Proturbo  Autodiagnoosi

Sähkönkulutuksen minimointi

  • 2 Vastauksia
  • 2475 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TOW

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Sähkönkulutuksen minimointi
« : 19.01.2018, 23:22:17 »
Voinee olla tyhmä ja tarpeeton kysymys, mutta tuli nyt vaan aatoksiin josko viisaammat osaisivat vastata. Eikö voisi olettaa auton sähköjärjestelmän kuluttavan  enemmän sähköä seisoessaan ovet lukittuina keskuslukitus ja varashälytin aktivoituna? Eli voisiko sanoa pysäköidyn auton kuluttavan vähiten virtaa seisoessaan pysäköitynä ovien lukitus avoinna?
Volvo V70 Bi-fuel -06

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähkönkulutuksen minimointi
« Vastaus #1 : 20.01.2018, 00:43:02 »
Voinee olla tyhmä ja tarpeeton kysymys, mutta tuli nyt vaan aatoksiin josko viisaammat osaisivat vastata. Eikö voisi olettaa auton sähköjärjestelmän kuluttavan  enemmän sähköä seisoessaan ovet lukittuina keskuslukitus ja varashälytin aktivoituna? Eli voisiko sanoa pysäköidyn auton kuluttavan vähiten virtaa seisoessaan pysäköitynä ovien lukitus avoinna?
Uskoisin, että vähiten virtaa vie kun ovet on lukittuna ja avain ei ole auton lähellä. Auto sammuttaa tietyn ajan jälkeen valmiustilassa olevia järjestelmiä. Auto voi olla minuutteja-tunteja valmiustilassa heräämään nopeasti kunnes sitä lähestytään/ovet avataan. Virran säästämiseksi auto siis nukkuu ja pitää vain tietyt tärkeät toiminnot aktiivisena pidemmässä seisonnassa. Normi käyttäjä ei tätä yleensä huomaa.

Tästä tuli mieleen kun aikoinaan sähköjarrullisissa (SBC) mersuissa piti kotinikkarin jarrupaloja vaihtaessa kikkailla avaimen kanssa (en muista miten) ettei auto tietyn ajan kuluttua työnnä mäntiä ulos satuloista. Olikohan juuri tuo kun auto herää/nukkuu ja testailee järjestelmiä.
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Poissa TOW

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähkönkulutuksen minimointi
« Vastaus #2 : 20.01.2018, 08:54:40 »
Uskoisin, että vähiten virtaa vie kun ovet on lukittuna ja avain ei ole auton lähellä.

Totta. Tämä olisi ainakin loogista, että auto veisi pysäköitynä vähiten virtaa juuri siinä moodissa, missä se yleisimmin on pysäköitynä. Eli avaimet kaukana ja ovet lukittuna. Tuskin Volvon ingeniöörit siitä oletuksesta ovat lähteneet, että kinneri seisoo kaupungin kaduilla ovet avonaisena...  ::)
Volvo V70 Bi-fuel -06

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron