Autodiagnoosi  Carcom Oy

Subbarikotelon rakentaminen

  • 190 Vastauksia
  • 83325 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #30 : 02.02.2011, 20:20:18 »
Kysymys kuuluukin, että teenkö turhaa työtä, (meneekö sointi vituilleen) jos rakennan 240:sen konttiin järkevästi menevän kotelon?

Ei jos rakennat kotelon oikein.

Itse olen vaan todennu helpommaks mennä mittanauha kourassa kauppaan tai kaverille ja ostaa sellasen kotelon mikä mahtuu.

Joskus sianpäähän tarvi ostaa joku öky-dls bassworx-kotelossa, sopi hyvin.
240seen tuli sitten hankittua "completos" subbari kaverilta, eli yks tuninkilaatikko missä 2x10", meni täydellisesti 240 hattuhyllyn alle kun laitto ns. plexi ylöspäin asennuksen, ja samalla sai yhellä pikkuräikkäliinalla siihen puristettua niin että vaikka vetää mettähallituksen puolelle niin siinä vaiheessa kun subi alkaa lentelemään niin auto on muutenkin jo niin rusina ettei oo enää se murheena, ei oo mitään murheita enää siinä vaiheessa  ::)

Nyky käyttikseen kyllä tarvii alkaa rakentamaan, kunnei mistään löydy niin kapiaa ja leveää varmaan valmiina. ::)
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa Hiltsu

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Volvo V70 2.5TDI 1999
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #31 : 02.02.2011, 20:27:01 »
Kyselit tuosta refleksi putken suunnasta, ja suositushan on että refleksi on subin kanssa, mutta tässä sinun tilanteessa se ei oikein käy, kun putki tulee kotelosta noin 23cm ylite... taikka sitten hommaat sellaisen 4" 90-asteen käyrän, niin sollonhan se kyllä onnistuu, ja sitä käytetään ihan jonkin verran, niin eiköhän tuo ole hyvin toimivakin. Mut tuota siun kaulus hommaa en ymmärtänyt...

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2004
  • Näpräilijä
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #32 : 02.02.2011, 20:34:36 »
Meinsin ehdottaa että miks ei joku hyvä 10" mutta sitten muistin sinulla olikin jo elementti. Paljon mahtaa muuten olla asennus reiän halkaisia, ja paljon elementin ulkokehän halkaisia?  On nimittäin suuriakin eroja. Mitä haet muuten tuon subin soinnilta? Meinaankun ehdotti mahdollisuutta asentaa elementti meno suuntaan, tällöin olisi fiksua laittaa elementti kotelon keskelle ja elementin ympärille ainakin niin paksu kaulus kuin on elementin liike rata. Ja vielä se kehys niin että se on yhtenäinen ja istuu tiiviisti selkänojaa vasten. Sillo subi näkyy nätisti suksiluukusta ja subin tuottama ääni ei rämisytä konttia vaan tulee ohjaamoon. Konttiin tekisin sitten kotelon niin että se tulee siihen ylätason reunalle asti, johon sitten laittais vielä sellaisen verhous levyn että näyttäis siltä kuin kontti olisi siinä, eikä siellä mitään olisi... Ja jos haluat erottua asennuksella, niin laitas siihen subin ylä puolelle pikkunen valonlähde, niin antaa takapenkkiläisille tunnelmaa.


Tai sit mää en tajunnu sua  :2funny: kuva ois jees nii tyhmempiki tajuis
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #33 : 02.02.2011, 21:21:12 »


Tai sit mää en tajunnu sua  :2funny: kuva ois jees nii tyhmempiki tajuis
Siis nuin kun sun kuvassa mutta kehys siihen elementin reunan päälle ja siten että se kehys on tukevasti sitä selkänojaa vasten  :) Tuo kalvo ei vissiin saa osua mihinkään.. voi kalvo tykätä hyvvee..
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1628
  • It's Hip To Be Square
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #34 : 02.02.2011, 21:37:42 »
Tokko sitä elementtiä tarttee nyt ihan "tiivistää" siihen suksiluukun ympärille  :) Ite jättäsin ennemmin pienen raon ja vetäisin kotelon kiinni kontinpohjaan ja/tai hattuhyllyyn, voihan sitä tietysti selkänojaankin tukea.

Oon vähä suunnitellu tuollaista ratkaisua kiskoon, kun vastaava tuli toteutettua siihen ex-Bemariin. Etuhan tuossa on, että elementti on suojassa ilman kaiutinritilöitä ja suojatankoja eikä ääni tosiaan mene kontin päristelyyn. Kohtahan joku kertoo, että subi soi lujempaa tms. suunnattuna taaksepäin, mutta kyllä nuo on kuuluneet itelle ihan riittävästi, tapana kun ei ole soitella kanievestien uusimpia listahittejä kaikille ulkopuolisille... ;)
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2004
  • Näpräilijä
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #35 : 02.02.2011, 22:25:06 »
Mullahan on tällä hetkellä taatusti paras toteutus...  :2funny:
kuvasta poiketen subi on räikkä liinalla kiinni.
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa Hiltsu

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Volvo V70 2.5TDI 1999
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #36 : 02.02.2011, 22:47:05 »
Eli sillä kehyksellä haen sitä että elementti ei hierry selkänojaa vasten, kaikki ääni tulee ohjaamoon. Ja sitten jos käytät sitä ns. verhoilulevyä, niin sinunhan ei tarvii ku verhoilla kontista se verhoilu levy ja mitä suksiluukusta vähän näkyy, säästää vaivaa ja rahaa. Paljon on muuten sen ylätason leveys?

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2004
  • Näpräilijä
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #37 : 02.02.2011, 22:56:19 »
Eli sillä kehyksellä haen sitä että elementti ei hierry selkänojaa vasten, kaikki ääni tulee ohjaamoon. Ja sitten jos käytät sitä ns. verhoilulevyä, niin sinunhan ei tarvii ku verhoilla kontista se verhoilu levy ja mitä suksiluukusta vähän näkyy, säästää vaivaa ja rahaa. Paljon on muuten sen ylätason leveys?

Jos hattu hyllyä tarkotat, niin alle 50cm, tarkistan huomenna! tarkotus päällystää subi, hattuhylly sekä tehä ovi pahveisin samasta kankaasta sellaset pienet verhoilupalat käsinojan kohalle  :idiot2:
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1628
  • It's Hip To Be Square
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #38 : 03.02.2011, 09:08:58 »
Eli sillä kehyksellä haen sitä että elementti ei hierry selkänojaa vasten, kaikki ääni tulee ohjaamoon. Ja sitten jos käytät sitä ns. verhoilulevyä, niin sinunhan ei tarvii ku verhoilla kontista se verhoilu levy ja mitä suksiluukusta vähän näkyy, säästää vaivaa ja rahaa. Paljon on muuten sen ylätason leveys?
Ton levyn taaksehan ois hyvä piilottaa esim. vaffarit, ei taida tässä tapauksessa vaan jäädä hirveesti ylimäärästä tilaa.

Tarkemmin ajatellen, mikseipä sitä kehystä voisi tehdä...  ??? Tuli vain ensimmäisenä mieleen suksiluukun koko suhteessa elementin pinta-alaan, selkänojan pellissä kun on muitakin aukkkoja, joista subi pääsee "hengittämään" kabiiniin. Mutta tämä on nyt vaan pelkkää hifistelyä, mahtuu kai se mökä pienemmästäkin reiästä. :D

Voihan prkl, tässähän alkaa itekkin kaavailemaan roinaa kontin täytteeksi, vaikka oli tarkotus tulla toimeen vähän kevyemmällä varustuksella... ::) Noh, rokkia ikä kaikki.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2004
  • Näpräilijä
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #39 : 03.02.2011, 15:52:40 »
En aio itse ainakaan laittaa verhoilu levyä, mutta kunhan nyt ensin pääsisi alkuun :-\  Visio ois mielessä, että laitan vahvarin hattuhyllylletelineeseen kiinni--> helppo säätää.

Millä te laskette noita???? haluisin tietää ja nähä miten se refleksi putken pituus esimerkiks lasketaan...
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #40 : 03.02.2011, 16:37:15 »
Millä te laskette noita???? haluisin tietää ja nähä miten se refleksi putken pituus esimerkiks lasketaan...
Refleksiputken pituuden pystyy laskemaan seuraavan kaavan avulla:
(22700*d2)/(Fb2*Vb)-(0,79*d)
   d= Putken sisähalkaisija (cm)
   Fb= Viritystaajuus (Hz)
   Vb= kotelon nettotilavuus (L)
   d2 on sitten = d potenssiin kaksi (samoin Fb2)


Tuolta tietoa monipuolisesti http://www.autosound.fi/tietoa_subbarit_kotelo.htm
« Viimeksi muokattu: 03.02.2011, 16:39:26 kirjoittanut AtAi »
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa HRemes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 319
    • S70TDI
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #41 : 03.02.2011, 18:18:32 »
mitenköhä lie onnais, jos rakentais semmose, niiku "seinän" lankun konttiin sen korkeemman, ja matalemman tason väliin, ja siihen laittais subin taakse päin osottaan? sitte siihe tietysti sivut ja ylä ja alaosa koteloon, ja takaseinänä toimis niiku selkänoja?  :buck2:

EDIT: havainnollistan selitystäni puppetilta lainatulla kuvalla, mitä muokkasin  :hello:

« Viimeksi muokattu: 03.02.2011, 18:33:00 kirjoittanut HRemes »

Poissa Tabu90

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • www.vrcf.fi
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #42 : 03.02.2011, 19:49:43 »
Kyllä siihen kannattaa ihan levystä tehdä se takaseinä, koska tuo selkänoja elää basson jytkeen voimasta :)

Volvo 240 B200K GL -88 -> Volvo 740 B230K GL -87

Poissa Hiltsu

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Volvo V70 2.5TDI 1999
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #43 : 03.02.2011, 19:50:16 »
Mie en muista sitä ohjelmaa, mutta maxboomin sivuilta löytyy ainakin se ohjelma jolla saat laskettua taajuuden muutoksen kun kotelo tai refleksi muuttuu. Ja paljon muutaki tietoa sieltä löytyy.

Poissa Mursu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1175
  • Näyttää siltä että ei hyvältä näytä
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #44 : 04.02.2011, 00:49:26 »
FreeAir subi ei tarvi koteloa ;)

 

Proturbo  Autodiagnoosi