Futurez  Kulkukoira

240 8V Turboprokkis. 535WHP

  • 696 Vastauksia
  • 327911 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. 535WHP
« Vastaus #690 : 25.06.2020, 17:39:49 »
Ei oikeastaan mitenkään. Lukkoa ja vetareita odotellaan edelleen maailmalta. Ihan tajuttoman kauan on kestänyt eikä oikeen kukaan ole osannut sanoa missä mennään.

Oon mä tässä välissä jotain pientä nakerrellu, esim. Pakolämpömittausta oon touhunnut. Ei vaan ole ollut hirveästi motia noita pikkuhommia tehdä kun ei sitä kumminkaan saa ajoon ennenku noi peränosat tulee. Vähän alkaa turhauttamaan kun ei oikeen mitenkään voi asiaan vaikuttaa ja auto seisoo pukeilla. Keliäkin alkais olla, ja kesälomakin alkoi juuri joten mielelläänhän tässä auton löis kasaan ja lähtis baanalle. Mutta minkäs teet. Odotellaan......
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa MrAhtopaine

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. 535WHP
« Vastaus #691 : 10.09.2020, 21:01:43 »
Ei osunnut silmään vaikka koko ketjun läpi lukaisin et onko tässä mistä otettu öljyntulo ahtimelle?

Poissa VolvoMees25

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 127
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. 535WHP
« Vastaus #692 : 16.09.2020, 16:50:37 »
Vakio turbon öljynpaluun näkyy olevan. 30 sivun kuvista näkee. Jos kierteen sinne haluat nii ite tein omaan lohkoon G3/4 putkikierre tapilla nii sillä tapilla onnistuu ainakin.
Volvo 240 8v turbo projekti, Volvo 740 16v GLT.

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. 535WHP
« Vastaus #693 : 24.01.2021, 13:01:52 »
Päivitellääs tännekkin välillä kuulumisia.. Ajokausi 2020 jäi siis kokonaan välistä eli auto ei liikkunut metriäkään. Tämä ei johdu siitä että projekti olisi kuollut ja kuopattu vaan perän osia ei yksinkertaisesti saatu ajoissa Suomeen. Mutta mitäkö tässä viimepäivityksen ja tämän päivityksen välissä on tapahtunut?

Pakolämpömittaus tuli tosiaan touhuttua valmiiksi. Kaverilta tuli hommattua käytetty MGL avionics mittari ja 4x anturia ja ne tuli tähän asennettua. Pakosarjassa mulla oli varaukset valmiina antureille, joten niiden asennus kävi helposti. Mittarille tein taulun/tellinkin kojelaudan romulokeroon. Lokerosta sahailin kauluksen pois ja tein tilalle alumiinista umpilevyn naamatauluksi. Sen liimailin 2K epoksilla kiinni ja sahailin lokeron puolesta välistä poikki pituus-suunnassa. Sitten mittarille kuppiterällä reikä naamatauluun ja koko hässäkän maalaus. Ihan siisti siitä tuli ja tuohon nyt saa tarvittaessa pari mittaria vielä lisättyä jälkikäteen tai 1-2pientä näyttöä/digimittaria. Tuossa huono kuva, kai siitä jotain käsitystä saa asiasta;


Lokakuun lopussa sitten saapui vihdoinkin noi vetarit ja loput peränosat marraskuun alussa..


Mukavastihan noissa on kokoeroa etenkin splinen päässä Moser 33spline vs volvo vakio:


Tässäkohtaa pikkuhiljaa näkyi valoa tunnelin päässä, vaikka ajokausi20 olikin jo aikalailla kuopattu.. MUTTA harmi vain että saapunut lukko oli väärä.. Elikkäs paketti ja paketissa olevat tuotenumerot oli oikeat mutta paketin sisällä ihan väärä lukko. Siellä oli joku Ford 8.8 28spline tms lukko. Tämä nyt ei ollut käsittääkseni USpartsin vika vaan tuotteet mennyt sekaisin jo tehtaalla/jenkkitukkurilla tms. Lukon palautus sitten vain myyjälle ja odottelemaan oikeaa tilalle..

Odotellessa tein sitten vaihteensiirtotangon uudestaan. Nyt kun on tuo 6vaihteinen pidempi aski ja moottori-laatikko paketti makaa n.15mm vakiota alempana, niin siirtotanko on todella lyhyt ja pahassa kulmassa. Vielä kun on tuo koriin pultattu shifteri missä kepin nivel on muutaman cm ylempänä kun vakiotyyppisessä kepissä. Joten tein suoran tangon tilalle uuden käyttäen aihiona tuollaista 940 siirtotankoa missä on 90ast kulma päässä. Sen lyhensin ja tein siihen uuden haarukan kepin päähän . Edelleen tanko on lyhyt, mutta huomattavasti pienemmässä kulmassa joten laatikon nivel ei ole ääriasennossa ja shifterissä pystyy käyttämään pykälää pidempää vaihdeväli optiota. Hankalasti ehkä selitetty, mutta vaihteensiirto on nyt hieman jouhevampaa ja pehmeämpää. Varsinkin pakki ja 1-4vaihteet menee kevyemmin ja tarkemmin päälle. 5-6 vaihteet on edelleen hieman tahmeat ja tunnottomat ja pikkasen on kepissä vielä poikittaisvälystä. Mutta sitä nyt ei oikein saa nolliin mitenkään varsinkaan kun käytössä tuo volvon orkkis nivel laatikon päässä. Tässä odotteluvälissä kävin myös vanteet heittämässä puhallus/pulverointi käsittelyyn..

Viikko ennen joulua saapui lukko numero 2. Tälläkertaa jopa oikea tuote joten 11kk odottelun jälkeen saatiin tuo peräosa -case päätökseen. Olihan tuo kaikkinensa varsinainen via dolorosa kaikkine käänteineen. Mutta nyt on akseli osineen viety kaverin hoteisiin kasausta ja shimmausta varten. Joten nyt on toiveet ja odotukset korkealla että kausi 2021 päästään starttaamaan heti kun kelit alkaa olemaan kunnossa. Kaikkinensa tuo 2020 oli aikamoinen vuosi, ei pelkästään tämän auton kohdalla vaan muutenkin tapahtumien ja reissujen suhteen jne. Joten autoharrastukseen tuli aika kokonaisvaltainen välivuosi.

Vanteetkin hain tuossa värinvaihto käsittelystä tällä viikolla.


Ja varsin tyylikkääthän niistä tuli. Värinvaihto ollut enemmän tai vähemmän mielessä siitä asti kun vanteet hankin, mutta olen sitä lykkäillyt tässä pikkuhiljaa samalla kun olen odotellut että ne vähän kulahtaa että saa syyn puhaltaa ne siistiksi ja että saa mieluisen värin päätettyä. Ja niistä tuli nyt perus kiiltävän mustat. Gunmetal oli pitkään mielessä mutta se on melkeen kuin korinvärinen, mutta näyttäisi kumminkin siltä että ei ihan osunut korinsävy vanteisiin. Joten perusmusta oli nyt lopputulema, sopinee paremmin kuin perus vannehopea autoon missä kaikki on tummanharmaata tai mustaa. Ja ei oikein muutenkaan tuo vannehopea itseä miellytä missään omissa autoissa. Vanteisiin tuli teippailtua uudet Enkei logot/tekstit myöskin. Otin nyt siniset logot kun autossa on pari muutakin pisteosaa sinisenä ja se on mukava detail siinä mielessä että ei hyppää mustista vanteista silmään mutta tarkemmin kun katselee niin sen sieltä erottaa.


