Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Subbarikotelon rakentaminen

  • 190 Vastauksia
  • 83323 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2004
  • Näpräilijä
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #15 : 30.01.2011, 17:14:45 »
12" taitaa olla just siinä ja siinä että sopii sinne konttiin, itekki suunnittelin hattuhyllyn alle laittoo tuon oman, mutta siinä tuli vastaan subin "kehys", mikä on 15" tuumasen tienoolla  :idiot2: itellä siis tuo subi jbl p1222.
mutta niin, kato jos saat jonkin 40-45 litraa sopiin sinne, niin tee sit refleksi siitä kotelosta, saat siitä alpinesta kummasti enemmän kuuluun  ;)

Tässähän pitää kohta rueta materiaali hankintoihin  :D
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #16 : 30.01.2011, 17:23:23 »
Tuohon  saa  näppärästi  kotelon  esim.  lasikuidusta,  mitään  tiiviysongelmaa  ei  tietenkään  tule  pelkästään  sijainnin  perusteella.  Kotelo  itsessäänhän  kannattaa  tehdä  kokonaisuudessaan  mobiiliksi,  joten  sen   siirtämällä  ei  ole  polttimon  vaihtokaan  ole  ongelma.
Tosin kovin ison kotelon vaativaa elementtiä ei kannata edes harkita, kun tuohon ei kovin isoa edes teoriassa mobiilia koteloa saa. Vihjeenä, että tuohon tilaan mahtuu juuri ja juuri 195/65-15 rengas 6x15 vanteella.
Jäitä housuun!

Poissa HTK

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 597
  • www.vrcf.fi
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #17 : 30.01.2011, 17:57:24 »
Kieltämättä totta. Kotelon bruttotilavuus ei ole suuri, mutta kotelon muoto on edullinen tukevuuden suhteen joka mahdollistaa pienemmän rakennevahvuuden, ja näin suuremman nettotilavuuden. "Muodoton" muoto ehkäisee myös jossain määrin seisovien aaltojen syntymistä, ja kompensoi hieman mahdollisesti liian pientä koteloa.Täytyy ottaa myös huomioon vaimennusmateriaalin käyttö. Tuon avulla tilavuus "kasvaa" n. 15-25%.

Kuitenkin on saavutettava nettotilavuus sovitettava itse elementtiin, tai toisin päin. Eli järki käteen.

Poissa Hiltsu

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Volvo V70 2.5TDI 1999
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #18 : 31.01.2011, 01:16:36 »
Näkyy olevan suositus tuolle subille 39 litraa refleksi kopassa, ja mitä laskin konneella niin näyttäs tulevan 4" täyspitkällä refleksiputkella tuollainen karvan alle 36hz vire, joka on ainakin itseä miellyttänyt. Tuohon 39 L pitää laskea vielä elementin, refleksiputken ja mahdollisen tuen viemä tila. Arviolta voisin sanoa että kun teet 45 L kotelon ja laitat siten että elementti on mahdollisimman reunassa ja refleksiputki toiseen reunaan, siten että se on sivu ja takaseinästä 15cm irti. Ala ja ylä seinän kohdalla tuo sääntö ei kyllä toimi, mutta sillon laitat mahdollisimman keskelle. Noin 30cm syvässä kotelossa putki tulee ulos noin 23cm Noilla ohjeilla lopputulos on mielestäni hyvä.

PS. Suosittelen koivuvaneria, esim joku 21mm vois olla ok.

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2004
  • Näpräilijä
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #19 : 31.01.2011, 23:31:39 »
Näkyy olevan suositus tuolle subille 39 litraa refleksi kopassa, ja mitä laskin konneella niin näyttäs tulevan 4" täyspitkällä refleksiputkella tuollainen karvan alle 36hz vire, joka on ainakin itseä miellyttänyt. Tuohon 39 L pitää laskea vielä elementin, refleksiputken ja mahdollisen tuen viemä tila. Arviolta voisin sanoa että kun teet 45 L kotelon ja laitat siten että elementti on mahdollisimman reunassa ja refleksiputki toiseen reunaan, siten että se on sivu ja takaseinästä 15cm irti. Ala ja ylä seinän kohdalla tuo sääntö ei kyllä toimi, mutta sillon laitat mahdollisimman keskelle. Noin 30cm syvässä kotelossa putki tulee ulos noin 23cm Noilla ohjeilla lopputulos on mielestäni hyvä.

PS. Suosittelen koivuvaneria, esim joku 21mm vois olla ok.

Okei. Jottain laskuria testailin netissä johon pantiin arvot, ja anto vähän isomman kotelon mitat, kun mitä nuo suositukset on. Vaneria mietin tässä itsekin, löytyy pöytä-, jiiri-, sekä käsisirkkelit, joten materiaalilla ei ole sen kannalta mitään merkitystä. Ja pistosahalla saan reijän elementille.  :)
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa hengaaV70R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #20 : 01.02.2011, 00:54:35 »
emt eii nuo mdf:t tai lastut niin kalliita ole S40 -02 tein kontin levysen 30mm lastulla paitsi takaseinä 25mm mdf kun lastu loppu ... taisin 20€ heittää sano vaa et menee niin vähä.. et kaik o suhteellista ja että onko pe vai ma ku menee ja ilta vai aamu ja onko emäntä antanu myyjälle edellisen iltan tai aamuna :D  :2funny:

Poissa jope_harju

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 193
  • Lintta&Romu
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #21 : 01.02.2011, 07:15:00 »
Okei. Jottain laskuria testailin netissä johon pantiin arvot, ja anto vähän isomman kotelon mitat, kun mitä nuo suositukset on. Vaneria mietin tässä itsekin, löytyy pöytä-, jiiri-, sekä käsisirkkelit, joten materiaalilla ei ole sen kannalta mitään merkitystä. Ja pistosahalla saan reijän elementille.  :)

Eikun vaan tekemään. Jos tuntuu että pönttö ei toimi ni teet ens kuussa uuden. Kohta oot jo syvällä autohifin syövereissä ja sieltä ei tunnu pääsevän pois...
Volvoja enimmäkseen kuusikymmenluvulta: Amazon Kombi '62 & '66 & '67 - Amazon 2d '68 - 244 '79

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2004
  • Näpräilijä
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #22 : 01.02.2011, 18:01:19 »
Laskeskelin tuossa vähän. Takakontin ylätasolle menee 33cm korkea laatikko. Elementtihän on 12''X2.54=30,48cm, eli aika tiukkaa tekee  :D Sisämitoiksi laskin (korkeus X syvyys X leveys) 28,8cmX30cmX52cm, jos kotelon tekee tosta 21mm vanerista, ja kotelo olisi suorakulmainen joka sivulta. Tilavuus olisi siis nytn.45L.

 ???
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1628
  • It's Hip To Be Square
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #23 : 01.02.2011, 20:46:48 »
Laskeskelin tuossa vähän. Takakontin ylätasolle menee 33cm korkea laatikko. Elementtihän on 12''X2.54=30,48cm, eli aika tiukkaa tekee  :D Sisämitoiksi laskin (korkeus X syvyys X leveys) 28,8cmX30cmX52cm, jos kotelon tekee tosta 21mm vanerista, ja kotelo olisi suorakulmainen joka sivulta. Tilavuus olisi siis nytn.45L.

 ???
Ja muutama litra lisää/jokusen sentin tilansäästö syvyyssuunnassa viistoamalla kotelon etuseinä selkänojan mukaisesti. Ja elementille lisää tilaa jos suuntaa eteenpäin. O0

Muistuu mieleen kun laskeskelin muutaman kerran E30 Bemariin koteloa, joka olisi mahdollisimman lyhyt ja mahdollisimman korkea/leveä. Lopuksi piti vielä tehdä pahvista malli, että se varmasti mahtuu menemään sinne. :D
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Mursu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1175
  • Näyttää siltä että ei hyvältä näytä
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #24 : 01.02.2011, 21:12:57 »
Ja muutama litra lisää/jokusen sentin tilansäästö syvyyssuunnassa viistoamalla kotelon etuseinä selkänojan mukaisesti. Ja elementille lisää tilaa jos suuntaa eteenpäin. O0

Muistuu mieleen kun laskeskelin muutaman kerran E30 Bemariin koteloa, joka olisi mahdollisimman lyhyt ja mahdollisimman korkea/leveä. Lopuksi piti vielä tehdä pahvista malli, että se varmasti mahtuu menemään sinne. :D
toi pahvimalli on kyllä hyvä ratkasu kun sitä voi surutta muokata mutta valmistakoteloa ei pahemmin jaksaasi ruveta muokkailemaan

Poissa Hiltsu

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Volvo V70 2.5TDI 1999
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #25 : 02.02.2011, 16:00:16 »
Meinsin ehdottaa että miks ei joku hyvä 10" mutta sitten muistin sinulla olikin jo elementti. Paljon mahtaa muuten olla asennus reiän halkaisia, ja paljon elementin ulkokehän halkaisia?  On nimittäin suuriakin eroja. Mitä haet muuten tuon subin soinnilta? Meinaankun ehdotti mahdollisuutta asentaa elementti meno suuntaan, tällöin olisi fiksua laittaa elementti kotelon keskelle ja elementin ympärille ainakin niin paksu kaulus kuin on elementin liike rata. Ja vielä se kehys niin että se on yhtenäinen ja istuu tiiviisti selkänojaa vasten. Sillo subi näkyy nätisti suksiluukusta ja subin tuottama ääni ei rämisytä konttia vaan tulee ohjaamoon. Konttiin tekisin sitten kotelon niin että se tulee siihen ylätason reunalle asti, johon sitten laittais vielä sellaisen verhous levyn että näyttäis siltä kuin kontti olisi siinä, eikä siellä mitään olisi... Ja jos haluat erottua asennuksella, niin laitas siihen subin ylä puolelle pikkunen valonlähde, niin antaa takapenkkiläisille tunnelmaa.

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2004
  • Näpräilijä
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #26 : 02.02.2011, 17:31:17 »
Meinsin ehdottaa että miks ei joku hyvä 10" mutta sitten muistin sinulla olikin jo elementti. Paljon mahtaa muuten olla asennus reiän halkaisia, ja paljon elementin ulkokehän halkaisia?  On nimittäin suuriakin eroja. Mitä haet muuten tuon subin soinnilta? Meinaankun ehdotti mahdollisuutta asentaa elementti meno suuntaan, tällöin olisi fiksua laittaa elementti kotelon keskelle ja elementin ympärille ainakin niin paksu kaulus kuin on elementin liike rata. Ja vielä se kehys niin että se on yhtenäinen ja istuu tiiviisti selkänojaa vasten. Sillo subi näkyy nätisti suksiluukusta ja subin tuottama ääni ei rämisytä konttia vaan tulee ohjaamoon. Konttiin tekisin sitten kotelon niin että se tulee siihen ylätason reunalle asti, johon sitten laittais vielä sellaisen verhous levyn että näyttäis siltä kuin kontti olisi siinä, eikä siellä mitään olisi... Ja jos haluat erottua asennuksella, niin laitas siihen subin ylä puolelle pikkunen valonlähde, niin antaa takapenkkiläisille tunnelmaa.

Joo tolle nykyselle elementille oon mietiskelly tosiaan. Jos tää ois vähä niinku harjotus ja sitte rahatilanteen salliessa uutta elementtiä (haaveiissa ollu kaks pienempää). Tällä hetkellä tuon soinnissa ei mielestäni vikaa. Kuuntelen enimmäkseen metalli- ja rock musiikkia. Kesällä tuli kuunneltua jonkun verran dubbasteppiä vai mitä seon  :D . Painetta on ihan hyvin, ja basarit ja basso kuuluu selekeästi, vähän on ollu isolla välillä soittimesta asetus niin kuuluu liiankin hyvin.

Tuo idea siitä, että elementti olis konttiin päin ei ois huonompi, oikeestaan alko kiinnostaa  :D Mites tosta sitten refleksi putken asennus? Onko väliä mistä se putki tulee ulos? Pitääkö sen aina olla samalla sivulla, kun elementti?
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2004
  • Näpräilijä
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #27 : 02.02.2011, 17:50:52 »
Heräsi kysymys vielä tuosta. Eli pitäskö se elementti asentaa sitten noin kun tossa hienossa kuvassa, vai niin, että koroke rengas on viisto, jolloin elementti on 90 asteen kulmassa kontin lattiaan nähden?

240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa Mursu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1175
  • Näyttää siltä että ei hyvältä näytä
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #28 : 02.02.2011, 19:09:31 »
Heräsi kysymys vielä tuosta. Eli pitäskö se elementti asentaa sitten noin kun tossa hienossa kuvassa, vai niin, että koroke rengas on viisto, jolloin elementti on 90 asteen kulmassa kontin lattiaan nähden?
(Kuva poistettu lainauksesta.)
varmaa mukavaa hytkytystä :D

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2004
  • Näpräilijä
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #29 : 02.02.2011, 20:02:17 »
varmaa mukavaa hytkytystä :D

Tosiaan  :2funny: enpä tajunnu tota, eli pakko kai siinä rako on olla?
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy