Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => Nelivetotekniikka => Aiheen aloitti: pallep - 24.11.2012, 18:16:17

Otsikko: Volvo V60 AWD Haldex-versio?
Kirjoitti: pallep - 24.11.2012, 18:16:17
Tilattu on, ja ennen joulukuun puoliväliä saapumassa, Volvo V60 D4 AWD Aut Biliasta, ja tietenkin se on vuosimallia 2013.

Kun kokeilin kyseisenlaista ajokkia, se oli toki hiukkasen vanhempi, vm -12, jossa varmuudella tiedän olevan Haldex v4:n, joka toimikin todella hyvin.

Nyt kuitenkin törmäsin tietoon, jonka mukaan monissa Volvon malleissa Haldex on "päivittynyt" versioon 5. Täältä voi linkin takaa katsoa kommentteja uudesta versiosta:

http://forums.swedespeed.com/showthread.php?177772-Haldex-GenV-Performance

Eli tuota kautta löytyy länsinaapurista varsin katkeria kommentteja viitosversion toimivuudesta. Eipä liene yllätys, kun lukee valmistajan kehut: Kevyempi, ja halvempi valmistaa = harvoin edeltäjäänsä parempi.  :(

Nyt en ole löytänyt 100%:n varmaa tietoa siitä, että joko v60:ssäkin tuo versio on päivittynyt nelosesta - toivottavasti ei.

Olisiko kellään varmaa tietoa, onko nyt toimitettavissa V60:ssä nelos- vai viitosversion Haldex?

Oma tilaus on jo niin pitkällä, ettei sitä enää pysty perumaan, mutta kiinnostaa silti. Erityisesti harmittaa sen takia, koska tein valinnan nimenomaan nelivedon hyvän toimivuuden pohjalta. Toivottavasti ei vielä V-malliin olisi muutos ehtinyt.  >:(

PS. Tiedän toki, että jatkuva neliveto on ihan eri asia ja parempi, mutta sitä kun ei tähän saa, niin joutuu vain vertailemaan avustavia keskenään.
Otsikko: Vs: Volvo V60 AWD Haldex-versio?
Kirjoitti: pallep - 24.11.2012, 18:30:55
Itse asiassa täältähän tuo vastaus löytyy:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=70&t=83704&p=664524&hilit=Haldex#p664524

Kiitokset vaan Volvolle, meni päivä, loppuvuosi ja osa seuraavistakin pilalle.  :'(
Otsikko: Vs: Volvo V60 AWD Haldex-versio?
Kirjoitti: gubbe - 24.11.2012, 20:54:56
 Tästähän oli paljon juttua mm. jagrullar forumilla mutta sitten  testasivat hiekkamontulla ja taitaa tuo ero olla aika marginaalinen  haldex gen 4 vs haldex gen 5.

http://www.youtube.com/watch?v=v8DlCQ6IZdQ
Otsikko: Vs: Volvo V60 AWD Haldex-versio?
Kirjoitti: pallep - 24.11.2012, 22:09:34
Juu, tuon näinkin. Eipä tuo v5 kyllä kovin kummoisesti ylämäkeen mennyt.

Alan kyllä nyt ymmärtää myyntitapahtumaa: Kun pariinkin kertaan totesin testaamani version olleen paras ei-jatkuva nelikko, mitä olen kokeillut, niin myyjä oli kummallisen hiljaa tuolloin, eli se jäi erityisesti mieleen. Nyt ymmärrän kyllä miksi.  >:(

Jossain määrin on huijatuksi tullut olo.  :idiot2:
Otsikko: Vs: Volvo V60 AWD Haldex-versio?
Kirjoitti: gubbe - 24.11.2012, 22:28:55
Kyseesä oli testi kuinka nopeasti takapyörät lähtevät vetämään gen 4 vs gen 5, koska siitähän siellä väännettiin , ei kuinka ylös mäkeä noustaan.
Otsikko: Vs: Volvo V60 AWD Haldex-versio?
Kirjoitti: Peeveli. - 25.11.2012, 09:10:16
Tilattu on, ja ennen joulukuun puoliväliä saapumassa, Volvo V60 D4 AWD Aut Biliasta, ja tietenkin se on vuosimallia 2013.



Oma tilaus on jo niin pitkällä, ettei sitä enää pysty perumaan, mutta kiinnostaa silti. Erityisesti harmittaa sen takia, koska tein valinnan nimenomaan nelivedon hyvän toimivuuden pohjalta. Toivottavasti ei vielä V-malliin olisi muutos ehtinyt.  >:(


Itse haldexiin en ota kantaa, kun en tiedä asiasta. MUTTA: tilauksen pystyt perumaan kernaasti vielä. Joudut maksamaan tosin sopimussakkoa/korvausta autoalan kauppa-ja tilaussopimuksen määrittämällä tavalla, eli 4200 euroon asti uuden auton kauppahinnasta 10% ja siitä yli menevästä kauppahinnan osasta 3%.
Otsikko: Vs: Volvo V60 AWD Haldex-versio?
Kirjoitti: pallep - 25.11.2012, 11:08:32
Kyseesä oli testi kuinka nopeasti takapyörät lähtevät vetämään gen 4 vs gen 5, koska siitähän siellä väännettiin , ei kuinka ylös mäkeä noustaan.

Ihan totta, kommentoin huonosti ja asian vierestä, kun harmittaa koko juttu.

Juuri tuo muiden pyörien viive on se, jolla minulle on merkitystä. Jagrullarilta löytyy useita pettyneitä kommentteja aiemmin v4:llä ajaneilta, nykyisin v5:llä, joiden mukaan tilanteessa kuin tilanteessa viive viitosessa on puolen sekunnin luokkaa, kun nelosessa sitä ei ollut käytännössä lainkaan. Edit: Puuttumaan jää siis Haldexin mainio ominaisuus, jota Volvo markkinoi nimellä Instant Traction. Markkinointimateriaalissa tuo tosin esiintyy edelleen, mutta käytännössä jää pois.

Harmittaa kun löytyi sellainen neliveto, joka omassa testailussa tuntui todella hyvältä ja selvästi paremmalta verrattuna muihin, ja nyt sitten selviää, että tuleekin huonompi :(

Mutta eiköhän tämä valitus jo riitä. Sillä on mentävä mitä on ja tulee.
Otsikko: Vs: Volvo V60 AWD Haldex-versio?
Kirjoitti: pallep - 25.11.2012, 11:13:28
Itse haldexiin en ota kantaa, kun en tiedä asiasta. MUTTA: tilauksen pystyt perumaan kernaasti vielä. Joudut maksamaan tosin sopimussakkoa/korvausta autoalan kauppa-ja tilaussopimuksen määrittämällä tavalla, eli 4200 euroon asti uuden auton kauppahinnasta 10% ja siitä yli menevästä kauppahinnan osasta 3%.

Joo tosiaan, tämähän on mahdollista, kiitos tarkennuksesta. Sitten tulee vaan ongelmaksi vaihtoehdot: Jos neliveto on kohdallaan, niin sitten merkki ei... tuon enempää rahaa (reilu 50k) ei kuitenkaan kestä panostaa. Pitää varmaan vaan niellä pettymys ja yrittää kestää.
Otsikko: Vs: Volvo V60 AWD Haldex-versio?
Kirjoitti: Rodion - 25.11.2012, 14:28:14
Harmittaa kun löytyi sellainen neliveto, joka omassa testailussa tuntui todella hyvältä ja selvästi paremmalta verrattuna muihin, ja nyt sitten selviää, että tuleekin huonompi :(


BMW:ssä on normaalitilanteessa voimajako 40:60 ja taka-akselille siis enemmän voimaa. Miksi ostaa neliveto, joka ajelee suurimman osan ajasta vain etuvetona?

Instead of a permanent torque split (which the earlier systems exhibit), xDrive provides variable torque split between the front and rear axles through the use of a multi-plate wet clutch located in the gearbox on the output to the front drive shaft. This setup allows xDrive to modulate the torque split between the front and the rear axles, which is normally split at 40:60 ratio. If wheel slip is detected by the ABS/DSC system, xDrive can react within a tenth of a second to redistribute up to 100% of the engine power to the front or rear axle

Kulutuseroakaan ei ole, kun katselee mitä XC60:set yleensä vie...
Otsikko: Vs: Volvo V60 AWD Haldex-versio?
Kirjoitti: ElectroNoire - 26.11.2012, 15:25:13
Ihan totta, kommentoin huonosti ja asian vierestä, kun harmittaa koko juttu.

Juuri tuo muiden pyörien viive on se, jolla minulle on merkitystä. Jagrullarilta löytyy useita pettyneitä kommentteja aiemmin v4:llä ajaneilta, nykyisin v5:llä, joiden mukaan tilanteessa kuin tilanteessa viive viitosessa on puolen sekunnin luokkaa, kun nelosessa sitä ei ollut käytännössä lainkaan. Edit: Puuttumaan jää siis Haldexin mainio ominaisuus, jota Volvo markkinoi nimellä Instant Traction. Markkinointimateriaalissa tuo tosin esiintyy edelleen, mutta käytännössä jää pois.

Harmittaa kun löytyi sellainen neliveto, joka omassa testailussa tuntui todella hyvältä ja selvästi paremmalta verrattuna muihin, ja nyt sitten selviää, että tuleekin huonompi :(

Mutta eiköhän tämä valitus jo riitä. Sillä on mentävä mitä on ja tulee.

Jep. Itselläkin meni auton vaihtosuunnitelmat jäihin kun tuli tietoon nuo ensimmäiset kokemukset Gen5 suorituskyvystä. Itse en ole vielä päässyt testailemaan miltä tuo uusi Haldex tuntuu, mutta eiköhän tässä kohtapuoliin. Hieman kauhulla kyllä odottelen kun sen verta nirso olen näiden suhteen. Jos tuo uusi systeemi on pettymys niin nykyinen S60 Gen4 Haldexilla varmaankin jää taloon hieman pidemmäksi aikaa.
Otsikko: Volvo V60 AWD Haldex-versio?
Kirjoitti: Modifier - 26.11.2012, 16:03:35
Eikö tuo uusi ole enään esipaineistettu ?
Kolmos versio oli ensimmäinen mihinkä tuo tuli ja sehän on käytännössä viiveetön.
Otsikko: Vs: Volvo V60 AWD Haldex-versio?
Kirjoitti: pallep - 26.11.2012, 17:02:08
Eipä ole esipaineistettu ei. Täältä löytyy kuvat ja selitys: http://forums.swedespeed.com/showthread.php?177772-Haldex-GenV-Performance&s=742af23d7d4314fac67e1829470fd508&p=1947474&viewfull=1#post1947474

Yhden rivin lainattu yksinkertaistus tuosta postista: No accumulator = no pre-charged = no "instant traction".

Ei sitä kukaan huonoksi hauku, mutta viiveetön se ei enää ole. :(
Otsikko: Volvo V60 AWD Haldex-versio?
Kirjoitti: Modifier - 26.11.2012, 17:09:26
No justiin. Aika jännä veto. Millähän tuo on perusteltu ?
Otsikko: Vs: Volvo V60 AWD Haldex-versio?
Kirjoitti: pallep - 26.11.2012, 17:50:47
http://www.borgwarner.com/en/Haldex-AWD/products/Literature/Borg%20-%20Haldex%20GenV%20Sheet%20Europe%20PRINT%206-11.pdf

"The latest generation provides cost and weight reduction"
Otsikko: Volvo V60 AWD Haldex-versio?
Kirjoitti: Modifier - 26.11.2012, 18:40:51
Eli raha ratkaisee. No siinä mentiin samalla sitten 10 vuotta kehityksessä taaksepäin. Ei hyvä.
Otsikko: Vs: Volvo V60 AWD Haldex-versio?
Kirjoitti: AWD_hybrid_drive - 27.11.2012, 10:27:42
Ettei tässä ole nyt käynyt niin, että joku ei teknisesti koulutettu ns "jenkki" on ruvenut taas ajattelemaan. Ja siitähän seuraa...

Eipä ole esipaineistettu ei. Täältä löytyy kuvat ja selitys: http://forums.swedespeed.com/showthread.php?177772-Haldex-GenV-Performance&s=742af23d7d4314fac67e1829470fd508&p=1947474&viewfull=1#post1947474

Yhden rivin lainattu yksinkertaistus tuosta postista: No accumulator = no pre-charged = no "instant traction".
Tuo päätelmä on mielestäni väärä :hello:

Lue perustelut alhaalta.

http://www.borgwarner.com/en/Haldex-AWD/products/Literature/Borg%20-%20Haldex%20GenV%20Sheet%20Europe%20PRINT%206-11.pdf

"The latest generation provides cost and weight reduction"
Olisit kirjoittanut sen lopunkin. eli ...while maintaining its legendary preemptive performance.

Vaikka tuo on lainattu markkinointiesitteestä niin ei  se sinänsä valehtele.

Eli raha ratkaisee. No siinä mentiin samalla sitten 10 vuotta kehityksessä taaksepäin. Ei hyvä.

En ole samaa mieltä kanssasi. Seuraavassa miksi.

On totta, että tuo on edullisempi. Siihenhän aina pyritään. Mutta en sanoisi sitä missään mielessä huonommaksi tai hitaammin reagoivaksi, kuin Gen 4. Uudessa rakenteessa paineen säätely on toteutettu täysin eri tavalla. Kuitenkin myös gen 5:ssä pumppu tulee päälle auto käynnistettäessä ja on täysin autotehtaan halusta kiinni, miten "nelivetoiseksi" auto tehdään Se voi teoriassa olla vaikka kokoajan lukittu 50/50 vaikka paikallaan ollessakin, koska gen 5 tarvitse pyörimiseroa akseleiden välille toimiakseen, kun tuossa rakenteessa sähkömoottori ei ole enää mikään esipainepumppu vaan se käyttää aksiaalimäntäpumppua, joka tuottaa kaiken tarvittavan paineen.

Ja en allekirjoita sitä, että tuossa olisi Valtava viive ;)


Otsikko: Vs: Volvo V60 AWD Haldex-versio?
Kirjoitti: ElectroNoire - 27.11.2012, 13:50:20
Kuitenkin myös gen 5:ssä pumppu tulee päälle auto käynnistettäessä ja on täysin autotehtaan halusta kiinni, miten "nelivetoiseksi" auto tehdään Se voi teoriassa olla vaikka kokoajan lukittu 50/50 vaikka paikallaan ollessakin, koska gen 5 tarvitse pyörimiseroa akseleiden välille toimiakseen, kun tuossa rakenteessa sähkömoottori ei ole enää mikään esipainepumppu vaan se käyttää aksiaalimäntäpumppua, joka tuottaa kaiken tarvittavan paineen.

Vaan kumpi on nopeampi toiminnoltaan kun tilanne on jotain muuta kuin paikaltaan lähteminen? Jos tehoa pitää siirtää 95/5 -> 50/50 yllättävässä tilanteessa niin kehittääkö aksiaalimäntäpumppu tarvittavan paineen yhtä joutuin mitä erillinen pumppu?
Otsikko: Vs: Volvo V60 AWD Haldex-versio?
Kirjoitti: pallep - 27.11.2012, 13:55:19
Vaan kumpi on nopeampi toiminnoltaan kun tilanne on jotain muuta kuin paikaltaan lähteminen? Jos tehoa pitää siirtää 95/5 -> 50/50 yllättävässä tilanteessa niin kehittääkö aksiaalimäntäpumppu tarvittavan paineen yhtä joutuin mitä erillinen pumppu?

Erillisen pumpun tapauksessa paine on jo siellä, eli...

Ei tätäkään kukaan huonoksi hauku, mutta en oikein usko, että länsinaapurit ovat omasta päästäänkään tuota viivettä keksineet. Valtavaksi kukaan ei sitä ole sanonut, mutta sitä on.

Edit: AWD_Hybrid_Drivelle pointsit perustelevasta tyylistä :)
Otsikko: Vs: Volvo V60 AWD Haldex-versio?
Kirjoitti: ElectroNoire - 27.11.2012, 14:07:02
Erillisen pumpun tapauksessa paine on jo siellä, eli...

Aivan  ;).

Ei tätäkään kukaan huonoksi hauku, mutta en oikein usko, että länsinaapurit ovat omasta päästäänkään tuota viivettä keksineet. Valtavaksi kukaan ei sitä ole sanonut, mutta sitä on.

Samoin. En usko, että tuosta noin vaan ilman mitään syytä tämä hulabaloo olisi noussut. Viiveen ei todellakaan tarvitse olla iso, etteikö sitä aina jossain tilanteessa huomaisi. Varsinkin jos perseen alla on ollu aiempi Gen4 pitkän aikaa.
Otsikko: Vs: Volvo V60 AWD Haldex-versio?
Kirjoitti: AWD_hybrid_drive - 28.11.2012, 10:56:29
Tämähän tuntuu herättävän keskustelua :)

Vaan kumpi on nopeampi toiminnoltaan kun tilanne on jotain muuta kuin paikaltaan lähteminen? Jos tehoa pitää siirtää 95/5 -> 50/50 yllättävässä tilanteessa niin kehittääkö aksiaalimäntäpumppu tarvittavan paineen yhtä joutuin mitä erillinen pumppu?
Kyllä tavallaan:)

Erillisen pumpun tapauksessa paine on jo siellä, eli...
Niinpä niin.

Jos nyt olen ymmärtänyt oikein oppimaani niin...

Gen 4:ssä mikäli voiman tarvetta taakse ei ole pumppu tuottaa järjestelmään maksimipaineen ja pysähtyy, kunnes paine on laskenut paineanturin mukaan noin puoleen, käynnistyy ja lataa paineet... eli gen 4:ssä ei ole koko ajan maksimipaineet päällä eikä pumppu käynnissä.

Gen 5:ssä  pumppu on päällä koko ajan ja tuottaen painetta. Ylimääräinen paine hoidetaan paluupuolelle keskipakovoimaan perustuvan kytkimen avulla. sähköinen venttiili ohjaa tarvittaessa painetta kytkinpakalle eli jos tarvetta ei ole niin työpaine kytkimellä on nolla (niinkuin gen 4:ssäkin).

PS: Vw-konserni päätti siirtyä gen 5: käyttöön jo 2009 eli ensimmäisenä autonvalmistajana ja sitä lienee testattu kehittysvaiheessa kohtuu paljon. Käytössä nyt mm MQB-pohjalevyä käyttävissä uudessa golfissa ja Audi A3:ssa.

Eli uudemman version huonommuutta ja paluuta 90-luvulle itkee kohta maailmassa aika moni ;D
 
Otsikko: Vs: Volvo V60 AWD Haldex-versio?
Kirjoitti: ElectroNoire - 28.11.2012, 12:06:51
Tämähän tuntuu herättävän keskustelua :)

Hyvä juttu vaan  :).

Kyllä tavallaan:)

Ei vaan ihan riitä perusteluksi. En ole vielä tähän mennessä saanut kunnon perusteluja sille, että miksi uusi ratkaisu olisi suorituskyvyn kannalta parempi mitä aiempi? Se tiedetään kyllä, että vihreät arvot on tällä kertaa pistetty etusijalle.

Kaverit jotka hiekkamonttuvideolla tekivät vertailua Gen4 ja 5 välillä myönsivät toisen foorumin topikissa, että viivettä esiintyy tietyissä tilanteissa. Mielestäni se on suorituskyvyn alenemista. Eikä minulla ole syytä epäillä, että systeemiä kritisoitaisiin tuosta noin vaan. Silti odotan kovasti, että pääsen itsekin tekemään vertailua näiden kahden välillä samoissa olosuhteissa.

PS: Vw-konserni päätti siirtyä gen 5: käyttöön jo 2009 eli ensimmäisenä autonvalmistajana ja sitä lienee testattu kehittysvaiheessa kohtuu paljon. Käytössä nyt mm MQB-pohjalevyä käyttävissä uudessa golfissa ja Audi A3:ssa.

Ihan varmasti on testattu paljon. Se vaan, että jos lähtökohtana on ollut alusta asti kustannustehokkaampi ratkaisu niin jostainhan täytyy aina hieman nipistää. Nyt on sitten päädytty kompromissiin jonka takia laitteiston toiminta on aavistuksen hitaampaa jota kaikki eivät edes välttämättä huomaa ja marginaaliryhmä on se joka jää valittamaan.

Kävellään nyt yksi aasinsilta ajonvakautukseen eli se mikä itseäni hieman huolestuttaa tässä on tuo, että paikataanko ajonvakautuksella nyt entistä enemmän laitteiston "puutteita". Ikävä juttu jos näin on.
Otsikko: Vs: Volvo V60 AWD Haldex-versio?
Kirjoitti: pallep - 28.11.2012, 17:42:36
Nyt on sitten päädytty kompromissiin jonka takia laitteiston toiminta on aavistuksen hitaampaa jota kaikki eivät edes välttämättä huomaa ja marginaaliryhmä on se joka jää valittamaan.

Aikalailla tätä olen epäillyt alusta alkaen, veit sanat suustani.
Otsikko: Vs: Volvo V60 AWD Haldex-versio?
Kirjoitti: Timmeeni - 15.01.2013, 22:35:26
Nyt tällä hetkellä ajossa meikäläisella tällainen V70 D4 AWD -13 ja jossa on tämä GEN5

Ei kyllä käytännössä huomaa tuota viivettä ollenkaan. Ja joka ei tiedä niin ei huomaa kyllä eroa vaikka edellinen auto ois ollukki AWD vanhemmalla haldexilla.

Jos oikeen rivakasti liukkaalla polkasee monon nurkkaan niin huomaa ehkä että eturenkaat pikkusen sutasee ennenkuin takana tapahtuu, mutta sutasee kyllä niin pienesti että ei juuri nasta kerkeä kahisemaan.

Melkein kehuisin miellyttävämmäksi tätä uutta systeemiä. Aivan täysin ajaa asiansa näissä perhe varmareissa. Maastoautot on sitten erikseen.

Ja saa pöllyytettyä penkkoja jos tykkää leikkiä.
Otsikko: Vs: Volvo V60 AWD Haldex-versio?
Kirjoitti: pallep - 15.01.2013, 22:47:13
Juu, kyllähän se toimii ja sillä pärjää. Tätä eturenkaiden sutaisua esiintyy aina silloin tällöin, Gen4:ssä tätä ei saa aikaan, vaikka kuinka yrittäisi. Myöskään autosta ei saa perää irti yhtä hanakasti kuin Gen4:stä. Toki se lähtee kun oikein haluaa.

Kokonaan eri asia on, että onko näillä asioilla a) merkitystä ja b) tarvetta. Eroa Gen4:ään kuitenkin on. Noista a- ja b-kohdista voi saivarrella loputtomiin ilman ratkaisua, joten siihen en lähde :)