Futurez  Kulkukoira

S80 alkuperäiskaiuttimien koot/johdotus/kytkennät/subit/vahvarit yms...

  • 61 Vastauksia
  • 23812 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12501
Vs: S80 alkuperäiskaiuttimien koot/johdotus
« Vastaus #30 : 16.12.2013, 09:12:29 »
Näin siis Bilian Volvon sähköasentaja sanoi että yhdistyy väylään jossainkohtaa. En mä sen enempää tiä ku mitä mulle sieltä kerrottii. :)
Puhunut aikalailla omiaan. Toisessa johdossa menee ykkösiä ja nollia, toisessa vaihtovirtaa.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa ace80

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 alkuperäiskaiuttimien koot/johdotus/kytkennät yms....
« Vastaus #31 : 16.12.2013, 13:32:28 »
Puhunut aikalailla omiaan. Toisessa johdossa menee ykkösiä ja nollia, toisessa vaihtovirtaa.

Juuri näin. Mutta se mitä olet nyt kirjoituksesi mukaan käsittääkseni tehnyt on se, että olet kytkenyt monona rinnan etukaiuttimet yhteen etulähtöön ja monona rinnan takakaiuttimet yhteen takalähtöön.

Mutta toivottavasti kuulostaa hyvältä ja toimii kuten olet halunnut. ???

Kyllä ne kaiuttimet kytketään ihan normaalisti sinne soittimen perään ja toimii. Epäilen syyksi tuossa tapauksessasi tuota linjamuunninta, joka ei ymmärrä sitä haaroitusta. Linjamuunnin kytketään yleensä kaiutinlinjaan, johon ei ole kytketty rinnalle kaiutinta.

Jos minä olisin sinä, harkitsisin nyt uudelleen tuota kokoonpanoa, joka ainakin minun silmään näyttää perin omituiselta. Ja voisin rivien välistä lukea, ettei myöskään kokemusta ole ihan hirveästi noista kytkennöistä? Ei pahalla, mutta nyt näyttää oikeasti sen verran persoonallisilta ratkaisuilta.

Tässä ehdotukseni: Kytke ne etuovien ja takaovien kaiuttimet siihen soittimen kaiutinlähtöihin. Heitä se aktiivisubi ja se linjamuunnin pois. Vaihda tilalle rca-johto mankan sub lähdöstä, ja liitä siihen esim. joku monovahvistin tai 2-kanavainen. Kytke se niille KUNNOLLISILLE hattuhyllyn freeairsubeille. Esim DLS OA 8" on aika pätevä. Unohda diskantit hattuhyllyltä, se basso ei jyrää. Jos jyrää, säädä oikein. Takaovien kokoäänialue kyllä hoitaa sen takapenkin osuuden keski ja diskanttiäänien osalta.
Leikkaa sitten soittimen suodattimilla pääkanavilta alle 60-80 hz äänet pois ja subbarilta samat ylä-äänet. Käytä soittimen suodinta, se on yleensä tarkempi kuin vahvistimen säätöpotikka.

Mutta, kokemuksesta puhuisin, että se hattuhylly ei ole järeille subeille paras paikka, koska se on vain peltiä ja varmasti rämisee ja resonoi, tai sitten se tarvisi vaimentaa melko hyvin. Eli paras ratkaisu olisi se, että otat sieltä hattuhyllyltä kokonaan ne kaiuttimet pois ja jätät pelkät verkot. Hankit hyvän 10-12 tuumaisen pieneen suljettuun koteloon soveltuvan elementin ja valmiskotelon. Tai valmiin paketin jossa on elementti valmiina sopivassa kotelossa.

Subbari ei ole bassobuusteri, sen tehtävä on jatkaa toistoa siitä, mihin pääkaiuttimien toistokyky loppuu. Jos subbari on oikein säädetty, se integroituu muihin kaiuttimiin, etkä edes huomaa sitä. Jos kuulet, jyrisee ja paikallistat sen, se on väärin säädetty.

Noilla systeemeillä saat jo aika maukkaan toiston. Jos haluat edelleen lisää makustella, vaihda mankka ovi ja etukaiuttimillekin vahvistimeen. 5 kanavainen riittää tuossa tapauksessa koko systeemille.
« Viimeksi muokattu: 16.12.2013, 15:00:24 kirjoittanut ace80 »
ex-Volvo S80 2.9 1999
ex-Volvo V70 T5 2001
Chrysler 300C

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12501
Vs: S80 alkuperäiskaiuttimien koot/johdotus/kytkennät yms....
« Vastaus #32 : 16.12.2013, 14:40:38 »
Itsellä on tuossa omassa Hertzin 8" freeair hattuhyllyllä ja niilläkin saa taustapeilin heilumaan sisällä. Jos oikein haluaisin hifistellä niin hattuhyllystä elementit kokonaan pois, parempi soitin ja sieltä linjalähdöistä signaali erilliselle takakontissa olevalle subbarille.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Irual

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
Vs: S80 alkuperäiskaiuttimien koot/johdotus/kytkennät yms....
« Vastaus #33 : 16.12.2013, 15:36:10 »
Asiallisia neuvoja! Joo, siinä olet oikeassa että ei mulla ihan kamalasti ole kokemusta noista. Tai sanotaanko niin että tollasen s80 äänentoistosta.

-Tuolla ei missään välissä ole linjamuunninta.
-hattuhyllysubit soi 2-kanavaisen vahvarin kautta jolle tulee rca linja mankan sub out linjasta
-"kokeilumielessä" laitoin sen 8" aktiivin takakontiin,
sille on otettu linja suoraan ylimääräsiksi jääneistä hattuhyllykajareiden linjoista,
ei ole linjamuunninta välissä, koska aktiivissa on myös HI-Input
-mankalta on neljä normaalia kaiutin lähtöä, volvosta tulee mankalle neljä normaali kaiutin linjaa.
-nyt kytkentä on niin että mankka työntää vain kahdesta kanavasta volvon kaiuttimille,
periaatteessa volvolta tulevat rear&front kanavat/johdot on kytketty vain mankan front kanavaan, molemmin puolin sama, eli on vain left&right kanavat käytössä.
-eikait ne monona ole noin kytkemällä? Eikös asia ole verrattavissa siihen että mankalta menee ovikaiuttimelle linja, joka haarautuu myös kojelaudalla olevalle diskantille?
Esimerkkinä siis noin. Eli kaksi kaiutinta samassa lähdössä.

Kyllä se jotenkin kummalliselta tuntui kytkeä noin, mutta kun rupes sitten toimimaan niin ei siinä paljoa ole voinut väärin kytkeä....  :D

Täytyy nyt ottaa sitten vielä kertaalleen mankka pois ja kattoo ne kytkennät. Kun muutenkin joudun sen tekemään, jotta saan video outtiin kytkettyä kaapelin.
Sekin olis suuri helpotus jos jostain sais varman tiedon noista volvon johtojen väreistä. Nyt kun joutunut arpomaan,miettimää,pähkäilemään ja kokeilemaan että
minkä värisen parin yhdistämällä mankkaan soi mikäkin kaiutin.... Volvoltahan tulee mankalle 2 paria harmaa/punaharmaa ja 2 paria harmaa/mustaharmaa. Ja näistä
olen saanut tiedon että volvossa merkitty olisi + ja yksivärinen -

Mitään hifistely juttuja ei ole aikomuskaan tehdä, eikä saada koko autoa rämisemään. Vaan hieman korostaa bassoa noilla hattuhyllysubeilla, ei sen kummempaa.  :)

Toki jos en olisi joutunut pitkälle sairauslomalle, niin tulotaso olisi hieman eri ja silloin laittaisinkin kaikki kajarit tosta uusiksi ja kaikki myös vahvistimien kautta.
Mutta nyt on tyydyttävä hieman halvempiin ratkaisuihin, joilla kuitenkin saa jotain parannusta äänenlaatuun autossa. Pelkkä tuo soittimen vaihto toi jo aivan eri
maailman musiikille, jotenkin paljon puhtaammin ja paremmin toistaa kuin orkkis mankka.

Tässä "projektissa" ei ole periaatteessa käytetty rahaa kuin ehkä muutamaan sokeripalaan. Kaikki kamppeet on vaihtokauppojen tulosta.  ;)

Poissa ace80

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 alkuperäiskaiuttimien koot/johdotus
« Vastaus #34 : 16.12.2013, 17:28:00 »

Kytkin mankan takana volvon frontit yhteen mankan front linjaan ja volvon rearit yhteen mankan rear linjaan. Sitten otin takakontissa sub linjan haaroituksen aktiivilke pois ja sub menee nyt ainoastaan vahvarille. Aktiivisubille vedin piuhat turhaksi jääneistä hattuhyllykajareiden piuhoista.


Tuon kirjoittamasi perusteella tulin siihen tulokseen, että olet monottanut etu ja takakanavat. Ja edelleen tuo kirjoitus antaa niin ymmärtää.  Tuolla kytkennällä sulla on etukaiutimet yhdessä front linjassa ja takakanavat yhdessä rear linjassa mono? Asialla ei ole mitään tekoa diskantin kanssa ja kaksi kaiutinta samassa lähdössä on monokytkentä, jos ajat vasenta ja oikeaa samasta kaiutinlähdostä! Se on kummastakin kaiuttimesta oikean tai vasemman kanavan monosignaali.

Luulin vain sun laittaneen sen linjamuuntimen kun aiemmissa puheissasi puhuit siitä.

Heittäisin edelleen sen aktiivisubin pois ja tekisin koko katauksen eri tavalla.

Katsopas perusteitä näille asioille vaikkapa www.autosound.fi tai www.fanaticaudio.fi.
« Viimeksi muokattu: 17.12.2013, 09:38:24 kirjoittanut ace80 »
ex-Volvo S80 2.9 1999
ex-Volvo V70 T5 2001
Chrysler 300C

Poissa Irual

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
Vs: S80 alkuperäiskaiuttimien koot/johdotus
« Vastaus #35 : 16.12.2013, 19:09:29 »
Tuon kirjoittamasi perusteella tulin siihen tulokseen, että olet monottanut etu ja takakanavat. Ja edelleen tuo kirjoitus antaa niin ymmärtää.  Tuolla kytkennällä sulla on etukaiutimet yhdessä front linjassa ja takakanavat yhdessä rear linjassa mono? Asialla ei ole mitään tekoa diskantin kanssa ja kaksi kaiutinta samassa lähdössä on monokytkentä, jos ajat vasenta ja oikeaa samasta kaiutinlähdostä! Se on kummastakin kaiuttimesta oikean tai vasemman kanavan monosignaali.

Se, että olet kytkenyt sen aktiivisubin hattuhyllyn kaiutinlinjaan on väärin, koska ovikaiuttimet ja hattuhyllykaiuttimet on samassa linjassa. Eli sun aktiivissa on hi-in-> sama asia kuin linjamuunnin joka on sen subbasen sisällä, ei voi kytkeä samaan kaiutinlähtöön jossa on kaiutin rinnalla ja tässä tapauksessa se on ovikaiutin joka on samassa piuhassa haaroitettuna sen hattuhyllyn kanssa. Luulin vain sun laittaneen sen linjamuuntimen kun aiemmissa puheissasi puhuit siitä.

Heittäisin edelleen sen aktiivisubin pois ja tekisin koko katauksen eri tavalla.

Katsopas perusteitä näille asioille vaikkapa www.autosound.fi tai www.fanaticaudio.fi.

-Ok. Eli se että kaksi kaiutinta on samassa linjassa = mono
-kytketyt kaiuttimet ovat vasen puoli samaan ja oikea puoli samaan kanavaan. Taisin kirjoittaa edellisessä epäselvästi. Eli FrontLeft kanavasta lähtee koko vasen puoli ja FrontRight kanavasta lähtee oikea puoli. (ainakin niin mä nyt muistelen kytkeneeni) Mutta Ok, ymmärrän, se on väärin kytketty ja se on mono kytkentä.
-Voin ottaa sen aktiivin kokonaan pois, ei ongelmaa. Mutta miksi se on väärin kytketty? Se ei vielä selvinnyt? Kirjoitit vain että ovikaiutin on samassa linjassa.
-Voin purkaa nuo kaikki uudestaan pois jos ne kerta ovat kaikki väärin kytketty, joku sitten varmaan laittaa tänne kuvana kytkentäkaavion jossa johdot väreineen, niin saan sitten kytkettyä nuo oikein.
-Siksi mä täällä alunperin kyselin että saisin jotakin neuvoa asioihin mistä itsellä ei niin paljon ole tietoa, sellaisilta henkilöiltä jotka asioista oikeasti tietävät.
-Mutta varmaankin helpoin purkaa kaikki nuo kytkennät+subit pois ja laittaa orkkis kamppeet takaisin paikalleen, niissä sentään menee väriväriin ja liitinliittimeen, ei pitäs pystyy kytkee väärin.

Tätä mä usein olen ihmetellyt täällä, olen varmaan sellaisen 5-7 vuoden ajan pyörinyt täällä lukemassa, kirjoittelemassa ja kyselemässä neuvoa. Välillä kun neuvoja kyselee, tulee asiallisia vastauksia, välillä ei tule vastauksia ollenkaan, usein joku muukin yhtyy asiaan kommentilla "että hei mullakin on tollanen ongelma", usein tulee vain jotain yhden sanan vastauksia mistä ei ole mitään hyötyä ja usein tulee vastaukseksi vain vittuilua ja sitä että "mene kauppaan ja osta oikeet laitteet, ei noilla tee mitään". Ärsyttävää! Siksi välillä on tullut pidettyä pidempiä aikoja ettei ole käynyt edes kirjautumassa, pisin aika taitaa olla vuosi kun olen pysynyt poissa täältä.

Pahoittelut nyt kun menee avautumiseksi, mutta avaudun silti. Joillakin, esim. tässä tapauksessa minulla, on vain hieman kokemusta ja tietoa autohifin asentamisesta autoihin, tai varsinkaan volvoon. Mutta intoa ja halua olisi itse opetella ja laittaa, sen vuoksi tarvii neuvoja kysellä. Ja kun ne neuvot on noita "heitä noi mäkeen ja tee uus" niin mitä hyötyä siitä on kelleen?? Tässäkin tapauksessa voin ihan rehellisesti myöntää että rajoittava tekijä oman autoni autohifin asennuksissa ja laadussa, on se että ei ole rahaa. 6.8.2013 alkaen sairauslomalla olleena, kelan rahoilla ja tapelleena vakuutusyhtiön kanssa....samalla yrittäen elättää viisi henkistä perhettä, saikun jatkuen tällähetkellä 20.2.2014 saakka. Kukaan ei varmaan ihmettele että miksi sitä rahaa ei ole laittaa laatumerkkiseen autohifiin. Kuinka moni teistä on kokenut sen että yllättäen keskeltä päätä löydetään (onneksi) hyvälaatuinen kasvain ja se pitää leikata heti, siinä samalla kaataa firma kun ei olekkaan kolmeen kuukauteen töitä, ei pysty maksamaan laskuja millään, ei tule rahaa mistään kun toipuu leikkauksesta ja kaiken lisäksi vielä joutua uuteen leikkaukseen koska kädestä on ojentajalihaksen jänne irronnut kiinnityspisteestä. Niinkuin jo aiemmin kirjoitin, olen nuokin laitteet saanut itselleni vaihtokauppojen ansiosta. Ainoa mitä uutta on oikeasti kaupasta ostettu on nuo "halpis" 8" hattuhyllysubit, jotka riittää mulle ihan hyvin. Annoin ystävälleni hänen tarvitsemia tavaroita mitä minulla oli ja hän osti minulle nuo subit.

Että jos nyt voisi lopettaa sen vittuilevan asenteen ja sen "mene kauppaan ja osta uudet" asenteen. Jos kysyn asiallisesti neuvoja tai asiallisesti kerron miten olen jotain saanut toimimaan, kun kukaan ei ole viitsinyt vastata kysymykseeni, niin sitten siihen tullaan vittuilemaan että tuo on täysin väärin.

EDIT:

Kyselen neuvot jatkossa jostain muualta.

Sen verran sanojani vedän takaisin että saattaa sitä ehkä joskus vielä jotain täällä tulla kysyneeksi.
Meni vaan vesimelonit nenään noista muutamista vastauksista.


Mutta edelleen:

Kiitos ja Anteeksi
« Viimeksi muokattu: 16.12.2013, 21:08:19 kirjoittanut Irual »

Poissa Irual

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
Vs: S80 alkuperäiskaiuttimien koot/johdotus/kytkennät yms....
« Vastaus #36 : 17.12.2013, 08:18:34 »
Nyt noista eilisistä kirjoituksistani huolimatta, jatkan vielä tähän aiheeseen.

-Tänään tarkoituksena purkaa nuo kaikki kytkennät pois
-selvittää tarkasti volvon johdotuksista että mikä väri on mikäkin kaiutin/kanava
-kytkeä uudestaan kaikki linjat soittimen perään

Niinkuin tuolla aikaisemmissa viesteissä ilmi kävi, olin siis kytkenyt nuo monoksi ja päin persettä muutenkin, nyt sitten laitetaan kaikki uusiksi.

-Paskat halpis subit aion säilyttää hattuhyllyllä, vaikka ne kuinka olisikin halvat ja paskat ja "vääränlaiset"
-Ja se mitä tuolla yksi herra aiemmin kirjoitti jotakuinkin näin: "subin on tarkoitus jatkaa basson/äänen/matalienäänien toistoa siitä mihin tavallisilla kaiuttimilla loppuu kyky"
pitää minunkin mielestäni paikkansa ja näin sen haluan toimivankin.
-Ei ole tarkoitus laittaa subeja vain sen vuoksi että saisi bassoa aivan p****leesti, vaan siksi että musiikkia olisi miellyttävämpi kuunnella
-Aktiivisubi neuvottiin heittämään kuuseen, siitä en vielä tiedä mitä sen kanssa teen, kunhan muut saan kytkettyä, pohdin sitä. Onhan tuolla soittimella kattava linjaulostulo paketti, joka mahdollistaa kaikenlaiset kytkennät ja laitteet. Mutta jos se kerta on täysin väärin ottaa aktiiville linja kaiutinjohdoista, niin en sitten kytke sitä niin, jos kytken sen. Toteutan sitten rca:lla mankan takaa sen kytkennän.

Kirjoittelenpa sitten lisää kun olen saanut tehtyä tuon homman ja kerron miten on kytketty, vaikkapa valokuvien kera, niin sitten voi taas kertoa mikä on päin persettä.
Mutta jos keskitytään juuri tuohon kytkentäpuoleen, eikä siihen että mitä, minkä merkkisiä ja millasia subeja siellä hattuhyllyllä makaa, ne on mitä on ja ne pysyy.

Poissa ace80

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 alkuperäiskaiuttimien koot/johdotus/kytkennät yms....
« Vastaus #37 : 17.12.2013, 09:32:47 »
Älä nyt hyvä mies hermostu. Tarkoitus ei ole kertoa mikä on päin persettä, vaan neuvoa mitä kannattaa tehdä. Kun kysyt neuvoa, niin toki neuvotaan. Tarkoitus ei ole vittuilla.

Se, että olet kytkennät esim. tehnyt kummallisesti on sen arvoinen asia, että siitä kannattaa mainita. Lisäksi se, että on useampi erilainen subivaihtoehto yhtäaikaa, ei oikeasti johda hyviin tuloksiin. Siksi neuvoin heittämään sen aktiivin pois tai subit hyllyltä ja vaihtamaan se yhteen kelvolliseen vaihtoehtoon. esim. pitämään sen pelkän aktiivisubin tai korvaamaan sen jollain koteloidulla elementillä. Varsinkin kun sulla olisi sille jo vahvistinkin olemassa.
Tietenkin kirjoitellessa jää mainitsematta joitain asioita, koska en välttämättä hoksaa mikä pointti sinulle on tärkeä. Oma kirjoitusasusikin jättää hieman toivomisen varaa, koska välillä on todella hankala ymmärtää asia mitä olet touhunnut.

Kukaan ei ole sanonut, että hattuhyllyllä olevat subbarisi olisi vääränlaiset tai paskat, enhän edes tiedä millaiset sulla siellä on? Neuvoin vain siinä, millä freeair versiolla olisi kenties vielä parempi, koska S80 hattuhyllyyn on todella vaikea tehdä mitään koteloratkaisua. Nuo mainitsemani DLS tai Ribben mainitsema Hertz vaihtoehto ei ole oikeasti edes mitkään kalliit, mutta eihän sun semmoisia ole pakko ostaa. Se oli se vinkki, mitä alunperin olet lähtenyt kyselemään. Itse käytin jopa ihan Peerlessin SLS 8 elementtejä. (halvat)
Itse olen moiseen autoon setin laatinut, ja onnistuin siinä jopa melko kelvollisesti. Siksipä lähdin vastailemaan, koska halusit mielipiteitä ihmisiltä joilla on ko. mallista tietoa.

Jos olet kytkenyt koko vasemman puolen front leftiin ja oikeat front rightiin, niin onhan se silloin stereo, fader vain ei pitäisi toimia etu- ja takaovien kaiuttimien välillä. Kirjoitit vain kytkenesi etupään frontin toiseen ja takapään rearin toiseen lähtöön. Kannattaa kirjoittaa oikein, niin ei tule väärinkäsityksiä.

Se, että kerroit haluavasi vain alkuperäiseen sointiin tukevuutta, olisit kyllä päässyt tuolla aktiivisubbarilla pelkästään jo melko hyvään tulokseen, jos ei oikeasti ole enempää sijoittaa asiaan rahaa. Se, että et pysty tilanteesi vuoksi sijoittamaan asiaan yhtään, ei helpota meitä neuvovaa osapuolta yhtään, koska asioilla on tapana maksaa jotain. Varsinkin kun puhutaan autosoittimista, ja kun haluaa parempaa, se maksaa. Tuota aktiivisubia et välttämättä ollut iskenyt kiinni väärin, luulin vain sun laittaneen sen linjamuuntimen, joista kaikki mallit ei siedä sitä, että samassa kaiutinlinjassa on kaiutin mukana. eli se pitää joissain tapauksissa kytkeä tyhjään kaiutinantoon.
Ehdottomasti kannattaa äänenlaadullisesti ajateltuna käyttää aina rca-lähtöjä, varsinkin kun niitä on reilusti saatavana. Samalla hyödyntää sen soittimen hyvät suotimet. (yleensä jopa joissain tapauksissa 6-32db/oct valittavilla jyrkkyyksillä.)

Tuo sinun tämänhetkinen soitinarsenaali on vain nyt niin sekametelisoppa, että se ei oikeasti voi toimia hyvin. Jos olet itse siihen kuitenkin tyytyväinen niin eihän sitä silloin purkaa tarvitse, eikö vain? ;)

Jos olet tyytyväinen ja et halua neuvoja niin kyllä ihmettelen, että mitäs vinkkejä olet vailla, vai haluatko vain kertoilla rakennelmistasi meille? :) Ei pidä olla niin herkkänahkainen.

Edittitä: Toivottavasti nyt ylläkirjoitettu ei pahoita mieltä.
« Viimeksi muokattu: 17.12.2013, 10:59:36 kirjoittanut ace80 »
ex-Volvo S80 2.9 1999
ex-Volvo V70 T5 2001
Chrysler 300C

Poissa Irual

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
Vs: S80 alkuperäiskaiuttimien koot/johdotus/kytkennät yms....
« Vastaus #38 : 17.12.2013, 11:43:16 »
Älä nyt hyvä mies hermostu. Tarkoitus ei ole kertoa mikä on päin persettä, vaan neuvoa mitä kannattaa tehdä. Kun kysyt neuvoa, niin toki neuvotaan. Tarkoitus ei ole vittuilla.

Se, että olet kytkennät esim. tehnyt kummallisesti on sen arvoinen asia, että siitä kannattaa mainita. Lisäksi se, että on useampi erilainen subivaihtoehto yhtäaikaa, ei oikeasti johda hyviin tuloksiin. Siksi neuvoin heittämään sen aktiivin pois tai subit hyllyltä ja vaihtamaan se yhteen kelvolliseen vaihtoehtoon. esim. pitämään sen pelkän aktiivisubin tai korvaamaan sen jollain koteloidulla elementillä. Varsinkin kun sulla olisi sille jo vahvistinkin olemassa.
Tietenkin kirjoitellessa jää mainitsematta joitain asioita, koska en välttämättä hoksaa mikä pointti sinulle on tärkeä. Oma kirjoitusasusikin jättää hieman toivomisen varaa, koska välillä on todella hankala ymmärtää asia mitä olet touhunnut.

Kukaan ei ole sanonut, että hattuhyllyllä olevat subbarisi olisi vääränlaiset tai paskat, enhän edes tiedä millaiset sulla siellä on? Neuvoin vain siinä, millä freeair versiolla olisi kenties vielä parempi, koska S80 hattuhyllyyn on todella vaikea tehdä mitään koteloratkaisua. Nuo mainitsemani DLS tai Ribben mainitsema Hertz vaihtoehto ei ole oikeasti edes mitkään kalliit, mutta eihän sun semmoisia ole pakko ostaa. Se oli se vinkki, mitä alunperin olet lähtenyt kyselemään. Itse käytin jopa ihan Peerlessin SLS 8 elementtejä. (halvat)
Itse olen moiseen autoon setin laatinut, ja onnistuin siinä jopa melko kelvollisesti. Siksipä lähdin vastailemaan, koska halusit mielipiteitä ihmisiltä joilla on ko. mallista tietoa.

Jos olet kytkenyt koko vasemman puolen front leftiin ja oikeat front rightiin, niin onhan se silloin stereo, fader vain ei pitäisi toimia etu- ja takaovien kaiuttimien välillä. Kirjoitit vain kytkenesi etupään frontin toiseen ja takapään rearin toiseen lähtöön. Kannattaa kirjoittaa oikein, niin ei tule väärinkäsityksiä.

Se, että kerroit haluavasi vain alkuperäiseen sointiin tukevuutta, olisit kyllä päässyt tuolla aktiivisubbarilla pelkästään jo melko hyvään tulokseen, jos ei oikeasti ole enempää sijoittaa asiaan rahaa. Se, että et pysty tilanteesi vuoksi sijoittamaan asiaan yhtään, ei helpota meitä neuvovaa osapuolta yhtään, koska asioilla on tapana maksaa jotain. Varsinkin kun puhutaan autosoittimista, ja kun haluaa parempaa, se maksaa. Tuota aktiivisubia et välttämättä ollut iskenyt kiinni väärin, luulin vain sun laittaneen sen linjamuuntimen, joista kaikki mallit ei siedä sitä, että samassa kaiutinlinjassa on kaiutin mukana. eli se pitää joissain tapauksissa kytkeä tyhjään kaiutinantoon.
Ehdottomasti kannattaa äänenlaadullisesti ajateltuna käyttää aina rca-lähtöjä, varsinkin kun niitä on reilusti saatavana. Samalla hyödyntää sen soittimen hyvät suotimet. (yleensä jopa joissain tapauksissa 6-32db/oct valittavilla jyrkkyyksillä.)

Tuo sinun tämänhetkinen soitinarsenaali on vain nyt niin sekametelisoppa, että se ei oikeasti voi toimia hyvin. Jos olet itse siihen kuitenkin tyytyväinen niin eihän sitä silloin purkaa tarvitse, eikö vain? ;)

Jos olet tyytyväinen ja et halua neuvoja niin kyllä ihmettelen, että mitäs vinkkejä olet vailla, vai haluatko vain kertoilla rakennelmistasi meille? :) Ei pidä olla niin herkkänahkainen.

Edittitä: Toivottavasti nyt ylläkirjoitettu ei pahoita mieltä.

Thänks! :) väärin ymmäryksiä puolin ja toisin. Ei loppupeleissä sen ihmeempää. :) En nyt pahoittanut mieltäni. :)
Mä en välttämättä ole osannut kirjoittaa asiaa niinkuin sen mielessä olen ajatellut ja autossa toteuttanut.

Siis joo, neuvoja nimenomaan kytkemiseen ja johdotukseen yms. koska niissä oikeasti kaipaan neuvoja.
Toi volvo tuntuu olevan niin oma maailmansa noiden kaikkine orkkiskajareidensa yms kanssa mikä menee mihinkin.

Alkuperäinen ajatus on siis vain hieman parantaa äänenlaatua/sointia/musiikin kuuntelua autossa. Ja välineinä ovat nuo laitteet mitä on.

Soitin on siis Alpinen flippinäytöllinen mallia IVA-D105R. Antaa aika paljon mahdollisuuksia linjalähdöille yms.
Hattuhyllysubit on oikeesti niitä "halpiksia" joku ssl tai jotain.
Aktiivi on 8" blaukkari.

Mutta kyllä mä siis oikeasti otan nuo kytkennät nyt vielä kerran auki, varmistan volvolta tulevista piuhoista mikä on minkäkin kaiuttimen, sitten normaalisti kytkentä yksi linja yhteen linjaan. Alunperin niin olikin, mutta säädöt eivät toimineet oikein, subit eivät oikeen soineet yms, eli jotain oli pielessä. Tolla että kytkin kaiuttimet juuri vain front leftin ja front rightin kautta, sain säädöt ja soinnin pelaamaan. Mutta voisi se paremminkin soida.

Kyllä mä neuvot laitteidenkin osalta vastaanotan, mutta en niitä sinänsä tarvitse, koska kaikki mitä tulee ja on, on jo valmiina. Mielelläni ostaisin paremmat vehkeet jos siihen ois mahdollisuus ja tekisin kaiken kunnolla alusta loppuun. Mutta se ny on vaan haave tällähetkellä.

Kytkennät ovat se juttu missä apua kaivataan. :)

Esim: jos haluan väkisin myös sen aktiivin kokeilla pitää mukana niin haaroitanko subilinjan sille ja vahvarille molemille? vai vedänkö jostain toisesta rca lähdöstä sille aktiiville oman linjansa? sub outin jälkeen sinne jää ulostuloja jäljelle: center out(vain yksi naaraspää), aux out(pun.valk.kelt.nippu), front&rear out.... oiskohan ollu muita enää.... ja sit tietysti aux in yms samalla tapaa.

Tämmöisiin kytkennällisiin kysymyksiin kaipaan jelppiä.

Ja nuo volvon omat kajaripiuhat.... tällähetkellä käsitykseni on se että harmaa/punaharmaa joita on kaksi paria ovat etupään left&right ja harmaa/mustaharmaa joita on myös kaksi paria ovat takapään left&right.... tämä sillä perusteella että hattuhyllykajareille tuli molemmille juuri nuo harmaa/mustaharmaa johdot. Sitten kun sen vielä tietäisi että kumpi on left ja kumpi right siellä soittimen takana.... kai sitä voi kokeilla yksi pari kerrallaan että missä soi kun tökkää kiinni?

Mutta juu, kyllä tänään on tarkoituksena purkaa nuo ja kytkeä uusiksi.

Ja kaikki muuten (lukuunottamatta noita prkleen kytkentöjä) on ihan ok nyt.  ;) :)

Poissa ace80

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 alkuperäiskaiuttimien koot/johdotus/kytkennät yms....
« Vastaus #39 : 17.12.2013, 12:17:40 »
No niin. Helpoin ja siistein tapahan noiden alkuperäiskaiuttimien kytkentään olisi ollut Volvoon tarkoitettu dinjohtomuutossetti, mikä olisi käynyt suoraan sen soittimen johtosarjaan ja toinen pää siihen Volvon omaan liittimen. Esim Autosudiolta semmoisen olisi saanut. http://www.autostudio.fi/tarvikkeet-auto/automerkkikohtaiset-asennustarvikkeet/volvo/connects2-volvo-johtosarja.html Eikä hinnalla pilattu. Mutta jos olet ehtinyt johtoja katkoa siitä omasta Volvon sarjasta, se on myöhäistä. Kokeilemallahan se kaiuttimen paikannus nyt on  helpoin ja 1,5 voltin patteri hyvä siihen. Eli sillä patterilla testaa johdoista mikä kaiutin rapsahtaa, niin löydät oikeat johdot. Ja kuten aiemmin oli puhetta jossakin vastauksessa, plussa on se missä on se kaksi väriä.
Ja nyt jos haluat siihen subipäähän neuvoja, niin jätä se aktiivi tai ne hattuhyllyn kaiuttimet kytkemättä. Koitat kummalla vaihtoehdolla saat paremman lopputuloksen, älä laita kumpaakin. Siitä ei ole muuta kuin harmia, koska niiden eri laitteiden sointi on niin erilainen, että sotkeevat säätöä ja ääntä. Todennäköisesti. Ja ehdottomasti soittimelta kytkentä SUB-out RCA:lla joko siihen hattuhyllyn vahvariin tai aktiivisubiin, ei kaiutinlinjoista kun RCA on saatavilla. kaiutinlinjakytkentä on vaihtoehtoisesti sen vuoksi, että aktiivisubin saa kytkettyä jotenkin esim. alkuperäissoittimen perään.

Ja jos sä todellakin jostakin syystä haluat sen aktiivinkin siellä pitää, voit haaroittaa sen RCA:n sille aktiivillekin mikä tulee nyt sille hattuhyllyn vahvarille.Eli ihan RCA Y-haaralla. esim Autostudiolta Caliberin 2kpl y-haaraa 4,95€ http://www.autostudio.fi/tarvikkeet-auto/signaalitarvikkeet/rca-y-haarat/y-haaroitin-uros-2naar-0-3m.html  8)
ex-Volvo S80 2.9 1999
ex-Volvo V70 T5 2001
Chrysler 300C

Poissa Irual

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
Vs: S80 alkuperäiskaiuttimien koot/johdotus/kytkennät yms....
« Vastaus #40 : 17.12.2013, 13:31:57 »
No niin. Helpoin ja siistein tapahan noiden alkuperäiskaiuttimien kytkentään olisi ollut Volvoon tarkoitettu dinjohtomuutossetti, mikä olisi käynyt suoraan sen soittimen johtosarjaan ja toinen pää siihen Volvon omaan liittimen. Esim Autosudiolta semmoisen olisi saanut. http://www.autostudio.fi/tarvikkeet-auto/automerkkikohtaiset-asennustarvikkeet/volvo/connects2-volvo-johtosarja.html Eikä hinnalla pilattu. Mutta jos olet ehtinyt johtoja katkoa siitä omasta Volvon sarjasta, se on myöhäistä. Kokeilemallahan se kaiuttimen paikannus nyt on  helpoin ja 1,5 voltin patteri hyvä siihen. Eli sillä patterilla testaa johdoista mikä kaiutin rapsahtaa, niin löydät oikeat johdot. Ja kuten aiemmin oli puhetta jossakin vastauksessa, plussa on se missä on se kaksi väriä.
Ja nyt jos haluat siihen subipäähän neuvoja, niin jätä se aktiivi tai ne hattuhyllyn kaiuttimet kytkemättä. Koitat kummalla vaihtoehdolla saat paremman lopputuloksen, älä laita kumpaakin. Siitä ei ole muuta kuin harmia, koska niiden eri laitteiden sointi on niin erilainen, että sotkeevat säätöä ja ääntä. Todennäköisesti. Ja ehdottomasti soittimelta kytkentä SUB-out RCA:lla joko siihen hattuhyllyn vahvariin tai aktiivisubiin, ei kaiutinlinjoista kun RCA on saatavilla. kaiutinlinjakytkentä on vaihtoehtoisesti sen vuoksi, että aktiivisubin saa kytkettyä jotenkin esim. alkuperäissoittimen perään.

Ja jos sä todellakin jostakin syystä haluat sen aktiivinkin siellä pitää, voit haaroittaa sen RCA:n sille aktiivillekin mikä tulee nyt sille hattuhyllyn vahvarille.Eli ihan RCA Y-haaralla. esim Autostudiolta Caliberin 2kpl y-haaraa 4,95€ http://www.autostudio.fi/tarvikkeet-auto/signaalitarvikkeet/rca-y-haarat/y-haaroitin-uros-2naar-0-3m.html  8)

Jees, kiits. Juuri tuollaisia yksinkertaisia vastauksia tämmöinen alottelija tarvitsee, nyt kun yksinäni noita väsäilen. Muihin autoihini kun laitettu rokkivehkeitä niin ollut aina kaveri apuna laittamassa joka oikeasti osaa ja tietää noista.

Mä luulen että ne hattuhyllysubit on se parempi vaihtoehto, mutta täytyy kokeilla.

Ja siitä volvo-iso muutos adapterista tiesin ja jopa hypistelin käsissäni motonetissä, mutta ajattelin säästää sen 14,90e. Vaikka se ei paljoa sinänsä ole tuo summa, mutta sen säästämällä oli varaa ostaa kunnollinen suojattu rca johto ja y-haara. Onko sillä muuten mitään merkitystä että kumpaan päähän ton y-haaran laittaa? Heti mankalta haarottaa se subi lähtö rca johdolle vai tuoda mankalta yksinäisellä rca:lla ja haaroittaa sit vahvarille?

Pahoittelut nyt eilisestä hermostumisesta! On vähän hermot kireellä ja elämäntilanne tällähetkellä enemmän kuin vaikea.

Noita y-haaroja mulla näköjään löytykin varastosta useampia ja molempi suuntaisia.

Onhan mulla toi volvon alkuperänen liitin kyl viel talles, jossa pienet pätkät piuhoja jäljellä, näkee järjestyksen. Sitähän voipi käydä vaikka motonetissä kattelees että mitenpäin ne värit menee siin adapteris. ;)


Poissa ace80

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 alkuperäiskaiuttimien koot/johdotus/kytkennät yms....
« Vastaus #41 : 17.12.2013, 15:16:20 »
Eipä sillä väliä mistä sen haaroittaa, takana haaroittamalla tietenkin pääset lyhyemmällä toisella rca:lla. Ei tarvi edestä asti vetää pitkää kaapelia.

Oliko se Motonetin kaapelisetti juuri tuommoinen Volvoon tarkoitettu? Epäilen kyllä vahvasti, että se voi olla se perus dinjohtosarja, joka käy silloin kun autossa on DIN liitin auton päässä. Volvossa ei ole, vaan on Volvon omat liittimet.Tuo Studion johtomuutossarja on tarkoitettu juuri tuon malliseen autoon.

Eli siis et välttämättä sitä Motonetin liitinadapteria katsomalla pääse puusta pidemmälle. :-\
« Viimeksi muokattu: 17.12.2013, 15:24:03 kirjoittanut ace80 »
ex-Volvo S80 2.9 1999
ex-Volvo V70 T5 2001
Chrysler 300C

Poissa Irual

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
Vs: S80 alkuperäiskaiuttimien koot/johdotus/kytkennät yms....
« Vastaus #42 : 17.12.2013, 22:57:36 »
Eipä sillä väliä mistä sen haaroittaa, takana haaroittamalla tietenkin pääset lyhyemmällä toisella rca:lla. Ei tarvi edestä asti vetää pitkää kaapelia.

Oliko se Motonetin kaapelisetti juuri tuommoinen Volvoon tarkoitettu? Epäilen kyllä vahvasti, että se voi olla se perus dinjohtosarja, joka käy silloin kun autossa on DIN liitin auton päässä. Volvossa ei ole, vaan on Volvon omat liittimet.Tuo Studion johtomuutossarja on tarkoitettu juuri tuon malliseen autoon.

Eli siis et välttämättä sitä Motonetin liitinadapteria katsomalla pääse puusta pidemmälle. :-\

Ookkei. No mä haarotan ton sit takana, helpompi niin.

Oli se motonetin sarja just volvolle tarkotettu. Toises pääs ne volvon liittimen ja toises pääs normaali iso.

Justiin tässä kytken uusiks näitä juttuja. Nyt on jokainen kaiutin kanava omassa linjassaan, ihan normaalisti.

Poissa Irual

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
Vs: S80 alkuperäiskaiuttimien koot/johdotus/kytkennät yms....
« Vastaus #43 : 18.12.2013, 00:57:20 »
-Kaikki soittimen kajarilähdöt kytketty nyt oikein. :)
-vahvari (autostudio) joka soittaa hattuhyllysubeja, on edelleen kytketty rca:lla mankan sub-linjalähdöstä
-aktiivisubi heivattu pois

Kuulostaa musiikki ihan hyvältä. Basso integroituu muuhun sointiin niinkuin aikaisemmin on todettu, jos kaiken kytkee oikein. :)

Ei se mikään jumputijumputi auto silti oo enkä sitä haekkaan. Toi saa nyt tähän erään kelvata. Eikä ole takapaksissa mitään koteloita viemässä tilaa.

Osaako joku sanoa että onko niillä suorakaiteen mallisilla rei'illä hattuhyllyn alaosan pellin etureunassa (siis lähempänä luukkua) jokin tietty merkitys?

Poissa ace80

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 alkuperäiskaiuttimien koot/johdotus/kytkennät yms....
« Vastaus #44 : 18.12.2013, 08:52:54 »
Juu, ei tuolla maata järistetä. Vaan eihän kaikkien sitä tarvitse tehdäkään. Iän myötä varsinkin mukava sointi on aika tärkeässä roolissa. Ne reiät on ilmanvaihdon poistoreikiä. Älä vaan peitä niitä, muuten alkaa huurtua lasit. ;D
ex-Volvo S80 2.9 1999
ex-Volvo V70 T5 2001
Chrysler 300C

 

Elekma  Autoracing