Renkaat myös tuli pestyä ja ne pitäisi vanteille pyöräyttää lähiaikoina. Pitänee myös päättää että kasaako vanteisiin uudestaan Enkein omat siniset aluventtiilit, vai laittaako perus lyhyet mustat kumiventtiilit. Molemmat sopinee ulkonäöllisesti. Ainoa huonopuoli orkkisvenoissa on että niihin ei myydä erikseen uusia tiivisteitä, joten en tiedä haluanko kasata niitä uudestaan vanhoilla tiivisteillä. Vuodon riski on olemassa. Joten voi olla että perus kumivenat tulee, mukavasti ne häviää tuonne mustiin vanteisiin.

Mutta olihan tässä taas jaarittelua, jatketaan kun hommat etenee ja saadaan taas jotain konkreettista aikaan..
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa VolvoKisu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • -95 940 turbon persaukinen omistaja
Vs: 240 8V Turboprokkis. 535WHP
« Vastaus #694 : 26.08.2021, 16:49:56 »
Onkos tähän tapahtunut jotain viime aikoina vai onko koko projektipäiväkirja unohdettu? Mielellään lukisi lisää jos muutoksia autoon on tullut.
Köyhä yrittää virittää

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. 535WHP
« Vastaus #695 : 26.08.2021, 19:10:44 »
Onkos tähän tapahtunut jotain viime aikoina vai onko koko projektipäiväkirja unohdettu? Mielellään lukisi lisää jos muutoksia autoon on tullut.

Ei ole autoa eikä tätä projektipäiväkirjaakaan unohdettu eikä kuopattu.. Moneen kertaan on pitänyt tänne päivitellä kuulumisia mutta ei ole sopivaa rakoa löytynyt, näissä mun kirjoitteluissa kun yleensä tovi vierähtää  ::) Mutta aloitellaampas mitä viimepäivityksen jälkeen on puuhattu..

Perän sain takaisin frendiltä olikohan maaliskuussa. Perän kasaus tuntui onnistuvan hyvin, ja sinne tuli vielä ARP pultit välitykseen kun rebuild kitin mukana tulleet pultit oli liian lyhyet tuohon passenger lukko + truck välitys yhdistelmään..


Sen jälkeen sitten laakereiden prässäystä vetareihin sekä pinnapulttien asennusta. Aluksi hommatut volvon oem tyyppiset pinnapultit osottautui aavistuksen liian paksuiksi varreltaan, kun nämä vetarit tilattiin jollekkin "jenkkistandardi" pinnapultille joka melko lähellä volvon orkkis pinnapultin mittoja mutta ei kumminkaan sinne päinkään. Pinnapulteiksi tuli sitten lopulta niinikään ARP:it autoracingin kautta. Oli vaan melko suolaisen hintaset, ja niistä sai vielä puolet katkaista pois ja heittää metallinkierrätykseen kun ei noiden adapterien/spacereiden kanssa voi käyttää mitään 3" pitkää pinnapulttia.

Sitten grande finale eli kauan odotettu akseliston ynnä oheishilppeiden kasaus. Perään tuli ja tulee nyt ainakin aluksi perus 80w90 mineraalit valmistajana Gulf. Tollasesta perus mineraalipuurosta tuntuu noi ameriikan perät ja Torsen tyyppiset lukot tykkäävän. Ja kasaanhan se paketti tuli. Ensimmäiset koeajot ajettiin vappuna.


Ja mukavaltahan se tuntui tällä autolla ajella 1,5v tauon jälkeen! Ja mustilla vanteilla on omaan makuun nyt paljon parempi, jopa todella hieno vaikka itse sanonkin  :D Aika nopeasti vaan ilo kaikkosi, kun auto täristi pirusti jo taajamanopeuksissa. Eli auto takaisin talliin pukeille ja tutkimaan. Tärinän lähteeksi osottautui kardaani, tarkemmin ristikot. Kardaaniinhan tuli tosiaan turattua nuo isommat ristikot, ja niiden asennukseen oli jäänyt välystä. Eli kardaani takasin pöydälle, lukitusprikkojen hitsaukset auki rälläkällä hiomalla ja ristikoiden asennus uusiksi. Vaihdoin samalla eturistikon varmuudeksi uuteen, koska sen verran oli jo kardaania rälläköity ja hitsailtu tuo ristikko kiinni.

Kesäkuussa sain auton sitten virallisesti ajoon. Ensimmäisenä varsinaisena ajopäivänä sitten hajosi bensapumppu n.50km ajeluiden jälkeen. Alkoi kuulumaan kimeätä ininää kontista, ja tajusin heti että varmasti bensapumppu sanomassa itseään irti. Seuraavasta liittymästä sitten takasin tallille päin, mutta en päässyt kuin takaisin vievälle rampille ja auto sammui. Sulake oli palanut, ja poltti heti uuden sulakkeenkin. Ei auttanut muuta kuin niellä tappio ja tilata hinurikyyti tallille. Oli muuten ensimmäinen kerta kun tämä auto jätti tielle. Ja ensimmäinen kerta kun eläessäni jouduin turvautumaan hinuriin  ::) Noh onneksi on hinausvakuutus ja pääsi sitä kerrankin hyödyntämään.

Vähänhän tuo harmitti kuin arvokas "laatupumppu" hajosi lähes varoittamatta, vaikka tuolla ei ole ajettu kun tyyliin 10-12tkm. Mutta toki etanolilla ja useamman vuoden aikana. Mietin jo sitten että en uutta samanlaista osta, kun nuo maksaa nykyään tyyliin yli 500e. Että tilalle AEM:ilta yhtä tehokasta pumppua kolmasosa rahaan tai vastaavaa. Kaverilta tuli kumminkin sitten viestiä, että häneltä löytyisi käyttämätön samanlainen Aeromotive hyllystä, joka seissyt useamman vuoden vailla käyttöä. Joten tehtiin siitä sitten kaupat, kun fiksuun rahaan sai ja on tuohon mun järjestelmään plug and play. Laitellaan nyt vielä kuva pumpuista koska kuvat on aina kivoja.


Samalla tuli sitten polttoaine järjestelmä tyhjättyä, suodattimet putsattua ja orb liittimien o-renkaat vaihdettua. Joten ei ihan turha huolto. Tuota suodattimien putsaustakin mietin ihan lähiaikoina ennen tuota pumpun hajoamista, mutta en jaksanut alkaa järjestelmää tyhjäämään sen takia. Näköjään tarvittiin sitten pumpun leikkaaminen että senkin homman sai tehtyä. Vanha pumppu tuli muuten käytettyä auki, ilmeisesti hajoamisen syy oli liimauksesta pettänyt magneetteja tukeva metallilärpäke joka jumittanut pumpun. Oli siellä myös kulumaakin jo joten ei sillä pitkään olisi ollut ikää edessä vaikka olisi "korjattuna" laittanutkin takaisin.

Muutaman päivän auto seisoi tuon pumppuepisodin takia, mutta sitten taas jatkettiin ajeluita. Hyvin toimi auto, poislukien että kardaani edelleen täristi jonkunverran tietyissä nopeuksissa. Mutta muutamat kerrat tuli ajettua ja samalla tuli harrastettua vähän ecun mappien hieromista. Tuli myös pinjonin/kardaanin kulmaa hierottua useampaan otteeseen mutta ei se tärinä täysin sillä loppunut. Joten piti se sitten taas nöyrtyä. Auto pukeille, kardaani irti ja kardaanipajalle mars. Kardaanin sainkin melko nopeasti takaisin, vaikka lomakausi kuumimmillaan, siitä taas kiitos S&N cardan! Pajalla ne linjasi vielä hieman eturistikkoa ja tekivät tasapainotuksen koko setille..

Joten auto taas kasaan, ja hyvin tuntuis kardaani toimivan! Kumminkin ilmeni taas uusi pieni probleema, nimittäin prötääminen täysvedossa. Siinä hieman 5000rpm jälkeen, n.1.8bar tienoilla alkoi prötääminen. Luulin ekat kerrat että auto alkoi launchaamaan, meinaan juuri niille kierroksille jäi junnaamaan mihin mulla launch asetettu. Ja mulla launchi kytkeytyy päälle kytkinpolkimen anturista, joka on aika herkkä. Noh ei launchannut auto, tulpat siellä vaan oli mennyt huonoksi, ensimmäistä kertaa tämän auton historiassa oli kipunaonglemia. Vaikka oli melkein uudet tulpat. Joten uutta kynttilää vaan kiinni ja samalla mittailin&tseikkailin tulpanjohdot jne että on kunnossa. Ja tuli se launchi anturikin samalla päivitettyä uuteen, joka ei ole niin herkkä vaan ottaa vasta kun kytkinpoljinta oikeasti painettu ainakin neljäsosa matkasta tms.  :D

Elikkäs ihan niin aikaisin ja kitkattomasti ei alkanut ajokausi kun mitä oli suunnitelmat. Hieman on liikaa saanut tänävuonna ropata, ja viettää aikaa auton alla. Tosin täytyy olla tyytyväinen että tässä on monta vuotta mennyt niin vähällä remppaamisella joten kai tässä on aika jo vähän joutua korjailemaankin. Eikä ole onneksi mitään isompaa mennyt esim moottoria! Ja toki esim kardaanihomma on ollut vähän omaa itsepäisyyttä ja tyhmyyttä että en vienyt heti sitä ammatilaisten hoivaan jne. Mutta on tässä nyt jo muutama sata huoletontakin kilometriä kerinnyt tulla tälle kesälle! Tosi tyytyväinen olen uuteen perään, toimii smoothisti, hiljaisesti ja lukkokin tuntuu hyvältä. Ja nyt pitäisi kestää kyllä riittävästi perä ja vetarit vaikka laittaiskin pitokumia alle  ::)

Ja siitä pääseekin viimeiseen aiheeseen meinaan tuli ostettua vetokumeja ajatellen 15" Kosei racing vanteet, kerrankin kun tuli vastaan edulliset, oikeilla spekseillä olevat 15" vanteet! Ja vielä melko läheltä löytyi. Ei nuo maailman kauneimmat vanteet ole, mutta oli halvat ja menee hienosti tossa käytössä että ehkä kerran pari kesässä on päivän auton alla. Niille sitten löyty sopivasti kaverilta viimevuotiset Hoosierin täysslicksi rättikumit, koko tais olla 26x8,5 tms. Melko kapea on varsinkin ilmoitettu koko, mutta noissa tuo ilmoitettu leveys on "kuviopinnan" leveys eikä renkaan kokonaisleveys niinkuin monissa DOT slickseissä jne. Eikä tuonne oikeastaan isompia mahdukkaan.


Mutta sellaista taas, vähän tuli pitkä teksti mutta minkäs teet kun on pitkä päivitysväli ja kirjoittaja on kova jaarittelemaan. Mutta eipäsiinä, ensikertaan. Laitellaan vielä yksi fiilistelykuva niin sanotusti peräpuolelta:


« Viimeksi muokattu: 26.08.2021, 19:27:09 kirjoittanut Likonen »
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa VolvoKisu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • -95 940 turbon persaukinen omistaja
Vs: 240 8V Turboprokkis. 535WHP
« Vastaus #696 : 03.09.2021, 01:37:38 »
Yllättävän hyvän näköinen nuilla läskeillä taka gummeillaki ja onneksi on kilometrejäkin saatu tälle kesää. Ja on se vaan pirun hyvän värinen, mikä mahtaa olla värikoodi?
Köyhä yrittää virittää

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo