Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: Lankku - 04.10.2018, 00:14:37

Otsikko: 965 -93 B6304T, myyty
Kirjoitti: Lankku - 04.10.2018, 00:14:37
Koska 265:lle (https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=101366.0) "piti" saada korvaaja, saatiin sen entisen omistajan kanssa hyvin pikaiset neuvottelut päätökseen katoksessa pari vuotta joutilaana seisseestä 965:stä. Kaupoista innostuneena omistaja veti pois katoksesta ja huuhtaisi enimmät pölyt pinnasta pois. Kuviin kerkesin jo vaihtamaan Geminit alkuperäisten Nova-vanteiden tilalle.

(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/965%20-93/2.jpg?img=medium)

Perusvarusteet eli kattoluukku, ilmastointi, kokomusta sisusta nahkapenkeillä, kuskinpenkki sähköllä, vakkari, sähkölasit- ja peilit, liikkeellelähtölukko sekä Nivot. Mittarissa 289tkm. Jälkituotu vuosia sitten ja aiemman omistajan aikaan jotain on kaatunut katon päälle. Oikeassa etukulmassa, kattoluukussa ja takaluukun yläosassa ruttuja. Puolet rutuista lähtee kattoluukunvaihdolla. Muuten kori on oikein hyvässä kunnossa eikä sisustassakaan ole sanomista kuin kuskinpenkin ulkonurkassa. Maalipinnassa on naarmuja joista suurin osa lähtee myllyttämällä. Täytyy pyyhkäistä tinnerillä ennen sitä, koska pintaan on tullut maalipölyä.

(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/965%20-93/9.jpg?img=medium)

Kaupat tehtiin eilen(tiistaina) illalla vähän ennen ysiä, sen jälkeen parin tunnin puuhastelu katsastuskuntoon laittamiseksi ja pikainen pesu(myös konehuoneeseen). Oikeassa alapallossa ja ulommassa raidetangonpäässä oli selvät välykset, uusia ei ollut siihen hätään joten ns. parasta B-laatua tilalle ;D Etujarruja piti jumpata vähän, takasatulat on uusittu vähän ennen seisontaa. Edellisellä katsastusyrityksellä yksi hylkysyy oli palamaton ABS-valo ja se johtui katkoksesta piirilevyllä. Mittaristo irti ja hyppyjohdolla korjaten. Aluksi oli myös osa merkkivaloista pimeänä, eikä käynnistynyt P-asennossa. Joku liitin oli ilmeisesti hieman huonosti kiinni, koska alkoi heti toimimaan.

Aamulla kävin konttorilla ennen töihin menoa ja nyt voi vuoden ajella. Töiden jälkeen vaihdoin jarrunesteet ja puolien suojamuovin. Jarrupoljin meni koko ajan pehmeämmäksi ihan kuin imisi ilmaa jostain. Nesteenvaihdolla tuntuu korjaantuneen ??? Purkuautosta vaihdoin paremmat konepellinpumput, vanhoissa ei ollut voimaa enää ollenkaan. Syyläri vuotaa ja se on vaihdettava, muuten ei akuutteja korjaustarpeita ole.

Vähän siistiytyi konehuone pelkällä liuottimella ja paineella ::)
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/965%20-93/18.jpg?img=medium)
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/965%20-93/29.jpg?img=medium)
Hyllyssä on alkuperäinen ABS-yksikön ja paisarin peittävä muovikuuppa, mutta mun mielestä se ei sovi ulkonäöllisesti ollenkaan.

Ehti jo likaantumaan päivän ajojen aikana:
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/965%20-93/27.jpg?img=medium)

Lisää kuvia täällä: https://lankku.kuvat.fi/kuvat/965+-93/

Suunnitelmia, onko niitä :o
No jos ensin vaikka parantaisi takapään äänieristystä ja muuttaisi manuaaliksi, jonka jälkeen voi siirtyä alustaosastolle. Kallistelun määrä on kohtuullinen, mutta jousituksen löysyys on vähän liikaa. Siirrän varmaankin V90:stä tolpat sekä navat ja sen takia joutuukin sitten siirtymään etuveto-ET:hen vaikka Geminit kuinka on hyvän näköiset tämän alla. Takapäähän katseltava jousitukseen jotain katsastukseen kelpaavaa, tärkeimpiin paikkoihin uretaanihelat, takareaktiotankojen/häkin päivitys, jne. Konehuoneeseen kokeilisi vaihtelun vuoksi tehdä B6304:stä jotain sopivaa kun yksi kokonainen kone on irrallaan.

Mielessä oli vaihtaa V90:stä koko sisusta, keula, ovet, puskurit, jne., mutta hetken katseltuani tulin siihen tulokseen etten ala vaihtamaan. V90 sisusta on kuitenkin tummanharmaa ja musta on paljon parempi. Omaan makuun myös kuskinpenkinselkänojan muotoilu on parempi.


Ei tässä ole tullut ihan jouten oltua muutenkaan. Päivää vaille kuukauden sisään tullut tehtyä yhteen jenkinraatoon ~75h peltihommia. Mitäs tuli hankittua...
Otsikko: Vs: 965 -93 B6304x
Kirjoitti: S4ce - 04.10.2018, 10:20:22
Tämähän on kuin kopio minun talviautosta, väri, sisusta, moottori ja manuaali täsmäävät. Toki minun ei ole käynyt katon kautta, mutta kylkiosuma ollut.
Otsikko: Vs: 965 -93 B6304x
Kirjoitti: Lankku - 07.10.2018, 23:38:49
Aika moni alkupään 960 tuntuu olevan joko harmaa ja sama tai hyvin lähelle sama vihreä.

Huimia parannuksia, vaihdoin ehjän syylärin ja nyt voi ajella paisarinkorkki kiinni. Mittariston joutuu ottamaan vielä irti, tänään piti kahdesti kopauttaa kojelautaa jotta merkkivalot syttyivät virrat päällä.
Otsikko: Vs: 965 -93 B6304x
Kirjoitti: Lankku - 24.10.2018, 21:34:52
Ehtiipä tekemään jotain päivityksiä tähän jenkkirohjon (https://lankku.kuvat.fi/kuvat/muut/LTD+Country+Squire+-68/Peltihommat/) laiton lomassa ::) Joka on työllistänyt aika paljon aiottua enemmän.

Viime(vai jo toissa) viikolla vaihdoin T6 suuttimet, laitoin E85:ttä tankkiin ja nostin bensanpainetta kun sain ajettua loputkin bensat pois. Tämä näyttää reagoivan kylmäkäynnistyksiin nihkeämmin kuin aiemmat E85 "konversiot" vaikka nekin on olleet 1.8 motikalla. Tuskinpa on bokseissakaan niin paljoa eroa faceliftin kanssa.

Eilen vaihdoin eteen V90:ssä olleet BC:n tolpat, faceliftin navat ja purku-V70I jarrut. Tolppiin en tehnyt mitään säätöjä ja aika mukavahan tuo on 8kg jousilla, V90:ssä ne oli ehkä pikkaisen liian löysät kasin kanssa. Iskareitakaan ei tarvitse löysätä yhtään, ajokorkeuden vaan laskee sopivaksi. Nyt on aika tarkkaan vakiokorkeudella. V70 etujarrut laitoin jo valmiiksi odottamaan 302mm levyjä ja satularautoja. Vasen etupyöränlaakeri piti käydä kaivelemassa purkuautosta, koska piti sen verran kovaa meteliä ja vasen ulompi raidetangonpää oli mennyt jo aivan väljäksi.
Otsikko: Vs: 965 -93 B6304x
Kirjoitti: Lankku - 27.10.2018, 23:22:43
Kypsyin automaatilla ajeluun ja vaihdoin tilalle M90:n, toistaiseksi kaksoismassavauhtipyörän kanssa. Kardaanintukilaakeri ja kumi piti siirtää vanhasta etupätkästä, koska tuosta oli tullut otettua johonkin parempaan käyttöön. Kotimatkan perusteella laatikontukikumi on vaihtokunnossa, jyristää mukavasti. Paikkasin samalla katalysaattorista etuputkien välissä olleen reiän. Pörisi jo aika ikävästi ja sitä oli yritetty paikata pakoputkitahnalla tms.

Torstaina tiputin keulaa 12mm jottei olisi heti takakenossa kun kontissa on vähän kuormaa. Pitää näköjään tiputtaa lisää nyt kun sitä katsoo tankki täynnä. Vajaalla tankilla oli hyvin lievä etukeno ja nyt on aika suorassa. Pikkasen ehkä Nivomateista teho hävinnyt.
Otsikko: Vs: 965 -93 B6304x
Kirjoitti: Lankku - 28.10.2018, 21:27:10
Päivällä pesin auton ja kesäpyörät. Kävin ohimennen jättämässä kesäpyörät varastoon ja tunnustelun jälkeen vaihdoin kumminkin kardaanintukikumin enkä laatikon. Otin varmuuden varalle pätkittäin 2-3mm soiroja pois kumin ulkokehän puolella olevasta "nurkasta", jottei tulisi perinteisiä uuden kumin värinöitä. Hyvin toimi ~300km maantielenkillä. Keulaa laskin 10mm lisää ja nyt on koko ajan pieni etukeno.

Unohtuipa kirjailla, että laatikonvaihdon yhteydessä laitoin alapoikkituen ja piti tehdä kytkimen nestelinja uusiksi, koska vanha oli ruostunut haperoksi.
Otsikko: Vs: 965 -93 B6304x
Kirjoitti: Lankku - 02.11.2018, 22:43:43
Meinasin tilata uudet männät englantilaiseen, mutta ostinkin tähän kaikkea ns. tarpeellista. Eilen tuli Ebaysta tilatut levyt sekä palat ja tänään loput Skandixilta.

(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/965%20-93/Laitot%202018/1.jpg?img=medium)

Ate Powerdisc 302mm levyt, niille satularaudat, Ate normipalat, IPD 25/25mm vakaajat sekä uretaania panhardille ja eteen kartiohelojen tilalle. Töiden jälkeen nakkasin paikoilleen. Takajousista otin kierroksen pois ennen kuin sille osastolle saa parempia muutoksia. Ajotuntumasta ei tiedä vielä sen tarkemmin sanoa kun oli kotimatkalla kuormaa kontissa. Voisi vaihtaa Geminit vielä sulan kelin aikaan alle parempaa testausta varten.

(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/965%20-93/Laitot%202018/2.jpg?img=medium)
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/965%20-93/Laitot%202018/3.jpg?img=medium)
Otsikko: Vs: 965 -93 B6304x
Kirjoitti: Lankku - 19.12.2018, 23:58:50
Ei ole kummoisia tapahtunut. Reilu 5tkm tullut ajoa oston jälkeen, vaihdoin termarin aiemmin ja tiputtellut keulaa vähän kerrallaan. Josko kohta löytyisi sopiva korkeus. 205/60/16 kumitkin on vähän turhan pulleat. Ahtamistarkoitusta varten meinasin koota kaikki kamppeet toiseen koneeseen ja vaihtaa sitten pakettina. Jos sais korjattua öljynkulutuksen samalla, ohjurinkumit varmaan laskee läpi enimmät.

Töiden jälkeen irrotin kannen loppupään takavetokoneesta ja sieltä paljastui todella hyvät pytyt. Tottakai avatessa katkesi kannenpultti ns. perinteisesti 4-5 pyttyjen välistä pakopuolelta. Eihän tämä taida olla vasta kuin vissiin seitsemäs kone omalla kohdalla josta katkeaa tehtaan jäljltä ::) 1-2 välistä pakopuolelta pultti oli puolestaan venynyt aika reilusti.

(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/965%20-93/Laitot%202018/4.jpg?img=medium)

En sen enempää meinannut availla, vaan naputtelin pyttyjen väleihin täytettä ja laitoin päälle hiljattain rempatun kannen. Sai hetken kaivella vesikanavia ja termarikoteloa puhtaaksi paikka-aineesta. Luovuttajan lohko oli aika reilusti halki ja ensin oli varmaan tehty kansiremontti sen korjaamiseksi, jonka jälkeen kokeiltu paikka-ainetta joka pitäisi laittaa pelkkään veteen. Ihan vähän oli jäähdytysnesteen kanssa sakkaantunut.

(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/965%20-93/Laitot%202018/5.jpg?img=medium)
Otsikko: Vs: 965 -93 B6304x
Kirjoitti: Lankku - 23.12.2018, 00:01:00
Eilen ja tänään sai taas jotain tehtyä.
Laitoin "uuteen" koneeseen uuden jakohihnan, merkintöjen mukaan vaihdettu -11. Näytti kumminkin asialliselta eikä muutkaan osat näyttäneet vielä kovin paljoa ajetuilta. Termarin ja moottorinjalat laitoin paikalleen sekä muuta näpertelyä.

Turboksi valikoitui hyllyssä aikansa lojunut Schwitzer kahden 13T:n sijaan. Mallista ei ole mitään tietoa, mutta mittailun perusteella pitäisi olla sen verran sopivasti ylimitoitettu ettei vakiot veivit tule heti kurkkaamaan. Käytin T6 etummaisia pakosarjoja aihioina, koska silloin molemmat laipat jäävät alas. Tein yhteensopivat laipat ja vedin yksinkertaiset väliputket turbon laipalle. Hukkaportti tuli pakosarjan ja dp:n väliin kansi ylöspäin. Siihen jäi juuri sopiva rako ja kannen saa auki viimeistään dp:n ensimmäisen mutkan irrottamalla. V-bandin laitoin heti turbolle ja seuraava tulee mutkan jälkeen. Turbon öljylinjat tein. Painelinja haarottuu öljynpaineanturilta kuten muissakin vaparista tehdyissä. Ihan viime minuutilla ehti hakemaan tarpeet siihenkin jottei joutunut odottamaan torstaihin asti.

Huomenna jatkunee ja jos muistaisi vaikka ottaa kameran mukaan.
Otsikko: Vs: 965 -93 B6304x
Kirjoitti: viri-viri - 23.12.2018, 09:48:49
Niin tuleeko tähän siis B6304 moottori ahdettuna? ??? Minkälaiset tehotavoitteet? Itsellä juuri samanlainen projekti työn alla, vähän huolestuttaa vaan nuo ohkaset sylinteriseinät, ei ole turhan paljoa näitä kolmelitraisia ahdettuna näkynyt...
Otsikko: Vs: 965 -93 B6304x
Kirjoitti: Lankku - 24.12.2018, 06:02:10
Sellainenpa hyvinkin. Vakio lukuunottamatta pyttyjen välissä olevien vesiurien täyttöä. Oletettavasti lohko kestää enemmän kuin veivit. Etuvetopuolella on tainneet ponnistella 83mm lohkoja enemmänkin.


Tiedä onko tämä aikainen vai myöhäinen päivitys, mutta onpa kumminkin ::)

Iltapäivällä sain hommat taas alulle. Laitoin öljyt tulevaan koneeseen ja nostin vanhan pois keulilta. Laitoin jo aiemmin 850 kiinteän vauhtipyörän paikalleen, jonka kaveriksi tuli nurkista käyttämätön 850R:n asetelma. Kytkinlevy piti ottaa vanhasta kaksoismassasta, tilattava myöhemmin jousitettu sintteri. Siirsin moottorinjohtosarjan ja vaihdoin puolien johtonipun ehjään. Alkaa olemaan aika korppua kamaa koko johtosarja ja ehkä oiskin ollut parempi laittaa uudempi johtosarja kokonaisuudessaan ja muuttaa vaan johtosarjaliitin/liittimen luota. Moottorin maa ja plus-johdot vaihdoin uudemmat niin sai uudenmallin akunkengät ja tuoreemmat johdot. Imusarja paikalleen ja keulille. Oiskin ollut nopea operaatio jollei tämän jälkeen olisi tarvinnut puuhata muutakin :P

Tein 3,5" dp:n ja sen jatkeena V90:ssä ollut Magnaflow katti toimittaa hyvin 3" supisteen virkaa. Ns. aikataulullisista syistä en tehnyt vielä uutta putkistoa loppuun asti vaan laitoin orkkiskatin liitoskohdan vakioputkistoon. Vanhasta lambdasta korkkasi kierteet avatessa, onneksi oli irrallaan joku vanha tilalle. Ahtoputki on nyt samalla tavalla kuin hopeassa 965:ssäkin ennen välijäähyä eli suoraan koneen edestä flektin yli. Nythän päivittyi samalla leveä jakohihna vanhan kapean sijasta. Se olisi pitänyt joka tapauksessa laittaa vanhaan koneeseen. 45tkm vaihtoväli on aika ankea 120tkm sijaan.

Käyttelin jonkin aikaa nosturilla eikä koneessa näkynyt vielä selviä vuotoja. Vaihdoin öljyt ja suodattimen sekä niputtelin pohjamuovit sun muut paikalleen. Kotimatkalla tuli todettua, että dumppi sekoittaa immun toimintaa. Se on aivan immun vieressä ja auki aina muulloin paitsi ahdoilla. Jäykempi jousi tilalle jotta on enemmän kiinni ja voisi immun eteen laittaa toisen immun rungosta muoviritilän rauhoittamaan ilmavirtaa jos pelkkä jousi ei riitä. Muuten toistaiseksi ei ole mitään sanomista ja onhan se jo ihan eri kone ajaa, vaikka painetta ei ole oikein mitään. Eikä sitä voi lisätäkään ennen kuin immun ja kaasuläpän välinen kumimutka on poistettu ja ahtomittari paikallaan.

Kuvaaminen jäi täysin toissijaiseksi, eikä pakosarjasta tullut sitten yhtään kuvaa. Tuolta se näytti ensikäynnistyksellä:
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/965%20-93/Laitot%202018/6.jpg?img=medium)
Otsikko: Vs: 965 -93 B6304T
Kirjoitti: Lankku - 26.12.2018, 21:39:09
Pakoputkisto ois tehty. Vain hukkaportin yhdysputki dp:hen uupuu. V90:ssä ollut putki kävi ns. suoraan. Pönttöjen kannakkeita piti muokata/siirrellä ja etupöntön sekä katin välinen putki jatkaa. Laitoin samalla V-bandin etupöntön etupuolelle. Nyt on 3" taakse asti, mutta mölyää vähän liikaa sisälle joten teen 2,5" häntäputken.

(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/965%20-93/Laitot%202018/7.jpg?img=medium)
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/965%20-93/Laitot%202018/9.jpg?img=medium)

Asensin ahtopainemittarin. Tai oikeastaan se on vasta "asennettu". Poistin vasemmanpuoleisen keskisuulakkeen ja tyrkkäsin siihen. Poistan varmaan toisenkin suulakkeen ja teen mittareille kehyksen siihen. Ei viitsi kojelaudan päällekään laittaa. Alustavan tarkkailun perusteella nelosella ja vitosella noin 2200rpm on 0,2bar ja siitä nousee aika pian.

Startin joutunee vaihtamaan. Maanantaina -18 ja naksui vain, eilen sama homma parin asteen pakkasessa. Laitoin sisätilanlämppärin puhaltamaan alakautta vähäksi aikaa ja sen jälkeen käynnistyi koko päivän. Tänään taasen käynnistyi ongelmitta.
Otsikko: Vs: 965 -93 B6304T
Kirjoitti: Lankku - 27.12.2018, 20:31:36
Tein uuden häntäputken ja melutaso on nyt kohillaan. Ei möykkää kuormituksessakaan. Välijäähyksi tulee perus 600x300x76. Päädyistä laikkasin 3" lähdöt pois ja muotoilin tilalle 2,5" putkesta taaksepäin osoittavat lähdöt. Vein sen tutulle odottamaan hitsausta.
Otsikko: Vs: 965 -93 B6304T
Kirjoitti: Lays - 29.12.2018, 10:34:53
Millä tavalla ne vesiurat on tukittu, onko kuvia toimenpiteestä?

Pysyykö moottorinohjauksena tuo motronic vai onko tulossa säädrttävää ruiskua?
Otsikko: Vs: 965 -93 B6304T
Kirjoitti: Lankku - 29.12.2018, 13:58:10
Ihan vain 0,8mm paksuudelta rakotulkinliuskoja. Yhdestä sarjasta saa kaikkiin hyvin. Ei sen kummempaa tarvitse.

Irallaan olevan Atecun laitan, kunhan vaan on joku toinenkin auto ajossa.
Otsikko: Vs: 965 -93 B6304T
Kirjoitti: Lankku - 30.12.2018, 23:04:45
Välijäähyn laitoin paikalleen ja väsäsin ahtoputket. Maantieajeluakin tuli reilu 300km. Turbon ja välijäähyn välinen putki on muutettava kiertämään alempaa, nyt tulee aika ahdasta imuputken ja ilmanputsarin kanssa. Ilmanputsari taitaa olla englantilaisen tai 142:n vanha K&N ja lyhyempi auttaisi tilanpuutteeseen.

Enää kaasuläpän kumimutkan poisto ja seosmittarin asennus niin voi kokeilla vähän millä paineella tässä tulee bensapuolen rajat vastaan.
Otsikko: Vs: 965 -93 B6304T
Kirjoitti: Lankku - 19.01.2019, 21:02:54
Ei ole mennyt ihan pelkästään ajeluksi. Etu vilkku/parkkiumpiot uusin ja vaihdoin vasempaan etusatulaan kumisarjan sekä männän. Viikolla tein turbon ja coolerin välisen putken uusiksi jotta sai ilmanputsarille lisää tilaa. Tänään tuli viimeinkin poistettua kumimutka kaasuläpältä. Nythän se ei kaipais kuin lisää ahtoa.

(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/965%20-93/Laitot%202019/1.jpg?img=medium)

Kuten kuvastakin näkyy, oikeanpuoleinen heijastin ois uusittava. Sumuvalo on surkea ja ajovalon pinta on kesinyt. Imuputkella ei ole vieläkään letkuntynkää turbon päässä, koska ei ole viitsinyt pelkästään yhtä pätkää tilata. Päästin vanhat nastarenkaat eläkkeelle ja ostin Hankookin iPike RS2 205/55/16. Laitoin ne alle tänään ja kummallisesti pito parani ::) Rengasmelun muuttui erilaiseksi, mutta radionkuuntelun kannalta ihan yhtä häiritsevää. Ja koska kumit on pienemmät kuin ennen, täytyy madaltaa lisää. Muuten jää liikaa tilaa kaaren väliin :D
Otsikko: Vs: 965 -93 B6304T
Kirjoitti: Lankku - 22.01.2019, 23:19:05
Laskin keulaa kokeeksi sentin lisää. Tukivarret ovat jo sen verran jyrkässä kulmassa, että ois aika harkita palikoita tilanteen korjaamiseksi. Taas kerran pyöränkulmien tarkastus ruuvailun jälkeen ja oikea alapallohan oli väljä. Onneksi ehti vielä koukkaamaan Motonetista uuden ja vaihdoin sen samantien. Takapäätä ei kovin paljoa alemmas taida Nivomatien kanssa saada. Josko hommaa sinne keväämmällä coili-iskarit löysällä jousella ja jättää vakiot Nivojen jouset paikalleen toistaiseksi. Perän ei tarvitse kovin jäykkä olla, kunhan kantavuus on riittävä.

Paineensäätimen asensin ja samalla tuli huomattua, että oikeanpuoleinen rintapellinläpivienti ei ole kunnolla paikallaan. Melua sieltä ei tullut, mutta veto oikeaan polveen loppui. Hukkaportti kaipaa tiukempaa perusjousta. Alipaine vetää sen auki joutokäynnillä jos paineensäätimen ohjauslinjan kytkee imusarjaan ;D Portissa oli kaksi jousta ja poistin toisen, joten kokeiltava mikä on tulos poistetulla.
Otsikko: Vs: 965 -93 B6304T
Kirjoitti: R70AWD - 23.01.2019, 15:02:54
On se vaan seppä, tekee mitä haluaa ja projekteja valmistuu kun liukuhihnalta, näitä on hieno lukea 8)
Otsikko: Vs: 965 -93 B6304T ja 945 Classic
Kirjoitti: Lankku - 27.01.2019, 23:52:31
Kyllähän tässä on kestänyt ihan tarpeeksi pitkään jo, vähän niin kuin vastaamisessakin ::)


Ja koska tälle meinaa niin vähän tapahtua, "piti" ostaa tutulta 479tkm ajettu 945 Classic kun se sitä hieman tarjosi. Tekniikkana B230FT ja mikä tärkeintä M90. Hyvin alkupään auto, käyttöönotto 3. heinäkuuta -97, vuosimalli kumminkin -98. Pikku bonuksena mukana tulikin Aurigat, eikä Hydrat kuten kuvailusta ymmärsin. Nyt on yksi setti kaikkia alkuperäisiä takavedon 16" aluja 8)

Tuollaisena igluna se tuli tänään pihaan:
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/945%20B230FT%20Classic/1.jpg?img=medium)
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/945%20B230FT%20Classic/3.jpg?img=medium)

Sain sisätiloihin sulamaan ja tehtyä alustavan katselmuksen sekä pikkuputsauksen sisustaan. Kaikki kuramatot on korvattu tarvikematoilla ja kuskinmatto riekaleina. Muutenhan ois kaikki ehjät V90:stä, mutta just möin kuskinmaton ::) Lattialla oli kokkare jäätynyttä hiekkaa ja sitä sai hetken sulatella ennen kuin pääsi poistamaan kaiken. Etulattioiden matot voi joutua vaihtamaan muutenkin, kangas on sen verran kuluneen oloista. Kuskinpenkinselkänojan ulkosauma on ollut auki jo pidempään, mutta senkin voisi saada ommeltua vähän kasaan. Muuten sisustassa ei ole kovin isoja sanomisia. Takaluukun verhoilu ja valojen peitelevyt puuttuu, samanväriset saa V90:stä.

Korissa on lähinnä pintaruostetta enkä saanut ruuvaria läpi mistään. Takapenkin alla olevaa poikittaiskoteloa on hitsattu ja ne joutuu tekemään uusiksi jos haluaa siistimmän. Edellinen omistaja on oston jälkeen vajaa 15v sitten ruostesuojauttanut ja se on pelastanut helmat. Muuten ne häviää sisäpuolelta. Takaluukun ulkokahva on katkennut, otettava sekin V90:stä kunhan kelit lauhtuu.

Kone tuntuu virkeältä ja kannentiiviste on vaihdettu noin kaksi vuotta sitten. Sen verran kesti alkuperäinen. Kuulemma pytyissä näkyi hoonijäljet ylös asti, eikä tuo kolistele kylmänäkään. Vesipumpuntiiviste vuotaa kannen puolelta, kuin myös öljynsuodatinjalan lohkonpuoleinen tiiviste ja nokan stefa. Laatikko toimii kuten kuuluu, liikkeellelähtölukosta ei osaa sanoa koska renkaat on niin liukkaat. Alustassa ei ole muuta vakiosta poikkeavaa kuin kuoleentuneet madallusjouset. Takalevyt ja palat on uusittu, eteen tarvitsee ainakin palat.

Alla olevat vanteet jäävät myyjälle ja pyöräytän 965:n vanhat kumit Aurigoille. Eipä noilla muutaman vuoden ikäisillä Goodrideillä olisi uskaltanut ajellakaan, niin paljon huonompi pito kuin ikivanhoissa Hakkapeliitta kakkosissa ;D Pakoputkesta on akselinylitys yllättäen hapantunut ja sekin ois korjattava. Ilmanputsarikotelosta on kaikki kiinnikkeet rikki ja ruuvasin sen paikalleen. Ilmastoinninkompura roikkui yhden löystyneen pultin varassa ja oli jo tuettu tyhjällä 0,5l limupullolla runkopalkkiin.

Vähän oli sekin pultti jo kulunut, eikä auennut ehjänä.
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/945%20B230FT%20Classic/Laitot%202019/1.jpg?img=medium)

Auto oli seissyt muutaman viikon ennen kuin se tuli pihaan ja yritin latailla akkua. Ei oikein ottanut virtaa vastaan ja eipä ihme koska oli mennyt jäähän. Lämmittelin sitä jotain sinne sai illan aikana menemään. Aamulla meinasin pyrkiä tällä töihin ja laitoin akkulaturin samaan ajastimeen lohkolämppärin kanssa. Josko se tästä.

Muut kuvat tuolla: https://lankku.kuvat.fi/kuvat/945+B230FT+Classic/


Ainiin oliko tälle ihan jotain suunnitelmiakin? Katotaan nyt kunhan sen saa ensin parempaan toimintakuntoon.
Otsikko: Vs: 965 -93 B6304T ja 945 Classic
Kirjoitti: Lankku - 28.01.2019, 21:49:47
Käynnistyi aamulla ja kylmiltään töiden jälkeen eli toivoa on akun suhteen :P Nyt kun alkuun on päästy, piti töiden jälkeen tietysti jatkaa.

Kaivelin työpaikan jämähyllyjä ja sieltä löytyi samanlaiset madallusjouset taakse. Muistaakseni ne vaihdettiin pois sedanista joten ei ihmekään jos perä on muutenkin alhaalla. Toki vanhoista oli korikiinnikkeeseen menevä supistus poikki. Laitoin korin väliin vielä sentin paksuiset lätyt jotka sorvautin joskus moottorinkannakkeiden lisukkeiksi. Näillä eväillä perä nousi 3cm aiempaan verrattuna ja nyt helmalinja on hädintuskin suorassa. V90:stä nappasin aiemmin mainitut kuramatot sekä konehuoneen roiskesuojamuovin. Öljynsuodattimen alla olevaan lämmönvaihtimeen oli joskus tehty uudet letkut suorasta. Nehän oli ihan rutussa ja vaihtoon vaan.

Uusin jarru- ja kytkinnesteet. Vasen takasatula jäi tekemättä koska nippa on poikki. Sisempi mäntäkin jumissa siellä. Ajovaloihin laitoin tähänkin Philips Xtremet ja pitkiin White visionit. Vähän parempi näkyvyys ja valon väri, vaikka umpiot onkin kuluneet(alkuperäiset). Vaihdoin ikivanhat Hakkapeliitat Aurigoille kuten oli aikomuskin ja nyt sillä voi jopa kiihdyttää ilman holtitonta sutimista :o Alla olleet oli vähän kuin ois tylsillä luistimilla yrittänyt.
Otsikko: Vs: 965 -93 B6304T ja 945 Classic
Kirjoitti: Lankku - 29.01.2019, 21:10:36
Näprääminen jatkui taas. Vaihdoin V90 takaluukunkahvasta avauskahvan, jottei tarvitse maalailla kun tässä on muovin värinen. Tottakai ois kannattanut maalata vaan V90 kahva mustaksi, koska lukkopesä on täysin ummessa eikä ne käy kahvoissa ristiin. Laitoin takavalojen peitelevyt ja luukunverhoilun paikalleen.

Samalla tuli ihmeteltyä miksei luukun lukkomoottori toimi. Näköjään jännite tulee lukitessa ja avatessa, mutta maadoitus puuttuu. Vasen takaovi ei toimi myöskään ja TVS:n ehdotuksesta syöttämällä virtaa luukun moottorin johtoon vasen takaovi toimii. Autoon on jälkiasennettu joskus Defan hälytin ja sen kytkennöistä ei ole mitään tietoa. Jotain vakiosta poikkeavaa siinä taitaa olla. Käyttö on lopetettu siihen kun kaukosäädin on hukkunut(löytyi apparin penkin alta imuroidessa). Kaiveltava sitäkin osastoa.
Otsikko: Vs: 965 -93 B6304T ja 945 Classic
Kirjoitti: Lankku - 30.01.2019, 22:09:55
Taas joutuu tekemään 945:n päiväkirjaan lisää merkintöjä.

Edellinen omistaja oli vaihtanut metallipäätyisen lämppärinkennon noin 10 vuotta sitten ja sen jälkeen kuulemma muuttui kylmäksi. Eipä tuota voinut sanoa lämpimäksi edes vahingossa. Siihen kun lisätään lievä jäähdytysnesteenhaju ja lasien huurtuminen niin ehkä oli vaihdon aika. Laitoin V90:een ostamani kennon ja selvisi syykin kylmyydelle. Kennon ympärillä ei ollut yhtään eristettä. Toistaiseksi tarkenee ajella takki auki ja pysyy lasitkin auki :)

Vaihdoin samalla mittaristoon ja lämmönsäätöpaneeliin pari polttimoa, lisäsin puuttuvia ruuveja, tiivistin liitoskohtia sekä poistin hälyttimen ja vanhan autopuhelimen kamppeet. Etupönttö oli irti toisesta kiinnikekumista ja dp hangannut jo jonkin aikaa tukivarren korikiinnikkeeseen.
Otsikko: Vs: 965 -93 B6304T ja 945 Classic
Kirjoitti: Lankku - 31.01.2019, 18:31:18
Pienten ehotusten linja jatkuu.

En jaksanut enää katsella 945:n vanhoja etuvilkkuja(lähinnä vasenta) ja ostin uudet. Samalla nakkasin sinertävät lediparkit roskiin. Mittariston kehys oli haalistunut aivan vaaleaksi ja maalasin sen mattamustalla. Mukavampi katella sitäkin. Takaluukunpumput oli hieman vetelät ja vaihdoin V90:stä hyvät tilalle. Luukuntiiviste on rikki monesta kohtaa, mutta odoteltava lämpimämpiä kelejä jotta saa irti V90:stä.

Nurkissa on etuvedon 13G suoralla seiskan pesällä ja sitä varten tilasin Kinugawan 19T kompurakotelon bypassilla ja valusiivellä. Josko sillä lähtisi hiljalleen päivittämään ::)

965:ttä ajatellen tilasin Bakaxeldelarilta jousitetun sintterin sekä palikat tolpan ja alapallon väliin. Palikoiden saatavuudessa on ilmeisesti jotain viivettä ja niitä joutuu odottelemaan.
Otsikko: Vs: 965 -93 B6304T ja 945 Classic
Kirjoitti: Lankku - 02.02.2019, 19:19:56
945:n parkit ei toimineet kuin ajovalot päällä ja eilen huomasin, että etusumarit palaa silloin kun auto on käynnissä ??? Ei ole tullut käynnissä ollessa käveltyä sillai etupuolelta että ois huomannut. Ajovalokytkimen takaa oli nakerrettu yksi johto poikki ja sen korjaamalla parkit palavat parkkiasennossa ja sumareiden palaminen loppui. Sumarien napeista ei tapahdu mitään, edes merkkivalot ei pala joten katsottava uudemman kerran onko muitakin johtoja poikki. Kennoa vaihtaessa kuskin jalkatilan paneelin päällä oli käyty puputtamassa äänieristettä joten hiirihän siellä on seikkaillut vaikka ulostetta ei ollutkaan missään.

On se nyt vähän asiallisemman näköinen ulkoa, vaikka ei ole edes tullut pestyä.
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/945%20B230FT%20Classic/15.jpg?img=medium)
Perä näyttää olevan alempana vain sen takia koska siellä on 215/55 renkaat ja eteen vaihdoin 205/55.
Otsikko: Vs: 965 -93 B6304T ja 945 Classic
Kirjoitti: Lankku - 08.02.2019, 23:03:46
945:n maailma kirkastuu vähitellen. Ostin paremmat ajovaloumpiot ja laitoin ne äsken paikalleen. Heijastimet on kohtuukuntoiset ja lasit hyväkuntoiset tarvikkeet. Harmi sinällänsä ettei olleet alkuperäiset lasit. Noissa halvemmissa tarvikelaseissa ole ollut koskaan yhtä hyvä lähivalokuvio kuin paremmissa merkeissä. Pitkät on nyt hyvät. Lähivalo menettelee, mutta on sentään parempi kuin ennen.

Vaihdoin takaluukuntiivisteen ja samalla nappasin V90:stä myös takavöiden lukot ja työkalusetin kontista. Takavöiden lukoista oli korjauskehoitus kuorien puuttumisen vuoksi. Työkalusetistä taitaa puuttua vain ruuvarin runko, homeisia puuvillahanskoja ei viitsinyt siirtää :D 19T kompurakotelo ja siipi saapuivat viikolla. Vähän mietittinyt jaksaako kumminkaan muuttaa.
Otsikko: Vs: 965 -93 B6304T ja 945 Classic
Kirjoitti: -JS- - 08.02.2019, 23:38:50
Puuttuvista vöiden kuorista kehotus vaan, taitanut hieman soveltaa :D
Otsikko: Vs: 965 -93 B6304T ja 945 Classic
Kirjoitti: Lankku - 11.02.2019, 23:55:27
Joku sopiva merkintä on löytynyt järjestelmästä ::) Eipä siellä ole tainnut kukaan istua moneen vuoteen.

945:n vaihdettujen osien lista lisääntyy hiljalleen. Uusin öljynsuodatinjalan molemmat o-renkaat, nokan etustefan, öljykorkintiivisteen ja moottoriöljyt suodattimen kera. Nyt ei tarttis enää kuin pestä kunnolla. Vesipumppu alkaa olemaan vaihtokunnossa, natisee pyörittäessä, pyöriikin turhan nahkeasti ja vuotaa vähän.
Otsikko: Vs: 965 -93 B6304T ja 945 Classic
Kirjoitti: Lankku - 14.02.2019, 23:23:08
Koska aikaa ei saa vissiin muuten kulumaan töiden jälkeen, niin aloitin 965:n muuttamisen faceliftiksi. Tuli ostettua läheltä kohtuu hapan -97 2,5l manuaali 964 osiksi ja meinasin hyödyntää siitä kaikenlaista.

Maanantaina vaihdoin ovet ristiin, mikäs sen parempaa kuin nollakelissä pienessä lumisateessa pihalla :P V90 ovet ovat paljon paremmat, mutta kaikki kolme autoa on erivärisiä vihreitä ja 964:ssä on musta sisusta. Ei tarvinnut tässä vaiheessa veivata ovipahveja tai sisäkahvoja ja pysyy värimaailma kohtuu hillittynä. Vaihdan V90 ovet paikalleen kunhan pääsee maalausvaiheeseen.

Tiistaina irrotin V90:stä takavalot sekä takapuskurin ja vaihdoin ne paikalleen. Ihme touhua kun molemmista autoista aukesi kaikki kiinnityspultit ilman taistelua. Vetokoukun joutui tietenkin poistamaan, tiedä sitten siirränkö V90:stä koukunkin vai jättääkö ilman. Pakoputken häntäputkea on muokattava vähän jotta istuu hyvin.

Tänään purin 964:stä keulan ja vaihdoin kesäpyörät alle jotta edellinen omistaja saa talvipyörät takaisin. V90 etulokasuojat ois olleet paremmat etupuskurin alta, mutta ne on jo myyty :D Kateltava oisko toiselle puolelle parempi. Kokeeksi vaihdoin 945 ja 965 pyörät ristiin. Mustat Hydrat näköjään sopii punaiseen 945:een ihan yhtä hyvin kuin Aurigat, mutta kummatkaan ei oikein istu tummanvihreään koppaan. Ehkä se korjaantuu maalaamalla ???
Otsikko: Vs: 965 -93 B6304T ja 945 Classic
Kirjoitti: Lankku - 16.02.2019, 00:27:18
965 sai taas huomiota pari tuntia. Purin keulan ja sovittelin uudemmat osat paikalleen. Heitin vaan kamppeet kiinni ja kytkin lähivalot, parkit sekä vilkut toimimaan jotta viitsi tehdä siirtymän kotiin. Vielä on hienosäätöä, sisälokarien vaihto ja ajovalojen kunnollinen kytkeminen ennen kuin keula on "valmis".

(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/965%20-93/Laitot%202019/3.jpg?img=medium)
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/965%20-93/Laitot%202019/4.jpg?img=medium)
Otsikko: Vs: 965 -93 B6304T ja 945 Classic
Kirjoitti: Lankku - 16.02.2019, 21:50:23
Sovitin keulan osat paremmin paikalleen ja nyt sen jo kehtasi kuvata suoraan edestäkin.
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/965%20-93/Laitot%202019/5.jpg?img=medium)

945 sai luovuttaa takaspoilerin. Heitin V90 kontista löytynyttä vihreää pintaan ja asettelin paikalleen. Takaluukun yläpinta on saanut niin kovan kolauksen, että se on aika pitkältä matkalta painunut. Joutui massalla täyttämään ettei ilma mene suoraan spoilerin alle. Vaihdettava ehjä luukku maalausvaiheessa. Häntäputken lyhensin ja nyt se osuu keskelle aukkoa.

Jonkinlainen otos:
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/965%20-93/Laitot%202019/6.jpg?img=medium)
Otsikko: Vs: 965 -93 B6304T ja 945 Classic
Kirjoitti: Lankku - 19.02.2019, 22:15:48
Releytin 965:n lähivalot jotta ne saa palamaan pitkilläkin ja samalla sai jännitehäviöt pienennettyä. Pitkistä en edes mitannut, onhan siellä nyt yksi polttimo per puoli vähemmän palamassa kuin alunperin. Molempien umpioiden sisäiset maadoitukset joutui korjaamaan. Oikean puolen lähivalossa johtoa nytkyttämällä jännitehäviö oli joko 0,25 tai vain 2,5V :D

Vaihdoin etusisälokarit oikeanmallisiin, poistin nivot ja laitoin kokeeksi tilalle parissa seiskassa olleet Gazit. Perä laski jo aivan asialliseen korkeuteen, mutta kivaksi kaveriksi tuli kardaanin värinä. Joutuupa siis kokeilemaan tukilaakerin asennon muuttamista.
Otsikko: Vs: 965 -93 B6304T ja 945 Classic
Kirjoitti: Lankku - 21.02.2019, 21:28:11
En jaksanut kumminkaan katsella vanhanmallin takaluukunkahvaa enää ja vaihdoin eilen V90 kahvan tilalle. Voimansiirron värinätkin sai poistettua pikku linjauksilla.

Tänään laitoin valkean 245:n vanhan AEM:n laajakaistan kiinni. Jotain häikkää anturin toiminnassa, koska palaa toimintaan todella pitkällä viiveellä lyhyenkin moottorijarrun jälkeen jos ollenkaan. Sen verran kuitenkin saa nähtyä, että auton oman lambdan ei toimi kunnolla. Ei ihmekään että tuntuu kuluttavan turhan paljon. Täytyy korjata tilanne ennen talvimiittiä.
Otsikko: Vs: 965 -93 B6304T ja 945 Classic
Kirjoitti: Lankku - 22.02.2019, 23:10:12
965 ohjauksen palikat ja kytkinlevy saapuivat.
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/965%20-93/Laitot%202019/7.jpg?img=medium)

Sovittelin ohjauksen osia paikalleen ja eihän ne ihan bolt-on ole. Raidetangonpäiden kiinnityskohta on liian paksu, eikä toinen pää tule kuin pari kierrettä läpi. Toisella puolella kierre yltää juuri nailonin tasalle. Pelkästään isompi kartio riittäisi, mutta saishan nuo pikkaisen ohuemmatkin olla. Alapallojen "kuppeja" on eri kokoisia ja toisella puolella rauta ei mene pohjaan asti ilman reiän suurentamista. Eihän ne kalliit ole ja nopeuttaa ohjausta hieman, mutta vähän ois vielä tekemistä.

Koetin hakea syytä seoksen seilaamiselle testailemalla eri lambdaa, immua ja bensanpaineensäädintä ilman kunnolla näkyvää tulosta. Lambdan vaihdolla oli jotain vaikutusta kun vanha anturi oli turhan hidas. Tuli mieleen josko dumppi olisi raollaan koska on sen verran lähellä immua, että sekoittaa ilmavirtaa vaikka seos seilaa kyllä paineellakin. Hieman hankalaa tehdä pidempää seurantaa, koska laajakaista voi tippua pelistä jo pelkästään siitä että kone käy laihalla rauhallisesti vaihdetta vaihtaessa ::) Oisko anturi mennyt rikki kun osat on olleet hyllyssä lämpimässä. Nostettava AEM takaisin hyllyyn laatikossaan ja hommattava keväämmällä Innovate tilalle.

Sain viimeinkin hommattua silikoninpätkän imuputken ja turbon väliin. Maalasin putken mustaksi ja nyt on konehuoneen väripaletti paremmin kohillaan.
Otsikko: Vs: 965 -93 B6304T ja 945 Classic
Kirjoitti: Lankku - 23.02.2019, 19:19:33
Tulppasin dumpin ohjausletkun ja käytin akkua uudestaan irti ennen miittiinlähtöä. Seos näytti vaihtelevan vähemmän sen mitä laajakaistasta ehti näkemään ennen kuin se taas näytti viivaa 150km. Rikkaan puolella kulki mennessä, paluumatkalla alkoi jo olemaan selvästi laihemmalla ja välitankkauksen jälkeen jo keskimäärin ihan kohdillaan. Jostain syystä laajakaista alkoi toimimaan normaalisti takaspäin tullessa ja toimii edelleen ???
Otsikko: Vs: 965 -93 B6304T ja 945 Classic
Kirjoitti: Lankku - 24.02.2019, 19:47:59
Pesin molemmat ja paikoittain tarjosin pikkasen kiillotuskonettakin. 965:stä vedin konepellin ja takakyljet, 945:stä konepellin ja takaluukun. Hyvin tulee kivenhakkaumat esiin konepelleistä :P

(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/965%20-93/30.jpg?img=medium)
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/965%20-93/32.jpg?img=medium)


Ennen pesua:
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/945%20B230FT%20Classic/18.jpg?img=medium)
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/945%20B230FT%20Classic/19.jpg?img=medium)


Pinkistä punaiseksi. Vedin samalla loputkin kiilteet pois merkeistä ja pyyhkäisin kahvaan bumper carea.
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/945%20B230FT%20Classic/20.jpg?img=medium)
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/945%20B230FT%20Classic/21.jpg?img=medium)
Otsikko: Vs: 965 -93 B6304T ja 945 Classic
Kirjoitti: janne81 - 24.02.2019, 19:59:22
Jahas, se on pesukinnastouhu iskeny Lankkuunkin..  :2funny:
Tottunu että sä aina peset autot maalaamalla  ;)
Otsikko: Vs: 965 -93 B6304T ja 945 Classic
Kirjoitti: Lankku - 24.02.2019, 20:15:40
Onhan se vähän halvempaa ::) Jaksaa katella 965:ttäkin vähän pidempään ennen maalausta.
Otsikko: Vs: 965 -93 B6304T ja 945 Classic
Kirjoitti: Lankku - 28.02.2019, 21:30:17
Aiemmin korjasin 945:n pakoputkesta pari vuotoa ja muutin asentoa. Käsijarrun joutui kiristämään sen jälkeen uudestaan. Ei kait putki kovin pahasti painanut vaijeria :P Tänään uusin kardaanintukikumin ja kardaanin värinät loppuivat. Laitoin Amaltheat alle ja sopiihan ne tuohonkin ihan kohtuullisesti, vaikka onkin aika likainen.

Perä ei oikein tahdo pysyä tasossaan noilla jousilla, joten vaihdoin alle 965:n vanhat Nivot. Nousi heti sopivasti ja jaksaa kantaa kuormaakin.

(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/945%20B230FT%20Classic/Laitot%202019/2.jpg?img=medium)
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/945%20B230FT%20Classic/Laitot%202019/3.jpg?img=medium)
Otsikko: Vs: 965 -93 B6304T ja 945 Classic
Kirjoitti: Lankku - 01.03.2019, 18:56:56
965 ylläpito ja huoltotoimet jatkuivat tänään.

Viime viikolla ohjauksen palikoita sovitellessa joutui toteamaan vasemman alapallon hitusen väljäksi ja se on nyt uusittu. Siinä pyöritellessä kuului vasemmasta etupyöränlaakerista pieni hurina. Purin laakerin V90:stä ja vaihdoin paikalleen. Samalla vaivalla vaihtui laho jarrukilpi ruosteettomaan. Ja koska auto oli ylhäällä, purin kahdelta Hydralta Hankookit ja vaihdoin ne taakse vanhojen Nokialaisten tilalle. Loppukeväälle vähän lisää pitoa siihenkin päähän.
Otsikko: Vs: 965 -93 B6304T ja 945 Classic
Kirjoitti: janne81 - 01.03.2019, 21:05:52
Minkäs tukikumin laitoit? Biltema oli ainakin aikoinaan paras tarvike, ei värissyt ilman modaustakaan.
Otsikko: Vs: 965 -93 B6304T ja 945 Classic
Kirjoitti: Lankku - 01.03.2019, 23:32:53
Mikä lie, jonkun auton kontista se taisi löytyä. Ihan ns. perus tarvikkeen näköinen, sen kuin laittoi kiinni. Nuo on ollut vähän 50/50 värinöiden suhteen. Vanha kumi oli niin veltto, että ravisti risteyksistä kiihdyttäessä.
Otsikko: Vs: 965 -93 B6304T ja 945 Classic
Kirjoitti: Lankku - 02.03.2019, 17:49:54
Pesin 945:n ja testasin Sonaxin tuulilasinkiillotustahnaa. Lasi on alkuperäinen ja kiveniskemäähän siinä on vaikka kuinka. Eniten häiritsi pyyhkijöiden jäljet sillä kohtaa jossa kulkevat ristiin. Sai sitä hetken hangata koneella, mutta nyt ei ole enää niitä jälkiä näkökentässä.

(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/945%20B230FT%20Classic/Laitot%202019/6.jpg?img=medium)
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/945%20B230FT%20Classic/Laitot%202019/7.jpg?img=medium)
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/945%20B230FT%20Classic/Laitot%202019/8.jpg?img=medium)
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/945%20B230FT%20Classic/Laitot%202019/9.jpg?img=medium)
Klikkaamalla suuremmaksi.
Otsikko: Vs: 965 -93 B6304T ja 945 Classic
Kirjoitti: Lankku - 04.03.2019, 20:51:05
Jatketaan aiheen pitämistä pinnalla.
Vaihdoin 945:een vesipumpun ja tiivisteet turbon öljynpaluuseen. Öljynpaluussa oli lohkon puolella köntti silikonia ja katkennut o-rengas sisällä. Tainnut katketa kannentiivisteenvaihdossa ja koetettu paikata silikonilla. Lauantaina sain pestyä koneen alapuoleltakin, josko nyt kestäisi hetken puhtaana.
Otsikko: Vs: 965 -93 B6304T
Kirjoitti: Lankku - 30.04.2019, 23:50:21
945 löysi uuden omistajan jo ns. aikoja sitten ja kaupassa tuli tuolla toisessa topicissa mainittu rullaava sininen 245.

965 on ollut päivittäisessä ajossa ja siihen tuli kesärenkaatkin vaihdettua alle. Yhden auton mukana kulkeutui kohtuulliset 17" Cometit. Yhtään kuvaa ei tainnut ole tullut otettua niiden kanssa. Maalattu hopealla joka on mattaantunut ja paikoin lohkeillut. Äsken reilusti painepesurilla pestessä yhdestä vanteesta hopea kuoriutui pois ja alta paljastui siisti kiiltävä pinta. Yritettävä saada kuorittua muutkin jossain välissä kun pohjaa ei ole hiottu ollenkaan. Kiiltävänä niitä on tullut muutamissa autoissa katseltua ja paremmalta omaan silmään sellaisena näyttää kuin perushopeana.

Kävin illasta ottamassa F350:n liikenteeseen ja jätin 965:n samaan paikkaan seisomaan. Voi olla, että sen kanssa tulee touhuttua lisää vasta syksyn koittaessa. "Vähän" on muutakin tekemistä nyt :D
Otsikko: Vs: 965 -93 B6304T
Kirjoitti: Lankku - 11.07.2019, 18:00:37
Tämä on saanut seistä rauhassa "kesäsäilössä" loppukeväästä asti.

Äsken kävin käyttämässä vähän ja vaihtamassa tuulilasin alareunan ja muovin välisen listan. Vanha oli ruostunut jo aika huonoon kuntoon. Jossain välissä saatava itestään sen verran irti, että vaihtaa V90 ovet paikalleen ja heittää nykyiset romuun sen jälkeen kun niistä on osat irti.
Otsikko: Vs: 965 -93 B6304T
Kirjoitti: Lankku - 31.08.2019, 22:07:53
Torstaina otin liikenteeseen, pesin ja vaihdoin V90 ovet paikalleen jotta pääsi isommista ruosteista eroon. Värimaailma pysyi siis edelleen vihreänä, sävy vaan vaihtui :D

Muutenhan ei olisi tullut otettua ajoon, mutta kun vähän puolivahingossa tuli sovittua kaupat. Vaikka eihän näin hyväkorisen myynnissä ole oikein järkeä. Tänään se lähti uudelle omistajalle ja jotenkin jälkeen jäi kuitenkin läjä tavaraa odottamaan seuraavaa kohdetta :o

(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/965%20-93/Laitot%202019/8.jpg?img=medium)

Tilalle ruuvattiin isommat jarrut, vastaavat etutolpat, jne.