistä ideaa että tankki olisi ainoastaan kontin puolella. Pumput, letkut, filtterit kaikki jäisi ns.ulkopuolelle auton alle. Keruusäiliöllisessä systeemissä tämä ei oikein toteutuisi. Toinen syy on ihan vaan kustannukset. Mulla kun ei ole mitään fetissiä pistää tonnilla AN-nippeleitä autoon.

Mitä on raati mieltä, voisiko tuo toimia ilman keruusäiliötä ja siirtopumppua jos laittaisin kummastakin JAZ:n AN8 lähdöstä 12mm letkukarat Y-haaraan josta 16mm letkulla pumpun imupuolelle  ???
Tällöin äkkiseltään visioituna pumppu tulis noin 30 - 40cm päähän tankista, ja about 10cm tankin alapuolelle. Pumpun jälkeen tulisi varsinainen polttoainesuodatin ja tankin lähtöihin oli ajatus pistää karkeat sihdit.

Itsellä on 60L alumiinitankki jossa lähdöt hyvin samallalailla kuin tossa Jaz tankissa (tosin muistaakseni an10). Mulla on kaksi 044 pumppua ja niille tulee omat letkut tankista (n.10cm letkut). Ovat samalla tasolla tankin kanssa. Toinen pumppu tulee mukaan vasta ahdoilla. Ihan tyytyväinen olen ollut. Toimii ihan driftingissäkin. Tosin kun ainetta alkaa olemaan vähän, ehkä alle 20L, niin luisuttelussa alkaa kyllä hörppimään ilmaa.
Otsikko: Vs: Volvo 242 '80 "Ruma sorsanpoikanen"
Kirjoitti: Jambo - 20.10.2020, 16:57:45
Itsellä on 60L alumiinitankki jossa lähdöt hyvin samallalailla kuin tossa Jaz tankissa (tosin muistaakseni an10). Mulla on kaksi 044 pumppua ja niille tulee omat letkut tankista (n.10cm letkut). Ovat samalla tasolla tankin kanssa. Toinen pumppu tulee mukaan vasta ahdoilla. Ihan tyytyväinen olen ollut. Toimii ihan driftingissäkin. Tosin kun ainetta alkaa olemaan vähän, ehkä alle 20L, niin luisuttelussa alkaa kyllä hörppimään ilmaa.

No juu vähän vastaavia kokemuksia jo kuulinkin. Eli periaatteessa toimisi mutta parempikin voisi olla. Tulin nyt kuitenkin tilanneeksi siirtopumpun, keruusäiliöt jne.
Josko tällä viikolla tulisi pakettia Tarvikemotilta niin ens viikoksi onkin ohjelmaa kun oli ajatus pitää viikko pekkasia pois.

Eli siirtopumpuksi Facetin Redtop, keruusäiliö mallia 2 litranen johon tuo AEM käy suoraan kanteen, sit suodatin, 12mm polyamidiputkea 10 metriä, putkitartunnat tälle ja vähän letkukaroja.

Paineensäädin ja parit letkukarat sille ja suutintukille kun vielä tilaa niin olis bensan syöttöön kaikki tarvittavat hankittu.
Otsikko: Vs: Volvo 242 '80 "Ruma sorsanpoikanen"
Kirjoitti: Jambo - 24.10.2020, 17:37:35
Noniin, nyt hieman pakettia kotiutettu  :)

Tarvikemotilta tuli polttoainelinjaan keruusäiliö johon tuo 400lph AEM istuu, Facetin Redtop siirtopumpuksi ja suodatin sekä liittimet, letkua ja 12mm polyamidiputkea.
Tuo alumiiniputki lienee joku korruptiolahja  :D

(https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20201024_151803.jpg/_smaller.jpg) (https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20201024_151803.jpg)

Liittimiksi tuli ihan JIC letkukaroja. Toimivaa ja yksinkertaista. Klemmarilla sit tietysti kiristys.

(https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20201024_151840.jpg/_smaller.jpg) (https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20201024_151840.jpg)


Tablettimittaristokin otti pienen toivon kipinän kun kaapelilla yhdistäen ainakin MSdroidin sain pelittämään. Shadow Dash ei edelleenkään juttele. Täytyy jossain vaiheessa tilailla vaikka Protopartsilta BT-lähetin vielä kokeiluun

(https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20201024_160605.jpg/_smaller.jpg) (https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20201024_160605.jpg)


Otsikko: Vs: Volvo 242 '80 "Ruma sorsanpoikanen"
Kirjoitti: Jambo - 26.10.2020, 13:34:56
No juu. Alkais polttoainelinjat olla aika hyvällä mallilla.

Tankista tuli vaahdot poistettua sekä korkki maadoitettua. Ilmeisen tärkeää muistaa muovitankin kanssa ettei käy KABOOM  :D

(https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20201025_212552.jpg/_smaller.jpg) (https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20201025_212552.jpg)

Sitten tuli keruusäiliölle, siirtopumpulle ja suodattimelle pokkailtua pellistä teline. Suodattimelle en löytänyt tarpeeksi isoa "runkoklemmaria" koko kylältä joten piti itse tehdä sekin. Levyleikkurilla pellin soiro jonka päälle kutistesukka ja avot. Koko komeus tuli naitettua tuohon runkopalkin päälle.
Kontin pohjaan pistin JIC läpivientiliittimet jolloinka sain nätisti vietyä letkut läpi eikä tarvitse murehtia että hankaisi pellin reunaan.

(https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20201026_113520.jpg/_smaller.jpg) (https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20201026_113520.jpg)
(https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20201026_113510.jpg/_smaller.jpg) (https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20201026_113510.jpg)
(https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20201026_111833.jpg/_smaller.jpg) (https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20201026_111833.jpg)
(https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20201026_112004.jpg/_smaller.jpg) (https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20201026_112004.jpg)

Ja kontin alta keulille tultiin putkella. En tiedä eroaako tämä mitenkään tavan paineilmaputkesta, kaverin Nissanissa kestänyt hienosti se sininenkin paineilmaputki bensaa.
Päihin tuli liitokset AN8 putkitartunnoilla ja putket tuli kannakoitua pohjaan tasoritilän kannakkeilla kun sattui sopivasti töistä löytymään. Saa nähdä tuleeko pariin kohtaan pyöräytettyä hieman kumiletkua vielä suojaksi.

(https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20201025_221150.jpg/_smaller.jpg) (https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20201025_221150.jpg)
(https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20201025_223121.jpg/_smaller.jpg) (https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20201025_223121.jpg)
(https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20201026_112018.jpg/_smaller.jpg) (https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20201026_112018.jpg)


Vielä puuttuu polttoainepumppujen johdot sekä se paineensäädin. Sen jälkeen tätä pääsisikin jo kokeilemaan käyntiin. Konttiinkin pitäisi maalia suihkia kun nyt kaikki kannakkeet ja läpiviennit tehty, mutta jäänee myöhemmälle talveen. Nyt kuitenkin kontista on helppo poistaa kaikki polttoainevermeet maalailua varten.

MSDroidillakin tuli mittaristonäkymät muokattua mieleiseksi ja hieman tutustuttua sen kautta säätöön. Vaikuttaa sen verran hyvältä softalta etten jaksa sen enempiä alkaa tuon Shadow Dashin kanssa alkaa painimaan.

Posti kun polkisi Kiinasta tilatut merkkivalot niin pääsisi tuon mittariston rakentelemaan loppuun.
Otsikko: Vs: Volvo 242 '80 "Ruma sorsanpoikanen"
Kirjoitti: RKK - 26.10.2020, 19:15:30
Semmoista katoin,että sulla toi paluu tulee tankin huohottimeen?
Toimiikohan toi noin?
Otsikko: Vs: Volvo 242 '80 "Ruma sorsanpoikanen"
Kirjoitti: Jambo - 26.10.2020, 19:31:30
Tuo tankin päällä oleva liitinhän on vain normaali läpivientiliitin. Korkissa näytti olevan huohottimen reijät. Varmasti olisi hyvä jos veisi huohotuksen ihan ulkoilmaan asti rollover-venttiilillä varustettuna.
Otsikko: Vs: Volvo 242 '80 "Ruma sorsanpoikanen"
Kirjoitti: Jambo - 09.11.2020, 23:48:52
Tosiaan turboprojektihan tämä on, tai siis ainakin oli, tai ooonnn siis edelleen  ??? :idiot2: :D

Eli iski ihan järjetön idea käydä tämä saada tämä talviliukuriksi. No enää en tule tätä penkkiin/muutosleimalle saamaan joten miksipä ei siis katsastaa nyt vielä vaparina?

Täytyy vielä käydä konttorilla hieman haastelemassa että mitenkä noihin Sparcoihin ja 4-pistevöihin suhtautuvat leimalla vai vaihdanko orkkis jakkarat tilalle, ne kuitenkin vielä tallessa on. Vapaastihengittävän kuitenkin minun ymmärtääkseni saa ruiskuksi muuttaa, muutaman desin kasvaneet kuutiot ja pari muuta juttua nyt ehkä menee rimaa hipoen.

Ahtimen öljynkierto tulpalleen, välijäähdytin ja ahtoputket yms. ahtamiseen liittyvät veks ja vakiopakosarjaa/putkistoa nurkista löytyneillä osilla kasaamaan. Lambdan paikan tein ja rakentelin sen paikoilleen. Hieman tuli puuttuvia putkiston osia korvailtua suoralla ja akselin ylityksen jälkeen pistin 45° kurvin ulostuloksi. Viimeinen vaimennin jäi siis nyt pois.
Samalla tuli pakkivalokytkimelle tehtyä uudet johdot kun ovat johonkin hävinneet.

Sitten tuli hieman kytkimelle tehtyä letkua, pääsylinteri asenneltua ja sille oma nestesäiliö. Kytkimen ilmaus jäi hieman vaiheeseen kun jarruneste loppui hallilta.
Kardaani etupätkän lyhensin mittaansa ja vein tänään HemiMotorsille jossa Mikko katsoo sen suoraan ja puntittaa vielä varmuuden vuoksi.

Polttoaineenpaineensäädin ja pari viimeistä letkun pätkääkin löysivät tiensä konehuoneeseen. Tämän jälkeen pumppujen kytkentä, 6 neliön johdoilla ja 70A tehoreleellä ei luulisi sähkö loppuvan heti kesken. Sit päästiinkin koepinnistämään polttoainelinjat. Ei vuotoja joten kokeilemaan käyntiin.

Paljoa ei starttia tarvinnut pyöräyttää kun auto hörähtikin jo tulille. Tosin käyntiin lähdettyään alkaa pyörimistieto pätkimään. Tässä on nyt reititetty triggerin piuhaa eri reittiä, vaihdeltu häiriösuojan maadoituksen paikkaa ja kokeiltu eri anturiakin mutta edelleen pätkii  :(

Ensikäynnistyksestä tuli vähän videoitakin otettua mutta millähän sen saisi tänne foorumille näkymään  ???

Vaan josko tämä tästä vielä iloksi muuttuu. Ensi viikolle jos saisi kardaanin ja triggeritiedon toimimaan häiriöttä olisi luvassa koeajoa. Pari polttimoa pitäisi vaihtaa ja töötti fiksata niin alkaisi olla ns. perusasiat leimakunnossa. Orkkis pissapojansäiliönkin pistin nyt takaisin. Ahtimen kanssa ajatus oli joko repsikan puolelle kabiiniin tai lokarin taakse jemmata pieni yleismallinen säiliö+pumppu.

Tässä kuussa pitäisi vihdoinkin päästä tilaamaan ahdin ja hukkaporttikin niin alkaisi homma vaikuttaa hyvältä.

Laitetaan loppuun pari kuvaa
(https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20201107_161808.jpg/_smaller.jpg) (https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20201107_161808.jpg)
(https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20201107_163244.jpg/_smaller.jpg) (https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20201107_163244.jpg)

Otsikko: Vs: Volvo 242 '80 "Ruma sorsanpoikanen"
Kirjoitti: Jambo - 22.12.2020, 01:43:35
No joo. Vielä ei ole autoa leimattu, toisaalta ei se paljosta olisi enää kiinnikkään.

Kauheasti ei ole tätä ehtinyt puuhaamaan kun on tehnyt taas muille remonttia ja jelppinyt vähän ketä taas millon missäkin. Tuli myös yksi 240 ostettua tähän väliin "leimalle ja rahaksi" -projektiksi ja se olis nyt tarkoitus saada huomenna leimattua - > myyntiin.

Tästä tosiaan olisi enää kytkimen ilmaus ja vähän hienosäätöä karttoihin jotta viitsii käydä leimalle tarjoamassa. Triggeritiedon pätkiminen loppuviimein korjaantui kun kaapelin reititti eri reittiä.

Päävirtakytkin löyti paikkansa tankin luukun takaa.
(https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20201126_143852.jpg/_smaller.jpg) (https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20201126_143852.jpg)

Mittaristo on nyt valmis ja toimiva.
(https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20201221_201536.jpg/_smaller.jpg) (https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20201221_201536.jpg)

Ja kokeillampa jos vielä saataisiin videot ihan ensimmäisestä startista
(https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/VID_20201104_171941.mp4/_smaller.jpg) (https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/VID_20201104_171941.mp4)

Ja tupsahtipa tässä viikon sisään pari vähän kovempaa pakettiakin  :tonttu:
(https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20201221_195211.jpg/_smaller.jpg) (https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20201221_195211.jpg)

(https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20201221_195246.jpg/_smaller.jpg) (https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20201221_195246.jpg)

Tämän kanssa jatketaan sitten joulun jälkeen  :)
Otsikko: Vs: Volvo 242 '80 "Ruma sorsanpoikanen"
Kirjoitti: Jambo - 09.01.2021, 21:43:11
Ensimmäiset metrit ajettu nyt tälläkin kun vihdoin sain kytkimen irrottamaan. Liki 30mm piti työsylinterin tappia jatkaa jotta riitti liike irrottamaan. Usko meinas loppua ton kytkimen kanssa...
(https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/VID_20740818_090828_918.mp4/_smaller.jpg) (https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/VID_20740818_090828_918.mp4)
(klikkaamalla aukeaa video)

Laitetaan nyt vielä muutama kuva topicin täytteeksi vaikkei tässä ihmeitä ole tehtykään. Nyt voisi nastapyöriä ruuvailla alle ja ajella hieman säätöjä Atecuun

(https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20210105_170705.jpg/_smaller.jpg) (https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20210105_170705.jpg)
(https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20210105_170639.jpg/_smaller.jpg) (https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20210105_170639.jpg)
(https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20210105_170128.jpg/_smaller.jpg) (https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20210105_170128.jpg)
(https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20210105_170203.jpg/_smaller.jpg) (https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20210105_170203.jpg)

Valkoinen aarre tuli leiman jälkeen myytyä ja siitä saadut "myyntivoitot" tulikin sijoitettua jo erääseen tekniikkaan. Mainittakoon nyt tässä vaan että kuutioita on alle litra  ::)
Otsikko: Vs: Volvo 242 '80 "Ruma sorsanpoikanen"
Kirjoitti: Jambo - 04.09.2021, 02:38:58
Hieman on taas päivittelyt foorumilla unohtuneet vaikka paljon on aikaa hallilla vietettykin...


Aiempi päivitys tosiaan oli että saatiin tämä raato vaparina liikkumaan omin voimin ja oltaisiin leimattu tuommoisenaan jottei olis tarvinnut muutoskatsastaa. No kun mies ei osaa keskittyä yhteen autoon kerrallaan niin arvaahan sen ettei tule onnistumaan. Tosiaan tuossa talven aikana tuli muutama myynti-auto puuhailtua, pari niistä oli Volvoja ja yksi muun merkkinen.

Siinä sitten kun potkittiin taas muut romut syrjään niin tehtiin tämä "loppuun". Enää en edes muista puuhailujani niin hyvin että osaisin tarkemmin selitellä mutta sanotaan nyt lyhyesti että unohdettiin se vaparina leimaaminen, pakosarjaan hukkiksen lähdöt jne, putkiston teko yms. yms.


Auto lähti aika vaivatta toimimaan ja pääsin ajelemaan sit säätöjä vähän purkkiin puuhakilvillä. Muutaman päivän ajeluiden jälkeen tuli todettua että rajummin vedätellessä / leikkiessä painaa öljyt huohottimeen. Huohotukseen tuli tehtyä muutoksia ja tässä välissä tajusin jatkaa myös kytkimen pääsylinterin liikerataa jolloin saatiin kytkin toimimaan ilman tuota tajutonta työsylinteri tapin jatkoa.

Sit penkkiin, josta ongelmien kautta todella laiha tulos. 1.6bar paineella 332hv ja vääntöä jotain itkettävän vähän. Penkissä oli ongelmaa heti alkuun kun tyrkkäs läppärin kiinni ecuun. Auto lakkasi käymästä ja häiriötä oli vaikka minkälaista. Hetki asiaa ihmeteltiin, tehtiin taikoja mutta kun ecu yhdistettynä tablettiin ei ongelmia ollut päädyttiin siihen että vika oli tuossa sarjaporttikaapelissa ja niinhän se sit olikin. Toisella piuhalla päästiin dynottelemaan ja saatiin ensin leimavedot.

Tämän jälkeen todettiin ettei ahdot tahdo pysyä oikein halutussa vaan karkaavat kierrosten mukana. Tämä lienee johtuu tuosta portin sijainnista / etäisyydestä kollektorista.

Ongelma onneksi helpottui aika hyvin painetta nostettaessa, mutta sitten päästiinkin siihen että a) tehoa puuttuu isosti ja b) huohottaa isosti.
Tässä kohtaa päätettiin viheltää penkitys poikki ja auto ajamalla hinurin lavalle ja kotia.

Tässä sitten mittailtiin puristuksia, ohivuotoja ja tarkisteltiin ajoituksia yms ja tultiin siihen tulokseen että kaikissa pytyissä on melko alhaiset puristukset (8.5bar jokaisessa), ohivuodot on ihan normaalit, jako kohdallaan.

Tämän jälkeen käytiin hakemassa leima uudelle tekniikalle ja pari vuotta tärähti leimaa puhtain paperein.
Siitä sit purkamaan moottoria pois ja ihmettelemään lisää. Aikanaan kun tätä moottoria tuli kasattua oli hieman hämmennystä noista männänrenkaista kun tekniikan aiempi omistaja oli jo uudet renkaat kasannut mäntiin. Itse olin sitä mieltä että ne olis väärinpäin mutta koska uskoin muita tuli pata kasattua niin.

No väärinpäinhän ne silti oli. Kaikki kuitenkin ehjää. Hain uudet renkaat, tiivisteet, kannen käytin Lahden kansityöllä tarkistettavana ja eipä siitäkään vikaa löytynyt. Tämän jälkeen lohko tuli mitattua varmuuden vuoksi ja todella hyvin oltiin vielä toleransseissa. Uudet mig-langat lohkoon ja kasaan. Taas hieman muutoksia huohotukseen ja vetoja.

Nyt meillä on tilanne se että lohkosta tulee vain yksi letku tuohon keruusäiliöön ja keruusäiliöstä menee letku ahtimen imupuolelle. Edelleen kerää sikaa antaessa pönttöön tavaraa mutta murto-osan siitä mitä ennen. Olen tullut siihen lopputulemaan että se alkuperäinen purkki lohkoon on seuraava ratkaisu ja ilmeisesti ainoa toimiva.

Tässä kaiken keskellä meni mm. yks kytkimen pääsylinteri rikki ja sitä vikaa etsiessä tuli pudotettua laatikko alas koska tottakai ensimmäisenä lähdettiin pahimmasta mahdollisesta skenaariota liikenteeseen  :D

Yhteenvetona siis lopputalvesta tähän hetkeen on että auto on leimattu, käynyt penkissä suurin pettymyksin, käytännössä ainoat ongelmat on koskeneet huohotusta ja ajatus olisi vielä päästä tän syksyn aikana penkkiin hakemaan lappu jossa tehot suurinpiirtein vastaisi odotettuja.

Ajoa on tullut yllättävän paljon, kumia on palanut mutta niin on myös hermojakin. Nätillä ajolla ei käytännössä ole ongelmia ollut jos ei tuota hajonnutta pääsylinteriä lasketa. Toisaalta eipä näitä siihen nättiin ajoon ole tehtykään...

Pahoittelut tästä sekavasta ja kuvattomasta päivityksestä. Laitetaan seuraavaan päivitykseen muutama kuva ja linkki kuvakansioon.
Otsikko: Vs: Volvo 242 '80 "Ruma sorsanpoikanen"
Kirjoitti: Jambo - 04.09.2021, 02:49:48
Ja nyt sit hieman kuvia  :)

(https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20210329_192809.jpg?img=medium)

(https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20210507_170848.jpg?img=medium)

(https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20210512_194604.jpg?img=medium)

(https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20210519_054243.jpg?img=medium)

(https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20210528_163158.jpg/_medium.jpg) (https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20210528_163158.jpg)

(https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20210529_021746.jpg?img=medium)

(https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20210529_124022.jpg?img=medium)

(https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20210716_205354.jpg?img=medium)

(https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20210809_133024.jpg?img=medium)

(https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20210603_210257.jpg?img=medium)


Ja lopuksi vielä linkki kuvakansioon:
https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo+242+DL+'80+%22Kalsong+Bl%C3%A5%22+/Projektikuvia/
Otsikko: Vs: Volvo 242 '80 "Ruma sorsanpoikanen"
Kirjoitti: Jambo - 05.09.2021, 23:56:33
Otetaampas tuosta huohotuksesta sen verran kommenttia takaisinpäin, nyt se tuntuu ainakin suoraan päin ajaessa ja leikkiessä toimivan kohtuullisen hyvin. Hieman tuntuis vielä keräävän pönttöön tavaraa kun pyörittelee semmosta päätöntä parkkipaikka-paskarinkiä. Kaipa se sit on "hyväksyttävää". Eipähän paina enää ihan suoraan puhtaana öljynä sitä purkkiin.

Tiedä sitten onko nyt voimaa paremmin kun moottorissa on enemmän puristuspaineita eikä kampikammion paine vastusta niinkuin aiemmin, mutta kivasti se tuntuu kumi tällä palavan kun tänäänkin tuli vahingossa kolmosella aloitettua burnis  :D


Mittaristonäkymä on nyt mieltynyt tämänlaiseksi
(https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/Snapchat-556826462.jpg/_medium.jpg) (https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/Snapchat-556826462.jpg)

Ja pari kuvaa tuli tänään käytyä entisen ala-asteeni pihassa nappaamassa.
(https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/Snapchat-736510851.jpg/_medium.jpg) (https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/Snapchat-736510851.jpg)
(https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/Snapchat-981952216.jpg/_medium.jpg) (https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/Snapchat-981952216.jpg)
(https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20210905_163612.jpg/_medium.jpg) (https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20210905_163612.jpg)
(https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20210905_163636.jpg/_medium.jpg) (https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20210905_163636.jpg)

Vaikka tämä suht rujo onkin ja kaikenlaista ääntä kabiiniin kantautuu niin kyllä tällä itse on nyt tykännyt ajella. Kierrokset osuu ihan kivasti tuon 3.54 perän ja GS6-37dz askin välityksillä vaikka rengastus onkin kohtuu pieni, takana 215/40R16. Moottoritiellä on kutosella ~3300rpm ja moottori tuntuis vetävän jo sen verran alhaalta että kutosta voi työntää jo 70km/h vauhdista ylöspäin.

Pahin resonanssi taitaa tulla tuosta takatulipellistä joka on vaan suoraan vedetty popniiteillä kiinni.
Otsikko: Vs: Volvo 242 '80 "Ruma sorsanpoikanen"
Kirjoitti: Jambo - 17.09.2021, 20:49:35
Ei se kauheita kestänyt mullakaan tuo KL:n sarja :D

(https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20210912_160420.jpg/_medium.jpg) (https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20242%20DL%20%2780%20%22Kalsong%20Bl%C3%A5%22%20/Projektikuvia/IMG_20210912_160420.jpg)

Käynnissä / toiminnassa en tota huomannut mutta työkaveri huomasi kun ihasteli miltä tämä näyttää pellin alta. Sormella kun tulppaa niin ihan aavistuksen huomaa käynnissä muutosta. Tarvii paikkauttaa tuo kaverilla kun kerkiää / jaksaa.

Tuli myös tutkailtua ja tulin siihen tulokseen että hukkaportissa falskaa kalvo vaikkei siinä silmin mitään vikaa näe. Liekö vaikuttais tuohon että ahdot hieman alkaa karkaamaan kierroksilla.